۰

بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان توسط اینتل معرفی شد؛ به پیچیدگی مغز یک جغد!

بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان توسط اینتل معرفی شد؛ به پیچیدگی مغز یک جغد!
بازدید 12
مدت زمان خواندن نوشته : 3 دقیقه


اینتل به تازگی از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرده که با الهام از مغز انسان ساخته شده و می‌تواند عملکرد محاسباتی و پردازشی زیادی را ارائه دهد. به گفته مهندسان Intel، این سیستم که Hala Point نام‌گذاری شده، می‌تواند مانند مغز یک جغد یا یک میمون کوچک عمل کند.

شرکت اینتل به تازگی از راه‌اندازی و آغاز به کار بزرگ‌ترین سیستم کامپیوتری نورومورفیک جهان با نام Hala Point خبر داده است. این رایانه که ابتدا در آزمایشگاه ملی ساندیا در نیومکزیکو راه‌اندازی شده بود، در روند پردازنده اطلاعات از مغز انسان تقلید می‌کند.

بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان توسط اینتل معرفی شد

اینتل در حین رونمایی از Hala Point اعلام کرد که این پیشرفت می‌تواند به تحقیقات مرتبط با فناوری هوش مصنوعی (AI) کمک شایانی کند.

به گزارش MSN، Hala Point نسبت به سیستم‌های کامپیوتری و محاسباتی سنتی می‌تواند تا 50 برابر سریع‌تر عمل کرده و 100 برابر انرژی کم‌تری مصرف کند. بر همین اساس، اینتل قصد دارد از آن برای محاسبات مرتبط با AI استفاده کرده و این حوزه را به سمت پایداری سوق دهد.

بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان توسط اینتل معرفی شد

مایک دیویس (Mike Davies)، مدیر آزمایشگاه محاسبات نورومورفیک در آزمایشگاه اینتل گفت:

هزینه محاسبات مدل‌های هوش مصنوعی امروزی با نرخ‌های ناپایدار در حال افزایش است. این صنعت به رویکردهای اساساً جدیدی نیاز دارد که قادر به مقیاس‌پذیری باشند.

 تراشه جدید اینتل در Hala Point

اینتل به عنوان قلب تپنده کامپیوتر نورومورفیک خود از پردازنده Loihi 2 استفاده کرده است که یک ارتقا قابل توجه نسبت به نسل قبلی پردازنده‌های نورومورفیک این شرکت یعنی Pohoiki Springs محسوب می‌شود.

Hala Point از 1152 پردازنده Loihi 2 تشکیل شده که همگی در فضایی به اندازه یک اجاق مایکروویو قرار می‌گیرند. این سیستم در مرحله بعد قدرت محاسباتی 1.15 میلیارد نورون عصبی و 128 میلیارد سیناپس که در 140,544 هسته پردازشی توزیع شده‌اند را ارائه می‌کند.

بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان توسط اینتل معرفی شد

برای انجام محاسبات جانبی نیز در این سیستم بالغ بر 2300 پردازنده X86 استفاده شده است. در نهایت توضیح داده شده که حداکثر توان مصرفی آن چیزی حدود 2600 وات خواهد بود.

این سیستم می‌تواند 20 کوادریلیون عملیات پردازش را در هر ثانیه (20 پتا عملیات بر ثانیه یا 20 Petaops) انجام دهد. این ظرفیت نورونی هالا پوینت تقریباً معادل قدرت مغز یک جغد یا یک میمون کوچک است.

در همین رابطه بخوانید:

– ابر رایانه هوش مصنوعی قدرتمند و خارق العاده Eos انویدیا به چهار هزار پردازنده H100 مجهز است [تماشا کنید]

– سامسونگ با همکاری هاروارد مهندسی معکوس مغز انسان را بر روی یک تراشه انجام می‌دهد

کامپیوترهای نورومورفیک از عملکرد مغز موجودات زنده الهام گرفته و از شبکه‌های عصبی مصنوعی و سیناپس‌ها بهره می‌برند. بر خلاف کامپیوترهای سنتی که برای پردازش خطی اطلاعات به CPU و GPU متکی هستند، در رایانه‌های نورومورفیک امکان انجام محاسبات و پردازش داده‌ها به طور هم‌زمان وجود دارد.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید