۰

اولین پردازنده مبتنی بر DNA با قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات ساخته شد

اولین پردازنده مبتنی بر DNA با قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات ساخته شد
بازدید 40
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


پژوهشگران آمریکایی به تازگی توانسته‌اند یک پردازنده مبتنی بر DNA توسعه دهنده که علاوه بر انجام محاسبات مختلف، توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات را هم به همراه دارد. این دستاورد یک گام بزرگ در راستای رسیدن به سیستم‌های نسل جدید غیر باینری محسوب می‌شود.

زمانی که حرف از محاسبات مبتنی بر DNA در میان باشد، اغلب ما به یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌افتیم. با این وجود، دلایل محکم و پایه‌ای زیادی برای پیگیری ایده محاسبات DNA محور و همچنین ذخیره‌سازی اطلاعات با کمک DNA وجود دارد.

آزمایشگاه روی تراشه (Lab-On-Chip) مبتنی بر DNA

بر اساس مقالات علمی مرتبط با این موضوع، DNA علاوه بر اینکه می‌تواند جایگزینی بسیار سازگار با محیط زیست باشد، ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بالایی را در اختیار ما قرار داده و می‌تواند 3 تا 6 مرتبه متراکم‌تر از SSDها باشد.

در این راستا، محققان مؤسسه فناوری روچستر (RIT) یک پردازنده مبتنی بر DNA میکروسیال به نام آزمایشگاه روی تراشه (Lab-On-Chip) توسعه داده‌اند که نه‌تنها قادر به انجام محاسبات است، بلکه امکان خواندن و نوشتن داده‌ها بر روی DNA را هم دارد.

آزمایشگاه روی تراشه (Lab-On-Chip) مبتنی بر DNA
تصویری از آزمایشگاه روی تراشه (Lab-On-Chip)

این دستگاه که فعلاً در نمونه اولیه باقی مانده، از محاسبات شبکه عصبی مصنوعی بر روی داده‌های ذخیره شده در DNA به ویژه محلول‌های میکروسیال پشتیبانی می‌کند.

یک پردازنده واقعی که به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کند

این پردازنده مبتنی بر DNA می‌تواند مانند یک CPU معمولی محاسبات ریاضی و غیرخطی را برعهده گرفته و قابلیت‌های شبکه‌سازی با سایر دستگاه‌ها را هم داشته باشد.

در حالی که آزمایشگاه روی تراشه (Lab-On-Chip) یک شاهکار چشمگیر از پژوهشگران RIT به شمار می‌آید، مهم است که توجه داشته باشیم که این دستاورد تنها یک گام به سمت آینده محاسبات مبتنی بر DNA قابل دوام به شمار می‌آید.

آزمایشگاه روی تراشه (Lab-On-Chip) مبتنی بر DNA

سال گذشته، محققان چینی دستاوردهای قابل توجهی در زمینه DNA قابل برنامه‌ریزی انجام دادند. مدتی قبل نیز یک استارت‌آپ فرانسوی از کارت حافظه جدیدی رونمایی کرد که بر اساس الگوریتم‌های DNA کار می‌کند.

در همین رابطه بخوانید:

– اولین کارت حافظه دنیا بر اساس DNA؛ قیمت سرسام‌آور برای نگهداری داده‌ها تا 150 سال

به گزارش Tomshardware، گرچه دانشمندان سراسر جهان توانسته‌اند در این مسیر گام‌های بزرگی بردارند، اما فناوری‌های محاسباتی مبتنی بر DNA مشکلات و چالش‌هایی نیز به همراه دارند. به عنوان مثال می‌توان به سرعت بسیار پایین فرایند محاسبات و ذخیره‌سازی DNA محور اشاره کرد.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید