۰

استفاده ترسناک روسیه از تشخیص چهره؛ تعقیب مخالفان تا در خانه آنها

استفاده ترسناک روسیه از تشخیص چهره؛ تعقیب مخالفان تا در خانه آنها
بازدید 15
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


بر اساس گزارش‌ها، مقامات روسی از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی و دستگیری برخی از شهروندانی که در مراسم تشییع آلکسی ناوالنی شرکت کرده بودند، استفاده کرده‌اند. نهاد حقوق بشری OVD-Info گزارش داده است حداقل پنج نفر از شرکت‌کنندگان دستگیر شده‌اند

مراسم تشییع ناوالنی اول ماه مارس با حضور مخالفانی که برخلاف قوانین روسیه علیه تجاوز نظامی به اوکراین سخنرانی کردند، برگزار شد. حتی یک زن که ویدئویی از او در حمایت از سربازان اوکراینی منتشر شده بود، بازداشت و جریمه مالی شد.

بکارگیری تشخیص چهره برای شناسایی مخالفان در روسیه

سایت خبری مستقل Agenstvo گزارش داده است که چندین نفر دیگر از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع آلکسی ناوالنی دستگیر شده‌اند، اما جزئیات اتهامات آن‌ها هنوز مشخص نیست.

ماجرا هنگامی ترسناک تر می شود که بدانید به گفته سخنگوی نهاد حقوق بشری OVD-Info، نیروهای امنیتی روسیه توانسته اند برخی از شرکت کنندگان را با استفاده از فناوری تشخیص چهره، از گورستان تا در خانه هایشان تعقیب کنند. چند روز قبل از خاکسپاری ناوالنی، نیروهای امنیتی روسیه دوربین هایی در اطراف گورستان و کلیسا نصب کرده بودند.

آلکسی ناوالنی

روسیه یکی از کشورهایی است که از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی مخالفان استفاده می‌کند، به‌ویژه از زمان تجاوز به اوکراین، این فناوری به طور گسترده‌ای برای دستگیری صدها تن از مخالفان استفاده شده است.

رویترز در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که مسکو یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های نظارت تصویری با فناوری تشخیص چهره را راه‌اندازی کرده است. این شبکه در آن زمان از ۱۶۰٬۰۰۰ دوربین تشکیل شده بود که بیش از ۳٬۰۰۰ دوربین آن متصل به سیستم تشخیص چهره بودند. ابتدا ادعا شد این شبکه نظارت ویدئویی برای شناسایی و دستگیری مجرمین طراحی شده است، اما اکنون برای شناسایی مخالفان کرملین استفاده می‌شود.

تشخیص چهره دولت روسیه

رویترز همچنین افشا کرده است حداقل سه شرکت روسی و یک شرکت بلاروسی که الگوریتم‌ها را برای سیستم‌های تشخیص چهره روسیه فراهم می‌کنند، از تراشه‌های انویدیا و اینتل استفاده کرده‌اند.

چین نیز یکی از کشورهایی است که حکوت آن به طور فزاینده‌ای از فناوری تشخیص چهره علیه شهروندان خود استفاده می‌کنند. در سال 2018 گزارش شد برخی از نیروهای پلیس چین از عینک‌های مجهز به فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند که در یک مورد مشخص به شناسایی مظنون از میان 50,000 نفر انجامیده بود.

گفته می شود چین حتی از تشخیص حرکات بدن (زبان بدن) برای شناسایی افرادی که سعی در پنهان کردن چهره‌هایشان دارند، استفاده می‌کند.



منبع

برچسب‌ها,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید