۰

افشای اطلاعات جدید از پردازنده های Zen 5 شرکت AMD ؛ معماری جدید به همراه هوش مصنوعی

افشای اطلاعات جدید از پردازنده های Zen 5 شرکت AMD ؛ معماری جدید به همراه هوش مصنوعی
بازدید 53
مدت زمان خواندن نوشته : 3 دقیقه


اخیراً جزئیات مربوط به APU های نسل بعدی AMD مانند Strix ،Sarlak ،Kraken و Sound Wave افشا شده است و به ما دورنمایی از برنامه تیم قرمز برای پلتفرم های موبایل و دسکتاپ آینده می‌دهد. در ادامه این خبر نیوز الکترونیک به بررسی اطلاعات افشا شده از پردازنده‌های بعدی ای ام دی می‌پردازیم. 

AMD در حال کار بر روی طیف وسیعی از APUها برای پلتفرم های پرتابل مانند کنسول‌های دستی و لپ تاپ ها است که ممکن است روی دسکتاپ نیز عرضه شوند. قریب‌الوقوع‌ترین محصولات نسل بعدی سری Strix (یا Strix Point) است که معماری هسته‌ای Zen 5 را به همراه معماری RDNA 3.5 تازه‌شده برای تقویت بخش گرافیکی ارائه می‌دهد.

APU های AMD Strix تحت خانواده Ryzen 8050 قرار می‌گیرند و یک NPU کاملاً جدید به نام XDNA 2 (یا همان Ryzen AI) ارائه می‌کنند که عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی را نسبت به نسل کنونی تا 3 برابر (تا 48 TOPS) بهبود می‌بخشد. انتظار می رود این APUها در نیمه دوم سال 2024 جایگزین APUهای فعلی Ryzen 8040 (با اسم رمز Hawk Point) شوند.

پردازنده amd zen 5

پس از Strix Point، سری Kracken Point (یا Kraken تلفظ دقیق هنوز مشخص نیست) سال آینده خواهد بود که از همان هسته‌های Zen 5 با پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3.5 استفاده می‌کتند. این تراشه‌ها قبلاً برای داشتن هسته‌های RDNA 4 طراحی شده بودند، اما این طرح کنار گذاشته شد. اطلاعات فعلی حاکی از آن است که APUهای کراکن از حداکثر 8 هسته در مدل‌های Zen 5 و Zen 5C استفاده می‌کنند و تا 8 واحد محاسباتی (CU) را ارائه می‌دهند.

اکنون جالب‌ترین چیزی که در اطلاعات ذکر شده این است که Sarlak و Strix پیکربندی‌های مختلف سیلیکونی خواهند داشت که طراحی چیپلت را نشان می‌دهد. APU های Strix AMD در دو پیکربندی عرضه می‌شوند، یک استاندارد یکپارچه با حداکثر 12 هسته CPU و 16 CU و یک طراحی چیپلت بالارده که حداکثر 16 هسته CPU و 40 CU را ارائه می‌دهد. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه Sarlak در اصل همان اسم رمز نسخه‌های بالارده‌ی Strix است، اما به نظر نمی‌رسد که با توجه به اطلاعات منتشر شده این امر حقیقت داشته باشد چراکه هر دو Strix و Sarlak را به طور جداگانه فهرست می‌کند.

هوش مصنوعی ryzen ai

در پایان گزارش اخیر وبسایت WccfTech، اشاره‌ای به تراشه‌های Sound Wave شده که می‌تواند APUهای نسل بعدی AMD مبتنی بر یک فرآیند ساخت پیشرفته با آخرین فناوری‌ها مانند Zen 6 و RDNA 5 باشد.

اطلاعات کمی در مورد اسم رمز Sound Wave وجود دارد، اما بعد از Kracken فهرست شده و این امر یعنی برای معرفی و عرضه آن‌ها حداقل باید تا سال 2026 منتظر بمانیم. معماری هسته‌ای Zen 5 ای ام دی احتمالاً در رویداد Computex امسال رونمایی می‌شود، بنابراین تا چند ماه دیگر از آینده APUهای جدید AMD مطمئن خواهیم شد.

در همین رابطه بخوانید:

– AMD پردازنده‌های Zen 5 را با فناوری ساخت پیشرفته‌تر 3 نانومتری تولید می‌کند

– افشای جزئیات جدید درباره پردازنده‌های سری Ryzen 9000؛ عرضه در بهار سال آینده

– افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های دسکتاپ AMD Granite Ridge با هسته‌های Zen 5

نظر شما در مورد تراشه‌های موجود در کنسول‌های گیمینگ دستی چیست؟ آیا ای ام دی می‌تواند توانایی این محصولات در اجرای بازی‌ها را به صورت چشمگیری تغییر دهد یا خیر؟



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید