۰

ساخت دیسک نوری با ظرفیت پتابیت معادل 10000 دیسک بلوری

ساخت دیسک نوری با ظرفیت پتابیت معادل 10000 دیسک بلوری
بازدید 18
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


ذخیره سازی داده‌ها همواره یکی از چالش‌های این حوزه بوده و در همین رابطه دانشمندان چینی به تازگی موفق شدند تا یک دیسک نوری با ظرفیت پتابیت (Pb) تولید کنند که معادل حداقل 10000 دیسک بلوری یا 100 هارد دیسک با ظرفیت‌های بالا گنجایش دارد. جزئیات بیشتر را در نیوز الکترونیک بخوانید.

ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ در دنیای دیجیتالی امروز امری بسیار مهم و حیاتی است. اما دستگاه‌های ذخیره‌سازی رایج مانند هارد دیسک‌ها و حافظه‌های فلش نیمه‌هادی با محدودیت‌هایی از نظر هزینه، مقاومت و طول عمر مواجهند.

معرفی دیسک نوری پتابیتی!

معرفی دیسک نوری پتابیتی!

در این میان می‌توان دستگاه‌های ذخیره‌ساز نوری را یک راه‌حل مناسب برای ذخیره اطلاعات بلندمدت‌ با هزینه مناسب به حساب آورد که با محدودیت‌های اساسی در شکست نور و ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها مواجه هستند.

بر اساس اعلام phys اکنون یک تیم از دانشگاه علوم و فناوری شانگهای (USST) و مؤسسه اپتیک و مکانیک شانگهای (SIOM) چین، با موفقیت از این چالش عبور کردند. این گروه از دانشمندان با گسترش فناوری ضبط سه بُعدی با صدها لایه موفق شدند ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌های نوری را به سطح پتابیت (Pb) برسانند.

در این فناوری محدودیت شکست نور در نقاط ضبط‌شده دیگر وجود ندارد. بنابراین ظرفیت ذخیره‌سازی در اندازه‌ای معادل یک دیسک DVD می‌تواند به سطح پتابیت برسد که معادل حداقل 10000 دیسک بلوری و 100 هارد دیسک با ظرفیت بالاست. 

این فناوری نوین حافظه که با دیسک نوری مقیاس نانومتر سه‌بعدی با ظرفیت پتابیت داده‌ها را ذخیره می‌کند، یک فناوری انقلابی است. مجموعه داده‌های مدل هوش مصنوعی GPT که شامل 5.8 میلیارد صفحه وب و حدود 56 پتابیت متن اختصاصی است که نیازمند یک فضای بسیار بزرگ برای ذخیره‌سازی داده‌هاست.

حافظه دیسک نوری نانومقیاس سه‌بعدی می‌تواند این فضا را به اندازه یک کامپیوتر کوچک کند و هزینه‌ها را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. همچنین مصرف انرژی حافظه دیسک نوری نانومقیاس چندین برابر کمتر از روش‌های قدیمی دیگر است و عمر مفید آن می‌تواند به 50 تا 100 سال برسد.



منبع

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید