۰

انویدیا برای شرکت‌های بزرگ فناوری تراشه‌های هوش مصنوعی سفارشی طراحی می‌کند

انویدیا برای شرکت‌های بزرگ فناوری تراشه‌های هوش مصنوعی سفارشی طراحی می‌کند
بازدید 22
مدت زمان خواندن نوشته : 3 دقیقه


رویترز امروز در گزارشی اعلام کرد که انویدیا مشغول ایجاد تجارت جدیدی برای خود است که در آن قادر خواهد بود برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف به صورت سفارشی تراشه‌های هوش مصنوعی طراحی کند. بنا به گفته این خبرگزاری این تراشه‌ها می‌توانند در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، سرویس‌های ابری، کنسول‌های گیمینگ و شرکت‌های مخابراتی مورد استفاده قرار بگیرند.

به نظر می‌رسد که انویدیا قصد دارد تجارت خود در حوزه هوش مصنوعی را بازهم گسترده‌تر کند. پس از تولید انبوهی از تراشه‌های هوش مصنوعی از پیش طراحی شده، اکنون این شرکت در نظر دارد با دریافت سفارش از شرکت‌های مختلف نسبت به طراحی تراشه‌های Custom برای آن‌ها اقدام کند. رویترز به نقل از نُه منبع خبری این گزارش را منتشر و اعلام کرده که انویدیا هم اکنون مشغول آماده سازی مقدمات این کار است. این خبرگزاری همچنین اعلام کرده که انویدیا در این فعالیت خود همکاری با شرکت‌های بزرگ را برنامه‌ریزی کرده است.

براساس گزارش Tomshardware، مدیریت این بخش از شرکت انویدیا قرار است به Dina McKinney نائب رییس کنونی انویدیا واگذار شود. او پیش از این مسئول ریزمعماری‌های Cat شرکت AMD بوده و همچنین وظیفه طراحی بخشی از هسته‌های گرافیکی Adreno شرکت کوالکام را برعهده داشته است. قرار است در این تجارت تراشه‌های موردنیاز به منظور پشتیبانی از فرآیندهای هوش مصنوعی موجود در صنایع مختلف همچون خودروسازی، کنسول‌های بازی، دیتاسنترها، مخابرات و دیگر صنایعی که ممکن است به هر دلیلی به هوش مصنوعی نیاز داشته باشند تولید شود.

تراشه های هوش مصنوعی سفارشی انویدیا

انویدیا تاکنون به صورت رسمی راه‌اندازی این تجارت جدید خود را تایید نکرده است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خانم Dina McKinney هم اکنون در این شرکت مدیریت بخش طراحی تراشه‌های موردنیاز در صنایع 5G، ابری، گیمینگ و خودروسازی را برعهده دارد که به نوعی نشان می‌دهد اطلاعات موجود در این گزارش رویترز صحت دارد.

هم اکنون بسیاری از صنایع به منظور سرعت بخشیدن به فرآیندهای هوش مصنوعی خود و همچنین انجام پردازش‌های سنگین از پردازنده‌های A100 و H100 انویدیا استفاده می‌کنند، اما برخی از شرکت‌های بزرگ نظیر آمازون، گوگل و مایکروسافت مجبور شده‌اند تراشه‌های سفارشی و Custom موردنظر خود را طراحی و تولید نمایند. این شرکت‌ها با استفاده از تراشه‌های سفارشی خود می‌توانند میزان مصرف انرژی، عملکرد و همچنین قابلیت‌های موجود در دیتاسنترهای خود را در بهینه‌ترین حالت قرار دهند. از طرف دیگر در صورت استفاده از این تراشه‌های سفارشی هزینه‌های آن‌ها نیز مدیریت می‌شود و دیگر به پرداخت هزینه قابل توجه برای خرید این پردازنده‌های انویدیا نیازی نیست.

البته هنوز فرآیندها و کاربردهایی وجود دارد که نمی‌توان در انجام آن‌ها پردازنده‌های انویدیا را با محصولات دیگر جایگزین کرد. به عنوان مثال این تراشه‌های سفارشی تولید شده توسط دیگر شرکت‌ها به خوبی قادر نیستند به پردازش‌های سنگین پاسخ دهند. به نظر می‌رسد همین موضوع انویدیا را تشویق کرده است که یک بخش اختصاصی به منظور طراحی و تولید تراشه‌های هوش مصنوعی سفارشی ایجاد کند. انویدیا با استفاده از این بخش می‌تواند تراشه‌هایی را طراحی کند که در کنار قابلیت‌ها و ویژگی‌های سفارشی، امکان پردازش فعالیت‌های سنگین را هم دارند.

در همین رابطه بخوانید:

– پردازنده‌های H100 انویدیا در سال 2024 معادل یک شهر آمریکا انرژی مصرف می‌کند!

– اینتل: موفقیت انویدیا در هوش مصنوعی «کاملاً اتفاقی» بود؛ انویدیا: اینتل فاقد نگرش و اجرا است

– فناوری جدید RTX Video HDR انویدیا بازی‌های SDR شما را با هوش مصنوعی HDR می‌کند

در بخش دیگری از این گزارش رویترز اعلام شده است که انویدیا هم اکنون با شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر گوگل، مایکروسافت، متا، آمازون و OpenAI وارد مذاکره شده است تا کار طراحی و تولید این تراشه‌های سفارشی را از آن‌ها دریافت کند. برخی از فعالیت‌های این شرکت‌ها هم اکنون با پردازنده‌های A100 و H100 صورت می‌گیرد اما انویدیا قصد دارد با همکاری آن ها از این محصولات از پیش طراحی شده فاصله بگیرد و محصولات سفارشی را جایگزین کند.

انویدیا تاکنون درآمد ناچیزی از فعالیت در صنایع خودروسازی کسب کرده است و میزان عایدی این شرکت از این بخش فاصله زیادی با بخش دیتاسنتر و گیمینگ دارد. دلیل این اتفاق این است که بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه خودرو به تراشه‌های هوش مصنوعی سفارشی نیاز دارند تا نرم افزار طراحی شده توسط آن‌‌ها را پشتیبانی کند. این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پلتفرم طراحی شده توسط اینتل از پلتفرم سفارشی خود استفاده کنند که قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و به مدیریت هزینه ها نیز کمک فراوانی می‌کند. انویدیا امیدوار است با این تجارت جدید خود بتواند همکاری گسترده‌تری با شرکت‌های خودروساز ایجاد کند.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید