۰

ساخت ساعت لیزری که تا 7.2 میلیارد سال بدون خطا کار می‌کند!

ساخت ساعت لیزری که تا 7.2 میلیارد سال بدون خطا کار می‌کند!
بازدید 27
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


دانشمندان چینی به تازگی توانسته‌اند با کمک لیزر و اتم‌های استرانسیم یک ساعت فوق پایدار با میزان خطای کمتر از پنج کوئنتیلیادم (ده به توان 18) تولید کننده که در نوع خود بی‌نظیر بوده و می‌تواند راه‌حل‌های بسیاری در زمینه‌های علمی ارائه کند.

ساعت‌هایی که ما امروز با آن‌ها سروکار داریم، می‌توانند زمان را به ما نشان‌دهنده. با این حال، این ساعت‌ها چندان دقیق نیستند و ممکن است سالانه چند دقیقه یا حتی چند ساعت اختلاف با واقعیت داشته باشند.

ساعت لیزری چینی‌ها

بر همین اساس، استفاده از این‌گونه ساعت‌ها برای کارهای محاسباتی فوق دقیق از جمله آزمایش نظریه‌های علم فیزیک یا جستجوی امواج گرانشی چندان کاربردی نبوده و دانشمندان برای چنین کارهایی نیاز به ساخت دستگاه‌های بسیار دقیق‌تر دارند.

پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری چین به‌تازگی توانسته‌اند یک ساعت نوری (Optical clock) باثبات ایجاد کنند که میزان خطای آن کمتر از پنج کوئنتیلیادم (ده به توان 18) است. به عبارت ساده‌تر، این ساعت در هفت میلیارد سال آینده تنها یک ثانیه خطا خواهد داشت. بنابراین، می‌تواند در طول زندگی ما زمان را به شکلی بسیار دقیق بازگو کند.

ساعت نوری (Optical clock)

به گفته پژوهشگران، ساعت‌های نوری نقش بسیار مهمی در آینده بشریت خواهند داشت، آینده‌ای که اکنون در حال ساخت آن هستیم. دانشمندان باور دارند که به کمک ساعت‌های نوری سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی (GPS) دقیق‌تری را ایجاد کرده و توزیع کلید کوانتومی را با استفاده از آن‌ها انجام دهند.

البته، باید خاطرنشان کرد که تیم‌های تحقیقاتی دیگری از کشورهای ژاپن، ایالات متحده و آلمان نیز روی توسعه ساعت‌های اتمی کار می‌کنند. با این وجود، دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان در دانشگاه کلرادو نصب شده و می‌تواند عملکردی خیره‌کننده در زمینه پایداری از خود به نمایش بگذارد.

در همین رابطه بخوانید:

– نسخه اشرافی اپل واچ 7 با بدنه طلایی و تیتانیومی با قیمت سرسام آور معرفی شد

– سرعت «استارلینک لیزری» که با شنیدن آن مغزتان سوت می‌کشد!

اکنون با دستاورد دانشمندان چینی، آن‌ها توانسته‌اند به دومین کشور در جهان تبدیل شوند که امکان زمان‌بندی دقیق را دارند.

ساعت نوری چینی‌ها با کمک استرانسیم ساخته شده است

به گزارش MSN، محققان چینی برای ساخت ساعت نوری خود از ماده‌ای به نام استرانسیم استفاده کردند که به‌طور طبیعی متشکل از چهار ایزوتوپ پایدار است. آنها در این مطالعه اتم‌های استرانسیم را تا دمای چند میکروکلوین سرد کرده سپس آنها را در یک شبکه یک بعدی و با کمک پرتوهای لیزر متقاطع حبس کردند.

در مرحله بعد، برای تحریک اتم‌ها و ایجاد یک انتقال ساعتی به صورت پایدار و دقیق نیز از یک لیزر فوق پایدار استفاده شد. محصول نهایی نه تنها می‌تواند در زمینه‌های فوق کاربرد داشته باشد، بلکه به گفته پژوهشگران می‌تواند به آزمایش نظریه‌های اساسی در علم فیزیک و همچنین جستجوی امواج گرانشی و ماده تاریک در فضای نیز کمک کرده و راه‌حل‌های جدیدی را پیش روی ما قرار دهد.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید