۰

راهنمای کامل خرید میکروفون در سال ۱۴۰۳

راهنمای کامل خرید میکروفون در سال ۱۴۰۳
بازدید 9
مدت زمان خواندن نوشته : 4 دقیقه


میکروفون‌ها مهم‌ترین ابزارها برای ضبط صدای خانگی، استودیویی و ساخت استودیو هستن. شما می‌تونین برای ضبط صداهای وکال و سازها، از یه میکروفون خیلی خوب استفاده کنین که کیفیت خروجی صدای اون مناسب باشه. حتی می‌شه از یه سری‌هاشون برای خوانندگی استفاده کرد. اما اینکه چه مدلی برای چه کاری بهتره کاملا بستگی به مشخصات و ویژگی‌هایی داره که توی هر کدوم از این محصول‌ها قرار گرفته. به همین خاطر بهتره قبل از خرید نسبت به تست میکروفون مورد نظر خودتون اقدام کنین. توی این مطلب می‌خوایم یه راهنمای کامل رو برای خریدن میکروفون در اختیارتون قرار بدیم تا بتونین انتخاب بهتری رو داشته باشین.

نکات مهم در انتخاب بهترین میکروفون

خرید میکروفون باید جوری باشه که در نهایت یه خروجی صدای عالی رو بهمون بده. ممکنه کسایی که تازه وارد این عرصه شدن نتونن تصمیم درستی رو در مورد این موضوع بگیرن. مثلا ممکنه برای بعضی از کارها نیاز به یه میکروفون خازنی باشه یا برای یه سری فعالیت‌ها مدل‌های داینامیک بهتر باشه. بنابراین داشتن یه مقدار اطلاعات پایه درباره انواع میکروفون و کاربردهاشون خیلی بهتون کمک می‌کنه. یه میکروفون اشتباه باعث خروجی بی‌کیفیت می‌شه و در نهایت همه زحماتتون به هدر می‌ره! نکاتی که در ادامه می‌گیم، بهتون کمک می‌کنه تا انتخاب بهتری رو داشته باشین:

میکروفون‌ها رو بشناسید…

ساخت میکروفون با سه شکل مختلف داینامیک، کاندنسر و ریبونی انجام شده. میکروفن‌های داینامیک برای جاهایی که صدای زیاده داره خوبه. مثلا تو کنسرت‌ها از میکروفون بلوتوثی یا سیمی توی این دسته استفاده می‌کنن. میکروفن‌های کاندنسر صداهای گسترده‌تری رو ضبط می‌کنن، ولی خیلی حساسن و حتی نفس و حرف‌های کوچیک رو هم سریعا می‌گیرن. یه سری از مدل‌های میکروفون بویا به این شکل تولید شدن و توی بازار موجودن. در آخر میکروفن‌های ریبونی رو داریم که قدیمی‌ترن و صدای طبیعی‌تری رو هم ضبط می‌کنن.

الگوی قطبی مناسب را انتخاب کنید…

برای انتخاب میکروفون مناسب، باید در مورد الگوهای قطبی آگاهی داشته باشین. الگوی قطبی توی یه میکروفون گوشی یا میکروفون اسپیکر نشون می‌ده که سری محصول توی چه جهت‌هایی حساسیت بیشتری داره:

  • یکی از رایج‌ترین الگوهای قطبی توی میکروفون بی سیم و باسیم، الگوی کاردیوئید هست. توی این الگو، میکروفون در جهت روبرو حساسیت بیشتری داره و صداهای پشت رو حذف می‌کنه. این الگو برای استفاده توی استودیوها و برنامه‌های خوانندگی خیلی مناسبه.
  • الگوی سوپرکاردیوئید هم مشابه الگوی کاردیوئید عمل کرده اما به طور محدودی صداهای پشت رو دریافت می‌کنه. به عبارت دیگه، تمرکز اصلی میکروفون بیشتر روی صداهای روبروست؛ اما صداهای پشت رو هم یه کم می‌گیره.
  • الگوی همه جهته (omnidirectional) حساسیت یکسانی رو نسبت به صداها از همه جهات داره. این الگو برای میکروفون یقه ای مناسبه و می‌تونه تمام صداهای اطرافش رو ضبط کنه. مثل بعضی از مدل‌های میکروفون رود rode که خیلی هم پرطرفدارن.
  • الگوی ۸ (Figure-8) هم حساسیت یکسانی رو توی جهت روبرو و پشت داره؛ اما توی جهت‌های چپ و راست حساسیت کمتری داره. این الگو برای تکنیک‌های ضبط استریو مناسبه.

حفظ حساسیت و کیفیت صدا توی انتخاب میکروفون ضبط صدا خیلی مهمه. با درک الگوهای قطبی، می‌تونین یه محصول مناسب رو بر اساس نیازهای خودتون انتخاب کنین و بهترین خروجی رو داشته باشین.

راهنمای کامل خرید میکروفون در سال ۱۴۰۳ - تکفارس 

بودجه را در نظر بگیرید…

قبل از خرید میکروفون، باید بودجه‌ای که می‌تونین براش خرج کنین رو در نظر بگیرین؛ اما به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که برای خرید میکروفون به سراغ جنس‌های گرون برین. قیمت میکروفون ها توی بازار بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شه. مثلا اگه می‌خواید برای کار حرفه‌ای یه مدل رو بخرین باید بودجه‌تون رو بیشتر کنین تا خروجی نهایی و کیفیت صدا هم بهتر بشه. اما اگه فقط به خرید میکروفون برای کارهای تفریحی و سرگرمی علاقه دارین و هدفتون درآمدزایی نیست، شاید خرج کردن بیش از حد بهترین تصمیم نباشه. البته قیمت میکروفون به برند تولید کننده اون هم بستگی داره و معمولا تولید کننده‌هایی که شناخته شده هستن، مبالغ بالاتری رو برای محصولات خودشون در نظر می‌گیرن.

مشخصات فنی را بررسی کنید…

وقتی می‌خواین یه میکروفون خوب و با کیفیت بخرین، باید به چندتا نکته مهم که در مورد مشخصات فنی این محصول‌ها هست هم توجه کنین. این موارد تا حدودی نشون می‌دن که خروجی نهایی از اون میکروفون چجوریه. چندتا از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستن که توی سایت‌های فروش و همینطور بسته بندی هر محصول نوشته می‌شن:

  • اول از همه باید ببینین میکروفونی که می‌خواین بخرین، توی فرکانس‌های مورد نظرتون قابل استفاده هست یا نه. این فرکانس‌ها مربوط به صداهایی هستن که شما می‌خواین باهاش ضبط کنین.
  • میزان صدا و نویزی که میکروفون تولید می‌کنه هم خیلی مهمه. یعنی توی بهترین حالت باید کم‌ترین میزان نویز رو تولید کنه و صداها رو به خوبی از هم تفکیک کنه.
  • باید ببینین میکروفون قادر به ضبط صداها با شدت بالا هم هست یا نه. این موضوع خیلی مهمه که میکروفون حتی صداهای خیلی بلند رو هم با کیفیت خوب ضبط کنه.
  • توی میکروفن‌ها، امپدانس خروجی باید بیشتر از امپدانس ورودی پری‌آمپ یا دستگاه میزبان باشه. میکروفن‌های استودیویی امپدانس پایینی دارن و معمولا بین ۵۰ تا ۶۰۰ اهمه؛ اما بیشتر مدل‌ها در حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ اهم هستن.
  • تقریبا همه میکروفون‌های حرفه‌ای امروز، از یه جور کانکتور به اسم XLR استفاده می‌کنن. این کانکتور نویز و اختلال الکتریکی رو از بین می‌بره. اما بعضی میکروفون‌ها مثل مدل های میکروفون یقه ‌ای از کانکتورهای ۶.۳ و ۳.۵ میلی‌متری استفاده می‌کنن.

خرید بهترین میکروفون از صدااستور

راهنمای کامل خرید میکروفون در سال ۱۴۰۳ - تکفارس 

اگه بخواین یه میکروفون عالی داشته باشین، باید اون رو از فروشگاه‌های معتبر بخرین. فروشگاه صدا استور جاییه که می‌تونین تنوع بالایی از محصول‌ها رو توی اون ببینین. علاوه بر خرید خود میکروفون، تجهیزات دیگه مثل پایه میکروفون و سیم میکروفون هم توی این مجموعه هست که خریدشون کار رو براتون راحت‌تر می‌کنه. می‌تونین این محصول‌ها رو توی ارتفاع و زاویه مناسب تنظیم کنین و موقعیتی رو برای خودتون بسازین که توی ساعت‌های طولانی ضبط و پخش اذیتتون نکنه. صدااستور برای راحت‌تر شدن پروسه خرید محصول‌های خودش یه سری کارشناس فروش رو هم در نظر گرفته. شما می‌تونین اطلاعات کافی رو به صورت تلفنی یا با مراجعه حضوری به شوروم صدااستور از این پشتیبان‌ها دریافت کنین. در نهایت بهتون قول می‌دیم که خرید نهایی شما همون چیزی می‌شه که واقعا بهش احتیاج دارین و با بودجه‌تون سازگاره.



منبع

برچسب‌ها,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید