۰

افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های دسکتاپ AMD Granite Ridge با هسته‌های Zen 5

افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های دسکتاپ AMD Granite Ridge با هسته‌های Zen 5
بازدید 34
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از نقشه راه AMD نشان می‌دهد که این شرکت سرگرم توسعه نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ Granite Ridge برای سال جاری میلادی است. تیم قرمز در حال تولید انبوه نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ Zen 5 با فناوری 4 نانومتری بوده که اواخر سال جاری میلادی برای پلتفرم AM5 از راه می‌رسند. جزئیات بیشتر را در نیوز الکترونیک بخوانید.

AMD در جریان نمایشگاه CES 2024 جزئیات بیشتری درباره نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ خود ارائه نداد و از پردازنده‌های لپ‌تاپی خود رونمایی کرد. اکنون به نظر می‌آید که اطلاعات بیشتری از پردازنده‌های نسل بعدی Granite Ridge برای پلتفرم AM5 به بیرون درز کرده است.

پردازنده‌های نسل بعدی با نام رمز Granite Ridge شناخته شده و از هسته‌های Zen 5 بهره می‌برند. طبق گزارش‌ها نسل بعدی پردازنده‌های Ryzen با نام Granite Ridge وارد مرحله تولید انبوه شده‌اند.

جزئیات بیشتر درباره پردازنده‌های Zen 5 دسکتاپ

جزئیات بیشتر درباره پردازنده‌های Zen 5 دسکتاپ

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد هسته‌های Zen 5 به بیرون درز نکرده اما بر اساس اعلام تیم آبی عملکرد و کارایی این پردازنده‌ها بهبود یافته و قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در هم ادغام و عملکردشان نیز بهتر شده است.

انتظار می‌رود پردازنده‌های جدید رایزن همزمان با پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل مبتنی بر پلتفرم LGA 1851 به بازار عرضه شود. اینتل همانند AMD شتاب‌دهنده‌های مخصوص هوش مصنوعی را در سری جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود اضافه خواهد کرد. علاوه بر این شایعه شده که ای ام دی قصد عرضه این تراشه‌ها را در نمایشگاه Computex 2024 دارد.

در همین رابطه بخوانید:

– نسخه اینتل پیچیده شد؛ پردازنده‌های Ryzen 9000 در عملکرد تک هسته‌ای غوغا می‌کنند

– افشای جزئیات بیشتر درباره معماری AMD Zen 5 ؛ دو برابر شدن تعداد هسته‌ها و افزایش 15 درصدی IPC

شرکت AMD مدتی قبل به صورت رسمی تأیید کرد که معماری جدید Zen 5 در سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید. پردازنده مبتنی بر Zen 5 در سه دسته‌بندی کلی (شامل Zen 5، Zen 5 با حافظه V-Cache و در نهایت Zen 5C) عرضه می‌شوند. طبق اعلام منابع نزدیک به AMD، تراشه‌های سری Ryzen 8000 بر اساس ترکیبی از فناوری‌های ۴ و ۶ نانومتری ساخته خواهند شد.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید