راهنمای خرید ساعت هوشمند؛ مهمترین نکات در انتخاب اسمارت واچ چه مواردی هستند؟
بازدید 69
arash 111 روز پیش
بدون دیدگاه

راهنمای خرید ساعت هوشمند؛ مهمترین نکات در انتخاب اسمارت واچ چه مواردی هستند؟

مدت زمان خواندن نوشته : 18 دقیقه


در سال‌های اخیر تنوع ساعت های هوشمند یا همان اسمارت واچ ها در بازار ایران و جهان افزایش یافته و شرکت‌های بزرگ به صورت سالانه محصولات جذاب و جدیدی را وارد این بازارها می‌کنند. از این رو انتخاب و خرید یک ساعت هوشمند خوب و خوش قیمت به فرآیندی زمان‌بر و پیچیده تبدیل شده است. در ادامه این مطلب راهنمای خرید ساعت هوشمند را خواهیم داشت که در آن تلاش شده مهمترین نکات برای خرید ساعت هوشمند تشریح شود.

فهرست مطالب این مقاله:

– مقدمه

– اسمارت واچ و نکات مهم در خرید ساعت هوشمند

– سوالاتی که پیش از خرید ساعت هوشمند باید از خود بپرسید

– ساعت هوشمند یا دستبند هوشمند؟

– جمع‌بندی

– پاسخ به سوالات پرتکرار

فهرست مطالب

مقدمه

اسمارت واچ‌ها نیز در کنار گوشی‌های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ‌ها، یکی دیگر از گجت های هوشمندی محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر توانسته‌اند کاربران را به خود جذب کنند و به یکی از وسایلی تبدیل شوند که کاربر همیشه به همراه دارد. این محصولات تمام ویژگی‌های یک ساعت معمولی را دارند و در کنار آن قابلیت‌های بسیار کارآمد و جذاب دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

شاید بتوان گفت که اگر یکی دو سال گذشته را فاکتور بگیریم، تنها برتری ساعت‌های کلاسیک نسبت به ساعت‌های هوشمند طراحی و شکل ظاهری آن‌ها بود، اما این اختلاف نیز در محصولات جدید به طرز شگفت آوری کاهش یافته است. از این رو، هر چند ممکن است هنوز هم برخی طراحی ساعت‌های کلاسیک را ترجیح دهند، اما اکنون بسیاری از ساعت‌های هوشمند هستند که با طراحی جذاب، قابلیت‌های بیشتر و قیمت کمتر به راحتی می‌توانند جایگزین ساعت های کلاسیک شوند. 

راهنما خرید ساعت هوشمند

اسمارت واچ و نکات مهم در هنگام خرید ساعت هوشمند

اسمارت واچ یا ساعت هوشمند در اصل یک پوشیدنی یا گجت دیجیتال است که شباهت بسیاری به یک ساعت معمولی دارد، اما قابلیت‌های دیگری هم دارد که موجب می‌شود این محصول کاربردی فراتر از نمایش ساعت و روز داشته باشد. 

به راحتی می‌توان گفت مهم‌ترین نکته‌ای که در یک راهنمای خرید اسمارت واچ باید به آن اشاره کرد، باتری ساعت هوشمند است. پیش از انتخاب نهایی و خرید یک ساعت هوشمند، حتماً مدل مد نظر را در وب‌سایت‌های تکنولوژی جستجو کرده و از عمر باتری آن باخبر شوید. توجه داشته باشید که عمر باتری که شرکت سازنده اعلام می‌کند، ممکن است با عمر باتری واقعی ساعت تفاوت داشته باشد و به همین دلیل بهتر است، حتماً بررسی‌های انجام شده (منظور ریویوهای انجام شده توسط افراد متخصص) روی ساعت مد نظر را نیز مرور کنید.

مورد دوم در بین نکات مهم در خرید ساعت هوشمند، نمایشگر ساعت است. تولیدکنندگان اسمارت‌واچ‌ها از فناوری‌های مختلفی برای نمایشگر محصولات خود استفاده می‌کنند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. برای مثال نمایشگرهای AMOLED بسیار باکیفیت و جذاب هستند، اما در عوض مصرف باتری ساعت را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر نمایشگرهای LCD شاید کیفیت نمایشگرهای امولد را نداشته باشند، اما مصرف کمتری دارند و در نتیجه عمر باتری ساعت را به اندازه‌ی نمایشگرهای باکیفیت‌تر کاهش نمی‌دهند. 

از میان دیگر قابلیت‌های ساعت هوشمند می‌توان به تکنولوژی بلوتوث برای اتصال به گوشی موبایل و هدفون بی‌سیم، ارسال و دریافت پیامک، پاسخ به تماس‌های دریافتی، مکان‌یابی با GPS و پخش موسیقی اشاره کرد. افزون بر این قابلیت‌ها، اکثر اسمارت واچ ها از ویژگی‌های سلامتی و ورزشی بسیاری نیز برخوردارند. برای مثال برخی از بهترین ساعت های هوشمند از سنسورهای سنجش ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و کنترل دمای بدن بهره‌مند هستند و به همین دلیل براحتی می‌توانند سلامتی کاربر را تحت نظر داشته باشند.

این قابلیت‌ها در بهترین مچ بند هوشمند هم یافت می‌شود، اما اصولاً دستبندهای هوشمند نمایشگرهای کوچک‌تری دارند و از ویژگی‌های کمتری نسبت به ساعت‌های هوشمند بهره‌مند هستند، از سوی دیگر مچ بند های هوشمند بسیار ارزان‌تر از اسمارت واچ‌ها هستند و خرید آن‌ها صدمه‌ی اقتصادی شدیدی به کاربر نمی‌زند.

در کنار تمام این ویژگی‌ها، برخی از بهترین اسمارت واچ ها دارای حالت‌های مختلفی هستند که برای ورزش‌های خاص مانند پیاده‌روی، شنا، دو و حتی بدن‌سازی طراحی شده است. همچنین اکثر این محصولات در مقابل نفوذ آب و گردوغبار هم مقاوم هستند و در نتیجه ساعت‌های هوشمند و دستبندهای هوشمند می‌توانند گزینه‌ی بسیار خوبی برای ورزشکاران باشند.

سوالات که پیش از خرید ساعت هوشمند باید از خودتان بپرسید؟

چرا ساعت هوشمند بخریم؟

ساعت هوشمند یک دستگاه الکترونیکی است که علاوه بر نمایش زمان، می‌تواند با گوشی هوشمند شما همگام شود و قابلیت‌های متنوعی را به شما ارائه دهد. ساعت هوشمند می‌تواند یک همراه هوشمند برای شما باشد که به سلامتی، کارآیی، سرگرمی و ارتباطات شما کمک کند. در ادامه چند دلیل را برای خرید ساعت هوشمند برشمرده‌ایم:

نظارت بر سلامتی با ساعت هوشمند

ساعت هوشمند می‌تواند حسگرهای مختلفی را داشته باشد که می‌توانند فعالیت‌های بدنی شما را ردیابی کنند، مانند تعداد قدم‌ها، میزان کالری سوزانده، فاصله طی شده، ضربان قلب، فشار خون، اکسیژن خون، خواب و غیره. این داده‌ها می‌توانند به شما در ارزیابی و بهبود وضعیت سلامتی خود کمک کنند.

قابلیت های سلامتی ساعت هوشمند

برخی از ساعت هوشمند‌ها می‌توانند هشدارهایی را در صورت شناسایی مشکلات سلامتی ارسال کنند، مانند آریتمی قلبی، سکته مغزی، سقوط و غیره. برخی از ساعت هوشمند‌ها نیز می‌توانند قابلیت‌هایی را برای مراقبت از سلامت روان شما (مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، مدیریت استرس) داشته داشته و پیشنهاد کنند. جمیع این موارد موجب شده که این روزها، کاربردهای سلامتی این دستگاه‌ها به درجه اهمیت بالایی برسد.

افزایش کارآیی فردی به کمک قابلیت‌های ساعت هوشمند

ساعت هوشمند می‌تواند به شما امکان دسترسی به اطلاعات و اعلان‌های مهم را بدهد، بدون اینکه نیاز باشد گوشی خود را از جیب بیرون بکشید. شما می‌توانید پیام‌ها، تماس‌ها، ایمیل‌ها، یادآوری‌ها، تقویم، آب و هوا، اخبار و غیره را از روی ساعت خود ببینید و با استفاده از صدا، لمس یا حرکات دست به آن‌ها پاسخ دهید.

شما می‌توانید از ساعت خود برای کنترل دستگاه‌های هوشمند دیگری که در خانه یا محل کار خود دارید استفاده کنید، مانند تلویزیون، روشنایی، دوربین، قفل و غیره. شما می‌توانید از ساعت خود برای اجرای اپلیکیشن‌های مفیدی که به کار شما کمک می‌کنند استفاده کنید، مانند ماشین حساب، ترجمه، نقشه، دیکشنری، ضبط صدا و غیره.

تفریح و سرگرمی با امکانات ساعت هوشمند

ساعت هوشمند می‌تواند به شما در لذت بردن از زمان خود کمک کند. شما می‌توانید از ساعت خود برای گوش دادن به موسیقی، پخش پادکست و حتی دیدن ویدیو، بازی کردن و غیره استفاده کنید. شما می‌توانید از ساعت خود برای پرداخت آنلاین، استفاده از کارت‌های هدیه، کوپن‌ها و بلیط‌های الکترونیکی استفاده کنید. شما می‌توانید از ساعت خود برای انجام کارهای جالب و خلاقانه استفاده کنید، مانند نوشتن یادداشت، شاتر عکاسی و فیلمبرداری و غیره.

بازی کردن با ساعت هوشمند

البته ممکن است برخی از این موارد در کشور ما چندان مرسوم نشده باشند ولی حقیقت آن است که اگر بخواهید از ساعت هوشمند خود استفاده‌های مفید کنید، راه‌های نیل به این هدف بسیار زیاد است. در نظر داشته باشید که ساعت‌های هوشمند دارای سیستم عامل‌های محبوب مانند WatchOS اپل یا WearOS گوگل به دلیل گستردگی و قابلیت نصب نرم‌افزارها و امکانات در این بخش از دیگران یک پله جلوتر هستند.

بهبود ارتباطات

ساعت هوشمند می‌تواند به شما در برقراری ارتباط با دیگران کمک کند. شما می‌توانید در صورت پشتیبانی از سیم کارت یا به وسیله ارتباط بلوتوثی ساعت به گوشی، از ساعت خود برای تماس صوتی (یا حتی تصویری) با دوستان، خانواده و همکاران خود استفاده کنید. شما می‌توانید از ساعت خود برای ارسال و دریافت پیام‌های متنی، صوتی، تصویری یا احساسی استفاده کنید. شما می‌توانید از ساعت خود برای اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی، سطح فعالیت، ضربان قلب و غیره با دیگران استفاده کنید. شما می‌توانید از ساعت خود برای شرکت در چالش‌ها، مسابقات، بازی‌ها و فعالیت‌های گروهی با دیگران استفاده کنید.

همانطور که مشاهده کردید، ساعت هوشمند می‌تواند یک دستگاه الکترونیکی است که علاوه بر نمایش زمان، می‌تواند با گوشی هوشمند شما همگام شود و قابلیت‌های متنوعی را به شما ارائه دهد. ساعت هوشمند می‌تواند یک همراه هوشمند برای شما باشد که به سلامتی، کارآیی، سرگرمی و ارتباطات‌تان کمک کند.

نکات مهم در انتخاب ساعت هوشمند

چه ویژگی‌هایی را در یک ساعت هوشمند جستجو کنیم؟

ساعت هوشمند یک دستگاه پیچیده و پیشرفته است که می‌تواند از نظر طراحی، فناوری و قیمت متفاوت باشد. بنابراین، قبل از خرید ساعت هوشمند باید به چند معیار مهم توجه کنید که می‌توانند تأثیر بزرگی بر رضایت شما از ساعت خود داشته باشند:

طراحی

نکات مهم در طراحی ساعت هوشمند شامل اندازه، شکل، جنس و رنگ بدنه و صفحه نمایش، نوع و رنگ بند و قابلیت تعویض آن، وجود یا عدم وجود دکمه‌ها و کرون‌ها (چرخ دنده تنظیم کنار بدنه ساعت) و غیره است. شما باید طراحی ساعت هوشمند را بر اساس سلیقه، راحتی و مناسبت خود انتخاب کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند برای استفاده روزمره داشته باشید، ممکن است یک ساعت با بدنه فلزی، صفحه نمایش مربع یا گرد و بند قابل تعویض را ترجیح دهید. اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند برای امور ورزشی داشته باشید، ممکن است یک ساعت با بدنه سبک و مقاوم، صفحه نمایش رنگی و لمسی و بند الاستیک را ترجیح دهید. اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند برای مجالس داشته باشید، ممکن است یک ساعت با بدنه کلاسیک، زیبا و چشم‌نواز، صفحه نمایش با کیفیت بالا و بند لوکس را ترجیح دهید.

صفحه نمایش

باید صفحه نمایش ساعت هوشمند را بر اساس نیاز، تمایل و بودجه خود انتخاب کنید. بهترین ساعت هوشمند در این حالت یک ساعت با صفحه نمایش OLED یا AMOLED است ولی اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند با صفحه نمایش کوچک و سیاه و سفید داشته باشید، ممکن است یک ساعت با صفحه نمایش E-ink یا LCD را ترجیح دهید که این روزها با مدل‌های مختلف و قیمت ارزان یافت می‌شوند.

smartwatch-04.jpg

در نظر داشته باشید که طراحی‌های ترند این روزهای ساعت هوشمند شامل صفحه نمایش گرد یا مربعی (مستطیلی) است و شما باید تکلیف این خصیصه ساعت هوشمندی که در نظر دارید را روشن کنید. از محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند با نمایشگر گرد می‌توان به خانواده گلکسی واچ سامسونگ و امیزفیت شیائومی و از محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند با نمایشگر مربعی می‌توان به اپل واچ‌ها اشاره کرد.

باتری

بدون تعارف بگوییم، اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند با باتری خوب و شارژدهی بلندمدت داشته باشید، باید قید بسیاری از محصولات را بزنید. این روزها در بازار ساعت هوشمند به ندرت ساعتی پیدا می‌شود که شارژدهی باتری آن بیشتر از دو سه روز باشد. به همین دلیل باید ساعت هوشمند خود را نیز یا روزانه یا هر دو روز یک بار به شارژ بزنید.

اما پیش از هر نوع خریدی توجه داشته باشید که اگر شارژدهی باتری از بالاترین درجه اهمیت برای شما برخوردار باشد باید حتماً ساعت هوشمندی انتخاب کنید که سیستم‌عامل اختصاصی دارد؛ چرا که سیستم‌عامل‌های wearOS و watchOS برای گوگل و اپل، در محصولاتی عرضه می‌شوند که به ندرت شارژدهی بالایی دارند. در این شرایط محصولات شرکت‌هایی مانند شیائومی و هواوی می‌توانند انتخاب‌های با شارژدهی طولانی‌تری را در اختیار شما قرار دهند.

سیستم عامل

شما باید سیستم عامل ساعت هوشمند را بر اساس امکانات، امنیت، رابط کاربری و تنوع اپلیکیشن‌ها انتخاب کنید. همانطور که عنوان شد بهترین گزینه‌ها در این شرایط سیستم عامل watchOS یا Wear OS هستند. اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند با سیستم عامل ساده و کارآمد داشته باشید، ممکن است یک ساعت با سیستم عامل Tizen یا Fitbit OS را ترجیح دهید.

اگر یک ساعت هوشمند با سیستم عامل اختصاصی و منحصر به فرد مانند قابلیت‌های اختصاصی هماهنگ با سخت‌افزار ویژه دستگاه را مد نظر داشته باشید، سیستم عامل Garmin OS یا Huawei OS گزینه‌های دیگر خواهند بود.

همچنین باید در نظر داشته باشید که سیستم عامل ساعت هوشمند باید با سیستم عامل گوشی هوشمند شما سازگار باشد. برای مثال، اگر گوشی شما اندروید است، ممکن است یک ساعت با سیستم عامل Wear OS یا Tizen عملکرد بهتری را در اختیارتان بگذارد. اگر گوشی شما آیفون است، بهترین نتیجه را با استفاده از watchOS یا Fitbit OS می‌گیرید.

قابلیت‌های ارتباطی

باید قابلیت‌های ارتباطی ساعت هوشمند را بر اساس نوع و میزان استفاده خود انتخاب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید یک ساعت داشته باشید که بتواند بدون نیاز به گوشی هوشمند با دیگران تماس بگیرد یا اینترنت داشته باشد، حتماً باید سراغ ساعت‌های هوشمند سیم کارت خور بروید. دیگر قابلیت‌های ارتباطی مهم در مورد ساعت هوشمند نیز شامل وای فای، بلوتوث، NFC و GPS هستند که بسته به نیاز، باید گزینه‌ای که مناسب‌تر است انتخاب کنید.

مهمترین سنسورهای ساعت هوشمند

حسگرها در ساعت هوشمند

تعدد و تنوع استفاده از حسگر یا سنسور یک ساعت هوشمند ارتباط مستقیمی با قیمت آن دارد. هر چه ساعت پیشرفته‌تر و تخصصی‌تری بخواهید، به همان تناسب باید هزینه بیشتری را نیز برای خرید آن بپردازید. برای مثال، اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند مخصوص ورزش و کاربردهای خاص مانند کوهنوردی داشته باشید، حسگرهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، ضربان قلب، اکسیژن خون، فشار خون، ارتفاع‌سنج و غیره را باید در دستگاه خود جستجو کنید. اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند برای سلامتی داشته باشید، ممکن است یک ساعت با حسگرهای ضربان قلب، اکسیژن خون، فشار خون، الکتروکاردیوگرام، ترمومتر، رطوبت‌سنج و غیره را ترجیح دهید. 

نرم‌افزارهای مهم در ساعت‌های هوشمند

این مورد از جمله بخش‌هایی است که باید کاربرانی که چیزی بیشتر از یک قرائت ساده زمان از ساعت هوشمند خود نتظار دارند به آن توجه ویژه داشته باشند. برای مثال، اگر می‌خواهید یک ساعت هوشمند با اپلیکیشن‌های متنوع و مفید و قابلیت ارتقا و نصب آنها داشته باشید، به دنبال ساعت‌های اپل واچ یا با سیستم عامل Wear OS بروید که که به فروشگاه اپلیکیشن‌های زیادی دسترسی دارند.

طی سالیان گذشته شرکت‌های مختلفی نیز نسخه سیستم‌عامل اختصاصی خود را برای ساعت هوشمند توسعه داده‌اند که از میان آنها می‌توان به سیستم عامل Tizen و Fitbit OS و همچنین سیستم عامل‌های Garmin OS یا Huawei OS نیز اشاره کرد. دقت کنید که این سیستم‌عامل‌ها نیز به فروشگاه‌های نرم‌افزاری ویژه خود دسترسی دارند ولی بدون شک گستردگی و تنوع نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های عرضه شده برای آنها بیشتر از محصولات اپل و اندروید است.

قیمت ساعت هوشمند

قیمت ساعت هوشمند را بر اساس بودجه، ارزش و کیفیت خود انتخاب کنید. طبیعی است که ساعت‌های هوشمند با امکانات بیشتر، گران‌تر هستند. انتخاب محصولات شرکت‌ها و برندهای معروف مانند اپل و سامسونگ بیشترین هزینه را روی دست شما خواهد گذاشت ولی در عوض قابلیت‌ها و کلاس کاری بالاتر و امکانات بیشتر و سازگاری بهتر با گوشی‌های هوشمند را عاید شما خواهد کرد.

در عین حال ساعت‌های هوشمند خاص مانند محصولات گارمین نیز از این ویژگی‌ها برخوردار هستند و با قابلیت‌های خاص ورزشی که ارائه می‌دهند شاید قیمت‌هایی بیشتر از محصولات اپل نیز در بازار داشته باشند. 

در حالت کلی باید گفت ساعت هوشمند ساخت شرکت‌های چینی مانند هواوی و شیائومی می‌توانند تقریباً همه نیازهای اکثر کاربران را مرتفع کنند که قیمت عرضه آنها شاید نصف قیمت محصولات سامسونگ باشد. اگر باز هم قیمت این محصولات برای شما زیاد است برندهای ثالث دیگری در بازار وجود دارند که شاید چندان شناخته شده نباشند ولی به شما این امکان را می‌دهند که با هزینه زیر 1.5 میلیون تومان صاحب ساعت هوشمند خاص و ویژه مد نظر خودتان شوید.

smartwatch-12.jpg

برترین برندهای ساعت هوشمند کدامند؟

ساعت هوشمند یک دستگاه پرطرفدار و رو به رشد است که توسط بسیاری از شرکت‌های معروف و محبوب تولید و عرضه می‌شود. هر برند از ساعت هوشمند می‌تواند ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد که می‌تواند بر انتخاب شما تأثیر گذار باشد. در ادامه به معرفی چند برند مشهور و مورد علاقه از ساعت هوشمند که در بازار موجود هستند خواهیم پرداخت:

اپل

اپل یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کننده ساعت هوشمند است که سری Apple Watch را عرضه کرده است. این ساعت‌ها از سیستم عامل watchOS استفاده می‌کنند و با گوشی‌های آیفون سازگار هستند. این ساعت‌ها دارای طراحی زیبا و مدرن، صفحه نمایش رنگی و لمسی، باتری قابل شارژ با کابل یا بی‌سیم، اتصال بی‌سیم، بلوتوث، وای‌فای، GPS، NFC، eSIM، حسگرهای ضربان قلب، اکسیژن خون، الکتروکاردیوگرام، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج و غیره هستند.

بهترن مارک ساعت هوشمند

اپل واچ‌ها دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های زیادی دارند که می‌توانند قابلیت‌های آن‌ها را افزایش دهند. این ساعت‌ها از نظر کیفیت، امکانات و امنیت بسیار بالا هستند، اما از نظر قیمت نیز بسیار گران هستند. همچنین این ساعت‌ها فقط با گوشی‌های آیفون سازگار هستند و با روش‌های کم‌دردسر با گوشی‌های اندروید سازگار نیستند.

سامسونگ

سامسونگ یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تولید کننده ساعت هوشمند است که سری Galaxy Watch را عرضه کرده است. ساعت‌های هوشمند سامسونگ تا دو نسل پیش از سیستم‌عاملTizen استفاده می‌کردد ولی سامسونگ پس از توافقی که با گوگل داشت، از سیستم‌عامل Wear OS این شرکت روی ساعت‌های از نسخه Galaxy Watch 4 به بعد استفاده نمود. ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ سازگاری بالایی با انواع دستگاه‌]ا از جمله کلیه گوشی‌های اندرویدی و آیفون دارند ولی باید گفت که بهترین کارایی آنها زمانی حاصل می‌شود که با یک گوشی گلکسی سامسونگ جفت شوند.

smartwatch-07.jpg

گلکسی واچ‌های شرکت سامسونگ طراحی شیک و کلاسیک، صفحات نمایش باکیفیت بسیار بالا، وای فای، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از سیم کارت، NFC و GPS را در کنار حسگرهای ضربان قلب، اکسیژن خون، فشار خون، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج و غیره در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. با توجه به هماهنگی با سیستم‌عامل اندروید، این ساعت‌ها به فروشگاه‌های Galaxy Store و Google Play Store برای دانلود نرم‌افزار دسترسی دارند و این یک مزیت بسیار خوب برای آنهاست. ساعت‌های گلکسی واچ سامسونگ از نظر کیفیت، امکانات و سازگاری در جایگاه بسیار بالایی قرار گرفته ولی در مقایسه با دیگر محصولات پلتفرم‌های غیر اپلی قیمت بالاتری دارند.

هواوی

هواوی نیز یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکت‌های تولید کننده ساعت هوشمند است که محصولات خود را در ابعاد، طراحی‌ها و کاربردهای مختلف و با خلاقیت‌های متنوعی در بازار عرضه می‌کند. البته باید در نظر داشت که پس از تحریم‌های هواوی از سوی دولت آمریکا، این شرکت تمرکز خود بر این حوزه را افزایش داده و بخش تولید ساعت هوشمند تلاش نموده تا بخشی از کمبودهای درآمدی بخش تولید ساعت هوشمند را جبران کند. برای آنکه قدرت و توانایی پیشرفته هواوی در طراحی ساعت هوشمند را درک کنید باید بگوییم که هواوی از معدود شرکت‌هایی است که می‌تواند همه بخش‌های ساعت هوشمند را به صورت اختصاصی طراحی و تولید کند و حتی برای تراشه اختصاصی آن نیز به توان داخلی خود متکی است.

smartwatch-08.jpg

به صورت کلی ساعت‌های هوشمند تولیدی هواوی از کیفیت ساخت بالا همراه با طراحی زیبا و مدرن، صفحه نمایش رنگی و لمسی، انواع روش‌های اتصال بی‌سیم، بلوتوث، وای‌فای، GPS، NFC، eSIM، حسگرهای ضربان قلب، اکسیژن خون، فشار خون، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج و غیره برخوردار بوده و در بازار کشور ما نیز موجود خوبی دارند. این ساعت‌ها دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های خاص خود دارند که می‌توانند قابلیت‌های آن‌ها را افزایش دهند. در نهایت باید گفت که ساعت‌های هوشمند ساخت هواوی از نظر کیفیت، امکانات و طراحی در رده بالای بازار جای می‌گیرند ولی به دلیل همین قابلیت‌ها، قیمت آنها نیز به هیچ عنوان ارزان نیست.

شیائومی

شیائومی نیز یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تولید کننده ساعت هوشمند است که ساعت‌های هوشمند را در برندهای مختلف از جمله Amazfit، شیائومی، ردمی و حتی پوکو در بازار عرضه می‌کند. 

smartwatch-09.jpg

ساعت‌های شیائومی یا با سیستم‌عامل بهینه شده خود یا سیستم عامل ویر او اس گوگل عرضه می‌شوند و تلاش شده در کنار پشتیبانی کامل و سازگاری با اندروید، سازگاری نسبی خوبی نیز با iOS داشته باشند. اگرچه تصور می‌شود که ساعت‌های هوشمند تولیدی شیائومی همیشه دارای طراحی ساده و مینیمال هستند ولی این شرکت دامنه بسیار بزرگی از ساعت‌های هوشمند با کاربردهای متنوع داشته و آنها را در سبک‌های مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌کند. این ساعت‌ها از نظر کیفیت، امکانات و طراحی بسیار مناسب و باکیفیت بوده و تعادل قیمتی خوبی نیز دارند که ارزش خرید آنها را افزایش می‌دهد.

فیت‌بیت

فیت‌بیت یکی از قدیم‌ترین و مشهورترین شرکت‌های تولید کننده ساعت هوشمند است که سری Fitbit Watch را عرضه کرده که با سیستم عامل اختصاصی خود یعنی Fitbit OS در بازار عرضه می‌شوند. این سیستم‌عامل سازگاری خوبی با انواع ساعت‌های هوشمند از برندهای مختلف دارد.

smartwatch-10.jpg

این ساعت‌ها دارای طراحی ورزشی و جذاب، صفحه نمایش رنگی و لمسی، باتری قابل شارژ با کابل، اتصال بی‌سیم، بلوتوث، وای‌فای، GPS، NFC، حسگرهای ضربان قلب، اکسیژن خون، فشار خون، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج و غیره هستند. ساعت‌های ورزشی فیت بیت از نظر کیفیت، امکانات و اینکه به صورت تخصصی قابلیت‌های ورزشی و سلامتی را در کلاس بالایی تولید می‌کنند بین ورزشکاران و به خصوص دومیدانی کاران در کشورهای مختلف بسیار محبوب هستند ولی شاید در کشور ما یافتن آنها در بازار اندکی دشوار باشد.

گارمین

گارمین یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکت‌های تولید کننده ساعت هوشمند است که سری Garmin Watch را با هدف ساخت ساعت‌های مخصوص کاربردهای نظامی، کوهنوردی و ورزش حرفه‌ای عرضه کرده است. این ساعت‌ها از سیستم عامل Garmin OS استفاده می‌کنند و با گوشی‌های اندروید و آیفون سازگار هستند.

smartwatch-11.jpg

ساعت های گارمین دارای طراحی مقاوم و کاربردی، صفحه نمایش رنگی یا سیاه و سفید و لمسی، باتری قابل شارژ با کابل، اتصال بی‌سیم، بلوتوث، وای‌فای، GPS، NFC، حسگرهای ضربان قلب، اکسیژن خون، فشار خون، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج و غیره هستند. در برخی مدل‌ها، شرکت گارمین دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های خاص خود را فراهم کرده که به لطف آن کاربران می‌توانند قابلیت‌های ساعت خود را افزایش دهند. ساعت های گارمین از نظر کیفیت، امکانات و تخصص برای مسافرت و ماجراجویی بسیار بالا هستند، اما از نظر قیمت نیز بسیار گران هستند.

به این ترتیب، شما باید بر اساس برند، سیستم عامل، طراحی، امکانات، کیفیت و قیمت ساعت هوشمند مناسب خود را انتخاب کنید. البته این برندها فقط نمونه‌هایی هستند و شما می‌توانید از برندهای دیگری نیز استفاده کنید. در بخش‌های بعدی به نکاتی برای بهینه‌سازی ساعت هوشمند خود خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید ساعت هوشمند زنانه

در همین رابطه بخوانید:

– راهنمای خرید بهترین مچ بند هوشمند و دستبندهای هوشمند بر اساس قیمت

ساعت هوشمند یا دستبند هوشمند؟

اگر از هر دو دستگاه استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد که ساعت هوشمند و دستبند هوشمند اشتراکات بسیار زیادی دارند. ساعت های هوشمند و مچ‌بندهای هوشمند می‌توانند برای تعیین زمان، نشان دادن نوتیفیکیشن‌های گوشی (البته تا حدی که روی یک مچ‌بند هوشمند قابل نمایش است) و تمرینات ورزشی استفاده شوند.

مشاوره خرید ساعت هوشمند
ممکن است گاهی ظاهر دو ساعت‌ هوشمند و دستبند هوشمند شبیه به هم باشد ولی در واقع با دو محصول متفاوت روبرو باشیم.

تفاوت‌های مهم بین این دو دستگاه عمدتاً حول اندازه صفحه نمایش، تجربه نرم‌افزاری پیشرفته، قیمت و ترکیبی از سنسورهای اضافی است. دستبندهای هوشمند بیشتر بر تناسب اندام و تمرینات ورزشی متمرکز هستند. از سوی دیگر ساعت های هوشمند تناسب اندام را با ارتباطات و قابلیت‌های پیشرفته گوشی هوشمند روی مچ دست ترکیب می‌کنند.

در حالت کلی اگر بودجه کافی برای خرید ساعت های هوشمند را دارید، پیشنهاد می‌شود یکی از اسمارت واچ های پیشنهاد شده در ادامه راهنمای خرید شهر سخت‌افزار را انتخاب کنید. اما اگر نمی‌خواهید برای خرید یک ساعت هوشمند هزینه کنید، دستبندهای هوشمند برای رهگیری تمرینات ورزشی و همچنین استفاده‌های معمول کاملاً کافی هستند. 

در همین رابطه بخوانید:

– 6 ویژگی اپل واچ که جان شما را نجات می‌دهد؛ فواید ساعت هوشمند اپل

– رسمی: ساعت هوشمند Watch S1 شیائومی به همراه پرچمداران جدید رونمایی می‌شود

– ساعت هوشمند ارزان قیمت Dizo Watch D با قابلیت‌های پرشمار معرفی شد

جمع بندی

خرید ساعت هوشمند تصمیمی است که ممکن است در یک آن سراغ شما بیاید ولی مطمئن باشید که با تحقق آن به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد. در واقع ساعت هوشمند با انبوه قابلیت‌ها و کاربردهایی که دارد در کنار ویژگی‌های زیباشناختانه خود می‌تواند حس جدید به شما بدهد و کمک کند که از کلیشه ساعت‌های سنتی مکانیکی جدا شوید. البته در این میان برخی از کاربران همیشه ساعت‌های غیرهوشمند و مکانیکی را می‌پسندند که هیچ ایرادی نمی‌توان به آنها گرفت ولی حقیقت آن است که اگر کاربری عاشق فناوری و استفاده از تکنولوژی‌های روز باشید باید سراغ خرید یک ساعت هوشمند حرفه‌ای، با انبوه امکانات جدیدش بروید.

در خرید یک ساعت هوشمند باید به پارامترهای مختلفی از جمله سبک طراحی، قابلیت‌های ورزشی و سلامتی، انواع بند، سیستم‌عامل، شرکت سازنده و قیمت توجه کنید که در این مطلب تلاش کردیم به صورت مفصل در مورد همه آنها صحبت کنیم. اما در نهایت استفاده‌کننده از ساعت، شخص شما هستید که باید با شناخت خوب از خودتان و نیازهایتان، بهترین ساعت هوشمند مخصوص خودتان را انتخاب کنید.

پاسخ به سوالات پرتکرار

آیا ساعت هوشمند خوب است؟

پاسخ این سوال بستگی به بودجه و کاربرد شما از ساعت هوشمند مورد نظر دارد. اگر از قابلیت‌های اضافی ساعت‌های هوشمند مانند سنسور اکسیژن خون و حالت‌های ورزشی آن استفاده می‌کنید، حتماً خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر نیازی به این فناوری‌های اضافی ندارید و قصد دارید از ساعت هوشمند خود فقط برای پی بردن به ساعت و تاریخ استفاده کنید، شاید بهتر است به خرید ساعت‌های کلاسیک فکر کنید.

آیا ساعت هوشمند سیم کارت می‌خورد؟

بله، برخی ساعت‌های هوشمند هستند که به صورت مستقل و بدون نیاز به اتصال به گوشی کار می‌کنند. این گونه ساعت‌ها از جایگاه سیم کارت برخوردار هستند و اصولاً از پس‌وند LTE در کنار نام خود قابل تشخیص هستند. در نظر داشته باشید اکثراً این محصولات گران‌تر از نسخه‌های Wi-Fi (بدون جایگاه سیم کارت) خواهند بود.

راهنمای خرید ساعت هوشمند سامسونگ

ساعت هوشمند چه مارکی خوب است؟

پاسخ این سوال بسیار سلیقه‌ای است و کاربران می‌توانند بین پرچمداران برندهای بزرگی مانند اپل، سامسونگ و شیائومی یکی را به دلخواه انتخاب کنند. با این وجود پیشنهاد می‌شود قبل از خرید، به مقایسه‌ها و بررسی‌های انجام گرفته توسط وب‌سایت‌های معتبر تکنولوژی هم سری بزنید.

همچنین اگر فروش و محبوبیت ساعت هوشمند را معیار قرار دهید، در حال حاضر پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند در جهان اپل واچ ها هستند که از نظر بسیاری جدیدترین آن‌ها بهترین اسمارت واچ شناخته می‌شود.

در ساعت هوشمند به دنبال چه ویژگی هایی باشم؟

با توجه به کاربردی که شما از ساعت هوشمند خود انتظار دارید، ویژگی‌های مهم ساعت می‌توانند متغیر باشند. اما در حالت کلی پیشنهاد می‌شود نمایشگر، باتری و قابلیت‌های سلامت (مانند سنسور اکسیژن خون، سنجش ضربان قلب و رهگیری خواب) را در ویژگی‌های ساعت هوشمند مد نظر خود اولویت قرار دهید.

بهترین ساعت هوشمند مناسب خانم ها کدام مدل است؟

در حالت کلی برخلاف ساعت‌های کلاسیک، ساعت های هوشمند به صورت مشخص برای آقایان یا خانم‌ها طراحی نمی‌شوند و بانوان می‌توانند بهترین ساعت هوشمند را با توجه به طراحی، رنگ‌بندی و قابلیت‌های مد نظر خود انتخاب و خریداری کنند.

بهترین مچ بند هوشمند ورزشی کدام مدل است؟

در حال حاضر مچ بند هوشمند Galaxy Fit 2 سامسونگ گزینه‌ای بسیار عالی برای ورزشکاران است. با این وجود مچ بندهای هوشمند نیز مانند موبایل‌ها و اسمارت‌واچ‌ها توسط شرکت‌های بسیاری تولید و عرضه می‌شود و به همین دلیل هر روز مدلی جدیدتر و بهتر از نسخه‌های قبلی وارد بازار می‌شود، از این رو نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که هم‌اکنون بهترین مچ بند هوشمند یا بهترین دستبند هوشمند بازار کدام است.

راهنمای خرید ساعت هوشمند شیائومی

بهترین ساعت هوشمند تا یک میلیون تومان کدام است؟

در حال حاضر ساعت هوشمند شیائومی Haylou Solar LS05 در بین محصولات حاضر در محدوده قیمتی «زیر 1 میلیون تومان» راهنمای خرید ساعت هوشمند بهترین گزینه است.

ساعت‌های هوشمند سامسونگ بهتر هستند یا اپل؟

انتخاب بهترین ساعت هوشمند تا حد زیادی به سلیقه و بودجه‌ی کاربر وابسته است. اگر از اکوسیستم اندروید و محصولات سامسونگ استفاده می‌کنید احتمالاً با ساعت‌های گلکسی واچ راحت‌تر خواهید بود، اما اگر از اکوسیستم اپل و آیفون و آیپدهای این کمپانی استفاده می‌کنید، اپل واچ گزینه‌ی بهتری است.

اپل واچ سری ۶ بهتر است یا اپل واچ SE؟

با در نظر گرفتن مقایسه‌ها و بررسی‌های انجام شده روی ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری 6 و اپل واچ SE می‌توان گفت ساعت Apple Watch SE به دلیل قیمت بسیار ارزان‌تر و قابلیت‌های تقریباً یکسان ارزش خرید بالاتری نسبت به Apple Watch Series 6 دارد.

آیا ساعت هوشمند سیم کارت میخورد؟

بله ساعت های هوشمند یا حتی برخی مدل های دستبند هوشمند در بازار وجود دارند که به شکاف سیم کارت مجهز شده‌اند. از این دستگاه‌ها می‌توان برای برقراری ارتباط اینترنت و گاهی اوقات مکالمه تلفنی نیز استفاده کرد که در این شرایط بسیاری از مدل‌ها نیازمند هندزفری بلوتوثی نیز هستند.

بهترین ساعت هوشمند شیائومی کدام است؟

هرچند شیائومی ساعت های هوشمند خود را تحت زیربرندهای بسیار متنوعی مانند Amazfit یا ردمی عرضه می‌کند و از این رو محصولات بسیاری هست که می‌تواند به عنوان بهترین ساعت هوشمند شیائومی شناخته شود، اما در حال حاضر ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTR 2e 47mm یکی از بهترین ساعت های هوشمند بازار و البته برترین ساعت هوشمند برند شیائومی است.

راهنمای خرید ساعت هوشمند ۱۴۰۲

چنانچه نیاز به دریافت مشاوره برای خرید ساعت یا دستبند هوشمند دارید، در قسمت نظرات، بودجه و مشخصات مورد انتظار خود را از ساعت یا دستبند هوشمند مورد نظر، ذکر کنید و منتظر باشید تا کارشناسان شهرسخت‌افزار در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *