۰

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
بازدید 19
مدت زمان خواندن نوشته : 21 دقیقه

بهترین وسیله رسیدن به خدا اهل بیت هستند و یکی از راههای رسیدن به خدا توسل به حضرت رقیه می باشد. برای توسل به حضرت رقیه نماز و زیاراتی ذکر شده است که با انجام آنها می توان گام هایی را در جهت نزدیک شدن به حضرت برداشت.

حضرت رقیه سلام الله علیها

رُقَیّه که برخی منابع با نام فاطمه صغری از وی یاد کرده‌اند، دختر کوچک حسین بن علی است. پدر او امام سوم شیعیان دوازده‌امامی و مادرش مطابق قوی‌ترین قول‌ها، ام‌اسحاق است. شما می‌توانید علاوه بر توسل به امام حسین (ع) به طفل سه ساله  ایشان نیز توسل کرده و حاجات خود را بخواهید. 

او به دلیل بسیاری از صفات خود مورد توجه مردم بسیاری بود و حتی پس از پایان جنگ کربلا، تعداد زیادی از بانوان از نوادگان پیامبر خدا به او مراجعه کرده و به خاطر خواص شفا دهنده و خدا پسندی او، از او درخواست کمکی دارند.

استفاده از نام حضرت رقیه در زمان خواسته بسیاری از دعاها و طلسمات، نشان از قدرت فراوان او و نیز توانایی او در فراهم کردن غواصی های بسیاری دارد. همچنین، ذکر نام حضرت رقیه در طول تاریخ به طور منظم به روش های بسیاری از دین شناسان و مردم عام در زمان خواسته برای به دست آوردن کمک و رحمت خدا می تواند بسیار کمک کننده باشد.

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
توسل به حضرت رقیه (س)

 توسل به حضرت رقیه (س)

باب الحوائج بودن بانوی سه ساله، حضرت رقیه (سلام الله علیها) بنت الحسین (علیه السلام) گره گشای عجیبی است به ظاهر کوچک بود اما برای حاجت های بزرگ او را واسطه قرار می دهند و نتیجه می گیرند.

والد معظم رحمه الله علیه علاوه بر آنکه خود هنگام برخورد با مشکلی به این بانوی سه ساله متوسل می شد دیگران را هم به این امر توصیه می نمودند. و تذکر می فرمودند هنگامی که حضرت رقیه سلام الله علیها را واسطه برآورده شدن حاجت قرار می دهید – عدد ۱۴ را در نظر بگیرید.

مثلا بگویید چنانچه انشاءالله مشکلم برطرف شد چهارده صلوات بر محمد وآل محمد و یا ۱۴۰۰۰ هزار تومان و یا چهارده میلیون تومان و… به نیت آن بانوی مکرمه به فلان امر خیر اختصاص دهم. و براستی که ثمرات توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برکسی پوشیده نیست. امید آنکه خداوند متعال ما را در زمره شیعیان راستین آن بزرگواران قرار دهد.

دعای توسل به حضرت رقیه صوتی

در این قسمت دعای توسل به حضرت رقیه را به صورت صوتی و تصویری مشاهده می‌کنید. 


ذکر حضرت رقیه برای حاجت

استفاده از نام حضرت رقیه برای حاجت به خداوند، نشان دهنده عشق و اعتقاد قوی به آن بانوی صالحه و در واقع، نشان دهنده ایمان و اجابت دعا توسط خداوند است. بسیاری از مردم از این روش برای درخواست کمک و رحمت خدا استفاده می کنند و اغلب به نتایج موفقیت آمیز دست پیدا می کنند.

در میان اعجازات معراجی، دعاى توسّل بر زبان پیامبران که به عنوان گوشت و خون دل آنان نیز شناخته می‌شود، بسیار مهم است. این دعا، یکی از پر‌برکت‌ترین دعاهای اسلامی محسوب می‌شود که پی سر مهدیّه ملُکوت توضیحاتی در بر خود می‌گیرد.

در این دعا، به عنوان یکی از بخش‌هاِ تأثیرگذار آن، نام حضرت رقیه‌ بنت الحسین را به عنوان یکی از شفیعین و مستجاب‌کنندگان خاص دعا، مطرح می‌کنیم. حضرت رقیه، دختر بنام کریمه‌ الخطاب و نوه پیامبر اکرم(ص) است که از بسیاری از چشم انداز زندگانی‌اش به عنوان عالمی مؤدّب، با اخلاص و متّقی و خیرخواه شناخته می‌شود.

مؤمّنان در دعای توسّل، به شفاعت حضرت رقیه پناه می‌برند تا مشکلات و دردهایشان را از خداوند خواستار، و از علم و دانایی این امام شبهه‌زدایى می‌کنند. همچنین، در این دعا، یکی از پاره‌های پربرکت ذکر اسم امام حسین(ع) است که به عنوان یگانه فرزند خداوند در طول عمر خود با حفظ اصالت و صداقت، به خیر و برکت و عزّت و جلال و عطای فرّاوان از خداوند عزیز و جلیل نایل شدند.

 

ختم سریع الاثر حضرت رقیه س

ختم سریع الاثر حضرت رقیه س (صلوات الله علیها) یکی از مناسبات مهم و پر برکت دینی مربوط به شب یا روزهای مختلف در سال است. این مناسبت به عنوان یکی از روش‌های درمانی و راهکارهای حل مشکلات و نیازهای روحی و جسمی از زمانهای دور در دین اسلام رواج داشته است و تعداد زیادی از مسلمانان به خصوص دختران و زنان به ختم سریع الاثر حضرت رقیه س روزهای مختلف در سال و به ویژه در روز عاشورا پرداخته و از آن به عنوان یک درمان برای مشکلات شخصی و فراشخصی استفاده می‌کنند.

این ختم با خواندن یکسری مناجات‌ها و دعاهای خاصی از جمله ختم سریع الاثر حضرت رقیه س، که در آن به خواسته‌ها و نیازهای روحی و جسمی افراد پاسخ داده می‌شود، صورت می‌گیرد.

ختم سریع الاثر حضرت رقیه س به این دلیل نامیده شده که اثرات و نتایج خواندن این ختم برای افراد به سرعت قابل مشاهده هستند و به عنوان یکی از درمان‌های موثر و پویا در برابر مشکلات فراوان در زندگی معرفی شده است.

اولین روش تدوین زیارتنامه برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه، تهیه زیارتنامه‌های کتبی است. در این روش، شخصی که مایل به انجام ختم حضرت رقیه است، با خرید زیارتنامه‌های کتبی مختلف، از جمله زیارتنامه‌هایی که از مراجع تقلید و دانشمندان برجسته تصویب شده‌اند، برای ختم برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه استفاده می‌کند. در این روش، جامعه مسلمانان می‌توانند از زیارتنامه‌های کتبی که لحن و بیانی قوی دارند، برای ختم بهتر و سریعتر الاثر حضرت رقیه بهره بگیرند.

روش دیگر تدوین زیارتنامه برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه، استفاده از زیارتنامه‌های دادنی است. در این روش، شخصی که می‌خواهد بهترین نتیجه را در ختم الاثر حضرت رقیه بگیرد، بهترین و بخواند پربیننده‌تره زیارتنامه‌ها را مطالعه و استفاده می‌کند. در این روش، زیارتنامه‌هایی از دانشمندان برجسته و مراجع تقلید مطالعه و استفاده می‌شوند.

به طور کلی، تدوین زیارتنامه برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه، می‌تواند با توجه به روش‌های مختلف و معتبر موجود، باعث ختم بهتر و سریعتر الاثر شود. استفاده از زیارتنامه‌های کتبی و دادنی با بیان و عبارات شعری پربیننده و غنی، باعث جلب توجه دل و جذب قلب مسلمانان و نزد پروردگار عز و جل و بزرگداشت حضرت رقیه خواهد شد.

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
زیارتنامه حضرت رقیه (ع)

متن دعای زیارتنامه حضرت رقیه (ع) به همراه ترجمه فارسی

اَلسَلامُ عَلَیکِ یا سَیِدَتَنا رُقَیَهَ ، عَلَیکِ التَحِیَهُ وَاَلسَلامُ وَرَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ اَمیرِ المُومِنینَ عَلِیِ بنِ اَبی طالِبِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ فاطِمَهَ الزَهراءِ سَیِدَهِ نِساءِ العالَمینَ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ خَدیجَهَ الکُبری اُمِ المُومِنینَ وَالمُومِناتِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ وَلِیِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا اُختَ وَلِیِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ الحُسَینِ الشَهیدِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا الصِدیقَهُ الشَهیدَهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا الرَضِیَهُ المَرضِیَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا التَقیهُ النَقیَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا الزَکِیَهُ الفاضِلَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا المَظلُومَهُ البَهِیَهُ ، صَلَی اللهُ عَلَیکِ وَعَلی رُوحِکِ وَبَدَنِکِ ، فَجَعَلَ اللهُ مَنزِلَکِ وَمَاواکِ فِی الجَنَهِ مَعَ آبائِکِ وَاَجدادِکِ ، الطَیِبینَ الطاهِرینَ المَعصُومینَ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم بِما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَی الدارِ ، وَعَلَی المَلائِکَهِ الحافینَ حَولَ حَرَمِکِ الشَریفِ ، وَرَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ ، وَصَلَی اللهُ عَلی سَیِدِنا مُحَمَد وَآلِهِ الطَیِبینَ الطاهِرینَ وَسَلَمَ تَسلیما بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمین

درود بر تو ای بزرگ ما رقیه که بر تو باد احترام و سلام و عنایات و برکات خداوندگار ما. به تو ادای احترام می کنم ای دخت امیر المومنین علی بن ابی طالب ، در برابر عظمتت تعظیم می نمایم ای دختر فاطمه زهرا که مادرت بزرگ زنان دو جهان است ، تسلیم مقام توام ای دختر یادگار خدیجه کبری ، که سمت مادری داشت بر مردان و زنان با ایمان. سلام بر تو ای دختر ولی خدا.

درود بر تو ای خواهر دوست خدا. سلامتی بر تو ای دخت حسین شهید . دعا نثارت ای که هستی راستگو و حاضر در دینت .

سلام بر تو ای که از راهت راضی بودی و خدا از مسیرت خشنود. در برابرت خاضعم ای پرهیزکار و پاکیزه تن ف تحیت بر تو ای تزکیه شده برتر ، تسلیم مقام توام ، ای که بودی در مظالم و با ارزشت همه را تحمل کرده افشا نمودی .

صلوات خداوند بر تو و بر روح تو و جسمت .

خداوند تبارک و تعالی خانه و زندگی تو را در بهشت قرار داده در کنار پدران و اجداد پاک و گرامی معصومت .

درود بر شما به آنچه که صبر کردید. پس چه زندگی زیبایی در انتظار شماست .

و نیز به فرشتگان پاسدار حرمت که نگهبان مقامات می باشند کرنش می کنم و در خاتمه با تمام وجود به خاندان معظم رسول خدا محمد (صل الله علیه وآله و سلم) دعا کرده و الطاف و مراحم الهی را مسئلت می کنم.

متن دعای سفره حضرت رقیه به همراه آداب برگزاری

گستردن سفره حضرت رقیه در منزل به این شکل است که خانم های حاجتمند در اتاقی از خانه که به پاکیزگی آن اطمینان دارند ، سفره ای پهن کرده و انواع خوراکی ها از قبیل نان ، پنیر ، سبزی ، خرما (که هسته های آن را درآورده و به آب روان سپرده اند) ، نقل ، نبات و آجیل (که بیش تر شامل کشمش ، نخودچی ، گردو و توت خشک می باشد) را در آن می نهند تا دعای سفره حضرت رقیه بر آن خوانده شود.

چیدمان سفره

 همچنین یک شبه قبر کوچکی درست می شود همراه با شمع و در کنار سفره قرار میگیرد. روی سفره را با پارچه ای سیاه می پوشانند و تا پایان مراسم سفره آن را بر نمی دارند تا توجه مهمانان به سفره جلب نشود. 

نحوه آغاز مراسم

در زمان مشخص شده ، روضه خوان خانم یا آقا که از قبل دعوت شده است و نیز سایر مهمانان وارد اتاق می شوند و دور تا دور سفره می نشینند و دعای سفره حضرت رقیه را می خوانند. زنان حاجت مند با دیدن صحنه قبر کوچک شروع به گریستن می کنند و روضه خوان نیز روضه و شرح مصیبت حضرت رقیه (س) و قساوت و بی رحمی یزید را می خواند. زنان سر بر آن قبر نهاده و می گریند و دعای سفره حضرت رقیه را می خوانند و او را به روح پدر و جد بزرگوارش سوگند می دهند ، که هر چه زودتر مرادشان را برآورده سازد و می گویند :

«یا حضرت رقیه خاتون ، مراد مرا بده»

متن دعای سفره حضرت رقیه برای حاجت

معمولا روضه خوان اشعار زیر را با آهنگی حزن آلود می خواند و زنان گریه می کنند؛

گردید فلک واله و حیران رقیه / گشته خجل او از رخ تابان رقیه

آن زهره جبینی که شد از مصدر عزت / جبریل امین خادم و دربان رقیه

هم وحش و طیور و ملک و عالم و آدم / هستند همه ریزه خور خوان رقیه

خواهی که شود مشکلت اندر دو جهان حل / دست طلب انداز به دامان رقیه

جن و ملک و عالم و آدم همه یکسر / هستند سر سفره احسان رقیه

کو ملک یزید و چه شد آن حشمت و جاهش؟ / اما بنگر مرتبت و شآن رقیه

یک شب ز فراق پدرش گشت پریشان / عالم شده امروز پریشان رقیه

دیدی که چسان کند ز بن کاخ ستم را؟ / در نیمه شب آن دل سوزان رقیه

و نیز این اشعار؛

مرغ دلم خرابه شام آرزو کند / تا با سه ساله دخترکی گفتگو کند

آن دختری که قبله ارباب حاجت است / حاجت رواست هر که به این قبله رو کند

تاریکی خرابه به چشمان اشکبار / با رآس باب شکوه جور عدو کند

خونین چو دید رآس پدر را رقیه خواست / با اشک خویش خون ز رخش شستشو کند

خوابید در خرابه که تا کاخ ظلم را / با ناله یتیمی خود زیر و رو کند

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
نذر حضرت رقیه برای ازدواج

نذر حضرت رقیه برای ازدواج

دعای نذر حضرت رقیه برای ازدواج، در واقع نشان دهنده تاثیر قوی ای که از حضرت رقیه بر روی مردم زنده است. با دعا و ذکر اسم حضرت رقیه، دل محبان اهل بیت شاد می شود و امید به حاصل شدن خواسته های آنان بیشتر می شود. ضمنا، دعای نذر حضرت رقیه به عنوان یک جمله تاثیر گذار، به عنوان دعای روزانه و کمک به برآوردن خواسته ها و آرزوهای مردم برای یافتن همسری مناسب فراهم است.

نذر حضرت رقیه برای یافتن شریک در زندگی یکی از روایات معروف در فرهنگ اسلامی است. در این روده‌ی معنوی، حضرت رقیه فرزند امیرالمؤمنین علی به دلایلی برای یافتن شریک در زندگی، به نذری می‌پردازد و به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم به عنوان یک مومن، از راه اندازی یک نذر بهره‌ور شویم.

در صورتی که می‌خواهید نذری به نام حضرت رقیه بدهید، می‌توانید به نحوی که چندین نفر بهره‌مند شوند، از طریق کمک‌های مالی و یا ارائه خدمات به بیماران قرارگاه‌های درمانی و مراکز خیریه اقدام کنید.

همچنین، محفل‌های قرآنی، گفتگوهای دینی و برگزاری مراسم‌ عزاداری می تواند دیگران را در فرهنگ های دینی و عاشورا یادآوری کند. هرچند که هریک از این اقدامات به تنهایی قطعه ای کوچک از زندگی با ایثار حضرت رقیه است و به نوعی به یادگاران او در دنیای جاودان راه می دهد.

یکی از راهکارهایی که می توان در این زمینه به کار گرفت، تقدیم کتاب های قرآنی به نیازمندان است.

با این کار، می توان به سادگی این افراد را به فرهنگ کتابخوانی و خواندن کتاب های قرآنی نزدیک تر کرد. اما برای این کار بهتر است که با توجه به وضعیت اقتصادی نیازمندان، به جای تقدیم نسخه های چاپی کتاب، از نسخه های الکترونیکی استفاده کنیم تا بدون این که هزینه های زیادی را برای خود ایجاد کنیم، بتوانیم به راحتی کتاب های قرآنی را به آنان هدیه دهیم.

نماز حضرت رقیه

حضرت رقیه طفل کوچک امام حسین (ع) که در واقعه کربلا حضور داشته است. این حضرت مظلومیت بسیاری داشته اند و نزد خداوند بسیار ارج و قرب دارند.

توسل به ایشان و خواندن نماز حضرت رقیه سبب نزدیکی به خداوند متعال و در نهایت حاجت روایی می شود. چنانچه شما بنده ای حاجتمند هستید و برای حاجت روایی دعا می کنید و نماز می خوانید،نماز حضرت رقیه نیز یکی از نماز هایی است که سسب رفع حاجت شما می شود. بنابراین در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه نماز حضرت رقیه خوانده می شود و چه فضایلی دارد.

نماز حضرت رقیه (ع) دو رکعت است. که در آن ۱ حمد و ۳ قل هوالله باید خوانده شود. سپس حاجتمند باید پس از اتمام نماز و خواندن سلام، دعای زیر را بخواند:

الهی به حق چشم گریان رقیه، به حق دل سوزان رقیه، به حق رقیه آن ماه تابان حاجتم بده ای حی سبحان

سپس امام صادق (ع) فرموده اند پس از خواند نماز برای حاجت روایی دعای زیر خوانده شود:

اَللهم انتَ السَّلامُ و منک السَّلامُ و الیک یرجع السَّلامُ .

بارپروردگارا ! تویی سلام و از جانب توست سلام و سلام به سوی تو بر می گردد.

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و بَلِّغ روحَ مُحمدٍ مِنّی السَّلامُ و أَرواحَ الائِمهِ الصادقینَ سَلامی

بار پروردگارا ! بر محمد و آل محمد درود فرست و سلام من را به روح حضرت محمد و ارواح امامان راستگو ابلاغ بفرما

 

وَاردُد عَلیَّ مِنهُمُ السَّلام وَ السَّلامُ علیهِم و رَحمَتُ الله و برکاته.

و برگردان به من جواب سلام ایشان را . و درود و رحمت خداوند بر آنان

 

اللهم إِنَّ هاتَینِ الرَّکعَتَینِ هِدیَهٌ مِنّی إلی رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله.

باپروردگارا ! این دو رکعت {نماز که به جا آوردم} هدیه ای است از جانب من به سوی رسولت که درود بر او و خاندانش باد.

 

فأثبِنی عَلَیهِما مَا أَمَّلتُکَ وَ رَجَوتُ فیکَ وَ فِی رَسُولـِکَ یا وَلِی المُومِنینَ .

پس برآورده فرما با این دو رکعت آنچه را که امید دارم و از تو از رسولت ای دوستدار مومنین

 

پس از اینکه دعا را به درستی خواندید به سجده بروید و چهل مرتبه بگویید :

یا حَیُّ و یا قَیُّوم

یا حَیّـًا لا یَموُت

یا حَیّـًا لا إِله َ إِلّا أنت

یا ذَالجـَلالِ وَ الإکـرام

یا أَرحَمَ الرَّاحِمــین

سپس طرف راست خود را به زمین گذاشته و همین دعا را چهل مرتبه بخوانید.

و بعد جانب چپ را به زمین گذاشته و همین دعا را چهل مرتبه بخوانید .

و سپس سر خود را از روی سجده بردارید و دست را بلند کرده و چهل مرتبه این دعا را بخوانید.

در این مرحله دست ها را به گردن خود بگذارید و التجا ببرید با انگشت شهادت خود و چهل مرتبه این دعا را بخوانید.

پس از به جا اوردن تمامی مراحل ، محاسن خود را با دست چپ در دست بگیرید ( بانوان دست بر چانه ی خود  گذارند ) و گریه کرده و یا اگر گریه ات نیامد خود را به حالت گریه قرار دهید.

سپس بگویید :

یا محمد یا رسول الله اشکوا الی الله و الیک حاجتی و الی اهل بیتک الراشدین حاجتی و بکم اتوجه الی الله فی حاجتی .

سپس سر به سجده بگذارید و آنقدر یا الله بگویید تا نفستان قطع شود.

و بعد بگویید :

صل علی محمد و آل محمد وَافعَل بِی کذا و کذا ( و به حای کذا و کذا ) حاجت خود را می گویی .

برای توسل به حضرت رقیه (ع) گفتن ذکر و تسبیحات ایشان نیز موثر است.

البته گفته می شود روشن کردن دو شمع به یاد آن حضرت و خواندن دعا و نماز برایشان می تواند سبب حاجت روایی شود. چنانچه نیازمندی به پای سفره ای که به نام حضرت رقیه است بنشیند و ذکر ایشان را بگوید حاجت روا خواهد شد.

 

 

 

بهترین وسیله رسیدن به خدا اهل بیت هستند و یکی از راههای رسیدن به خدا توسل به حضرت رقیه می باشد. برای توسل به حضرت رقیه نماز و زیاراتی ذکر شده است که با انجام آنها می توان گام هایی را در جهت نزدیک شدن به حضرت برداشت.

حضرت رقیه سلام الله علیها

رُقَیّه که برخی منابع با نام فاطمه صغری از وی یاد کرده‌اند، دختر کوچک حسین بن علی است. پدر او امام سوم شیعیان دوازده‌امامی و مادرش مطابق قوی‌ترین قول‌ها، ام‌اسحاق است. شما می‌توانید علاوه بر توسل به امام حسین (ع) به طفل سه ساله  ایشان نیز توسل کرده و حاجات خود را بخواهید. 

او به دلیل بسیاری از صفات خود مورد توجه مردم بسیاری بود و حتی پس از پایان جنگ کربلا، تعداد زیادی از بانوان از نوادگان پیامبر خدا به او مراجعه کرده و به خاطر خواص شفا دهنده و خدا پسندی او، از او درخواست کمکی دارند.

استفاده از نام حضرت رقیه در زمان خواسته بسیاری از دعاها و طلسمات، نشان از قدرت فراوان او و نیز توانایی او در فراهم کردن غواصی های بسیاری دارد. همچنین، ذکر نام حضرت رقیه در طول تاریخ به طور منظم به روش های بسیاری از دین شناسان و مردم عام در زمان خواسته برای به دست آوردن کمک و رحمت خدا می تواند بسیار کمک کننده باشد.

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
توسل به حضرت رقیه (س)

 توسل به حضرت رقیه (س)

باب الحوائج بودن بانوی سه ساله، حضرت رقیه (سلام الله علیها) بنت الحسین (علیه السلام) گره گشای عجیبی است به ظاهر کوچک بود اما برای حاجت های بزرگ او را واسطه قرار می دهند و نتیجه می گیرند.

والد معظم رحمه الله علیه علاوه بر آنکه خود هنگام برخورد با مشکلی به این بانوی سه ساله متوسل می شد دیگران را هم به این امر توصیه می نمودند. و تذکر می فرمودند هنگامی که حضرت رقیه سلام الله علیها را واسطه برآورده شدن حاجت قرار می دهید – عدد ۱۴ را در نظر بگیرید.

مثلا بگویید چنانچه انشاءالله مشکلم برطرف شد چهارده صلوات بر محمد وآل محمد و یا ۱۴۰۰۰ هزار تومان و یا چهارده میلیون تومان و… به نیت آن بانوی مکرمه به فلان امر خیر اختصاص دهم. و براستی که ثمرات توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برکسی پوشیده نیست. امید آنکه خداوند متعال ما را در زمره شیعیان راستین آن بزرگواران قرار دهد.

دعای توسل به حضرت رقیه صوتی

در این قسمت دعای توسل به حضرت رقیه را به صورت صوتی و تصویری مشاهده می‌کنید. 


ذکر حضرت رقیه برای حاجت

استفاده از نام حضرت رقیه برای حاجت به خداوند، نشان دهنده عشق و اعتقاد قوی به آن بانوی صالحه و در واقع، نشان دهنده ایمان و اجابت دعا توسط خداوند است. بسیاری از مردم از این روش برای درخواست کمک و رحمت خدا استفاده می کنند و اغلب به نتایج موفقیت آمیز دست پیدا می کنند.

در میان اعجازات معراجی، دعاى توسّل بر زبان پیامبران که به عنوان گوشت و خون دل آنان نیز شناخته می‌شود، بسیار مهم است. این دعا، یکی از پر‌برکت‌ترین دعاهای اسلامی محسوب می‌شود که پی سر مهدیّه ملُکوت توضیحاتی در بر خود می‌گیرد.

در این دعا، به عنوان یکی از بخش‌هاِ تأثیرگذار آن، نام حضرت رقیه‌ بنت الحسین را به عنوان یکی از شفیعین و مستجاب‌کنندگان خاص دعا، مطرح می‌کنیم. حضرت رقیه، دختر بنام کریمه‌ الخطاب و نوه پیامبر اکرم(ص) است که از بسیاری از چشم انداز زندگانی‌اش به عنوان عالمی مؤدّب، با اخلاص و متّقی و خیرخواه شناخته می‌شود.

مؤمّنان در دعای توسّل، به شفاعت حضرت رقیه پناه می‌برند تا مشکلات و دردهایشان را از خداوند خواستار، و از علم و دانایی این امام شبهه‌زدایى می‌کنند. همچنین، در این دعا، یکی از پاره‌های پربرکت ذکر اسم امام حسین(ع) است که به عنوان یگانه فرزند خداوند در طول عمر خود با حفظ اصالت و صداقت، به خیر و برکت و عزّت و جلال و عطای فرّاوان از خداوند عزیز و جلیل نایل شدند.

 

ختم سریع الاثر حضرت رقیه س

ختم سریع الاثر حضرت رقیه س (صلوات الله علیها) یکی از مناسبات مهم و پر برکت دینی مربوط به شب یا روزهای مختلف در سال است. این مناسبت به عنوان یکی از روش‌های درمانی و راهکارهای حل مشکلات و نیازهای روحی و جسمی از زمانهای دور در دین اسلام رواج داشته است و تعداد زیادی از مسلمانان به خصوص دختران و زنان به ختم سریع الاثر حضرت رقیه س روزهای مختلف در سال و به ویژه در روز عاشورا پرداخته و از آن به عنوان یک درمان برای مشکلات شخصی و فراشخصی استفاده می‌کنند.

این ختم با خواندن یکسری مناجات‌ها و دعاهای خاصی از جمله ختم سریع الاثر حضرت رقیه س، که در آن به خواسته‌ها و نیازهای روحی و جسمی افراد پاسخ داده می‌شود، صورت می‌گیرد.

ختم سریع الاثر حضرت رقیه س به این دلیل نامیده شده که اثرات و نتایج خواندن این ختم برای افراد به سرعت قابل مشاهده هستند و به عنوان یکی از درمان‌های موثر و پویا در برابر مشکلات فراوان در زندگی معرفی شده است.

اولین روش تدوین زیارتنامه برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه، تهیه زیارتنامه‌های کتبی است. در این روش، شخصی که مایل به انجام ختم حضرت رقیه است، با خرید زیارتنامه‌های کتبی مختلف، از جمله زیارتنامه‌هایی که از مراجع تقلید و دانشمندان برجسته تصویب شده‌اند، برای ختم برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه استفاده می‌کند. در این روش، جامعه مسلمانان می‌توانند از زیارتنامه‌های کتبی که لحن و بیانی قوی دارند، برای ختم بهتر و سریعتر الاثر حضرت رقیه بهره بگیرند.

روش دیگر تدوین زیارتنامه برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه، استفاده از زیارتنامه‌های دادنی است. در این روش، شخصی که می‌خواهد بهترین نتیجه را در ختم الاثر حضرت رقیه بگیرد، بهترین و بخواند پربیننده‌تره زیارتنامه‌ها را مطالعه و استفاده می‌کند. در این روش، زیارتنامه‌هایی از دانشمندان برجسته و مراجع تقلید مطالعه و استفاده می‌شوند.

به طور کلی، تدوین زیارتنامه برای ختم سریع الاثر حضرت رقیه، می‌تواند با توجه به روش‌های مختلف و معتبر موجود، باعث ختم بهتر و سریعتر الاثر شود. استفاده از زیارتنامه‌های کتبی و دادنی با بیان و عبارات شعری پربیننده و غنی، باعث جلب توجه دل و جذب قلب مسلمانان و نزد پروردگار عز و جل و بزرگداشت حضرت رقیه خواهد شد.

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
زیارتنامه حضرت رقیه (ع)

متن دعای زیارتنامه حضرت رقیه (ع) به همراه ترجمه فارسی

اَلسَلامُ عَلَیکِ یا سَیِدَتَنا رُقَیَهَ ، عَلَیکِ التَحِیَهُ وَاَلسَلامُ وَرَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ اَمیرِ المُومِنینَ عَلِیِ بنِ اَبی طالِبِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ فاطِمَهَ الزَهراءِ سَیِدَهِ نِساءِ العالَمینَ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ خَدیجَهَ الکُبری اُمِ المُومِنینَ وَالمُومِناتِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ وَلِیِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا اُختَ وَلِیِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ الحُسَینِ الشَهیدِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا الصِدیقَهُ الشَهیدَهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا الرَضِیَهُ المَرضِیَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا التَقیهُ النَقیَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا الزَکِیَهُ الفاضِلَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا المَظلُومَهُ البَهِیَهُ ، صَلَی اللهُ عَلَیکِ وَعَلی رُوحِکِ وَبَدَنِکِ ، فَجَعَلَ اللهُ مَنزِلَکِ وَمَاواکِ فِی الجَنَهِ مَعَ آبائِکِ وَاَجدادِکِ ، الطَیِبینَ الطاهِرینَ المَعصُومینَ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم بِما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَی الدارِ ، وَعَلَی المَلائِکَهِ الحافینَ حَولَ حَرَمِکِ الشَریفِ ، وَرَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ ، وَصَلَی اللهُ عَلی سَیِدِنا مُحَمَد وَآلِهِ الطَیِبینَ الطاهِرینَ وَسَلَمَ تَسلیما بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمین

درود بر تو ای بزرگ ما رقیه که بر تو باد احترام و سلام و عنایات و برکات خداوندگار ما. به تو ادای احترام می کنم ای دخت امیر المومنین علی بن ابی طالب ، در برابر عظمتت تعظیم می نمایم ای دختر فاطمه زهرا که مادرت بزرگ زنان دو جهان است ، تسلیم مقام توام ای دختر یادگار خدیجه کبری ، که سمت مادری داشت بر مردان و زنان با ایمان. سلام بر تو ای دختر ولی خدا.

درود بر تو ای خواهر دوست خدا. سلامتی بر تو ای دخت حسین شهید . دعا نثارت ای که هستی راستگو و حاضر در دینت .

سلام بر تو ای که از راهت راضی بودی و خدا از مسیرت خشنود. در برابرت خاضعم ای پرهیزکار و پاکیزه تن ف تحیت بر تو ای تزکیه شده برتر ، تسلیم مقام توام ، ای که بودی در مظالم و با ارزشت همه را تحمل کرده افشا نمودی .

صلوات خداوند بر تو و بر روح تو و جسمت .

خداوند تبارک و تعالی خانه و زندگی تو را در بهشت قرار داده در کنار پدران و اجداد پاک و گرامی معصومت .

درود بر شما به آنچه که صبر کردید. پس چه زندگی زیبایی در انتظار شماست .

و نیز به فرشتگان پاسدار حرمت که نگهبان مقامات می باشند کرنش می کنم و در خاتمه با تمام وجود به خاندان معظم رسول خدا محمد (صل الله علیه وآله و سلم) دعا کرده و الطاف و مراحم الهی را مسئلت می کنم.

متن دعای سفره حضرت رقیه به همراه آداب برگزاری

گستردن سفره حضرت رقیه در منزل به این شکل است که خانم های حاجتمند در اتاقی از خانه که به پاکیزگی آن اطمینان دارند ، سفره ای پهن کرده و انواع خوراکی ها از قبیل نان ، پنیر ، سبزی ، خرما (که هسته های آن را درآورده و به آب روان سپرده اند) ، نقل ، نبات و آجیل (که بیش تر شامل کشمش ، نخودچی ، گردو و توت خشک می باشد) را در آن می نهند تا دعای سفره حضرت رقیه بر آن خوانده شود.

چیدمان سفره

 همچنین یک شبه قبر کوچکی درست می شود همراه با شمع و در کنار سفره قرار میگیرد. روی سفره را با پارچه ای سیاه می پوشانند و تا پایان مراسم سفره آن را بر نمی دارند تا توجه مهمانان به سفره جلب نشود. 

نحوه آغاز مراسم

در زمان مشخص شده ، روضه خوان خانم یا آقا که از قبل دعوت شده است و نیز سایر مهمانان وارد اتاق می شوند و دور تا دور سفره می نشینند و دعای سفره حضرت رقیه را می خوانند. زنان حاجت مند با دیدن صحنه قبر کوچک شروع به گریستن می کنند و روضه خوان نیز روضه و شرح مصیبت حضرت رقیه (س) و قساوت و بی رحمی یزید را می خواند. زنان سر بر آن قبر نهاده و می گریند و دعای سفره حضرت رقیه را می خوانند و او را به روح پدر و جد بزرگوارش سوگند می دهند ، که هر چه زودتر مرادشان را برآورده سازد و می گویند :

«یا حضرت رقیه خاتون ، مراد مرا بده»

متن دعای سفره حضرت رقیه برای حاجت

معمولا روضه خوان اشعار زیر را با آهنگی حزن آلود می خواند و زنان گریه می کنند؛

گردید فلک واله و حیران رقیه / گشته خجل او از رخ تابان رقیه

آن زهره جبینی که شد از مصدر عزت / جبریل امین خادم و دربان رقیه

هم وحش و طیور و ملک و عالم و آدم / هستند همه ریزه خور خوان رقیه

خواهی که شود مشکلت اندر دو جهان حل / دست طلب انداز به دامان رقیه

جن و ملک و عالم و آدم همه یکسر / هستند سر سفره احسان رقیه

کو ملک یزید و چه شد آن حشمت و جاهش؟ / اما بنگر مرتبت و شآن رقیه

یک شب ز فراق پدرش گشت پریشان / عالم شده امروز پریشان رقیه

دیدی که چسان کند ز بن کاخ ستم را؟ / در نیمه شب آن دل سوزان رقیه

و نیز این اشعار؛

مرغ دلم خرابه شام آرزو کند / تا با سه ساله دخترکی گفتگو کند

آن دختری که قبله ارباب حاجت است / حاجت رواست هر که به این قبله رو کند

تاریکی خرابه به چشمان اشکبار / با رآس باب شکوه جور عدو کند

خونین چو دید رآس پدر را رقیه خواست / با اشک خویش خون ز رخش شستشو کند

خوابید در خرابه که تا کاخ ظلم را / با ناله یتیمی خود زیر و رو کند

توسل به حضرت رقیه (ع) | رسیدن به حاجات با توسل به دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
نذر حضرت رقیه برای ازدواج

نذر حضرت رقیه برای ازدواج

دعای نذر حضرت رقیه برای ازدواج، در واقع نشان دهنده تاثیر قوی ای که از حضرت رقیه بر روی مردم زنده است. با دعا و ذکر اسم حضرت رقیه، دل محبان اهل بیت شاد می شود و امید به حاصل شدن خواسته های آنان بیشتر می شود. ضمنا، دعای نذر حضرت رقیه به عنوان یک جمله تاثیر گذار، به عنوان دعای روزانه و کمک به برآوردن خواسته ها و آرزوهای مردم برای یافتن همسری مناسب فراهم است.

نذر حضرت رقیه برای یافتن شریک در زندگی یکی از روایات معروف در فرهنگ اسلامی است. در این روده‌ی معنوی، حضرت رقیه فرزند امیرالمؤمنین علی به دلایلی برای یافتن شریک در زندگی، به نذری می‌پردازد و به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم به عنوان یک مومن، از راه اندازی یک نذر بهره‌ور شویم.

در صورتی که می‌خواهید نذری به نام حضرت رقیه بدهید، می‌توانید به نحوی که چندین نفر بهره‌مند شوند، از طریق کمک‌های مالی و یا ارائه خدمات به بیماران قرارگاه‌های درمانی و مراکز خیریه اقدام کنید.

همچنین، محفل‌های قرآنی، گفتگوهای دینی و برگزاری مراسم‌ عزاداری می تواند دیگران را در فرهنگ های دینی و عاشورا یادآوری کند. هرچند که هریک از این اقدامات به تنهایی قطعه ای کوچک از زندگی با ایثار حضرت رقیه است و به نوعی به یادگاران او در دنیای جاودان راه می دهد.

یکی از راهکارهایی که می توان در این زمینه به کار گرفت، تقدیم کتاب های قرآنی به نیازمندان است.

با این کار، می توان به سادگی این افراد را به فرهنگ کتابخوانی و خواندن کتاب های قرآنی نزدیک تر کرد. اما برای این کار بهتر است که با توجه به وضعیت اقتصادی نیازمندان، به جای تقدیم نسخه های چاپی کتاب، از نسخه های الکترونیکی استفاده کنیم تا بدون این که هزینه های زیادی را برای خود ایجاد کنیم، بتوانیم به راحتی کتاب های قرآنی را به آنان هدیه دهیم.

نماز حضرت رقیه

حضرت رقیه طفل کوچک امام حسین (ع) که در واقعه کربلا حضور داشته است. این حضرت مظلومیت بسیاری داشته اند و نزد خداوند بسیار ارج و قرب دارند.

توسل به ایشان و خواندن نماز حضرت رقیه سبب نزدیکی به خداوند متعال و در نهایت حاجت روایی می شود. چنانچه شما بنده ای حاجتمند هستید و برای حاجت روایی دعا می کنید و نماز می خوانید،نماز حضرت رقیه نیز یکی از نماز هایی است که سسب رفع حاجت شما می شود. بنابراین در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه نماز حضرت رقیه خوانده می شود و چه فضایلی دارد.

نماز حضرت رقیه (ع) دو رکعت است. که در آن ۱ حمد و ۳ قل هوالله باید خوانده شود. سپس حاجتمند باید پس از اتمام نماز و خواندن سلام، دعای زیر را بخواند:

الهی به حق چشم گریان رقیه، به حق دل سوزان رقیه، به حق رقیه آن ماه تابان حاجتم بده ای حی سبحان

سپس امام صادق (ع) فرموده اند پس از خواند نماز برای حاجت روایی دعای زیر خوانده شود:

اَللهم انتَ السَّلامُ و منک السَّلامُ و الیک یرجع السَّلامُ .

بارپروردگارا ! تویی سلام و از جانب توست سلام و سلام به سوی تو بر می گردد.

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و بَلِّغ روحَ مُحمدٍ مِنّی السَّلامُ و أَرواحَ الائِمهِ الصادقینَ سَلامی

بار پروردگارا ! بر محمد و آل محمد درود فرست و سلام من را به روح حضرت محمد و ارواح امامان راستگو ابلاغ بفرما

 

وَاردُد عَلیَّ مِنهُمُ السَّلام وَ السَّلامُ علیهِم و رَحمَتُ الله و برکاته.

و برگردان به من جواب سلام ایشان را . و درود و رحمت خداوند بر آنان

 

اللهم إِنَّ هاتَینِ الرَّکعَتَینِ هِدیَهٌ مِنّی إلی رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله.

باپروردگارا ! این دو رکعت {نماز که به جا آوردم} هدیه ای است از جانب من به سوی رسولت که درود بر او و خاندانش باد.

 

فأثبِنی عَلَیهِما مَا أَمَّلتُکَ وَ رَجَوتُ فیکَ وَ فِی رَسُولـِکَ یا وَلِی المُومِنینَ .

پس برآورده فرما با این دو رکعت آنچه را که امید دارم و از تو از رسولت ای دوستدار مومنین

 

پس از اینکه دعا را به درستی خواندید به سجده بروید و چهل مرتبه بگویید :

یا حَیُّ و یا قَیُّوم

یا حَیّـًا لا یَموُت

یا حَیّـًا لا إِله َ إِلّا أنت

یا ذَالجـَلالِ وَ الإکـرام

یا أَرحَمَ الرَّاحِمــین

سپس طرف راست خود را به زمین گذاشته و همین دعا را چهل مرتبه بخوانید.

و بعد جانب چپ را به زمین گذاشته و همین دعا را چهل مرتبه بخوانید .

و سپس سر خود را از روی سجده بردارید و دست را بلند کرده و چهل مرتبه این دعا را بخوانید.

در این مرحله دست ها را به گردن خود بگذارید و التجا ببرید با انگشت شهادت خود و چهل مرتبه این دعا را بخوانید.

پس از به جا اوردن تمامی مراحل ، محاسن خود را با دست چپ در دست بگیرید ( بانوان دست بر چانه ی خود  گذارند ) و گریه کرده و یا اگر گریه ات نیامد خود را به حالت گریه قرار دهید.

سپس بگویید :

یا محمد یا رسول الله اشکوا الی الله و الیک حاجتی و الی اهل بیتک الراشدین حاجتی و بکم اتوجه الی الله فی حاجتی .

سپس سر به سجده بگذارید و آنقدر یا الله بگویید تا نفستان قطع شود.

و بعد بگویید :

صل علی محمد و آل محمد وَافعَل بِی کذا و کذا ( و به حای کذا و کذا ) حاجت خود را می گویی .

برای توسل به حضرت رقیه (ع) گفتن ذکر و تسبیحات ایشان نیز موثر است.

البته گفته می شود روشن کردن دو شمع به یاد آن حضرت و خواندن دعا و نماز برایشان می تواند سبب حاجت روایی شود. چنانچه نیازمندی به پای سفره ای که به نام حضرت رقیه است بنشیند و ذکر ایشان را بگوید حاجت روا خواهد شد.

 

 

 



منبع مهسا راستگو

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید