۰

تاثیرگذارترین شخصیت های انیمیشن در تلویزیون

تاثیرگذارترین شخصیت های انیمیشن در تلویزیون
بازدید 19
مدت زمان خواندن نوشته : 46 دقیقه

انیمیشن، انیمیشن و انیمیشن؛ یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای تاریخ چه در سینما و چه در تلویزیون. انیمیشن دهه‌ها است که به جزوی جدانشدنی از سرگرمی‌های جهان تبدیل شده و نمی‌توان هیچ جایگزین دیگری برای آن پیدا کرد. افرادی که با یک سریال انیمیشنی خاص بزرگ شده‌اند و سال‌ها آن را دنبال کردند بدون شک نمی‌توانند خیلی راحت یک مجموعه و یک سری شخصیت جدید را به‌جای آن مجموعه و شخصیت‌هایش قرار دهند. به‌همین‌دلیل دانسته یا ندانسته انیمیشن‌ها و به‌خصوص شخصیت‌های حاضر در آن‌ها به المانی بسیار تأثیرگذار در زندگی ما تبدیل شده‌اند.

دهه‌ها قبل شخصیت‌هایی مانند تام و جری یا میکی ماوس حضور داشتند که فرهنگ عامه را شکل دادند و در دو سه دهه گذشته شخصیت‌های جدید پا به تلویزیون گذاشتند تا فرهنگ عامه در عصر جدید را پایه‌ریزی کنند؛ از هومر سیمپسون گرفته تا شخصیت‌هایی مانند جینکس در سریال آرکین که به‌تازگی در قالب یک سریال به‌تصویر کشیده شده است. در این مقاله قصد داریم تا ببینیم کدام یک از شخصیت‌های انیمیشنی تلویزیون بیشترین تاثیر را در فرهنگ عامه از خودشان به‌جای گذاشتند. طبیعتا در این مقاله خبری از شخصیت‌های قدیمی مانند تام و جری نیست و شخصیت‌هایی که در دهه ۹۰ میلادی و پس از سال ۲۰۰۰ بیشترین تاثیر در فرهنگ عامه یا پاپ کالچر را داشته‌اند، در این مقاله حضور دارند. پس این شما و این تاثیرگذارترین شخصیت‌های انیمیشنی تلویزیون در فرهنگ عامه.

«توجه: شخصیت‌های حاضر در این مقاله توسط تیم تحریریه انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


فهرست مطالب

۲۵ شخصیت تاثیرگذار انیمیشن در تلویزیون

کاور انیمیشین بن ۱۰

۲۵. بنجامین کربی تنیسون

  • Benjamin Kirby “Ben” Tennyson
  • نام مجموعه: Ben 10
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۵ میلادی

مقاله را با شخصیتی شروع می‌کنیم که احتمالا اگر اطرافیان شما بچه کوچکی داشته باشند به‌راحتی می‌توانید تصویری از او را روی وسایل آن کودک نازنین پیدا کنید. بنجامین تنیسون که همه او را با نام Ben10 می‌شناسند در سال ۲۰۰۵ مانند صاعقه وارد مدیوم‌های سرگرمی شد و خیلی سریع جایش را در فرهنگ عامه پیدا کرد و کمتر کودکی را می‌شود پیدا کرد که او را نشناسد. بنجامین با آن گجت دوست‌داشتنی خودش که شبیه به ساعت مچی بود توانست در قلب بسیاری از کودک‌ها و نوجوان‌ها جا باز کند و همین امر باعث شد تا این اشخاص در کوچه و مدارس سعی کنند شبیه‌به او باشند.

بن با کمک گجت خود می‌توانست به اشکال زیادی تبدیل شود، می‌توانست ماجراجویی‌های زیاد و البته خطرناکی را پشت‌سر بگذارد و همه این‌ها در حالتی رخ می‌داد که ظاهر او دقیقا مانند یک پسر ساده بود که می‌توان او را در هر محله‌ای دید. به‌همین‌دلیل ارتباط برقرار کردن با بن برای کودک‌ها و نوجوان‌ها خیلی ساده بود و آن‌ها می‌توانستند به‌راحتی خودشان را و دنیای خودشان را در دنیای بنجامین تماشا کنند. کودکی که با لباس بن۱۰ از مبلمان خانه بالا می‌رفت گویا در ذهنش یک بنجامینی بود که پا به یک ماجراجویی خطرناک گذاشته بود.

پس از محبوبیت دیوانه‌وار بن۱۰ و پس از گذشت سه سال و از سال ۲۰۰۸ میلادی این شخصیت دوست‌داشتنی در قالب برنامه‌ای با نام BEN 10: Alien Force روی آنتن رفت و برای اولین‌بار درون‌مایه این مجموعه دست‌خوش تغییرات مهمی شد. این برنامه با داستانی بالغانه‌تر و اتمسفری تاریک‌تر پیش رفت تا کودکانی که پیش‌تر عاشق آن شده بودند همراه این مجموعه بمانند و نوجوان‌ها و حتی بزرگسالان بیشتری آن را تماشا کنند. همین تصمیم را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های این مجموعه قلمداد کنیم که باعث شد امروز شخصیت بنجامین تنیسون را با این میزان از محبوبیت بشناسیم.


شخصیت‌های اصلی سریال Gravity Falls در کنار یکدیگر

۲۴. دیپر و میبل پاینز

  • Dipper and Mabel Pines
  • نام مجموعه: Gravity Falls
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۲ میلادی

راستش را بخواهید این مقاله با اینکه شامل ۲۵ مورد است ولی مواردی مثل دیپر و میبل باعث می‌شوند تا تعداد شخصیت‌های حاضر در مقاله از عدد ۲۵ عبور کند. مجموعه Gravity Falls یکی از جدیدترین مجموعه‌های حاضر در این فهرست به‌شمار می‌رود ولی به‌قدری تأثیرگذار و موفق بود که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. دیپر و میبل خواهر و برادر دوقلویی هستند که مانند بسیاری از شخصیت‌های حاضر در این مقاله با الهام از اشخاصی واقعی خلق شده‌اند ولی بااین تفاوت که میبل دقیقا خواهر دوقلوی الکس هیرش یعنی آریل هیرش است.

آریل هیرش خواهر دوقلوی الکس هیرش، خالق انیمیشن آبشار جاذبه نه‌تنها از لحاظ ظاهری که از لحاظ اخلاقی شباهت بسیار زیادی به میبل دارد و الکس یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این شخصیت را همین واقعی بودنش می‌داند. دیپر و میبل به‌عنوان یک برادر و خواهر مثل میلیون‌ها برادر و خواهر در سراسر دنیا همیشه با یکدیگر دعوا می‌کنند،‌ در سروکله یکدیگر می‌زنند و درکنار این موضوع نه‌تنها از یکدیگر حمایت می‌کنند و همدیگر را دوست دارند که حاضر هستند جانشان را برای یکدیگر فدا کنند. بزرگ شدن این دو نفر درکنار هم باعث شده تا افراد زیادی در سراسر جهان با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و کودک‌ها و نوجوان‌ها زیادی خودشان را درون این دو شخصیت پیدا کنند.


انیمیشن Avatar: The Last Airbender

۲۳. آواتار آنگ

  • Avatar Aang
  • مجموعه: Avatar: The Last Airbender
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۵ میلادی

شخصیت آواتار آنگ که او را بیشتر با نام آنگ می‌شناسیم احتمالا کوتاه‌ترین حضور را در تلویزیون نسبت‌به سایر شخصیت‌های این فهرست داشته است. بااین‌حال تاثیرگذاری این شخصیت روی فرهنگ عامه هم در شرق و هم در غرب باعث شد تا در این مقاله حضور پیدا کند. آنگ به هر چهار عنصر اصلی جهان مسلط است و تناسخی جدید از آواتار به‌شمار می‌رود که پس از مرگش دوباره در قامت آنگ متولد شده تا فعالیت‌های مهم خودش را ادامه دهد. آنگ ۱۲ ساله به‌عنوان جوان‌ترین بادافزار تاریخ در معبد جنوبی آموزش دید تا بتواند هر ۴ ملت را در تعادل نگه دارد.

ملت آتش، ملت آب، ملت باد و ملت خاک ۴ ملتی هستند که آنگ باید تعادل و آرامش را درمیان آن‌ها برقرار کند و صدالبته که در این مسیر به‌هیچ‌وجه کار آسانی نخواهد داشت. آنگ در زمانی روی آنتن رفت که تلویزیون مهمان ابرقهرمان‌های زیادی بود و این ابرقهرمان‌های شناخته شده محبوبیت بسیار زیادی داشتند. بااین‌حال سادگی آنگ و شبیه بودنش به یک پسر ساده که باید مهم‌ترین وظیفه در جهان را روی دوشش حمل کند باعث شد تا از همان شروع مجموعه به شخصیتی محبوب تبدیل شود؛ تا جایی که حتی دیده شده عده‌ای از نوجوان‌ها با تراشیدن سر خود و با استفاده از رنگ آبی خودشان را شبیه‌به آنگ می‌کنند.


Beavis and Butt-Head

۲۲. بیویس و بات‌هد

  • Beavis and Butt-Head
  • مجموعه: Beavis and Butt-Head
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۳-۱۹۹۴ میلادی

انیمیشن بیویس و بات‌هد را حتی اگر ندیده باشید هم به احتمال زیاد شخصیت‌های این سریال را در شبکه‌های اجتماعی و سایر سریال‌های تلویزیونی دیده‌اید. برای مثال در سریال Friends شخصیت‌های جویی و چندلر بارها و بارها درحال تماشای بیویس و بات‌هد دیده شده‌اند. درباره تاثیرگذاری این مجموعه و شخصیت‌های بیویس و بات‌هد باید بگوییم که جریان جدیدی را در ساخت انیمیشن‌های بزرگسالانه ایجاد کردند و باعث شدند تا بسیاری از انیمیشن‌های بزرگسالانه تلویزیون مقدار زیادی از ملاحظه‌کار بودن خود را کنار بگذارند و با ریسک بیشتری در مسیر خودشان حرکت کنند.

بیویس و با‌ت‌هد به‌طور همیشگی در مدیوم‌های مختلف حضور داشتند ولی مهم‌ترین دوران آن‌ها را می‌توانیم در سال‌های انتهایی دهه ۹۰ میلادی و اوایل هزاره جدید قلمداد کنیم. بسیاری از افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی این دو شخصیت را تماشا می‌کردند عقیده دارند که این دو شخصیت در زندگی شخصی آن‌ها تاثیر بسیاری گذاشته‌اند و کمک بسیاری به آن‌ها کرده‌اند. مجموعه بیویس و بات‌هد در سینما نیز فعالیت نسبتا موفقی داشته و آخرین حضور سینمایی آن‌ها به فیلم Beavis and Butt-Head Do the Universe مربوط می‌شود که توسط پارامونت پلاس پخش شد.


کلیولند براون در حال خندیدن

۲۱. کلیولند براون

  • Cleveland Brown
  • مجموعه: Family Guy و The Cleveland Show
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

به نخستین شخصیت حاضر در انیمیشن Family Guy رسیدیم که قطعا آخرینِ آن‌ها در این مقاله نخواهد بود. کلیولند براون تنها شخصیت اصلی سیاه‌پوست در انیمیشن فمیلی گای به‌شمار می‌رود و به‌همین‌دلیل محبوبیت او نسبت‌به سایر شخصیت‌های سریال درمیان آفریقایی-آمریکایی‌ها بسیار بیشتر بود و خیلی‌ها از او به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های تلویزیون برای کودکان و نوجوان‌های سیاه‌پوست یاد می‌کنند. کلیولند شخصیت آرامی است و همین موضوع را در قالب پیام‌هایی ارزشمند به مخاطب خودش منتقل می‌کند تا از جرم و جنایت دور باشند.

پس از محبوبیت بسیار زیاد این شخصیت، ست مک‌فارلن خالق فمیلی گای مجموعه جدیدی با عنوان The Cleveland Show را تهیه کرد که در آن کلیولند شخصیت اصلی برنامه بود و با خانواده جدیدش در شهر دیگری زندگی می‌کرد. بااین‌حال این مجموعه پس از مدت کوتاهی لغو شد و کلیولند همراه‌با خانواده جدیدش بار دیگر در مجموعه فمیلی گای حضور پیدا کردند. کلیولند به‌عنوان دوست صمیمی و قدیمی پیتر همیشه حضور پررنگی در فمیلی گای داشته و نحوه حرف زدن و اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهند همیشه از نکات جذاب و دوست‌داشتنی این انیمیشن محبوب تلقی می‌شوند.


تصویری قرمز از شخصیت جک سامورایی

۲۰. جک سامورایی

  • Samurai Jack
  • مجموعه: Samurai Jack
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۶ میلادی

جک سامورایی هم غرب را راضی نگه می‌دارد و هم شرق را. یک سامورایی قدرتمند که به‌خاطر هنرهای رزمی شرقی خود در کشورهای شرق آسیا طرفداران زیادی پیدا کرد و هم به این خاطر که از شبکه‌های آمریکایی پخش شد در دیگر نقاط جهان هم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در دوران کودکی تاتاکووسکی، خالق این شخصیت، جک سامورایی همیشه در ذهنش و در فانتزی‌های کودکانه او حاضر بود و این شخصیت را با توجه‌به تصاویری که از آن دوران در ذهنش باقی مانده بودند، خلق کرده است.

داستان سریال روایت‌گر زندگی یک شاهزاده جوان ژاپنی است که با صداپیشگی فیل لامار در خاطره‌ بسیاری از ما جاودان باقی خواهد ماند. شاهزاده‌ای که نشان می‌دهد افراد اشراف‌زاده لزوما افرادی تنبل و تشنه قدرت نیستند و می‌توانند کارهای مهم‌تری را در راستای کمک به دیگران انجام دهند. طبق یک پژوهش انجام شده بسیاری از کودکان ژاپنی در دهه ۹۰ میلادی و اوایل قرن جدید دوست داشتند یا مسیر جک را طی کنند یا مسیری را بروند که کاپیتان سوباسا رفته بود. زمانی‌که از تاثیرگذاری یک شخصیت روی فرهنگ عامه صحبت می‌کنیم دقیقا منظورمان چنین تاثیر شگرفی است.


فین مرتنز در انیمیشن Adventure Time

۱۹. فین مرتنز

  • Finn Mertens یا Finn the Human
  • مجموعه: Adventure Time
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۰ میلادی

فین مرتنز یا همان فین دقیقا مانند دیپر و میبل یکی از شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که از تاریخ شروع به کارش زمان خیلی زیادی نگذشته و عمر او هنوز به ۱۵ سال نرسیده است. بااین‌حال فین از همان ابتدای حضورش در تلویزیون توجه خیلی‌ها را به خودش جلب کرد و خیلی سریع به شخصیتی محبوب درمیان کودکان و نوجوانان تبدیل شد. بااین‌حال نباید از جیک، بهترین دوست فین غافل شویم؛ سگی دوست‌داشتنی و البته جادویی که می‌تواند به هر شکل و اندازه‌ای که بخواهد، تبدیل شود.

داستان کلی مجموعه درباره ماجراجویی‌های فین با همراهی جیک جریان دارد. فین انسانی شجاع، ماجراجو و نترس است و هیچ هراسی از قدم گذاشتن در مسیرهای خطرناک ندارد. انیمیشن Adventure Time با اینکه روی کاغذ با آن پایان‌بندی احساسی خود به انتهای مسیرش رسید ولی به قول خود فین ماجراجویی هیچوقت تمام نخواهد شد و ماجراجویان دیگری همیشه حضور خواهند داشت. فین و جیک علاوه‌بر ماجراجویی‌های خود در سرزمین اوو، به‌خاطر رابطه دوستانه خودشان محبوبیت زیادی به‌دست آوردند و همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این دو شخصیت درمیان اشخاصی بود که این مجموعه را تماشا کرده‌اند.


شخصیت کنی مک‌کورمیک در انیمیشن ساوت پارک

۱۸. کنی مک‌کورمیک

  • Kenneth “Kenny” McCormick
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

به نخستین شخصیت سریال South Park رسیدیم که مانند برخی از مجموعه‌ها نماینده‌های زیادی در این مقاله دارد. شخصیت کنی آینه‌ای تمام‌نما از نبوغ نویسندگی در ساوت پارک به‌شمار می‌رود. همان‌طور که از تصویر کنی مشخص است او یک هودی نارنجی می‌پوشد که به خاطر کلاهش، این لباس همیشه جلوی دهان او را گرفته و همیشه دیالوگ‌های او به‌طرز عجیبی نامفهوم هستند. به بیان دیگر شخصیت کنی در تمام این بیست و چند سال حضورش در ساوت پارک حتی یک دیالوگ هم ندارد و اگر این سؤال را که «یک شخصیت چگونه بدون دیالوگ می‌تواند تأثیرگذار باشد؟» از خودتان بپرسید متوجه می‌شوید که چطور این شخصیت تا این اندازه محبوب و تأثیرگذار است.

کنی برخلاف سایر بچه‌های ساوت پارک در خانواده‌ای بسیار فقیر زندگی می‌کند و زندگی سختی را پشت‌سر می‌گذارد. بااین‌وجود تمام تلاشش را می‌کند تا خواهر کوچکش زندگی بهتری داشته باشد. کنی در فصل‌های ابتدایی تقریبا در هر قسمت به‌طرز متفاوتی کشته می‌شود ولی در قسمت بعدی باز هم او را می‌بینیم به‌طوری که حتی دوست‌های او هم اهمیتی به مرگ او نمی‌دهند چون می‌دانند قرار نیست واقعا از بین برود. بااین‌حال یک بار به‌طرز عجیبی مریض می‌شود و به‌طور واقعی از دنیا می‌رود. کنی به‌مدت تقریبا دو فصل در سریال حضور نداشت و طرفداران او و البته طرفداران سریال بارها و بارها خواهان برگشت او به سریال بودند تا اینکه کنی بدون هیچ توضیحی دوباره در سریال حضور پیدا کرد.

کنی مک‌کورمیک یک شخصیت مرموز و پنهان با نام میستریون دارد که نوعی یک ابرقهرمان مردمی به‌شمار می‌رود و هدف اصلی او خوشحال نگاه داشتن خواهر کوچکش است. کنی بدون اینکه دیالوگی به زبان بیاورد شخصیتی مهم در فرهنگ عامه به‌شمار می‌رود. خیلی‌ها باور دارند ساوت پارک بدون کنی نمی‌توانست تا این اندازه محبوب شود که ادعای بیراهی نیست. خلاصه اینکه اگر می‌خواهد نبوغ و میزان شگفت‌انگیز بودن سریال ساوت پارک را بدانید کافی است به شخصیت کنی نگاه کنید.


میم معروف فیلیپ جی. فرای

۱۷. فیلیپ جی. فرای

  • Philip J. Fry
  • مجموعه: Futurama
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

انیمشن Futurama یکی از معدود انیمیشن‌هایی است که در این مقاله بیش از یک نماینده دارد و فیلیپ یکی از آن دو نفر است؛ احتمالا می‌توان حدس زد نفر دوم کدام شخصیت به‌شمار می‌رود. اگر این انیمیشن را ندیده باشید و فیلیپ را نمی‌شناسید، به شما قول می‌دهیم که میم‌های او را در فضای مجازی زیاد دیده‌اید. میم، یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اینترنت است و چه دوستش داشته باشیم چه خیر نمی‌توانیم تاثیر بسیار شگرفش روی فرهنگ عامه را انکار کنیم و فیلیپ سهم زیادی در این پدیده جهانی داد که مهم‌ترین آن‌ها همین عکسی است که برای او انتخاب کردیم.

فیلیپ در گفت‌وگوهای آنلاین جوان‌ها و نوجوان‌ها، در توییت‌های آن‌ها و در مجموع در سراسر اینترنت حضور پررنگی دارد. بدون آنکه حتی او را بشناسیم یا بدانیم داستان پشت این شخصیت در آن لحظه چه داستانی است. فیلیپ یک پیک ساده است که طی یک اتفاق به هزاره بعدی می‌رود و شغل خودش را در آن‌جا هم ادامه می‌دهد. فیلیپ شخصی است که خیلی راحت می‌توان با او ارتباط برقرار کرد، خیلی راحت می‌توان مشکلاتش را لمس کرد و خیلی راحت می‌توان برایش ناراحت شد.


شخصیت جینکس در انیمیشن آرکین

۱۶. جینکس

  • Jinx
  • مجموعه: Arcane و League of Legends
  • اولین حضور: سال ۲۰۲۱ میلادی

اگر در مدیوم سریال‌های تلویزیونی به جینکس نگاه کنیم او را می‌توانیم جدیدترین شخصیت این مقاله بدانیم چرا که در سال ۲۰۲۱ در قالب سریال آرکین به مخاطبانش معرفی شد ولی شخصیت جینکس تاریخچه بسیار پُروپیمان‌تری دارد و داستان او به بازی ویدیویی League of Legends برمی‌گردد که اگر از طرفداران پروپاقرص این بازی باشید بدون هیچ شکی جینکس را از سال‌ها پیش می‌شناسید و از تماشا کردن او در آرکین بیشتر از سایر افراد لذت برده‌اید. بااین‌حال در این مقاله تمرکز ما روی شخصیت‌های تلویزیونی است و جینکس حاضر در سریال آرکین بحث موردنظر ما تلقی می‌شود.

سریال آرکین در سال ۲۰۲۱ مانند صاعقه به زمین برخورد کرد و خیلی زود به موضوع اصلی بحث درمیان طرفداران انیمیشن‌های سریالی تبدیل شد. سریالی که داستان‌های مربوط‌به شخصیت‌های بازی لیگ آف لجندز را به‌گونه‌ای به تصویر کشید که گویا قبل از این سریال هیچکدام از این شخصیت‌ها وجود نداشتند و این سریال نخستین حضور آن‌ها در مدیو‌م‌های سرگرمی به‌شمار می‌رود. مسیری که در آن بسیار موفق بود و درکنار جینکس باید به محبوبیت بسیار زیاد وایولت هم اشاره کنیم که بدون شک شخصیت‌پردازی او درکنار جینکس و سایر شخصیت‌های مجموعه از مهم‌ترین دلایل موفقیت آرکین محسوب می‌شود.


تعجب پاتریک در مجموعه باب اسفنجی

۱۵- پاتریک ستاره‌

  • Patrick Star
  • مجموعه: SpongeBob SquarePants
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

سال ۱۹۹۹ سال شروع به کار شخصیت‌های مهمی به‌شمار می‌رود؛ از فیلیپ گرفته تا پاتریک که همگی برای دهه‌ها توانستند به شمایلی آیکانیک در مدیوم تلویزیون تبدیل شوند. امکان ندارد تابه‌حال تصویری از پاتریک ندیده باشید. دوست صمیمی باب اسفنجی که به او هم در ادامه خواهیم رسید، به‌قدری محبوب است که خیلی‌ها او را بیش از باب دوست دارند. شکل ستاره‌ای او باعث شده تا در سراسر دنیا افراد زیادی با دیدن اشکال ستاره‌ای خیلی سریع ظاهر پاتریک در ذهنشان نقش ببندد و البته محبوبیت ستاره‌های دریایی هم به شکل فزاینده‌ای بیشتر شود!

پاتریک دوست دست‌وپا چلفتی باب اسفنجی یکی از شخصیت‌هایی است که میزان زیادی از بار کمدی این مجموعه محبوب را به دوش می‌کشد. همین محبوبیت پاتریک باعث شد تا نه‌تنها در مدیوم‌های مختلف سرگرمی حضور پیدا کند که بتوانیم او را به‌راحتی در اطرافمان هم ببینیم. مانند باب اسفنجی می‌توانیم پاتریک را هم روی دفتر مشق، کیف مدرسه و خیلی از وسایل دیگر کودکان و نوجوان‌های سراسر دنیا پیدا کنیم که همین امر او را به یکی از تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی تاریخ تلویزیون تبدیل کرده است.


رندی مارش در حال فالگوش ایستادن در انیمیشن ساوت پارک

۱۴- رندی مارش

  • Randy Marsh
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

به دومین شخصیت مجموعه ساوت پارک رسیدیم و همچنان به انتهای شخصیت‌های این مجموعه در این مقاله نزدیک هم نیستیم. رندی مارش خودِ خودِ ساوت پارک است و این گزاره چه معنایی دارد؟ اگر به‌تازگی ساوت پارک را شروع کرده باشید احتمالا عقیده دارید که استن یا کایل یا حتی اریک چهره اصلی این مجموعه به‌شمار می‌روند ولی به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست. اریک شاید شخصیت مهم‌تری نسبت‌به رندی تلقی شود ولی رندی مارش با اختلاف چهره اصلی این مجموعه است. رندی را می‌توانیم آینه تمام‌نمایی از سیرِ صعودیِ بلوغ در روند ساوت پارک در همه این سال‌ها بدانیم. سریالی که با تصاویر خلق شده روی کاغذ کارش را شروع کرد و بعدها با تکنولوژی‌های مدرن راهش را پیش برد.

شخصیتی که درابتدا بیشتر به یک شخصیت فرعی و کم‌رنگ شباهت داشت ولی امروزه می‌بینیم که یک یا دو فصل سریال به‌طور کامل حول محور رندی مارش جریان دارد. رندی به‌خاطر همین دلایل آینه تمام‌نمای بالغ شدن ساوت پارک محسوب می‌شود که هردوی آن‌ها از ابتدا تا امروز مسیر پرپیچ‌وخمی را طی کردند تا به جایی که هستند،‌ برسند. همان‌طور که ستاره‌ها طی یک شب به‌وجود نمیان، رندی هم به‌یک‌باره محبوب نشد و طی دو دهه توانست به یکی از محبوب‌ترین و شاید محبوب‌ترین و بدون شک مهم‌ترین و حیاتی‌ترین شخصیت ساوت‌پارک تبدیل شود. در بسیاری از قسمت‌های سریال، شخصیت رندی مارش استعاره‌ای از تمام مجموعه است و صحبت درباره او توسط سایر شخصیت‌ها، صحبت درباره کلیت مجموعه به‌شمار می‌رود.


سیر تکاملی شخصیت بندر در انیمیشن فیوچراما

۱۳- بندر بندینگ رودریگز

  • Bender
  • مجموعه: Futurama
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

خب پس از فیلیپ به دیگر شخصیت مجموعه Futurama در این مقاله می‌رسیم که احتمالا محبوبیتش از فیلیپ کمی بیشتر است. بندر در هزاره چهارم درحالی به‌عنوان یک آشپز فعالیت می‌کند که پس از آشنا شدن با فیلیپ زندگی خودش را دست‌خوش تغییرات زیادی می‌بیند. بندر به‌عنوان بهترین دوست فیلیپ همزمان در سفینه آشپزی می‌کند و همچنین یک فروشنده قهار هم به‌شمار می‌رود. ولی چرا اسم او بندر (‌Bender) یا (خم‌کننده) است؟ به‌طور ساده می‌توانیم بگوییم که تخصص بندر در خم کردن اشیا مختلف است.

نکته بسیار جالب این است که مجموعه Futurama در سال ۱۹۹۹ پخش شد و تاریخ تولید بندر به‌عنوان یک ربات پیشرفته سال ۲۹۹۷ ثبت شده است؛ دقیقا ۱۰۰۰ سال پس از سالی که مت گرونینگ ایده خلق این شخصیت در ذهنش نقش بست. بندر همیشه به‌خاطر دشمن بودنش با انسان‌ها در یادها می‌ماند و جمله معروف او که می‌گوید «همه انسان‌ها باید بمیرند» یکی از جمله‌هایی است که شاید در آینده، بشریت آن را از زبان یک موجود هوشمند یا از یک هوش مصنوعی بشنود. بااین‌حال به‌نظر بندر هیچ‌کدام از انسان‌ها البته به‌جز دوست صمیمی‌اش فیلیپ و هم‌اتاقی او هرمز لایق زیستن نیستند؛ موضوعی که قطعا همه ما مخالف آن هستیم! یا نیستیم؟


شخصیت‌های کازمو و واندا در مجموعه The Fairly OddParents

۱۲. کازمو و واندا

  • Cosmo and Wanda
  • مجموعه: The Fairly OddParents
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۱ میلادی

از میان شخصیت‌های اصلی مجموعه والدین نسبتا عجیب می‌توانستیم دست روی هر شخصیتی بگذاریم و آن شخصیت می‌توانست نماینده کاملا شایسته‌ای برای این مجموعه در این مقاله باشد. بااین‌حال کازمو و واندا جلوتر از سایر شخصیت‌ها احتمالا نه‌تنها محبوب‌ترین شخصیت‌های این مجموعه هستند که در فرهنگ عامه مردم و روی کودکان و نوجوانان بیشترین تاثیر را داشته‌اند. کازمو و واندا زوجی هستند که مانند تمام زوج‌های جهان پستی‌ها و بلندی‌های خودشان را طی می‌کنند و با شیوه مخصوص به خودشان می‌توانند به‌خوبی با مشکلات دسته و پنجه نرم کنند.

کازمو و واندا درابتدا در سال ۱۹۹۸ ازطریق برنامه Oh Yeah! Cartoons روی آنتن رفتند و با نقدهای بسیار مثبتی روبه‌رو شدند. این برنامه پس از دو سه سال به انتهای خودش رسید ولی شخصیت‌هایش تازه در ابتدای مسیرشان قرار داشتند و پس از آن با شروع سریال The Fairly OddParents به عضوی جدانشدنی از تلویزیون آمریکا و برنامه‌های کودکان سراسر جهان تبدیل شدند. برنامه‌ای که برای بزرگسالان هم بسیار جذاب به‌شمار می‌رود و باور کنید افراد بزرگسال بسیار زیادی در کشورهای مختلف این برنامه را تماشا می‌کنند.


سریال Family Guy

۱۱. پیتر گریفین

  • Peter Griffin
  • مجموعه: Family Guy
  • اولین حضور: ۱۹۹۸ میلادی

پیتر گریفین احمق، پیتر گریفین احمق و دوست‌داشتنی، پیتر گریفین شگفت‌انگیز، احمق و دوست‌داشتنی. پیتر می‌تواند نماینده‌ای باشد از میلیون‌ها پدر بی‌فکر در سراسر دنیا. پدرهایی که بدون اینکه به نتیجه حرف و عملشان فکر کنند آن حرف را به زبان می‌آورند یا آن عمل را انجام می‌دهند؛ بدون اینکه لحظه‌ای تصور کنند کار آن‌ها چه آسیبی می‌تواند به اطرافیانشان وارد کند. پیتر را می‌توانیم در همه جای دنیا پیدا کنیم؛ چه بسا می‌توانیم آن را در کوچه و حتی در خانه خودمان هم پیدا کنیم؛ حتی می‌خواهم بگویم که شاید خودمان هم گاهی اوقات مانند پیتر گریفین عمل می‌کنیم.

پیتر چهره اصلی مجموعه فمیلی گای به‌شمار می‌رود ولی در ادامه مقاله یک شخصیت دیگر از این مجموعه حضور خواهد داشت که می‌توانید حدس بزنید چه کسی خواهد بود. پیتر همسری مهربان و احمق، پدری دلسوز و احمق و دوستی وفادار و احمق به‌شمار می‌رود. شاید بگویید از کلمه احمق زیاد استفاده کردم ولی باور کنید برای توصیف پیتر می‌توان هزاران بار از کلمه احمق استفاده کرد. پیتر گریفین نماینده مردهایی است که بدون دغدغه می‌نوشند و کارهای احمقانه انجام می‌دهند و از همه بدتر از آن‌ها درس نمی‌گیرند.

ست مک‌فارلن درباره خلق پیتر گریفین می‌گوید که پیتر می‌تواند خود من و شما باشیم؛ پیتر می‌تواند در یک رستوران یا یک بار درکنار شما نشسته باشد و آماده انجام یک کار احمقانه باشد. توصیفی که به بهترین شکل ممکن اهمیت پیتر در فرهنگ عامه را به زبان می‌آورد و نشان می‌دهد که افراد زیادی مانند پیتر در جامعه حضور دارند که ایستادن جلوی آن‌ها ضروری ولی بسیار سخت است. پیتر گریفین احمق، پیتر گریفین احمق و دوست‌داشتنی، پیتر گریفین شگفت‌انگیز، احمق و دوست‌داشتنی.


شخصیت بارت سیمپسون در انیمیشن سیمپسون‌ها

۱۰- بارت سیمپسون

  • Bart Simpson
  • مجموعه: The Simpsons
  • اولین حضور: سال ۱۹۸۹ میلادی

سیمپسون‌ها به‌راحتی می‌توانند از تاثیرگذارترین المان‌های تاریخ روی فرهنگ عامه لقب بگیرند و نه فقط درمیان شخصیت‌های انیمیشنی. بارت سیمپسون از سال ۱۹۸۹ تا همین امروز یکی از محبوب‌ترین پسر بچه‌های تاریخ تلویزیون به‌شمار می‌رود. شما اگر در کودکی خود قبل از سال ۲۰۰۰ از تماشای سیمپسون‌ها لذت می‌بردید، امروز با بیش از ۳۰ سال سن همچنان از تماشای آن‌ها لذت می‌برید و چه‌بسا بیش‌ازپیش تماشای سیمپسون‌ها برای شما لذت‌بخش باشد. بارت فرزند هومر سیمپسون است که قطعا به او هم خواهیم رسید. پسری بازیگوش و البته زرنگ که الگوی میلیون‌ها پسربچه در سراسر جهان بوده است.

خیلی‌ها اعتقاد دارند بارت سیمپسون نقطه مقابل استووی گریفین است. این دو شخصیت حتی در یک اپیزود درکنار هم حاضر بودند و واقعا مقایسه آن‌ها کاری آسان و البته درستی نیست. بارت مسیر مستقیم‌تری را طی می‌کند، ساده‌تر زندگی می‌کند و حاشیه کمتری دارد. خیلی‌ها با بارت بزرگ شدند و زندگی را از دریچه نگاه بارت تماشا کرده‌اند. خیلی سعی کردند در کودکی شبیه به بارت باشند. خیلی‌ها وسایلی با تصاویر او را خریداری کردند، خیلی‌ها خودِ خودِ بارت بودند و خیلی‌ها سعی کردند بارت باشند؛ این خیلی‌ها نه‌تنها در آمریکا که در کشور خودمان هم حضور دارند. وقتی یک نفر از کودکی تا ۳۰ سالگی با یک شخصیت رشد می‌کند بدون شک آن شخصیت می‌تواند از تاثیرگذارترین افراد زندگی او به‌شمار رود و بارت این نقش را برای خیلی‌ها در سراسر جهان ایفا کرده است.


تصویری از چشم های شخصیت استرلینگ آرچر

۹. استرلینگ آرچر

  • Sterling Archer
  • مجموعه: Archer
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۹ میلادی

استرلینگ آرچر یکی از معدود شخصیت‌های این مقاله به‌شمار می‌رود که در مجموعه‌ای صرفا کمدی حضور ندارد ولی بااین‌حال المان‌های کمدی را می‌توان در آن مجموعه پیدا کرد. استرلینگ در دنیای انیمیشن‌ها به‌عنوان خفن‌ترین و کاردرست‌ترین جاسوس به‌شمار می‌رود و خیلی راحت می‌توان متوجه شد که این شخصیت با الهام از جیمز باند، شخصیت ماندگار سینما خلق شده است. استرلینگ در یک شرکت اطلاعاتی در نیویورک فعالیت می‌کند که توسط مادرش مالوری اداره می‌شود. رک بودن، کاریزمای جدی و وجه شوخ‌طبع بودن بدون تعارف استرلینگ باعث شده تا خیلی راحت به شخصیتی محبوب تبدیل شود.

استرلینگ آرچر یکی از شخصیت‌هایی است که نه‌تنها درمیان کودکان و نوجوانان که درمیان بزرگسالان هم طرفداران بسیار زیادی دارد و خیلی‌ها او را از جیمز باند هم محبوب‌تر می‌دانند که البته می‌توان روی این ادعا بحث فراوانی انجام داد. تابه‌امروز ۱۴۵ قسمت از مجموعه آرچر در قالب ۱۴ فصل منتشر شده که برای این مجموعه جوایز بسیار مهمی را در پی داشته است. احتمالا مهم‌ترین دست‌آورد این مجموعه جایزه‌هایی که در جشنواره‌ها به‌دست آورده نیست و مهم‌ترین دستاورد آن را می‌توان به اهمیت شخصیت استرلینگ روی فرهنگ عامه قلمداد کرد که باعث شده مجموعه‌ها و کامیک‌های زیادی با الهام از آن تهیه شود.


باترز و آوسومو در انیمیشن south park

۸. لئوپالد “باترز” استاچ

  • Leopold “Butters” Stotch
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

آه باترز لعنتی و دوست‌داشتنی. بین خودمان بماند ولی اگر رتبه‌بندی مقاله تنها و تنها دست خودم بود باترز را در رتبه نخست قرار می‌دادم و پس از آن استووی گریفین ولی قطعا این دو شخصیت به‌طور منطقی نمی‌توانند لقب تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ را به خودشان اختصاص دهند و انتخاب‌های شخصی من تنها به‌خاطر علایق شخصی بود و نه انتخاب‌های حرفه‌ای.

باترز شخصیتی ساده و عاری از هرگونه المان‌های تاریک و شیطانی است. هر عمل غیراخلاقی و هر اتفاق بدی که در اطراف باترز رخ می‌دهد در نگاه او اتفاقی عادی است. باترز نمونه‌ای ساده از یک کودک دانش‌آموز است که هنوز بویی از دنیای آدم بزرگ‌ها نبرده و همچنان خامی کودکانه خودش را حفظ کرده است. برای مثال زمانی‌که پدرش به تماشای یک فیلم بزرگسالانه می‌رود باترز خیال می‌کند که پدرش به سینما رفته و یک فیلم معمولی تماشا کرده و تعریف کردن این موضوع برای مادرش یک مشکل خانوادگی بزرگ ایجاد می‌کند.

باترز به‌دلایل مختلف و حتی بدون هیچ دلیلی توسط پدر و مادرش در اتاقش حبس می‌شود تا به کارهای کرده و نکرده خودش فکر کند. پدر و مادرش فکر می‌کنند حبس کردن باترز بهترین پاسخ برای تمام مشکلات کودکشان است. همین موضوع باترز را بسیار ترسو بار آورده و او در یک قسمت ترجیح می‌دهد در سلول زندان باقی بماند ولی به خانه نرود. ساده بودن باترز باعث می‌شود توسط سایر بچه‌ها اذیت شود با اینکه با تمام وجود عاشق دوست‌های خودش است و در قلب پاکش متوجه نمی‌شود که سایرین او را مسخره می‌کنند. تمام مشکلاتی که باترز دارد را میلیون‌ها کودک در سراسر جهان تجربه کرده‌اند و ما به‌عنوان بزرگسال‌هایی که عاشق South Park هستیم چه‌بسا در کودکی خودمان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم و به‌همین‌دلیل از صمیم قلب عاشق باترز هستیم.


تصویری از صورت شخصیت استووی در سریال Family Guy

۷. استوارت گیلیگان “استووی” گریفن

  • Stewie Griffin
  • مجموعه: Family Guy
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۸ میلادی

باترز با اینکه مدرسه می‌رود همچنان پاکی کودکانه خودش را حفظ کرده و در نقطه مقابل استووی گریفین با اینکه تنها یک سال سن دارد می‌تواند به شیطان درس شیطان بودن بدهد. پیتر گریفین چهره اصلی فمیلی گای به‌شمار می‌رود ولی استووی گریفین با اختلاف مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت این مجموعه محبوب تلویزیونی تلقی می‌شود. استووی مثل پیتر توسط ست مک‌فارلن صداپیشگی می‌شود و با یک سال سن کوچک‌ترین شخصیت این مقاله به‌حساب می‌آید که البته ثابت می‌کند سن تنها یک عدد است!

از میان اطرافیان استووی و از میان شخصیت‌های اصلی سریال تنها برایان که سگ خانواده است می‌تواند متوجه حرف‌های استووی شود و سایر اعضای خانواده متوجه حرف‌های او نمی‌شوند چراکه یک کودک یک ساله هنوز نمی‌تواند صحبت کند و صحبت‌های استووی در نظر آ‌ن‌ها همان صداهایی هستند که از کودکان شنیده می‌شود. بااین‌حال شخصیت‌های حاضر در سریال هرچه فرعی‌تر باشند بهتر متوجه صحبت‌های استووی می‌شوند و این موضوع کمی پیچیده خواهد شد زمانی‌که خود استووی و برایان در یک قسمت می‌گویند که خودشان هم دیگر متوجه نیستند چه کسانی متوجه استووی می‌شوند و چه کسانی خیر.

استووی در اوایل فمیلی شخصیتی بسیار اگرِسیو و پرخاشگر داشت ولی رفته رفته آرام‌تر شد و شخصیتی پخته‌تر، بالغ‌تر و باهوش‌تر پیدا کرد. دو قسمت از مجموعه فمیلی گای که یکی از آن‌ها استووی و برایان در یک گاو صندوق گیر می‌افتند و در دیگری استووی پیش یک روانشناس می‌رود، قسمت‌هایی هستند که تمام زمانشان را در همان یک مکان سپری می‌کنند و تنها دو شخصیت در طول این دو قسمت درحال صحبت هستند که در هر دوی آن‌ قسمت‌ها یکی از آن شخصیت‌ها استووی است. این دو قسمت را می‌توانیم نقطه اوج نبوغ خالقین فمیلی گای بدانیم و البته از اپیزودهای ماندگار تاریخ تلویزیون. درنهایت استووی گریفین می‌تواند به‌تنهایی جذابیت فمیلی گای را کم و زیاد کند و همین موضوع تأثیرگذار بودن او را به‌خوبی نشان می‌دهد.


اریک کارتمن درحال غذا خوردن در انیمیشن ساوت پارک

۶. اریک تئودور کارتمن

  • Eric Theodore Cartman
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

بعد از اینکه به مهم‌ترین شخصیت فمیلی گای یعنی استووی رسیدیم در رتبه ششم به اریک کارتمن، مهم‌ترین شخصیت ساوت پارک می‌رسیم. مجموعه ساوت پارک در این مقاله بیشترین نماینده را دارد و ۴ شخصیت از آن را در طول مقاله معرفی کردیم. به‌همین‌دلیل احتمالا می‌توانیم این ادعا را بکنیم که مجموعه ساوت پارک شاید مهم‌ترین سریال در فرهنگ عامه به‌شمار می‌رود ولی بااین‌حال نه‌تنها رقبای قدرتمندی مانند فمیلی گای و سیمپسون‌ها را کنار خودش می‌بیند که در برخی نقاط جهان از جمله کشور خودمان خیلی مجموعه شناخته‌شده و محبوبی نیست و شاید یکی از دلایل این موضوع طراحی گرافیکی این مجموعه باشد. بااین‌حال اریک در یک نظرسنجی در CNN دهمین شخصیت محبوب کارتونی لقب گرفت؛ در این نظرسنجی شخصیت‌های قدیمی زیادی حضور داشتند و مانند این فهرست تنها شخصیت‌های جدید مدنظر نبودند.

اریک کارتمن به‌خاطر کارهایی که در طول سریال ساوت پارک انجام داده در دادگاه می‌تواند چند حکم اعدام، بیش از ۴۰۰ سال حبس و چندین میلیون دلار جریمه متحمل شود که خب از زیر بار مسئولیت تمام کارهای خودش فرار می‌کند. پسر بچه‌ای که تنها و تنها خودش را می‌بیند و هیچ چیزی غیر از خودش و راحتی خودش برایش مهم نیست. در همین مسیر حاضر است هر بلایی سر هر کسی حتی مادرش بیاورد تا راحتی خودش را حفظ کند. اریک هیچ قوه ترحمی ندارد و موضوعات حساسی که برای خیلی‌ها مهم هستند، مهم بودنشان برای اریک مضحک است.

جملات اریک کارتمن نه‌تنها در روند داستان سریال اهمیت زیادی دارند که بسیاری از آن‌ها در فرهنگ عامه و زندگی روزمره بسیاری از مردم دیده می‌شوند. اریک شخصیتی بسیار گستاخ، بی‌ادب و نژادپرست است که هیچ ترسی از به زبان آوردن این موضوعات ندارد. در یکی از قسمت‌ها او می‌گوید که خدا معلولین را برای سرگرمی مردم در زمین آفریده است! چنین جمله‌ای به‌راحتی می‌تواند یک سریال یا مجموعه را به‌کل لغو کند ولی قصه برای ساوت پارک و شخصیت اریک کارتمن متفاوت است. اریک و ساوت پارک چنان ریشه محکمی در فرهنگ عامه دارند که مخاطبانش به‌راحتی متوجه انتقاد و پیام‌های پشت این شوخی‌های رادیکال می‌شوند.

در انتها فراموش نکنید که اریک چاق نیست و تنها استخوان‌بندی درشتی دارد و همچنین Respect his authoritah.


لاکپشت‌های نینجا - ninja turtles

۵- لئونارد، رافائل، داناتلو، مایکل‌آنجلو

  • Leonardo, Raphael, Michelangelo, Donatello
  • مجموعه: Teenage Mutant Ninja Turtles
  • اولین حضور: سال ۱۹۸۴ میلادی

رتبه پنجم فهرست به‌تنهایی ۴ شخصیت را در خودش جای داده که تعداد شخصیت‌های مقاله را بدون درنظر گرفتن مواردی که دو شخصیت دارن به‌تنهایی به عدد ۳۰ نزدیک می‌کند و با درنظر گرفتن مواردی که در آن‌ها دو شخصیت حضور دارند تعداد شخصیت‌های مقاله خیلی بیشتر از عدد ۳۰ می‌شوند.

لاک‌پشت‌های نینجا یکی از معدود پدیده‌های فرهنگ عامه هستند که به‌طور گروهی و همه‌باهم بسیار بیشتر تأثیرگذار هستند تا به‌صورت جدا از هم. برای مثال خیلی‌ها می‌دانند لاک‌پشت‌های نینجا چه شخصیت‌هایی هستند ولی شاید ندانند که مثلا رافائل به‌طور جدا چه قابلیت‌های دارد و اصلا رافائل کدام‌یکی از آن ۴ نفر به‌شمار می‌رود؟ اگر شما یکی از آن افرادی هستید که به‌طور کامل شخصیت‌های TMNT را می‌شناسید و یکی‌یکی آن‌ها را با جزییات می‌شناسید، به شما تبریک می‌گوییم، شما یک نفر از آن یک درصد طرفداران لاک‌پشت‌های نینجا در جهان هستید که می‌توانند لقب «خوره» را دریافت کنند و خودشان را بزرگ‌ترین طرفدار این گروه بدانند.

لاک‌پشت‌های نینجا در اواسط دهه ۸۰ میلادی در مدیوم‌های مختلف سرگرمی از راه رسیدند و خیلی سریع قلب بسیاری از مردم را به خودشان اختصاص دادند. از فیلم و سریال و انمیشین گرفته تا کامیک و بازی ویدیویی، این شخصیت‌ها را در هر مدیومی که دوست داشته باشید می‌توانید پیدا کنید. شخصیت‌هایی که همین حالا هم از محبوب‌ترین شخصیت‌ها میان کودکان و نوجوانان هستند و حتی وسایل شخصی برخی از بزرگسال‌ها هم حاوی تصاویر این شخصیت‌ها هستند.


سریال Rick and Morty

۴. ریک و مورتی

  • Rick and Morty
  • مجموعه: Rick and Morty
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۳ میلادی

ریک و مورتی در سال ۲۰۱۳ از ناکجاآباد ظهور کردند و خیلی سریع به مهم‌ترین پدیده‌های مدیوم انیمیشن تبدیل شدند. ریک با شخصیت رک و خاصش باعث شد تا خیلی سریع به شخصیتی بسیار محبوب در جهان تبدیل شود و ماجراجویی‌های عجیب و غریبش به‌همراه مورتی خامه‌ی روی کیک به‌شمار می‌روند. ریک و مورتی را در این یک دهه در هرجایی که فکرش را بکنید می‌توانید پیدا کنید؛ از لباس‌های اطرافیانمان تا والپیپر گوشی برخی از دوستان تا هر جای دیگری که به ذهنتان می‌رسد.

ریک و مورتی در قالب ماجراجویی‌هایی علمی تخیلی، پیام‌ها و انتقادهای بسیار دغدغه‌مندی را نمایش می‌دهد که ارزش بسیار بالایی دارند و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت و موفقیت این مجموعه تلقی می‌شود. حالا این ماجراجویی‌های هدفمند را درکنار مشکلات شخصی و خانوادگی شخصیت‌های سریال قرار دهید؛ مشکلاتی که در هر خانواده‌ای می‌توان آن‌ها را دید و همین قابل لمس بودن موضوعات سریال باعث می‌شود تا بسیاری از افرادی که مجموعه را تماشا می‌کنند، خیلی راحت بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. از اهمیت و محبوبیت ریک و مورتی هرچه بگوییم کم است و احتمالا در این یک دهه به اندازه کافی از آن‌ها شنیده‌اید.


شخصیت باب اسفنجی شلوار مکعبی

۳. باب اسفنجی

  • SpongeBob SquarePants
  • مجموعه: SpongeBob SquarePants
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

اگر قصد داشتیم تنها ۱۰ شخصیت محبوب تاریخ انیمیشن‌ها را نام ببریم که در آن تمام شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی محبوب در تمام تاریخ سرگرمی حضور داشته باشند، بدون شک شخصیت باب اسفنجی یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رفت. شخصیتی که آنقدر در جهان محبوب شد که سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و بازی‌های ویدیویی زیادی از روی آن ساخته شده است. حتی می‌توانیم به حضور کیانو ریوز بازیگر فیلم‌های ماتریکس و جان ویک در فیلم‌های باب اسفنجی اشاره کنیم.

شخصیت باب اسفنجی به‌همراه دوستان بامزه‌اش یعنی پاتریک و اختاپوس در اعماق یک اقیانوس زندگی می‌کنند و هر روز داستان متفاوتی جلوی آن‌ها قرار می‌گیرد. باب اسفنجی پیشخدمت یک رستوران تلقی می‌شود که در اوقات فراغتش همراه‌با پاتریک به ماجراجویی می‌پردازد و داستان‌های بامزه‌ای را خلق می‌کنند. پاتریک را در اوایل مقاله دیدیم و قطعا می‌توانستیم حدس بزنیم که باب‌ اسفنجی در یکی از رتبه‌های برتر مقاله حضور خواهد داشت. از تاثیرگذاری باب اسفنجی روی فرهنگ عامه همین را بگوییم که اگر تصویرش را به افراد مسن یا افرادی که اصلا انیمیشن نگاه نمی‌کنند هم نشان دهید به احتمال بسیار زیاد او را می‌شناسند.

باب اسفنجی در سال ۱۹۹۹ برای اولین به جهان معرفی شد و خیلی سریع به محبوبیت سرسام‌آوری دست پیدا کرد. خالق او یعنی آقای استفن هیلنبرگ مدرک لیسانس خودش را در رشته منابع طبیعی با تاکید روی منابع دریایی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا دریافت کرد و به‌عنوان یک اقیانوس‌نگار جهانی را خلق کرد که در زیر آب جریان دارد ولی گویا زیر آب جریان ندارد؛ امیدوارم متوجه حرف نامفهوم بنده شده باشید! آقای هیلنبرگ متاسفانه در سال ۲۰۱۸ در سن ۵۷ سالگی درگذشت تا سینما و تلویزیون یکی از اشخاص مهم و تأثیرگذار خودش را از دست بدهد. بااین‌حال جناب هیلنبرگ برای خلق شخصیت محبوب باب اسفنجی برای همیشه در یاد طرفداران این شخصیت باقی خواهد ماند.


بوجک در زیر آب غرق می‌شود بوجک هورسمن

۲. بوجک هورسمن

  • BoJack Horseman
  • مجموعه: BoJack Horseman
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۴ میلادی

شخصیت بوجک هورسمن را می‌توانیم آینه تمام‌قدی از هنرپیشگان هالیوود و مشکلات آن‌ها بدانیم که پس از مدتی از یادها می‌روند و افسردگی به سراغ آن‌ها می‌آید. مشکلاتی که اگر تسلیم آن‌ها شوند ممکن است تا گرفتن جانشان هم پیش‌روی کنند. تماشای بوجک هورسمن بدون شک برای همه افراد مناسب نیست؛ چراکه می‌تواند باعث بروز و بیشتر شدن افسردگی فرد شود.

انیمیشن بوجک هورسمن برخلاف بیشتر انیمیشن‌ها که فضایی کمدی دارند از تاریک‌ترین مسیر ممکن استفاده می‌کند تا به لحظات کمدی خودش برسد و همان کمدی را هم در تاریک‌ترین نوع خود به مخاطب نشان می‌دهد. شخصیت بوجک هورسمن با تمام مشکلاتی که در زندگی دارد، با تمام ناامیدی‌هایش و با تمام افسردگی‌هایی که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، همیشه برای ما شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی به‌شمار می‌رود و درکنار این تاریکی‌ها و ناامیدی‌ها درس‌های بسیار ارزشمندی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

بوجک را همه دوست دارند؛ حتی کسایی که تماشایش نمی‌کنند هم نمی‌توانند ادعا کنند که از او متنفر هستند. بوجک بااینکه مقصر میزانی از مشکلات خودش به‌شمار می‌رود ولی بااین‌حال در مسیر تاریکی قدم می‌زند که ما هم دوست داریم او را در این مسیر تاریک همراهی کنیم. مسیری که برای افراد بسیار محبوبی مانند رابین ویلیامز هم پیش آمد و ما را از داشتن چنین فرد محبوبی محروم کرد. خلاصه اینکه اگر هنوز مجموعه بوجک هورسمن را تماشا نکرده‌اید، به‌چشم یک مجموعه کمدی به سراغش نروید و از آن انتظار نداشته باشید حالتان را بهتر کند؛ سریالی درام که لحظات کمدی آن هم تاریکی را به سمت شما روانه خواهد کرد.


والپیپر زرد از شخصیت هومر سیمپسون

۱. هومر سیمپسون

  • Homer Simpson
  • مجموعه: The Simpsons
  • اولین حضور: سال ۱۹۸۹ میلادی

زمانی‌که درباره تاثیرگذاری صحبت می‌کنیم، به احتمال زیاد هیچ انیمیشنی نمی‌تواند با سیمپسون‌ها رقابت کند؛ سریالی که تا پوست و خون مردم آمریکا و سایر نقاط جهان نفوذ کرده و آن‌ها را خیلی راحت می‌توانیم در اطرافمان ببینیم. از کیف مدرسه یک کودک هفت ساله در ایران گرفته تا انتخاب نام هومر برای یک بچه متولد نشده در دورترین نقطه جهان به‌خاطر علاقه پدرش به هومر سیمپسون.

به‌همین‌دلیل می‌گوییم شخصیت‌های این انیمیشن از لحاظ تاثیرگذاری در سطح دیگری هستند و در راس آن‌ها کسی نیست به جز هومر سیمپسون. پدر دیوانه خانواده سیمپسون که تقریبا هرکاری که فکرش را بکنید از او برمی‌آید. ساخته مت گرینیگ و تمام شخصیت‌های حاضر در آن را می‌توانیم عضوی جداناپذیر از فرهنگ عامه مردم جهان تلقی کنیم. عضوی که می‌تواند خیلی راحت مردم را به سمتی که دلش می‌خواهد هدایت کند و به‌همین‌دلیل وظیفه بسیار سنگینی بر دوش آن قرار دارد تا مسیری اشتباه را انتخاب نکند.

هومر سیمپسون نه‌تنها چهره اصلی مجموعه سیمپسون‌ها به‌شمار می‌رود که می‌توانیم او را چهره اصلی انیمیشن‌های آمریکایی بدانیم که نه‌تنها برای کودکان که بیشتر برای بزرگسالان ساخته می‌شوند. هومر سیمپسون را در ذره‌ذره پاپ کالچر جهان می‌توان پیدا کرد. هومر سیمپسون را چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم، نمی‌توانیم از فرهنگ عامه جدا کنیم. هومر سیمپسون را باید به‌عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت انیمیشنی در فرهنگ عامه قبول کنیم.

تاثیرگذاری این شخصیت به‌قدری زیاد است که بسیاری از رسانه‌ها و منتقدین او را نماد فرهنگ عامه و پاپ کالچر آمریکا می‌دانند. ادعایی بسیار بزرگ ولی کاملا منطقی که به‌راحتی می‌توان از آن دفاع کرد. به‌همین‌دلیل می‌توانیم بگوییم که هومر سیمپسون احتمالا مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت انیمیشنی خلق شده در عصر مدرن به‌شمار می‌رود.

نظر شما همراهان عزیز زومجی درباره فهرست شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار انیمیشنی در فرهنگ عامه چیست؟ به‌نظر جای کدام شخصیت‌ها در این مقاله خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.

انیمیشن، انیمیشن و انیمیشن؛ یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای تاریخ چه در سینما و چه در تلویزیون. انیمیشن دهه‌ها است که به جزوی جدانشدنی از سرگرمی‌های جهان تبدیل شده و نمی‌توان هیچ جایگزین دیگری برای آن پیدا کرد. افرادی که با یک سریال انیمیشنی خاص بزرگ شده‌اند و سال‌ها آن را دنبال کردند بدون شک نمی‌توانند خیلی راحت یک مجموعه و یک سری شخصیت جدید را به‌جای آن مجموعه و شخصیت‌هایش قرار دهند. به‌همین‌دلیل دانسته یا ندانسته انیمیشن‌ها و به‌خصوص شخصیت‌های حاضر در آن‌ها به المانی بسیار تأثیرگذار در زندگی ما تبدیل شده‌اند.

دهه‌ها قبل شخصیت‌هایی مانند تام و جری یا میکی ماوس حضور داشتند که فرهنگ عامه را شکل دادند و در دو سه دهه گذشته شخصیت‌های جدید پا به تلویزیون گذاشتند تا فرهنگ عامه در عصر جدید را پایه‌ریزی کنند؛ از هومر سیمپسون گرفته تا شخصیت‌هایی مانند جینکس در سریال آرکین که به‌تازگی در قالب یک سریال به‌تصویر کشیده شده است. در این مقاله قصد داریم تا ببینیم کدام یک از شخصیت‌های انیمیشنی تلویزیون بیشترین تاثیر را در فرهنگ عامه از خودشان به‌جای گذاشتند. طبیعتا در این مقاله خبری از شخصیت‌های قدیمی مانند تام و جری نیست و شخصیت‌هایی که در دهه ۹۰ میلادی و پس از سال ۲۰۰۰ بیشترین تاثیر در فرهنگ عامه یا پاپ کالچر را داشته‌اند، در این مقاله حضور دارند. پس این شما و این تاثیرگذارترین شخصیت‌های انیمیشنی تلویزیون در فرهنگ عامه.

«توجه: شخصیت‌های حاضر در این مقاله توسط تیم تحریریه انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


۲۵ شخصیت تاثیرگذار انیمیشن در تلویزیون

کاور انیمیشین بن ۱۰

۲۵. بنجامین کربی تنیسون

  • Benjamin Kirby “Ben” Tennyson
  • نام مجموعه: Ben 10
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۵ میلادی

مقاله را با شخصیتی شروع می‌کنیم که احتمالا اگر اطرافیان شما بچه کوچکی داشته باشند به‌راحتی می‌توانید تصویری از او را روی وسایل آن کودک نازنین پیدا کنید. بنجامین تنیسون که همه او را با نام Ben10 می‌شناسند در سال ۲۰۰۵ مانند صاعقه وارد مدیوم‌های سرگرمی شد و خیلی سریع جایش را در فرهنگ عامه پیدا کرد و کمتر کودکی را می‌شود پیدا کرد که او را نشناسد. بنجامین با آن گجت دوست‌داشتنی خودش که شبیه به ساعت مچی بود توانست در قلب بسیاری از کودک‌ها و نوجوان‌ها جا باز کند و همین امر باعث شد تا این اشخاص در کوچه و مدارس سعی کنند شبیه‌به او باشند.

بن با کمک گجت خود می‌توانست به اشکال زیادی تبدیل شود، می‌توانست ماجراجویی‌های زیاد و البته خطرناکی را پشت‌سر بگذارد و همه این‌ها در حالتی رخ می‌داد که ظاهر او دقیقا مانند یک پسر ساده بود که می‌توان او را در هر محله‌ای دید. به‌همین‌دلیل ارتباط برقرار کردن با بن برای کودک‌ها و نوجوان‌ها خیلی ساده بود و آن‌ها می‌توانستند به‌راحتی خودشان را و دنیای خودشان را در دنیای بنجامین تماشا کنند. کودکی که با لباس بن۱۰ از مبلمان خانه بالا می‌رفت گویا در ذهنش یک بنجامینی بود که پا به یک ماجراجویی خطرناک گذاشته بود.

پس از محبوبیت دیوانه‌وار بن۱۰ و پس از گذشت سه سال و از سال ۲۰۰۸ میلادی این شخصیت دوست‌داشتنی در قالب برنامه‌ای با نام BEN 10: Alien Force روی آنتن رفت و برای اولین‌بار درون‌مایه این مجموعه دست‌خوش تغییرات مهمی شد. این برنامه با داستانی بالغانه‌تر و اتمسفری تاریک‌تر پیش رفت تا کودکانی که پیش‌تر عاشق آن شده بودند همراه این مجموعه بمانند و نوجوان‌ها و حتی بزرگسالان بیشتری آن را تماشا کنند. همین تصمیم را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های این مجموعه قلمداد کنیم که باعث شد امروز شخصیت بنجامین تنیسون را با این میزان از محبوبیت بشناسیم.


شخصیت‌های اصلی سریال Gravity Falls در کنار یکدیگر

۲۴. دیپر و میبل پاینز

  • Dipper and Mabel Pines
  • نام مجموعه: Gravity Falls
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۲ میلادی

راستش را بخواهید این مقاله با اینکه شامل ۲۵ مورد است ولی مواردی مثل دیپر و میبل باعث می‌شوند تا تعداد شخصیت‌های حاضر در مقاله از عدد ۲۵ عبور کند. مجموعه Gravity Falls یکی از جدیدترین مجموعه‌های حاضر در این فهرست به‌شمار می‌رود ولی به‌قدری تأثیرگذار و موفق بود که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت. دیپر و میبل خواهر و برادر دوقلویی هستند که مانند بسیاری از شخصیت‌های حاضر در این مقاله با الهام از اشخاصی واقعی خلق شده‌اند ولی بااین تفاوت که میبل دقیقا خواهر دوقلوی الکس هیرش یعنی آریل هیرش است.

آریل هیرش خواهر دوقلوی الکس هیرش، خالق انیمیشن آبشار جاذبه نه‌تنها از لحاظ ظاهری که از لحاظ اخلاقی شباهت بسیار زیادی به میبل دارد و الکس یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این شخصیت را همین واقعی بودنش می‌داند. دیپر و میبل به‌عنوان یک برادر و خواهر مثل میلیون‌ها برادر و خواهر در سراسر دنیا همیشه با یکدیگر دعوا می‌کنند،‌ در سروکله یکدیگر می‌زنند و درکنار این موضوع نه‌تنها از یکدیگر حمایت می‌کنند و همدیگر را دوست دارند که حاضر هستند جانشان را برای یکدیگر فدا کنند. بزرگ شدن این دو نفر درکنار هم باعث شده تا افراد زیادی در سراسر جهان با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و کودک‌ها و نوجوان‌ها زیادی خودشان را درون این دو شخصیت پیدا کنند.


انیمیشن Avatar: The Last Airbender

۲۳. آواتار آنگ

  • Avatar Aang
  • مجموعه: Avatar: The Last Airbender
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۵ میلادی

شخصیت آواتار آنگ که او را بیشتر با نام آنگ می‌شناسیم احتمالا کوتاه‌ترین حضور را در تلویزیون نسبت‌به سایر شخصیت‌های این فهرست داشته است. بااین‌حال تاثیرگذاری این شخصیت روی فرهنگ عامه هم در شرق و هم در غرب باعث شد تا در این مقاله حضور پیدا کند. آنگ به هر چهار عنصر اصلی جهان مسلط است و تناسخی جدید از آواتار به‌شمار می‌رود که پس از مرگش دوباره در قامت آنگ متولد شده تا فعالیت‌های مهم خودش را ادامه دهد. آنگ ۱۲ ساله به‌عنوان جوان‌ترین بادافزار تاریخ در معبد جنوبی آموزش دید تا بتواند هر ۴ ملت را در تعادل نگه دارد.

ملت آتش، ملت آب، ملت باد و ملت خاک ۴ ملتی هستند که آنگ باید تعادل و آرامش را درمیان آن‌ها برقرار کند و صدالبته که در این مسیر به‌هیچ‌وجه کار آسانی نخواهد داشت. آنگ در زمانی روی آنتن رفت که تلویزیون مهمان ابرقهرمان‌های زیادی بود و این ابرقهرمان‌های شناخته شده محبوبیت بسیار زیادی داشتند. بااین‌حال سادگی آنگ و شبیه بودنش به یک پسر ساده که باید مهم‌ترین وظیفه در جهان را روی دوشش حمل کند باعث شد تا از همان شروع مجموعه به شخصیتی محبوب تبدیل شود؛ تا جایی که حتی دیده شده عده‌ای از نوجوان‌ها با تراشیدن سر خود و با استفاده از رنگ آبی خودشان را شبیه‌به آنگ می‌کنند.


Beavis and Butt-Head

۲۲. بیویس و بات‌هد

  • Beavis and Butt-Head
  • مجموعه: Beavis and Butt-Head
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۳-۱۹۹۴ میلادی

انیمیشن بیویس و بات‌هد را حتی اگر ندیده باشید هم به احتمال زیاد شخصیت‌های این سریال را در شبکه‌های اجتماعی و سایر سریال‌های تلویزیونی دیده‌اید. برای مثال در سریال Friends شخصیت‌های جویی و چندلر بارها و بارها درحال تماشای بیویس و بات‌هد دیده شده‌اند. درباره تاثیرگذاری این مجموعه و شخصیت‌های بیویس و بات‌هد باید بگوییم که جریان جدیدی را در ساخت انیمیشن‌های بزرگسالانه ایجاد کردند و باعث شدند تا بسیاری از انیمیشن‌های بزرگسالانه تلویزیون مقدار زیادی از ملاحظه‌کار بودن خود را کنار بگذارند و با ریسک بیشتری در مسیر خودشان حرکت کنند.

بیویس و با‌ت‌هد به‌طور همیشگی در مدیوم‌های مختلف حضور داشتند ولی مهم‌ترین دوران آن‌ها را می‌توانیم در سال‌های انتهایی دهه ۹۰ میلادی و اوایل هزاره جدید قلمداد کنیم. بسیاری از افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی این دو شخصیت را تماشا می‌کردند عقیده دارند که این دو شخصیت در زندگی شخصی آن‌ها تاثیر بسیاری گذاشته‌اند و کمک بسیاری به آن‌ها کرده‌اند. مجموعه بیویس و بات‌هد در سینما نیز فعالیت نسبتا موفقی داشته و آخرین حضور سینمایی آن‌ها به فیلم Beavis and Butt-Head Do the Universe مربوط می‌شود که توسط پارامونت پلاس پخش شد.


کلیولند براون در حال خندیدن

۲۱. کلیولند براون

  • Cleveland Brown
  • مجموعه: Family Guy و The Cleveland Show
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

به نخستین شخصیت حاضر در انیمیشن Family Guy رسیدیم که قطعا آخرینِ آن‌ها در این مقاله نخواهد بود. کلیولند براون تنها شخصیت اصلی سیاه‌پوست در انیمیشن فمیلی گای به‌شمار می‌رود و به‌همین‌دلیل محبوبیت او نسبت‌به سایر شخصیت‌های سریال درمیان آفریقایی-آمریکایی‌ها بسیار بیشتر بود و خیلی‌ها از او به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های تلویزیون برای کودکان و نوجوان‌های سیاه‌پوست یاد می‌کنند. کلیولند شخصیت آرامی است و همین موضوع را در قالب پیام‌هایی ارزشمند به مخاطب خودش منتقل می‌کند تا از جرم و جنایت دور باشند.

پس از محبوبیت بسیار زیاد این شخصیت، ست مک‌فارلن خالق فمیلی گای مجموعه جدیدی با عنوان The Cleveland Show را تهیه کرد که در آن کلیولند شخصیت اصلی برنامه بود و با خانواده جدیدش در شهر دیگری زندگی می‌کرد. بااین‌حال این مجموعه پس از مدت کوتاهی لغو شد و کلیولند همراه‌با خانواده جدیدش بار دیگر در مجموعه فمیلی گای حضور پیدا کردند. کلیولند به‌عنوان دوست صمیمی و قدیمی پیتر همیشه حضور پررنگی در فمیلی گای داشته و نحوه حرف زدن و اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهند همیشه از نکات جذاب و دوست‌داشتنی این انیمیشن محبوب تلقی می‌شوند.


تصویری قرمز از شخصیت جک سامورایی

۲۰. جک سامورایی

  • Samurai Jack
  • مجموعه: Samurai Jack
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۶ میلادی

جک سامورایی هم غرب را راضی نگه می‌دارد و هم شرق را. یک سامورایی قدرتمند که به‌خاطر هنرهای رزمی شرقی خود در کشورهای شرق آسیا طرفداران زیادی پیدا کرد و هم به این خاطر که از شبکه‌های آمریکایی پخش شد در دیگر نقاط جهان هم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در دوران کودکی تاتاکووسکی، خالق این شخصیت، جک سامورایی همیشه در ذهنش و در فانتزی‌های کودکانه او حاضر بود و این شخصیت را با توجه‌به تصاویری که از آن دوران در ذهنش باقی مانده بودند، خلق کرده است.

داستان سریال روایت‌گر زندگی یک شاهزاده جوان ژاپنی است که با صداپیشگی فیل لامار در خاطره‌ بسیاری از ما جاودان باقی خواهد ماند. شاهزاده‌ای که نشان می‌دهد افراد اشراف‌زاده لزوما افرادی تنبل و تشنه قدرت نیستند و می‌توانند کارهای مهم‌تری را در راستای کمک به دیگران انجام دهند. طبق یک پژوهش انجام شده بسیاری از کودکان ژاپنی در دهه ۹۰ میلادی و اوایل قرن جدید دوست داشتند یا مسیر جک را طی کنند یا مسیری را بروند که کاپیتان سوباسا رفته بود. زمانی‌که از تاثیرگذاری یک شخصیت روی فرهنگ عامه صحبت می‌کنیم دقیقا منظورمان چنین تاثیر شگرفی است.


فین مرتنز در انیمیشن Adventure Time

۱۹. فین مرتنز

  • Finn Mertens یا Finn the Human
  • مجموعه: Adventure Time
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۰ میلادی

فین مرتنز یا همان فین دقیقا مانند دیپر و میبل یکی از شخصیت‌هایی به‌شمار می‌رود که از تاریخ شروع به کارش زمان خیلی زیادی نگذشته و عمر او هنوز به ۱۵ سال نرسیده است. بااین‌حال فین از همان ابتدای حضورش در تلویزیون توجه خیلی‌ها را به خودش جلب کرد و خیلی سریع به شخصیتی محبوب درمیان کودکان و نوجوانان تبدیل شد. بااین‌حال نباید از جیک، بهترین دوست فین غافل شویم؛ سگی دوست‌داشتنی و البته جادویی که می‌تواند به هر شکل و اندازه‌ای که بخواهد، تبدیل شود.

داستان کلی مجموعه درباره ماجراجویی‌های فین با همراهی جیک جریان دارد. فین انسانی شجاع، ماجراجو و نترس است و هیچ هراسی از قدم گذاشتن در مسیرهای خطرناک ندارد. انیمیشن Adventure Time با اینکه روی کاغذ با آن پایان‌بندی احساسی خود به انتهای مسیرش رسید ولی به قول خود فین ماجراجویی هیچوقت تمام نخواهد شد و ماجراجویان دیگری همیشه حضور خواهند داشت. فین و جیک علاوه‌بر ماجراجویی‌های خود در سرزمین اوو، به‌خاطر رابطه دوستانه خودشان محبوبیت زیادی به‌دست آوردند و همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این دو شخصیت درمیان اشخاصی بود که این مجموعه را تماشا کرده‌اند.


شخصیت کنی مک‌کورمیک در انیمیشن ساوت پارک

۱۸. کنی مک‌کورمیک

  • Kenneth “Kenny” McCormick
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

به نخستین شخصیت سریال South Park رسیدیم که مانند برخی از مجموعه‌ها نماینده‌های زیادی در این مقاله دارد. شخصیت کنی آینه‌ای تمام‌نما از نبوغ نویسندگی در ساوت پارک به‌شمار می‌رود. همان‌طور که از تصویر کنی مشخص است او یک هودی نارنجی می‌پوشد که به خاطر کلاهش، این لباس همیشه جلوی دهان او را گرفته و همیشه دیالوگ‌های او به‌طرز عجیبی نامفهوم هستند. به بیان دیگر شخصیت کنی در تمام این بیست و چند سال حضورش در ساوت پارک حتی یک دیالوگ هم ندارد و اگر این سؤال را که «یک شخصیت چگونه بدون دیالوگ می‌تواند تأثیرگذار باشد؟» از خودتان بپرسید متوجه می‌شوید که چطور این شخصیت تا این اندازه محبوب و تأثیرگذار است.

کنی برخلاف سایر بچه‌های ساوت پارک در خانواده‌ای بسیار فقیر زندگی می‌کند و زندگی سختی را پشت‌سر می‌گذارد. بااین‌وجود تمام تلاشش را می‌کند تا خواهر کوچکش زندگی بهتری داشته باشد. کنی در فصل‌های ابتدایی تقریبا در هر قسمت به‌طرز متفاوتی کشته می‌شود ولی در قسمت بعدی باز هم او را می‌بینیم به‌طوری که حتی دوست‌های او هم اهمیتی به مرگ او نمی‌دهند چون می‌دانند قرار نیست واقعا از بین برود. بااین‌حال یک بار به‌طرز عجیبی مریض می‌شود و به‌طور واقعی از دنیا می‌رود. کنی به‌مدت تقریبا دو فصل در سریال حضور نداشت و طرفداران او و البته طرفداران سریال بارها و بارها خواهان برگشت او به سریال بودند تا اینکه کنی بدون هیچ توضیحی دوباره در سریال حضور پیدا کرد.

کنی مک‌کورمیک یک شخصیت مرموز و پنهان با نام میستریون دارد که نوعی یک ابرقهرمان مردمی به‌شمار می‌رود و هدف اصلی او خوشحال نگاه داشتن خواهر کوچکش است. کنی بدون اینکه دیالوگی به زبان بیاورد شخصیتی مهم در فرهنگ عامه به‌شمار می‌رود. خیلی‌ها باور دارند ساوت پارک بدون کنی نمی‌توانست تا این اندازه محبوب شود که ادعای بیراهی نیست. خلاصه اینکه اگر می‌خواهد نبوغ و میزان شگفت‌انگیز بودن سریال ساوت پارک را بدانید کافی است به شخصیت کنی نگاه کنید.


میم معروف فیلیپ جی. فرای

۱۷. فیلیپ جی. فرای

  • Philip J. Fry
  • مجموعه: Futurama
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

انیمشن Futurama یکی از معدود انیمیشن‌هایی است که در این مقاله بیش از یک نماینده دارد و فیلیپ یکی از آن دو نفر است؛ احتمالا می‌توان حدس زد نفر دوم کدام شخصیت به‌شمار می‌رود. اگر این انیمیشن را ندیده باشید و فیلیپ را نمی‌شناسید، به شما قول می‌دهیم که میم‌های او را در فضای مجازی زیاد دیده‌اید. میم، یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اینترنت است و چه دوستش داشته باشیم چه خیر نمی‌توانیم تاثیر بسیار شگرفش روی فرهنگ عامه را انکار کنیم و فیلیپ سهم زیادی در این پدیده جهانی داد که مهم‌ترین آن‌ها همین عکسی است که برای او انتخاب کردیم.

فیلیپ در گفت‌وگوهای آنلاین جوان‌ها و نوجوان‌ها، در توییت‌های آن‌ها و در مجموع در سراسر اینترنت حضور پررنگی دارد. بدون آنکه حتی او را بشناسیم یا بدانیم داستان پشت این شخصیت در آن لحظه چه داستانی است. فیلیپ یک پیک ساده است که طی یک اتفاق به هزاره بعدی می‌رود و شغل خودش را در آن‌جا هم ادامه می‌دهد. فیلیپ شخصی است که خیلی راحت می‌توان با او ارتباط برقرار کرد، خیلی راحت می‌توان مشکلاتش را لمس کرد و خیلی راحت می‌توان برایش ناراحت شد.


شخصیت جینکس در انیمیشن آرکین

۱۶. جینکس

  • Jinx
  • مجموعه: Arcane و League of Legends
  • اولین حضور: سال ۲۰۲۱ میلادی

اگر در مدیوم سریال‌های تلویزیونی به جینکس نگاه کنیم او را می‌توانیم جدیدترین شخصیت این مقاله بدانیم چرا که در سال ۲۰۲۱ در قالب سریال آرکین به مخاطبانش معرفی شد ولی شخصیت جینکس تاریخچه بسیار پُروپیمان‌تری دارد و داستان او به بازی ویدیویی League of Legends برمی‌گردد که اگر از طرفداران پروپاقرص این بازی باشید بدون هیچ شکی جینکس را از سال‌ها پیش می‌شناسید و از تماشا کردن او در آرکین بیشتر از سایر افراد لذت برده‌اید. بااین‌حال در این مقاله تمرکز ما روی شخصیت‌های تلویزیونی است و جینکس حاضر در سریال آرکین بحث موردنظر ما تلقی می‌شود.

سریال آرکین در سال ۲۰۲۱ مانند صاعقه به زمین برخورد کرد و خیلی زود به موضوع اصلی بحث درمیان طرفداران انیمیشن‌های سریالی تبدیل شد. سریالی که داستان‌های مربوط‌به شخصیت‌های بازی لیگ آف لجندز را به‌گونه‌ای به تصویر کشید که گویا قبل از این سریال هیچکدام از این شخصیت‌ها وجود نداشتند و این سریال نخستین حضور آن‌ها در مدیو‌م‌های سرگرمی به‌شمار می‌رود. مسیری که در آن بسیار موفق بود و درکنار جینکس باید به محبوبیت بسیار زیاد وایولت هم اشاره کنیم که بدون شک شخصیت‌پردازی او درکنار جینکس و سایر شخصیت‌های مجموعه از مهم‌ترین دلایل موفقیت آرکین محسوب می‌شود.


تعجب پاتریک در مجموعه باب اسفنجی

۱۵- پاتریک ستاره‌

  • Patrick Star
  • مجموعه: SpongeBob SquarePants
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

سال ۱۹۹۹ سال شروع به کار شخصیت‌های مهمی به‌شمار می‌رود؛ از فیلیپ گرفته تا پاتریک که همگی برای دهه‌ها توانستند به شمایلی آیکانیک در مدیوم تلویزیون تبدیل شوند. امکان ندارد تابه‌حال تصویری از پاتریک ندیده باشید. دوست صمیمی باب اسفنجی که به او هم در ادامه خواهیم رسید، به‌قدری محبوب است که خیلی‌ها او را بیش از باب دوست دارند. شکل ستاره‌ای او باعث شده تا در سراسر دنیا افراد زیادی با دیدن اشکال ستاره‌ای خیلی سریع ظاهر پاتریک در ذهنشان نقش ببندد و البته محبوبیت ستاره‌های دریایی هم به شکل فزاینده‌ای بیشتر شود!

پاتریک دوست دست‌وپا چلفتی باب اسفنجی یکی از شخصیت‌هایی است که میزان زیادی از بار کمدی این مجموعه محبوب را به دوش می‌کشد. همین محبوبیت پاتریک باعث شد تا نه‌تنها در مدیوم‌های مختلف سرگرمی حضور پیدا کند که بتوانیم او را به‌راحتی در اطرافمان هم ببینیم. مانند باب اسفنجی می‌توانیم پاتریک را هم روی دفتر مشق، کیف مدرسه و خیلی از وسایل دیگر کودکان و نوجوان‌های سراسر دنیا پیدا کنیم که همین امر او را به یکی از تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی تاریخ تلویزیون تبدیل کرده است.


رندی مارش در حال فالگوش ایستادن در انیمیشن ساوت پارک

۱۴- رندی مارش

  • Randy Marsh
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

به دومین شخصیت مجموعه ساوت پارک رسیدیم و همچنان به انتهای شخصیت‌های این مجموعه در این مقاله نزدیک هم نیستیم. رندی مارش خودِ خودِ ساوت پارک است و این گزاره چه معنایی دارد؟ اگر به‌تازگی ساوت پارک را شروع کرده باشید احتمالا عقیده دارید که استن یا کایل یا حتی اریک چهره اصلی این مجموعه به‌شمار می‌روند ولی به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست. اریک شاید شخصیت مهم‌تری نسبت‌به رندی تلقی شود ولی رندی مارش با اختلاف چهره اصلی این مجموعه است. رندی را می‌توانیم آینه تمام‌نمایی از سیرِ صعودیِ بلوغ در روند ساوت پارک در همه این سال‌ها بدانیم. سریالی که با تصاویر خلق شده روی کاغذ کارش را شروع کرد و بعدها با تکنولوژی‌های مدرن راهش را پیش برد.

شخصیتی که درابتدا بیشتر به یک شخصیت فرعی و کم‌رنگ شباهت داشت ولی امروزه می‌بینیم که یک یا دو فصل سریال به‌طور کامل حول محور رندی مارش جریان دارد. رندی به‌خاطر همین دلایل آینه تمام‌نمای بالغ شدن ساوت پارک محسوب می‌شود که هردوی آن‌ها از ابتدا تا امروز مسیر پرپیچ‌وخمی را طی کردند تا به جایی که هستند،‌ برسند. همان‌طور که ستاره‌ها طی یک شب به‌وجود نمیان، رندی هم به‌یک‌باره محبوب نشد و طی دو دهه توانست به یکی از محبوب‌ترین و شاید محبوب‌ترین و بدون شک مهم‌ترین و حیاتی‌ترین شخصیت ساوت‌پارک تبدیل شود. در بسیاری از قسمت‌های سریال، شخصیت رندی مارش استعاره‌ای از تمام مجموعه است و صحبت درباره او توسط سایر شخصیت‌ها، صحبت درباره کلیت مجموعه به‌شمار می‌رود.


سیر تکاملی شخصیت بندر در انیمیشن فیوچراما

۱۳- بندر بندینگ رودریگز

  • Bender
  • مجموعه: Futurama
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

خب پس از فیلیپ به دیگر شخصیت مجموعه Futurama در این مقاله می‌رسیم که احتمالا محبوبیتش از فیلیپ کمی بیشتر است. بندر در هزاره چهارم درحالی به‌عنوان یک آشپز فعالیت می‌کند که پس از آشنا شدن با فیلیپ زندگی خودش را دست‌خوش تغییرات زیادی می‌بیند. بندر به‌عنوان بهترین دوست فیلیپ همزمان در سفینه آشپزی می‌کند و همچنین یک فروشنده قهار هم به‌شمار می‌رود. ولی چرا اسم او بندر (‌Bender) یا (خم‌کننده) است؟ به‌طور ساده می‌توانیم بگوییم که تخصص بندر در خم کردن اشیا مختلف است.

نکته بسیار جالب این است که مجموعه Futurama در سال ۱۹۹۹ پخش شد و تاریخ تولید بندر به‌عنوان یک ربات پیشرفته سال ۲۹۹۷ ثبت شده است؛ دقیقا ۱۰۰۰ سال پس از سالی که مت گرونینگ ایده خلق این شخصیت در ذهنش نقش بست. بندر همیشه به‌خاطر دشمن بودنش با انسان‌ها در یادها می‌ماند و جمله معروف او که می‌گوید «همه انسان‌ها باید بمیرند» یکی از جمله‌هایی است که شاید در آینده، بشریت آن را از زبان یک موجود هوشمند یا از یک هوش مصنوعی بشنود. بااین‌حال به‌نظر بندر هیچ‌کدام از انسان‌ها البته به‌جز دوست صمیمی‌اش فیلیپ و هم‌اتاقی او هرمز لایق زیستن نیستند؛ موضوعی که قطعا همه ما مخالف آن هستیم! یا نیستیم؟


شخصیت‌های کازمو و واندا در مجموعه The Fairly OddParents

۱۲. کازمو و واندا

  • Cosmo and Wanda
  • مجموعه: The Fairly OddParents
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۱ میلادی

از میان شخصیت‌های اصلی مجموعه والدین نسبتا عجیب می‌توانستیم دست روی هر شخصیتی بگذاریم و آن شخصیت می‌توانست نماینده کاملا شایسته‌ای برای این مجموعه در این مقاله باشد. بااین‌حال کازمو و واندا جلوتر از سایر شخصیت‌ها احتمالا نه‌تنها محبوب‌ترین شخصیت‌های این مجموعه هستند که در فرهنگ عامه مردم و روی کودکان و نوجوانان بیشترین تاثیر را داشته‌اند. کازمو و واندا زوجی هستند که مانند تمام زوج‌های جهان پستی‌ها و بلندی‌های خودشان را طی می‌کنند و با شیوه مخصوص به خودشان می‌توانند به‌خوبی با مشکلات دسته و پنجه نرم کنند.

کازمو و واندا درابتدا در سال ۱۹۹۸ ازطریق برنامه Oh Yeah! Cartoons روی آنتن رفتند و با نقدهای بسیار مثبتی روبه‌رو شدند. این برنامه پس از دو سه سال به انتهای خودش رسید ولی شخصیت‌هایش تازه در ابتدای مسیرشان قرار داشتند و پس از آن با شروع سریال The Fairly OddParents به عضوی جدانشدنی از تلویزیون آمریکا و برنامه‌های کودکان سراسر جهان تبدیل شدند. برنامه‌ای که برای بزرگسالان هم بسیار جذاب به‌شمار می‌رود و باور کنید افراد بزرگسال بسیار زیادی در کشورهای مختلف این برنامه را تماشا می‌کنند.


سریال Family Guy

۱۱. پیتر گریفین

  • Peter Griffin
  • مجموعه: Family Guy
  • اولین حضور: ۱۹۹۸ میلادی

پیتر گریفین احمق، پیتر گریفین احمق و دوست‌داشتنی، پیتر گریفین شگفت‌انگیز، احمق و دوست‌داشتنی. پیتر می‌تواند نماینده‌ای باشد از میلیون‌ها پدر بی‌فکر در سراسر دنیا. پدرهایی که بدون اینکه به نتیجه حرف و عملشان فکر کنند آن حرف را به زبان می‌آورند یا آن عمل را انجام می‌دهند؛ بدون اینکه لحظه‌ای تصور کنند کار آن‌ها چه آسیبی می‌تواند به اطرافیانشان وارد کند. پیتر را می‌توانیم در همه جای دنیا پیدا کنیم؛ چه بسا می‌توانیم آن را در کوچه و حتی در خانه خودمان هم پیدا کنیم؛ حتی می‌خواهم بگویم که شاید خودمان هم گاهی اوقات مانند پیتر گریفین عمل می‌کنیم.

پیتر چهره اصلی مجموعه فمیلی گای به‌شمار می‌رود ولی در ادامه مقاله یک شخصیت دیگر از این مجموعه حضور خواهد داشت که می‌توانید حدس بزنید چه کسی خواهد بود. پیتر همسری مهربان و احمق، پدری دلسوز و احمق و دوستی وفادار و احمق به‌شمار می‌رود. شاید بگویید از کلمه احمق زیاد استفاده کردم ولی باور کنید برای توصیف پیتر می‌توان هزاران بار از کلمه احمق استفاده کرد. پیتر گریفین نماینده مردهایی است که بدون دغدغه می‌نوشند و کارهای احمقانه انجام می‌دهند و از همه بدتر از آن‌ها درس نمی‌گیرند.

ست مک‌فارلن درباره خلق پیتر گریفین می‌گوید که پیتر می‌تواند خود من و شما باشیم؛ پیتر می‌تواند در یک رستوران یا یک بار درکنار شما نشسته باشد و آماده انجام یک کار احمقانه باشد. توصیفی که به بهترین شکل ممکن اهمیت پیتر در فرهنگ عامه را به زبان می‌آورد و نشان می‌دهد که افراد زیادی مانند پیتر در جامعه حضور دارند که ایستادن جلوی آن‌ها ضروری ولی بسیار سخت است. پیتر گریفین احمق، پیتر گریفین احمق و دوست‌داشتنی، پیتر گریفین شگفت‌انگیز، احمق و دوست‌داشتنی.


شخصیت بارت سیمپسون در انیمیشن سیمپسون‌ها

۱۰- بارت سیمپسون

  • Bart Simpson
  • مجموعه: The Simpsons
  • اولین حضور: سال ۱۹۸۹ میلادی

سیمپسون‌ها به‌راحتی می‌توانند از تاثیرگذارترین المان‌های تاریخ روی فرهنگ عامه لقب بگیرند و نه فقط درمیان شخصیت‌های انیمیشنی. بارت سیمپسون از سال ۱۹۸۹ تا همین امروز یکی از محبوب‌ترین پسر بچه‌های تاریخ تلویزیون به‌شمار می‌رود. شما اگر در کودکی خود قبل از سال ۲۰۰۰ از تماشای سیمپسون‌ها لذت می‌بردید، امروز با بیش از ۳۰ سال سن همچنان از تماشای آن‌ها لذت می‌برید و چه‌بسا بیش‌ازپیش تماشای سیمپسون‌ها برای شما لذت‌بخش باشد. بارت فرزند هومر سیمپسون است که قطعا به او هم خواهیم رسید. پسری بازیگوش و البته زرنگ که الگوی میلیون‌ها پسربچه در سراسر جهان بوده است.

خیلی‌ها اعتقاد دارند بارت سیمپسون نقطه مقابل استووی گریفین است. این دو شخصیت حتی در یک اپیزود درکنار هم حاضر بودند و واقعا مقایسه آن‌ها کاری آسان و البته درستی نیست. بارت مسیر مستقیم‌تری را طی می‌کند، ساده‌تر زندگی می‌کند و حاشیه کمتری دارد. خیلی‌ها با بارت بزرگ شدند و زندگی را از دریچه نگاه بارت تماشا کرده‌اند. خیلی سعی کردند در کودکی شبیه به بارت باشند. خیلی‌ها وسایلی با تصاویر او را خریداری کردند، خیلی‌ها خودِ خودِ بارت بودند و خیلی‌ها سعی کردند بارت باشند؛ این خیلی‌ها نه‌تنها در آمریکا که در کشور خودمان هم حضور دارند. وقتی یک نفر از کودکی تا ۳۰ سالگی با یک شخصیت رشد می‌کند بدون شک آن شخصیت می‌تواند از تاثیرگذارترین افراد زندگی او به‌شمار رود و بارت این نقش را برای خیلی‌ها در سراسر جهان ایفا کرده است.


تصویری از چشم های شخصیت استرلینگ آرچر

۹. استرلینگ آرچر

  • Sterling Archer
  • مجموعه: Archer
  • اولین حضور: سال ۲۰۰۹ میلادی

استرلینگ آرچر یکی از معدود شخصیت‌های این مقاله به‌شمار می‌رود که در مجموعه‌ای صرفا کمدی حضور ندارد ولی بااین‌حال المان‌های کمدی را می‌توان در آن مجموعه پیدا کرد. استرلینگ در دنیای انیمیشن‌ها به‌عنوان خفن‌ترین و کاردرست‌ترین جاسوس به‌شمار می‌رود و خیلی راحت می‌توان متوجه شد که این شخصیت با الهام از جیمز باند، شخصیت ماندگار سینما خلق شده است. استرلینگ در یک شرکت اطلاعاتی در نیویورک فعالیت می‌کند که توسط مادرش مالوری اداره می‌شود. رک بودن، کاریزمای جدی و وجه شوخ‌طبع بودن بدون تعارف استرلینگ باعث شده تا خیلی راحت به شخصیتی محبوب تبدیل شود.

استرلینگ آرچر یکی از شخصیت‌هایی است که نه‌تنها درمیان کودکان و نوجوانان که درمیان بزرگسالان هم طرفداران بسیار زیادی دارد و خیلی‌ها او را از جیمز باند هم محبوب‌تر می‌دانند که البته می‌توان روی این ادعا بحث فراوانی انجام داد. تابه‌امروز ۱۴۵ قسمت از مجموعه آرچر در قالب ۱۴ فصل منتشر شده که برای این مجموعه جوایز بسیار مهمی را در پی داشته است. احتمالا مهم‌ترین دست‌آورد این مجموعه جایزه‌هایی که در جشنواره‌ها به‌دست آورده نیست و مهم‌ترین دستاورد آن را می‌توان به اهمیت شخصیت استرلینگ روی فرهنگ عامه قلمداد کرد که باعث شده مجموعه‌ها و کامیک‌های زیادی با الهام از آن تهیه شود.


باترز و آوسومو در انیمیشن south park

۸. لئوپالد “باترز” استاچ

  • Leopold “Butters” Stotch
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

آه باترز لعنتی و دوست‌داشتنی. بین خودمان بماند ولی اگر رتبه‌بندی مقاله تنها و تنها دست خودم بود باترز را در رتبه نخست قرار می‌دادم و پس از آن استووی گریفین ولی قطعا این دو شخصیت به‌طور منطقی نمی‌توانند لقب تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ را به خودشان اختصاص دهند و انتخاب‌های شخصی من تنها به‌خاطر علایق شخصی بود و نه انتخاب‌های حرفه‌ای.

باترز شخصیتی ساده و عاری از هرگونه المان‌های تاریک و شیطانی است. هر عمل غیراخلاقی و هر اتفاق بدی که در اطراف باترز رخ می‌دهد در نگاه او اتفاقی عادی است. باترز نمونه‌ای ساده از یک کودک دانش‌آموز است که هنوز بویی از دنیای آدم بزرگ‌ها نبرده و همچنان خامی کودکانه خودش را حفظ کرده است. برای مثال زمانی‌که پدرش به تماشای یک فیلم بزرگسالانه می‌رود باترز خیال می‌کند که پدرش به سینما رفته و یک فیلم معمولی تماشا کرده و تعریف کردن این موضوع برای مادرش یک مشکل خانوادگی بزرگ ایجاد می‌کند.

باترز به‌دلایل مختلف و حتی بدون هیچ دلیلی توسط پدر و مادرش در اتاقش حبس می‌شود تا به کارهای کرده و نکرده خودش فکر کند. پدر و مادرش فکر می‌کنند حبس کردن باترز بهترین پاسخ برای تمام مشکلات کودکشان است. همین موضوع باترز را بسیار ترسو بار آورده و او در یک قسمت ترجیح می‌دهد در سلول زندان باقی بماند ولی به خانه نرود. ساده بودن باترز باعث می‌شود توسط سایر بچه‌ها اذیت شود با اینکه با تمام وجود عاشق دوست‌های خودش است و در قلب پاکش متوجه نمی‌شود که سایرین او را مسخره می‌کنند. تمام مشکلاتی که باترز دارد را میلیون‌ها کودک در سراسر جهان تجربه کرده‌اند و ما به‌عنوان بزرگسال‌هایی که عاشق South Park هستیم چه‌بسا در کودکی خودمان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم و به‌همین‌دلیل از صمیم قلب عاشق باترز هستیم.


تصویری از صورت شخصیت استووی در سریال Family Guy

۷. استوارت گیلیگان “استووی” گریفن

  • Stewie Griffin
  • مجموعه: Family Guy
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۸ میلادی

باترز با اینکه مدرسه می‌رود همچنان پاکی کودکانه خودش را حفظ کرده و در نقطه مقابل استووی گریفین با اینکه تنها یک سال سن دارد می‌تواند به شیطان درس شیطان بودن بدهد. پیتر گریفین چهره اصلی فمیلی گای به‌شمار می‌رود ولی استووی گریفین با اختلاف مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت این مجموعه محبوب تلویزیونی تلقی می‌شود. استووی مثل پیتر توسط ست مک‌فارلن صداپیشگی می‌شود و با یک سال سن کوچک‌ترین شخصیت این مقاله به‌حساب می‌آید که البته ثابت می‌کند سن تنها یک عدد است!

از میان اطرافیان استووی و از میان شخصیت‌های اصلی سریال تنها برایان که سگ خانواده است می‌تواند متوجه حرف‌های استووی شود و سایر اعضای خانواده متوجه حرف‌های او نمی‌شوند چراکه یک کودک یک ساله هنوز نمی‌تواند صحبت کند و صحبت‌های استووی در نظر آ‌ن‌ها همان صداهایی هستند که از کودکان شنیده می‌شود. بااین‌حال شخصیت‌های حاضر در سریال هرچه فرعی‌تر باشند بهتر متوجه صحبت‌های استووی می‌شوند و این موضوع کمی پیچیده خواهد شد زمانی‌که خود استووی و برایان در یک قسمت می‌گویند که خودشان هم دیگر متوجه نیستند چه کسانی متوجه استووی می‌شوند و چه کسانی خیر.

استووی در اوایل فمیلی شخصیتی بسیار اگرِسیو و پرخاشگر داشت ولی رفته رفته آرام‌تر شد و شخصیتی پخته‌تر، بالغ‌تر و باهوش‌تر پیدا کرد. دو قسمت از مجموعه فمیلی گای که یکی از آن‌ها استووی و برایان در یک گاو صندوق گیر می‌افتند و در دیگری استووی پیش یک روانشناس می‌رود، قسمت‌هایی هستند که تمام زمانشان را در همان یک مکان سپری می‌کنند و تنها دو شخصیت در طول این دو قسمت درحال صحبت هستند که در هر دوی آن‌ قسمت‌ها یکی از آن شخصیت‌ها استووی است. این دو قسمت را می‌توانیم نقطه اوج نبوغ خالقین فمیلی گای بدانیم و البته از اپیزودهای ماندگار تاریخ تلویزیون. درنهایت استووی گریفین می‌تواند به‌تنهایی جذابیت فمیلی گای را کم و زیاد کند و همین موضوع تأثیرگذار بودن او را به‌خوبی نشان می‌دهد.


اریک کارتمن درحال غذا خوردن در انیمیشن ساوت پارک

۶. اریک تئودور کارتمن

  • Eric Theodore Cartman
  • مجموعه: South Park
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۷ میلادی

بعد از اینکه به مهم‌ترین شخصیت فمیلی گای یعنی استووی رسیدیم در رتبه ششم به اریک کارتمن، مهم‌ترین شخصیت ساوت پارک می‌رسیم. مجموعه ساوت پارک در این مقاله بیشترین نماینده را دارد و ۴ شخصیت از آن را در طول مقاله معرفی کردیم. به‌همین‌دلیل احتمالا می‌توانیم این ادعا را بکنیم که مجموعه ساوت پارک شاید مهم‌ترین سریال در فرهنگ عامه به‌شمار می‌رود ولی بااین‌حال نه‌تنها رقبای قدرتمندی مانند فمیلی گای و سیمپسون‌ها را کنار خودش می‌بیند که در برخی نقاط جهان از جمله کشور خودمان خیلی مجموعه شناخته‌شده و محبوبی نیست و شاید یکی از دلایل این موضوع طراحی گرافیکی این مجموعه باشد. بااین‌حال اریک در یک نظرسنجی در CNN دهمین شخصیت محبوب کارتونی لقب گرفت؛ در این نظرسنجی شخصیت‌های قدیمی زیادی حضور داشتند و مانند این فهرست تنها شخصیت‌های جدید مدنظر نبودند.

اریک کارتمن به‌خاطر کارهایی که در طول سریال ساوت پارک انجام داده در دادگاه می‌تواند چند حکم اعدام، بیش از ۴۰۰ سال حبس و چندین میلیون دلار جریمه متحمل شود که خب از زیر بار مسئولیت تمام کارهای خودش فرار می‌کند. پسر بچه‌ای که تنها و تنها خودش را می‌بیند و هیچ چیزی غیر از خودش و راحتی خودش برایش مهم نیست. در همین مسیر حاضر است هر بلایی سر هر کسی حتی مادرش بیاورد تا راحتی خودش را حفظ کند. اریک هیچ قوه ترحمی ندارد و موضوعات حساسی که برای خیلی‌ها مهم هستند، مهم بودنشان برای اریک مضحک است.

جملات اریک کارتمن نه‌تنها در روند داستان سریال اهمیت زیادی دارند که بسیاری از آن‌ها در فرهنگ عامه و زندگی روزمره بسیاری از مردم دیده می‌شوند. اریک شخصیتی بسیار گستاخ، بی‌ادب و نژادپرست است که هیچ ترسی از به زبان آوردن این موضوعات ندارد. در یکی از قسمت‌ها او می‌گوید که خدا معلولین را برای سرگرمی مردم در زمین آفریده است! چنین جمله‌ای به‌راحتی می‌تواند یک سریال یا مجموعه را به‌کل لغو کند ولی قصه برای ساوت پارک و شخصیت اریک کارتمن متفاوت است. اریک و ساوت پارک چنان ریشه محکمی در فرهنگ عامه دارند که مخاطبانش به‌راحتی متوجه انتقاد و پیام‌های پشت این شوخی‌های رادیکال می‌شوند.

در انتها فراموش نکنید که اریک چاق نیست و تنها استخوان‌بندی درشتی دارد و همچنین Respect his authoritah.


لاکپشت‌های نینجا - ninja turtles

۵- لئونارد، رافائل، داناتلو، مایکل‌آنجلو

  • Leonardo, Raphael, Michelangelo, Donatello
  • مجموعه: Teenage Mutant Ninja Turtles
  • اولین حضور: سال ۱۹۸۴ میلادی

رتبه پنجم فهرست به‌تنهایی ۴ شخصیت را در خودش جای داده که تعداد شخصیت‌های مقاله را بدون درنظر گرفتن مواردی که دو شخصیت دارن به‌تنهایی به عدد ۳۰ نزدیک می‌کند و با درنظر گرفتن مواردی که در آن‌ها دو شخصیت حضور دارند تعداد شخصیت‌های مقاله خیلی بیشتر از عدد ۳۰ می‌شوند.

لاک‌پشت‌های نینجا یکی از معدود پدیده‌های فرهنگ عامه هستند که به‌طور گروهی و همه‌باهم بسیار بیشتر تأثیرگذار هستند تا به‌صورت جدا از هم. برای مثال خیلی‌ها می‌دانند لاک‌پشت‌های نینجا چه شخصیت‌هایی هستند ولی شاید ندانند که مثلا رافائل به‌طور جدا چه قابلیت‌های دارد و اصلا رافائل کدام‌یکی از آن ۴ نفر به‌شمار می‌رود؟ اگر شما یکی از آن افرادی هستید که به‌طور کامل شخصیت‌های TMNT را می‌شناسید و یکی‌یکی آن‌ها را با جزییات می‌شناسید، به شما تبریک می‌گوییم، شما یک نفر از آن یک درصد طرفداران لاک‌پشت‌های نینجا در جهان هستید که می‌توانند لقب «خوره» را دریافت کنند و خودشان را بزرگ‌ترین طرفدار این گروه بدانند.

لاک‌پشت‌های نینجا در اواسط دهه ۸۰ میلادی در مدیوم‌های مختلف سرگرمی از راه رسیدند و خیلی سریع قلب بسیاری از مردم را به خودشان اختصاص دادند. از فیلم و سریال و انمیشین گرفته تا کامیک و بازی ویدیویی، این شخصیت‌ها را در هر مدیومی که دوست داشته باشید می‌توانید پیدا کنید. شخصیت‌هایی که همین حالا هم از محبوب‌ترین شخصیت‌ها میان کودکان و نوجوانان هستند و حتی وسایل شخصی برخی از بزرگسال‌ها هم حاوی تصاویر این شخصیت‌ها هستند.


سریال Rick and Morty

۴. ریک و مورتی

  • Rick and Morty
  • مجموعه: Rick and Morty
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۳ میلادی

ریک و مورتی در سال ۲۰۱۳ از ناکجاآباد ظهور کردند و خیلی سریع به مهم‌ترین پدیده‌های مدیوم انیمیشن تبدیل شدند. ریک با شخصیت رک و خاصش باعث شد تا خیلی سریع به شخصیتی بسیار محبوب در جهان تبدیل شود و ماجراجویی‌های عجیب و غریبش به‌همراه مورتی خامه‌ی روی کیک به‌شمار می‌روند. ریک و مورتی را در این یک دهه در هرجایی که فکرش را بکنید می‌توانید پیدا کنید؛ از لباس‌های اطرافیانمان تا والپیپر گوشی برخی از دوستان تا هر جای دیگری که به ذهنتان می‌رسد.

ریک و مورتی در قالب ماجراجویی‌هایی علمی تخیلی، پیام‌ها و انتقادهای بسیار دغدغه‌مندی را نمایش می‌دهد که ارزش بسیار بالایی دارند و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت و موفقیت این مجموعه تلقی می‌شود. حالا این ماجراجویی‌های هدفمند را درکنار مشکلات شخصی و خانوادگی شخصیت‌های سریال قرار دهید؛ مشکلاتی که در هر خانواده‌ای می‌توان آن‌ها را دید و همین قابل لمس بودن موضوعات سریال باعث می‌شود تا بسیاری از افرادی که مجموعه را تماشا می‌کنند، خیلی راحت بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. از اهمیت و محبوبیت ریک و مورتی هرچه بگوییم کم است و احتمالا در این یک دهه به اندازه کافی از آن‌ها شنیده‌اید.


شخصیت باب اسفنجی شلوار مکعبی

۳. باب اسفنجی

  • SpongeBob SquarePants
  • مجموعه: SpongeBob SquarePants
  • اولین حضور: سال ۱۹۹۹ میلادی

اگر قصد داشتیم تنها ۱۰ شخصیت محبوب تاریخ انیمیشن‌ها را نام ببریم که در آن تمام شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی محبوب در تمام تاریخ سرگرمی حضور داشته باشند، بدون شک شخصیت باب اسفنجی یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رفت. شخصیتی که آنقدر در جهان محبوب شد که سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و بازی‌های ویدیویی زیادی از روی آن ساخته شده است. حتی می‌توانیم به حضور کیانو ریوز بازیگر فیلم‌های ماتریکس و جان ویک در فیلم‌های باب اسفنجی اشاره کنیم.

شخصیت باب اسفنجی به‌همراه دوستان بامزه‌اش یعنی پاتریک و اختاپوس در اعماق یک اقیانوس زندگی می‌کنند و هر روز داستان متفاوتی جلوی آن‌ها قرار می‌گیرد. باب اسفنجی پیشخدمت یک رستوران تلقی می‌شود که در اوقات فراغتش همراه‌با پاتریک به ماجراجویی می‌پردازد و داستان‌های بامزه‌ای را خلق می‌کنند. پاتریک را در اوایل مقاله دیدیم و قطعا می‌توانستیم حدس بزنیم که باب‌ اسفنجی در یکی از رتبه‌های برتر مقاله حضور خواهد داشت. از تاثیرگذاری باب اسفنجی روی فرهنگ عامه همین را بگوییم که اگر تصویرش را به افراد مسن یا افرادی که اصلا انیمیشن نگاه نمی‌کنند هم نشان دهید به احتمال بسیار زیاد او را می‌شناسند.

باب اسفنجی در سال ۱۹۹۹ برای اولین به جهان معرفی شد و خیلی سریع به محبوبیت سرسام‌آوری دست پیدا کرد. خالق او یعنی آقای استفن هیلنبرگ مدرک لیسانس خودش را در رشته منابع طبیعی با تاکید روی منابع دریایی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا دریافت کرد و به‌عنوان یک اقیانوس‌نگار جهانی را خلق کرد که در زیر آب جریان دارد ولی گویا زیر آب جریان ندارد؛ امیدوارم متوجه حرف نامفهوم بنده شده باشید! آقای هیلنبرگ متاسفانه در سال ۲۰۱۸ در سن ۵۷ سالگی درگذشت تا سینما و تلویزیون یکی از اشخاص مهم و تأثیرگذار خودش را از دست بدهد. بااین‌حال جناب هیلنبرگ برای خلق شخصیت محبوب باب اسفنجی برای همیشه در یاد طرفداران این شخصیت باقی خواهد ماند.


بوجک در زیر آب غرق می‌شود بوجک هورسمن

۲. بوجک هورسمن

  • BoJack Horseman
  • مجموعه: BoJack Horseman
  • اولین حضور: سال ۲۰۱۴ میلادی

شخصیت بوجک هورسمن را می‌توانیم آینه تمام‌قدی از هنرپیشگان هالیوود و مشکلات آن‌ها بدانیم که پس از مدتی از یادها می‌روند و افسردگی به سراغ آن‌ها می‌آید. مشکلاتی که اگر تسلیم آن‌ها شوند ممکن است تا گرفتن جانشان هم پیش‌روی کنند. تماشای بوجک هورسمن بدون شک برای همه افراد مناسب نیست؛ چراکه می‌تواند باعث بروز و بیشتر شدن افسردگی فرد شود.

انیمیشن بوجک هورسمن برخلاف بیشتر انیمیشن‌ها که فضایی کمدی دارند از تاریک‌ترین مسیر ممکن استفاده می‌کند تا به لحظات کمدی خودش برسد و همان کمدی را هم در تاریک‌ترین نوع خود به مخاطب نشان می‌دهد. شخصیت بوجک هورسمن با تمام مشکلاتی که در زندگی دارد، با تمام ناامیدی‌هایش و با تمام افسردگی‌هایی که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، همیشه برای ما شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی به‌شمار می‌رود و درکنار این تاریکی‌ها و ناامیدی‌ها درس‌های بسیار ارزشمندی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

بوجک را همه دوست دارند؛ حتی کسایی که تماشایش نمی‌کنند هم نمی‌توانند ادعا کنند که از او متنفر هستند. بوجک بااینکه مقصر میزانی از مشکلات خودش به‌شمار می‌رود ولی بااین‌حال در مسیر تاریکی قدم می‌زند که ما هم دوست داریم او را در این مسیر تاریک همراهی کنیم. مسیری که برای افراد بسیار محبوبی مانند رابین ویلیامز هم پیش آمد و ما را از داشتن چنین فرد محبوبی محروم کرد. خلاصه اینکه اگر هنوز مجموعه بوجک هورسمن را تماشا نکرده‌اید، به‌چشم یک مجموعه کمدی به سراغش نروید و از آن انتظار نداشته باشید حالتان را بهتر کند؛ سریالی درام که لحظات کمدی آن هم تاریکی را به سمت شما روانه خواهد کرد.


والپیپر زرد از شخصیت هومر سیمپسون

۱. هومر سیمپسون

  • Homer Simpson
  • مجموعه: The Simpsons
  • اولین حضور: سال ۱۹۸۹ میلادی

زمانی‌که درباره تاثیرگذاری صحبت می‌کنیم، به احتمال زیاد هیچ انیمیشنی نمی‌تواند با سیمپسون‌ها رقابت کند؛ سریالی که تا پوست و خون مردم آمریکا و سایر نقاط جهان نفوذ کرده و آن‌ها را خیلی راحت می‌توانیم در اطرافمان ببینیم. از کیف مدرسه یک کودک هفت ساله در ایران گرفته تا انتخاب نام هومر برای یک بچه متولد نشده در دورترین نقطه جهان به‌خاطر علاقه پدرش به هومر سیمپسون.

به‌همین‌دلیل می‌گوییم شخصیت‌های این انیمیشن از لحاظ تاثیرگذاری در سطح دیگری هستند و در راس آن‌ها کسی نیست به جز هومر سیمپسون. پدر دیوانه خانواده سیمپسون که تقریبا هرکاری که فکرش را بکنید از او برمی‌آید. ساخته مت گرینیگ و تمام شخصیت‌های حاضر در آن را می‌توانیم عضوی جداناپذیر از فرهنگ عامه مردم جهان تلقی کنیم. عضوی که می‌تواند خیلی راحت مردم را به سمتی که دلش می‌خواهد هدایت کند و به‌همین‌دلیل وظیفه بسیار سنگینی بر دوش آن قرار دارد تا مسیری اشتباه را انتخاب نکند.

هومر سیمپسون نه‌تنها چهره اصلی مجموعه سیمپسون‌ها به‌شمار می‌رود که می‌توانیم او را چهره اصلی انیمیشن‌های آمریکایی بدانیم که نه‌تنها برای کودکان که بیشتر برای بزرگسالان ساخته می‌شوند. هومر سیمپسون را در ذره‌ذره پاپ کالچر جهان می‌توان پیدا کرد. هومر سیمپسون را چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم، نمی‌توانیم از فرهنگ عامه جدا کنیم. هومر سیمپسون را باید به‌عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت انیمیشنی در فرهنگ عامه قبول کنیم.

تاثیرگذاری این شخصیت به‌قدری زیاد است که بسیاری از رسانه‌ها و منتقدین او را نماد فرهنگ عامه و پاپ کالچر آمریکا می‌دانند. ادعایی بسیار بزرگ ولی کاملا منطقی که به‌راحتی می‌توان از آن دفاع کرد. به‌همین‌دلیل می‌توانیم بگوییم که هومر سیمپسون احتمالا مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت انیمیشنی خلق شده در عصر مدرن به‌شمار می‌رود.

نظر شما همراهان عزیز زومجی درباره فهرست شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار انیمیشنی در فرهنگ عامه چیست؟ به‌نظر جای کدام شخصیت‌ها در این مقاله خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید