۰

رفع تاری و تشخیص پلاک با هوش مصنوعی

رفع تاری و تشخیص پلاک با هوش مصنوعی
بازدید 28
مدت زمان خواندن نوشته : 6 دقیقه


هوش مصنوعی علاوه بر بسیاری از کاربردهای آموزشی، تولید محتوا و پزشکی، میتواند در شناسایی جرایم و کشف جرم و شناسایی انواع بزهکاری هم مورد استفاده قرار بگیرد و به شما کمک می کند که شانس موفقیت خود را در پرونده های حقوقی هم افزایش دهید.

هوش مصنوعی در واقع تکنولوژی است که قابلیت تفکر دارد و سیستم های هوش مصنوعی از طریق شیوه هایی مانند یادگیری ماشین می تواند رفتار انسان را تقلید کرده و خدمات هوشمند ارائه دهند. امروزه هوش مصنوعی در حوزه های مختلف تشخیص بصری و صوتی و پردازش زبان طبیعی و ترجمه بین زبان ها به اشکال مختلف مانند برنامه های رایانه ای و ربات ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی شاخه ای از علوم کامپیوتری است که هدف اصلی آن، تولید ماشین های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند هوش انسانی است را داشته باشد . هوش مصنوعی در حقیقت شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و به گونه ای برنامه نویسی می شود که مانند انسان فکر می کند و توانایی تقلید از رفتار انسان و افزایش کیفیت تصاویر را دارد.

تحولات در زمینه هوش مصنوعی فرصت ها و چالش های جدیدی را فراهم می کند علاوه بر این، هوش مصنوعی این امکان را دارد که تغییرات اساسی در طراحی اصلی در همه بخش های مختلف  ایجاد کند و بر این اساس توانسته در کشف جرم در خصوص پزشکی قانونی، تشخیص چهره و اثر انگشت و کشف جرم از طریق ردیابی ماهواره ای و سایبری به پلیس کمک زیادی داشته باشد.

سامانه دانش بنیان نهان نما

شرکت دانش بنیان نهان نما، یکی از اولین شرکت های دانش بنیان در زمینه هوش مصنوعی است که از سال 1397 شروع به فعالیت کرده و دارای هفت سال سابقه کار در این حوزه است و  با پیشرفت روزافزون در این حوزه و با وجود نیروهای کارشناس و متخصص در زمینه هوش مصنوعی در تلاش است تا مشکل هموطنان عزیز را در این بخش رفع نماید.

ai-cam-2.jpg

در واقع با استفاده از الگوریتم ‌های هوش مصنوعی، می توان به ماشین ها آموزش داد تا تصاویر را با هدف مشخص، تحلیل و بررسی کنند.

·        هوش مصنوعی برای تشخیص پلاک خودرو ها

رفع تاری و تشخیص پلاک خودرو از طریق فیلم دوربین مداربسته یک روش بسیار موثر و کارآمد برای بهبود امنیت است. با استفاده از این روش، تصاویری که توسط دوربین ‌های مداربسته در جاده‌ ها ضبط می‌شوند، بررسی می‌شوند و با استفاده از الگوریتم ‌های پیشرفته، تاری تصاویر رفع می‌شود و خودروها شناسایی می‌شوند و اطلاعات مربوطه به مقامات امنیتی ارسال می‌شود.

این روش با دقت و استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصاویر، به شناسایی جرایم رانندگی و تخلفات کمک می‌کند و در شناسایی پلاک در تصادفات مختلف نقش مهمی دارد. همچنین، سیستم تشخیص پلاک خودرو نه ‌تنها در شناسایی خودروها مؤثر است، بلکه در بهبود امنیت در جاده‌ها، پارکینگ‌ها، فرودگاه‌ها، پایانه‌های حمل و نقل و دیگر مکان‌ها نیز استفاده می‌شود.

·        هوش مصنوعی برای شناسایی مجرم

در برخی از پرونده های قضایی پس از فرار متهم امکان بازگردانی اطلاعات تصویر، تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره به دلیل عدم کیفیت و یا تار بودن تصاوبر وجود ندارد. در اینگونه پرونده ها مالباختگان به دلیل عدم توانایی در استخراج اطلاعات درست از تصاویر دچار ضرر فراوان می شوند. سامانه‌­ی نهان نما با استفاده از هوش مصنوعی، به عنوان اولین و قدرمندترین مجموعه در زمینه رفع تاری، تشخیص پلاک و تشخیص چهره می تواند به شما برای حل این مشکل کمک نماید.

مکان‌ های ارائه خدمات رفع تاری و تشخیص پلاک خودرو

مراکزی که خدمات رفع تاری، شفاف‌ سازی و تشخیص پلاک خودرو از روی فیلم یا عکس را انجام می‌دهند، در دو گروه اصلی قرار می‌ گیرند:

  1. کارشناسان ادله ‌ی دیجیتال پلیس: این گروه در مراکز ادله ‌ی دیجیتال پلیس فعالیت می‌کنند و تصاویر تار و بی کیفیت را بررسی کرده و پلاک خودروها را تشخیص می‌دهند. این مراکز در پلیس آگاهی و فتا فعال هستند و به پرونده ‌های دریافتی رسیدگی می‌کنند. برای افزایش وضوح شماره پلاک در دوربین ‌های مداربسته، تشکیل پرونده برای مقاصد پلیسی ضروری است.
  2. کارشناسان پردازش تصویر در بخش خصوصی: برخی افراد ترجیح می ‌دهند عملیات رفع تاری و تشخیص پلاک خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنند. یکی از شرکت ‌های معتبر در این زمینه، سامانه “نهان ‌نما” است که توسط شرکت دانش ‌بنیان “هوشمند سازان نگار پرداز ایلیا” تأسیس شده است. این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویر، توانسته است بهبود کیفیت تصاویر و رفع تاری و تشخیص پلاک خودرو را انجام دهد. این شرکت دارای مجوزها و توافق ‌نامه‌ های لازم از پلیس می‌باشد.

در هوش مصنوعی با چه چالش هایی روبرو می شویم؟

هیچ تکنولوژی به طور صد در صد کامل و درست نیست و امکان خطا و اشتباه در آن وجود دارد. به کارگیری هوش مصنوعی نه

تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته با چالش های متعددی مواجهه شده است. از چالش های مربوط به هوش

مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

·        کمبود داده و اطلاعات

در هوش مصنوعی ممکن است داده ها به اندازه کافی وجود نداشته باشد و یا به سختی قابل دستیابی باشد.

·        تعامل انسانی

هوش مصنوعی به اندازه انسان ها، کارآیی ندارد و تعامل بین انسان و هوش مصنوعی به عنوان یک چالش مهم است.

·        تفسیرپذیری

هوش مصنوعی خیلی پیچیده است و تفسیر کردن آن برای انسان مشکل دارد.

·        کمبود افراد متخصص در ابزارکار

این هوش مصنوعی باعث تغییر در بازار کار و کاهش نیاز به کارگر می شود.

هوش مصنوعی در چه زمینه هایی فعالیت می کند

هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف نقش مهمی دارد.

·        آموزشی

یکی از اهداف هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، ارائه راهنمایی در یادگیری و حمایت دانش آموزان براساس وضعیت یادگیری و ترجیحات ویژگی های شخصی آن ها است. استفاده از این هوش مصنوعی باعث نمره دهی خودکار به دانش آموزان می شود و در عین حال دانش آموزان را ارزیابی و  هر دانش آموز را  با توجه به یادگیری شان، معلمش را تغییر می دهد.

ai-cam-3.jpg

ربات آموزگار: در دبستانی در کشور فنلاند برای آموزش زبان و ریاضی در کودکان استفاده می شود و این ربات ها، نرم افزاری دارد که درک دانش آموزان را تشخیص  و نیاز آن ها را درک می کند.

·        امنیت

این هوش مصنوعی برای برقراری امنیت و ردیابی مجرمان و هویت خلافکاران قابل استفاده است . این سیستم قادر است با استفاده از هوش مصنوعی، چهره افراد را تشخیص دهد و به نهاد مربوطه اطلاع رسانی کند.

·        کشف جرم در صحنه جنایت

در مواردی مانند قتل که نیازمند تحقیق زیادی است، ماموران هنگام بازدید از صحنه جرم، از محل که جنایت در آن تفاق افتاده است ، عکس می گیرند و برای پیدا نکردن سرنخ استفاده می کنند و سیستم های دارای هوش مصنوعی برای شناسایی سرنخ های عکس، بسیار موثر است.

·        شناسایی فرد مجرم

هوش مصنوعی با تشخیص چهره، می تواند در پیش بینی مشخصی که مرتبط جرم می شود، کمک کند و با تشخیص و پیگیری صورت، فرد مجرم را دستگیر کند.

·        حقوق و قضا

نمونه ای از بستر های هوش مصنوعی، شکل گیری روابط الکترونیکی با استفاده از اینترنت یا فضای مجازی است که شامل به کارگیری نرم افزارهایی مانند ویدئو کنفرانس، ویس چت و ایمیل می باشد که می تواند حقوق داوری تجاری بین المللی را به چالش بکشد.

روش کار سامانه نهان نما

کارشناسان ارشد پردازش تصویر سامانه نهان ‌نما با استفاده از بهترین فریم‌ هایی که از فیلم ‌های دوربین‌ های مداربسته به‌ دست می‌آید، شروع به پردازش اطلاعات موجود می‌کنند. در مرحله بررسی اولیه کارشناسان تعداد کاراکترهای قابل استخراج و همچنین ضریب اطمینان را به کاربر اطلاع رسانی میکنند تا در صورت تمایل بررسی ثانویه برای استخراج اطلاعات صورت پذیرد.

ai-cam-4.jpg

این فرآیند توسط نرم افزار نهان نما که اولین و تنها نرم افزار رفع تاری در کشور است صورت میگیرد. لازم به ذکر است این نرم‌افزار ثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات شده است. با این وجود برای کسب بهترین نتیجه ویدئوهای ارسالی توسط کاربران با تمامی نرم افزارهای بروز دنیا مورد بررسی قرار میگیرد.

در مرحله نهایی کارشناسان، اطلاعات استخراج شده را برای کاربر در پنل ارسال کرده و کاربران میتوانند با استفاده از اطلاعات موجود به آگاهی مراجعه و استعلام خود را برای رسیدن به نتیجه مد نظر داشته باشند. خدمات چهره نگاری سامانه نیز به همین ترتیب بوده، با این تفاوت که بخش چهره نگاری توسط کارشناسان خبره طراحی چهره صورت میگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با این سامانه دانش بنیان میتوانید از طریق صفحه تماس با ما از پشتیبانی مشاوره رایگان دریافت نمایید.

نتیجه گیری

با توجه به این که هوش مصنوعی و پردازش تصاویر در دنیای امروز و در بسیاری از فعالیت های بشر دخیل است، ما باید از این تکنولوژی برای رفع مشکلات، شناسایی مجرمان و پلاک خودرو آنها استفاده ببریم. در همین راستا شرکت دانش بنیان نهان نما تمامی مجوزهای رسمی فعالیت در این حوزه را کسب کرده و آماده ارائه خدماتی همچون چهره نگاری، رفع تاری و تشخیص پلاک خودرو برای هموطنان عزیز است.

سلب مسئولیت: مطالب منتشرشده در دسته رپورتاژ آگهی توسط شرکت‌های ثالث تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا بیانیه خبری دارند. این مطالب صرفاً بازنشر شده و شهرسخت‌افزار مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن ندارد.



منبع

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید