۰

رونمایی انویدیا از Blackwell B200؛ قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی دنیا با 208 میلیارد ترانزیستور

رونمایی انویدیا از Blackwell B200؛ قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی دنیا با 208 میلیارد ترانزیستور
بازدید 18
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


پس از شایعات فراوان، انویدیا سرانجام در رویداد شب گذشته خود به سراغ رونمایی از تراشه‌های جدیدی رفت که بر اساس ادعای تیم سبز قدرتمندترین تراشه‌های جهان به حساب می‌آیند. تراشه‌های سری Blackwell شامل B200 و GB200 جدیدترین محصولات انویدیا بوده که تا 30 برابر سریع‌تر از H100 هستند و 25 برابر انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

جن سون هوانگ در مراسم GTC که در برابر سن خوزه برگزار شد، اعلام کرد که تراشه‌های جدید Blackwell انقلاب جدیدی در دنیای هوش مصنوعی برپا می‌کند. انویدیا ادعا می‌کند که تراشه‌های هوش مصنوعی بلک‌ول قوی‌ترین تراشه‌های جهان هستند و توانی معادل 20 پتافلاپس را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

معرفی تراشه‌های Blackwell انویدیا

مشخصات تراشه‌های Blackwell انویدیا

این درحالی است که توان تراشه H100 تنها 4 پتافلاپس بود. تراشه جدید انویدیا 208 میلیارد ترانزیستور دارد که در مقایسه با 80 میلیارد ترانزیستور در H100 پیشرفت زیادی کرده است.

انویدیا در ساخت این غول پردازشی، دو دای (die) تراشه بزرگ را به یکدیگر متصل کرده است که می‌توانند با حداکثر سرعت 10 ترابایت بر ثانیه به هم متصل شوند. غول پردازشی جدید انویدیا فعلاً شامل دو GPU با مدل‌های Blackwell B200 و Blackwell GB200 می‌شود.

مشخصات تراشه‌های Blackwell انویدیا

این شرکت می‌گوید B200 تا 20 پتافلاپس توان دارد. GB200 نیز به‌واسطه ترکیب دو نمونه از این GPUها از طریق یک پردازنده Grace می‌تواند تا 30 برابر عملکرد بهتری در پردازش مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) داشته باشد.

طبق ادعای انویدیا، آموزش یک مدل هوش مصنوعی با 1.8 تریلیون پارامتر که قبلاً به 8000 تراشه Hopper و 15 مگاوات برق نیاز داشت، اکنون با 2000 تراشه Blackwell قابل‌انجام است و تنها 4 مگاوات انرژی لازم دارد.

رونمایی از تراشه‌های Blackwell انویدیا

انویدیا مدعی است که سیستم‌های جدید آن‌ها می‌توانند تا ده‌ها هزار تراشه GB200 را به یکدیگر متصل کرده و با پهنای باند 800 گیگابیت بر ثانیه‌ با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ارتباط از طریق فناوری Quantum-X800 InfiniBand یا Spectrum-X800 میسر می‌شود. هنوز قیمت تراشه‌های انویدیا Blackwell اعلام نشده است. اما بد نیست که بدانید تراشه‌های H100 قیمتی بین 25 تا 40 هزار دلار داشتند.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید