۰

این استارت‌آپ از DNA برای ذخیره‌سازی اطلاعات شما استفاده می‌کند!

این استارت‌آپ از DNA برای ذخیره‌سازی اطلاعات شما استفاده می‌کند!
بازدید 31
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


یک استارت‌آپ فرانسوی اخیراً مدعی شده که به فرایند ذخیره‌سازی اطلاعات مبتنی بر DNA دست یافته و آن را تجاری‌سازی کرده است. به گفته پژوهشگران، برای ذخیره کردن یک کیلوبایت داده به این صورت باید هزینه 1000 یورویی آن را پرداخت کرد.

ایده استفاده از DNA به عنوان یک راه‌حل ذخیره‌سازی اطلاعات از مدت‌ها قبل به مبحث داغ دنیای علوم کامپیوتری تبدیل شده و پژوهشگران از سراسر جهان به دنبال راهی برای ساخت یک فرایند ذخیره داده بر اساس مولکول‌های چهارگانه ATGC هستند.

ذخیره‌سازی اطلاعات با استفاده از DNA

حالا یک استارت‌آپ فرانسوی به نام Biomemory اخیراً مدعی شده که به روش ذخیره‌سازی اطلاعات مبتنی بر DNA دست یافته و می‌تواند در ازای پرداخت 1000 یورو، معادل یک کیلوبایت داده را ذخیره کند.

مزایای چشم‌گیر ذخیره‌سازی مبتنی بر DNA

پژوهشگران Biomemory ادعا می‌کنند که این روش ذخیره‌سازی اطلاعات گرچه بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شود، اما مزایای چشمگیری به همراه داشته که می‌تواند این هزینه سرسام‌آور را جبران کند.

به گفته این پژوهشگران، کارت‌های 1 کیلوبایتی مبتنی بر DNA این استارت‌آپ می‌توانند حداقل 150 سال دوام آورده و بدون هیچ مشکلی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهند.

به گزارش Tomshardware، گرچه طول عمر 150 ساله در مقابل برترین روش‌های ذخیره‌سازی موجود در بازار بسیار چشم‌گیر محسوب می‌شود، اما باز هم با یک روش ثبت داده بسیار گران‌قیمت سروکار داریم. البته Biomemory اعلام کرده که این روش در حال توسعه به فرایندی به نام Biomemory Prime ختم خواهد شد که به پایگاه‌های داده اجازه می‌دهد تا 100 پتابایت اطلاعات را ذخیره کنند.

ذخیره‌سازی اطلاعات با استفاده از DNA

شرکت بیوتکنولوژی مذکور عرضه سرویس Biomemory Prime را برای سال 2026 در نظر گرفته است؛ با این وجود نباید در رابطه با دستیابی به یک روش ذخیره‌سازی جدید با طول عمر بالا چندان خوش حال باشیم، چرا که در این روش خواندن و نوشتن داده‌ها حداقل به چند روز زمان نیاز دارد.

به گفته تحلیلگران، احتمالاً پیش از فراگیر شدن این روش ذخیره‌سازی اطلاعات مبتنی بر DNA، روش‌های کارآمدتر و ارزان‌تری همچون ذخیره‌سازی مبتنی بر سرامیک یا ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی شیشه گسترش خواهد یافت و این تکنولوژی فرصت چندانی برای شکوفایی به‌دست نخواهد آورد.

در همین رابطه بخوانید:

– کنترل DNA موجودات زنده با استفاده از الکتریسیته ممکن شد!

با تمام این تفاسیر، باید یادآور شد که Biomemory اولین استارت‌آپ فعال در حوزه روش‌های نوین ذخیره اطلاعات مبتنی بر DNA نبود و در سال 2019 نیز محققان شرکت مایکروسافت با کمک پژوهشگران دانشگاه واشنگتن توانستند به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یابند.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید