ابداع اولین خاک الکترونیکی در جهان با قابلیت تسریع روند رشد گیاهان تا 50 درصد!
بازدید 47
arash 122 روز پیش
بدون دیدگاه

ابداع اولین خاک الکترونیکی در جهان با قابلیت تسریع روند رشد گیاهان تا 50 درصد!

مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


در عصری که امنیت غذایی به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز شده، محققان توانسته‌اند از یک دستاورد جدید رونمایی کنند که چراغی از امید در این تاریکی محسوب می‌شود. این دستاورد خاک الکترونیکی یا eSoil نام دارد.

پژوهشگران دانشگاه لینکوپینگ به‌تازگی توانسته‌اند با ادغام یک بستر کشت رسانای الکتریکی که خاک الکترونیکی یا eSoil نام‌گذاری شده، یک رویکرد نوآورانه برای کشت بدون خاک یا هیدروپونیک (hydroponic) معرفی کنند.

اولین خاک الکترونیکی در جهان

النی استاورینیدو (Eleni Stavrinidou)، دانشیار آزمایشگاه الکترونیک آلی در دانشگاه لینشوپینگ و پژوهشگر ارشد پروژه گیاهان الکترونیکی، اعلام کرد که توسعه اولین eSoil توسط تیم تحت مدیریت وی نشانگر یک پیشرفت قابل توجه در حوزه هیدروپونیک است.

انقلاب خاک الکترونیکی در حوزه غذا

به گزارش jagran، این بستر جدید که از سلولز و پلیمری رسانا به نام PEDOT تشکیل شده، نه تنها با محیط زیست سازگاری کامل دارد، بلکه جایگزینی کم مصرف و ایمن برای روش‌های قبلی به شمار آمده که بر ولتاژ بالا و مواد غیرقابل تجزیه زیستی مانند پشم معدنی، متکی بودند.

اولین خاک الکترونیکی در جهان

 

نتایج بررسی و تست‌های انجام شده در این مطالعات نیز به شدت امیدوارکننده هستند. پژوهشگران در آزمایش‌ها خود متوجه شدند نهال‌های جو که به طور معمول در سیستم‌های هیدروپونیک رشد نمی‌کنند، در خاک eSoil تحریک شده و حتی افزایش سرعت رشد 50 درصدی را نشان می‌دهند.

این دستاورد نه تنها دامنه محصولات مناسب برای کشت هیدروپونیک را گسترش می‌دهد، بلکه پتانسیل رشد کارآمدتر با منابع کمتر را هم به همراه خواهد داشت.

اولین خاک الکترونیکی در جهان

به گفته النی استاورینیدو، اصلی‌ترین دلیل توسعه چنین فناوری نوآورانه‌ای افزایش جمعیت جهان و تأثیر تغییرات آب و هوایی بوده است، مواردی که بر ضرورت یافتن روش‌های نوین و پایدار کشاورزی تأکید دارند.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *