۰

با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم؟ معرفی بهترین راه حل ها

با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم؟ معرفی بهترین راه حل ها
بازدید 8
مدت زمان خواندن نوشته : 8 دقیقه


با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم؟ معرفی بهترین راه حل ها

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای لپ تاپ‌ رخ دهد را باید ریخته شدن آب روی لپ تاپ دانست. اینکه با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم؟ سوال بسیاری از کاربران است، زیرا ریخته شدن آب روی یک دستگاه الکترونیکی احتمال خرابی و مرگ آن افزایش داده و این مسئله یک تراژدی خواهد بود. در صورتی که روی لپ تاپ آب ریخته شده و شما قصد نجات دستگاه خود را دارید، باید بگوییم که کار سختی نبوده و فقط باید اصول انجام کار را به خوبی بدانید. در این مقاله قصد داریم علائم ناشی از ریخته شدن آب روی لپ تاپ را در کنار راه‌حل مشکل به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

۹ نشانه آسیب‌دیدگی لپ تاپ به دلیل آب‌خوردگی

گاهی وقت‌ها ممکن است در برابر چشمان شما روی لپ تاپ آب بریزد یا گاهی وقت‌ها از بروز چنین حادثه‌ای اطلاع ندارید، بنابراین نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانند نشان دهند دستگاه به دلیل آب خوردگی دچار مشکلات زیادی شده است. شما می‌توانید با مشاهده هر کدام از نشانه‌ها به مشکل موردنظر دست پیدا کنید و این مسئله می‌تواند در ابتدا یک کابوس باشد، اما مهم‌ترین نکته در این رابطه حفظ خونسردی است. توصیه می‌کنیم ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و در ادامه برای نجات دستگاه اقدامات لازم را انجام دهید.

۱: نشت یا چکیدن آب از لپ تاپ

در صورتی که شاهد چکیده شدن یا پاشش آب از لپ تاپ هستید، واضح است که آب روی دستگاه شما ریخته است. با این حال، میزان آسیب بستگی به مقدار آب ریخته شده روی لپ تاپ دارد. در صورتی که ذرات کمی از رطوبت را مشاهده کردید، می‌تواند دلایلی به غیر از پاشش آب داشته باشد که امکان نادیده گرفتن آن برای شما وجود دارد. در صورتی که مقدار زیادی آب از درگاه‌ها جاری شود، احتمالا دستگاه شما در تماس نزدیک با منبع آب قرار گرفته است.

به جای این که آرامش خود را بهم بزنید، باید لپ تاپ خود را از محیط موردنظر که می‌تواند شامل استخر یا هر مکان نزدیک به آب خارج کنید. شما می‌توانید با دور کردن لپ تاپ از مکان‌های ذکرشده و مکان‌هایی که نزدیک حجم زیادی از آب قرار دارد، شرایط احتمالی برای خیس شدن آن را به کمترین میزان ممکن برسانید. با انجام این کار می‌توانید از آسیب‌های جدی جلوگیری کنید و این خبر خوبی است.

۲: صفحه کلید کار نمی‌کند

با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم - 1

آسیب‌دیدگی ناشی از آب می‌تواند مخرب بوده و گاهی به صورت نقص در صفحه کلید ظاهر خواهد شد؛ این مسئله در مناطقی که رطوبت زیادی موجود است، می‌تواند بیشتر از سایر مکان‌ها مشاهده شود. رطوبت می‌تواند برای مدت زمان طولانی در لپ تاپ قرار داشته و ناگهان باعث از بین رفتن صفحه کلید شود. تا زمانی که لپ تاپ شما با زمین اصابت نکرده، اما کماکان شاهد کار نکردن صفحه کلید هستید، باید بدانید که دستگاه ممکن است به دلیل خیس شدن یا ریختن آب روی آن مشکل ایجاد کرده باشد. در صورتی که به صورت ناگهانی شاهد از کار افتادن لپ تاپ هستید، توصیه می‌کنیم این احتمال را مورد بررسی قرار دهید.

۳: کار نکردن پد لمسی

خیس شدن تاچ‌پد‌های موجود در لپ تاپ‌ها باعث عدم کارایی آن‌ها خواهد شد و این مسئله باعث بروز دردسرهای زیادی می‌شود. از طرف دیگر خیس شدن مادربرد و آسیب‌دیدگی آن ناشی از آب می‌تواند این قطعه را از کار بیندازد. با این که ممکن است دلایل دیگری برای پد لمسی معیوب وجود داشته باشد، اما اگر دستگاه شما نزدیک آب قرار بگیرد، قطعا می‌توان یکی از دلایل مهم بروز مشکل را خیس شدن و رطوبت عنوان کرد. در حالت کلی اگر شاهد معیوب بودن و نقص در کارکرد تاچ‌پد‌های بوده‌اید، توصیه می‌کنیم دستگاه خود را از نزدیک منبع آب دور کنید.

۴: خفه شدن صدای اسپیکر لپ تاپ

آیا تاکنون با خفه شدن صدای لپ تاپ مواجه شده‌اید؟ در صورتی که اسپیکرهای لپ تاپ شما صداهای عجیبی از خود ارائه می‌کنند، آب خوردگی یکی از دلایل احتمالی بوده که لازم است مدنظر قرار دهید. آب خوردگی می‌تواند باعث کاهش کیفیت صدای اسپیکرهای موجود در لپ تاپ شود و باید به این مسئله توجه داشته باشید. زنگ زدگی زمانی اتفاق خواهد افتاد که آب برای مدت زمان طولانی در اسپیکرها باقی بماند. همچنین غشای بلندگوهای لپ تاپ از کاغذ ساخته شده که به راحتی آب را جذف خواهند کرد؛ این مسئله هم می‌تواند روی کاهش کیفیت صدای لپ تاپ تاثیر مستقیم داشته باشد. در صورتی که کیفیت صدای اسپیکر شما کاهش یافته یا صدایی از آن بیرون نمی‌آید و از طرف دیگر کلیه تنظیمات نرم افزاری در بهترین حالت خود قرار دارد، توصیه می‌کنیم احتمال آب خوردگی لپ تاپ را مورد بررسی  ارزیابی قرار دهید.

۵: مسائل غیر قابل توضیح اتصال شبکه

با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم - 2

در صورتی که دستگاه شما برخی از مشکلات شبکه را نمایش داد، امکان دارد آب به کارت شبکه نفوذ کرده باشد و باعث آسیب‌دیدگی سخت افزار دستگاه شده است. ورود آب به درون لپ تاپ و برخورد با کارت شبکه یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای کاربران رخ دهد. آب می‌تواند به ماژول وای فای، یک تراشه کوچک روی مادربرد که مسئول اتصالات شبکه لپ تاپ است، آسیب جدی وارد کند.

با این که به مدل دستگاه بستگی دارد، اما امکان دارد ماژول در نزدیکی لبه مادربرد و نزدیک لولای لپ تاپ قرار داشته باشد. این موقعیت قرارگیری در لپ تاپ باعث می‌شود دستگاه مستعد آسیب‌دیدگی شود. همچنین این قسمت از لپ تاپ بیشترین احتمال ریخته شدن قهوه را هم دارد، چرا که در سال‌های گذشته افراد زیادی که در حال استفاده از لپ تاپ بوده‌اند، قهوه‌های خود را روی بخش موردنظر ریخته‌اند و دچار آسیب‌دیدگی لپ تاپ شده‌اند.

۶: راه‌اندازی مجدد و خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

زمانی که آب وارد لپ تاپ شود، خواهید دید که اتصال کوتاه ایجاد کرده و بدین ترتیب می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه شود. البته در برخی موارد باعث راه‌اندازی مجدد لپ تاپ می‌شود و این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است. اتصال کوتاه می‌تواند به مدارهای برق آسیب وارد کند و این کار باعث خاموش و روشن شدن مجدد دستگاه می‌شود. در صورتی که از لپ تاپ استفاده می‌کنید، اما به صورت ناگهانی شاهد خاموش و روشن شدن آن هستید، باید بگوییم این اتفاق می‌تواند به علت آب خوردگی سیستم باشد.

۷: صفحه نمایش تار یا مخدوش

گاهی وقت‌ها شما می‌توانید نشانه‌هایی همانند تار شدن نمایشگر را شاهد باشید که مهم‌ترین علت ایجاد آن، آب خوردگی دستگاه است. آب می‌تواند به نمایشگر لپ تاپ و کارت‌های گرافیک آسیب وارد کند که در نتیجه باعث خرابی دستگاه می‌شود. نمایشگرها را باید بخش‌های حساسی دانست که ممکن است بدترین شرایط را برای کاربران رقم بزنند. در حقیقت خرابی نمایشگر و تعمیر مجدد آن هزینه زیادی می‌تواند داشته باشد، اما اگر با تار شدن ان مواجه هستید، باید بدانید که آب خوردگی می‌تواند بدترین شرایط را رقم بزند.

۸: صفحه مرگ آبی

با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم - 3

صفحه مرگ آبی که به ان BSOD گفته می‌شود، یکی از جدی‌ترین نشانه‌های آسیب‌دیدگی سیستم عامل لپ تاپ است. صفحه مرگ آبی می‌تواند بدین معنا باشد که لپ تاپ نیازمند تعمیر یا تعویض طولانی مدت خواهد داشت و می‌تواند بدترین شرایط را برای کاربران رقم بزند. آسیب به هارد دیسک دستگاه یا پردازنده می‌تواند باعث نمایش صفحه مرگ آبی شود و اتصال کوتاه را ایجاد کند. همچنین امکان وارد کردن آسیب به سیستم عامل و ناپایدار کردن آن هم برای کاربران وجود دارد که در نتیجه BSOD را ایجاد خواهد کرد. در صورتی که لپ تاپ خود را روشن کرده‌اید و ناخودآگاه با صفحه مرگ آبی مواجه شده‌اید، باید بدانید که آب خوردگی هارد دیسک را سایر موارد می‌تواند از دلایل مهم این اتفاق باشد.

۹: روشن نشدن لپ تاپ حتی با شارژر

در صورتی که به آسیب‌دیدگی ناشی از آب مشکوک هستید، باید بدانید که وصل کردن لپ تاپ خود به یک منبع برق می‌تواند یک بدترین اشتباه عمرتان به حساب آید. احتمالا لپ تاپ دیگر بوت نخواهد شد. پس از ریختن آب روی لپ تاپ ممکن است مدارهای کوچک در برد اصلی دستگاه ایجاد شود که در نتیجه متصل کردن دستگاه به شارژر می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند. این احتمال وجود دارد شما شاهد خرابی لپ تاپ باشید و این مسئله بدترین چیزی است که تجربه خواهید کرد.

اقدامات لازم بعد از ریختن آب روی لپ تاپ

تا این بخش سعی کردیم نشانه‌هایی که مربوط به خرابی لپ تاپ ناشی از آب هستند، اشاره کنیم، اما شما باید به این مسئله توجه داشته باشید برخی از کارها لازم است انجام شود. اقدام‌های فوری کاربران می‌تواند باعث شود تا دستگاه دچار مشکل نشود و این کار تا حد زیادی از بروز آسیب به دستگاه جلوگیری خواهد کرد.

۱: کابل برق را جداسازی کنید

یکی از اقداماتی که می‌توانید با انجام آن مانع از بروز مشکل یا آسیب‌دیدگی جدی دستگاه شوید، قطع کردن اتصال شارژر به لپ تاپ است. همانطور که می‌دانید، آب قاتل قطعه‌های الکترونیکی بوده و زمانی که آب روی برد اصلی دستگاه وارد شود، می‌تواند خسارت‌های غیر قابل جبران به دستگاه وارد کند. در صورتی که لپ تاپ بعد از ریختن آب روی آن روشن باشد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را خاموش کندی. در ادامه کار باید منبع تغذیه را جداسازی کنید. اگر لپ تاپ به صورت خودکار خاموش می‌شود، فقط زمانی آن را روشن کنید که مطمئن شده‌اید اثری از آب در دستگاه باقی نمانده است. هرگونه وجود رطوبت ناشی از آب ریخته شده در لپ تاپ باعث بروز مشکلات بسیار زیادی خواهد شد و لازم است به این مسئله توجه داشته باشید.

۲: باتری را جدا کنید

با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم - 4

یکی دیگر از کارهایی که کاربران می‌توانند انجام دهند، جداسازی باتری لپ تاپ است. باتری به عنوان منبع تغذیه اصلی دستگاه شما شناخته می‌شود و باید به این مسئله توجه زیادی داشته باشید. سایر قطعه‌های قابل جابه‌جایی که شامل هارد دیسک و حافظه رم می‌شود، باید در گام‌های بعدی مورد بررسی و در صورت نیاز جداسازی قرار بگیرند. امروزه بسیاری از لپ تاپ‌ها برای جداسازی باتری نیازمند یک پیچ گوشتی هستند، چرا که دارای پیچ‌هایی هستند. شما می‌توانید با استفاده از یک پیچ گوشتی، جداسازی باتری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

۳: پاکسازی را انجام دهید

پس از انجام مراحل قبل، می‌توانید دستگاه خود را به صورت کامل تمیز کنید. ابتدا باید قسمت بیرونی آن همانند صفحه کلید و نمایشگر را با یک پارچه خشک کنید. شما باید پاکسازی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین کارها دنبال کنید. توجه داشته باشید که اجزای خارجی همانند اجزای داخلی باید به صورت کامل خشک شوند و اثری از رطوبت و خیسی آب باقی نماند.

از چه اقداماتی باید بعد از خیس شدن لپ تاپ دوری کرد؟

با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم - 5

زمانی که لپ تاپ دچار آب خوردگی شود، کاربران ممکن است سراغ انجام کارهای مختلفی بروند تا بتوانند مشکل را تا حد زیادی حل کنند، اما مهم‌ترین نکته این است که انجام هر کاری نمی‌تواند مشکلات شما را حل کند. در حقیقت برخی از کارهایی که شما فکر می‌کنید موثر هستند، می‌توانند باعث ایجاد دردسرهای زیادی برای کاربران شوند و لازم است از آن‌ها دوری کنید.

به عنوان مثال، زمانی که لپ تاپ دچار آب‌خوردگی شود، ناگهان ممکن است به یاد سشوار بیفتید، اما باید بدانید استفاده از حرارت سشوار می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری شود. استفاده از حرارت سشوار به جای این که بخواهد مفید باشد، می‌تواند باعث بروز خرابی‌های گسترده‌تری شود و لازم است از انجام این کار خودداری کنید. از طرف دیگر هنوز کاربران زیادی فکر می‌کنند با قرار دادن گوشی یا لپ تاپ درون برنج می‌توانند باعث خشک شدن آن شوند، اما اینطور نیست. قرار دادن لپ تاپ در برنج می‌تواند وضعیت را برای کاربران بدتر کند. از طرف دیگر ممکن است دانه‌های برنج وارد پورت‌های لپ تاپ شود و مشکلات بیشتری را برای کاربران به وجود آورد.

سخن آخر

خیس شدن لپ تاپ با آب می‌تواند شروع یک تراژدی باشد، اما اگر خونسردی خود را حفظ کنید، امکان حل مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای کاربران فراهم خواهد بود. کاربران می‌توانند به سادگی و در کمترین زمان ممکن با مدیریت شرایط، وضعیت خوبی را برای خود رقم بزنند. یکی از مواردی که باید مدنظر قرار دهید، استفاده نکردن از سشوار و یا سایر ابزارهای گرمایشی است. ما در این مقاله به صورت کامل به شما نشان دادیم با انجام چه اقداماتی می‌توانید مشکلات را تا حد زیادی حل کنید و مانع از خرابی لپ تاپ در صورت خیس شدن شوید.

سوالات متداول

آیا استفاده از سشوار برای خشک کردن لپ تاپ اشتباه است؟ بله؛ شما نباید برای خشک کردن لپ تاپ از سشوار استفاده کنید، چرا که حرارت ناشی از آن می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری شود و شما را دچار دردسرهای بیشتری کند.

آیا باید بعد از خیش شدن لپ تاپ باتری را جدا کرد؟ بله؛ این کار از مهم‌ترین اقداماتی بوده که باید بعد از خیس شدن لپ تاپ انجام دهید تا بتوانید مانع از بروز مشکلات بیشتر شوید.

نوشته با خیس شدن لپ تاپ چه کنیم؟ معرفی بهترین راه حل ها اولین بار در نیوز الکترونیک. پدیدار شد.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید