۰

سوتی عجیب AMD در پردازنده‌های Ryzen 8000G؛ آپدیت در راه است

سوتی عجیب AMD در پردازنده‌های Ryzen 8000G؛ آپدیت در راه است
بازدید 12
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


تقریباً تمام APU های دسکتاپ AMD نتیجه تغییر کاربری دای های طراحی شده برای لپ تاپ هستند که بخش‌های غیر ضروری و مختص به لپ تاپ آنها حذف یا غیرفعال می‌شود. جالب اینکه AMD با سری Ryzen 8000G فراموش کرده یک قابلیت به نام STAPM را غیرفعال کند که برای خریداران دردسرساز شده است. خبر خوب اینکه یک آپدیت نرم افزاری این قابلیت غیر ضروری و مزاحم را از کار می‌اندازد.

هنگامی که AMD پردازنده‌های در اصل طراحی شده برای لپ تاپ را به منظور عرضه به عنوان APU تغییر کاربری می‌دهد، بخش قابل توجهی از قابلیت‌ها و امکانات آنها غیر فعال می‌شود. این قابلیت‌ها مختص به لپ تاپ هستند و کاربردی در کامپیوترهای دسکتاپ ندارند، به همین دلیل AMD به جای بازطراحی کامل پردازنده‌های مخصوص دسکتاپ با حذف قابلیت‌های غیر ضروری، به راحتی آنها را غیر فعال می‌کند.

وجود قابلیت STAPM در پردازنده‌های Ryzen 8000G

STAPM یا مدیریت مصرف انرژی آگاه نسبت به دمای پوست، یکی از قابلیت‌های موجود در پردازنده‌های لپ تاپ AMD است که افزون بر دمای خود CPU، دمای دریافتی از حسگر تعبیه شده در قاب لپ تاپ را هم در مدیریت مصرف انرژی و دمای پردازنده در نظر می‌گیرد تا از گرم شدن بیش از حد بدنه دستگاه و ایجاد احساس ناخوشایند برای کاربر بکاهد. به وضوح چنین قابلیتی کاربردی برای کامپیوترهای رومیزی ندارد اما AMD فراموش کرده آن را در پردازنده‌های سری Ryzen 8000G غیرفعال کند.

قابلیت STAPM ای ام دی

بررسی رسانه Gamers Nexus نشان داده AMD فراموش کرده قابلیت STAPM را به درستی در پردازنده‌های رایزن 8000G غیر فعال کند که اثر منفی بر رفتار پردازنده هنگام بوست هسته‌های مرکزی و پردازنده گرافیکی دارد. ظاهراً فعال بودن STAPM موجب تراتلینگ ناخواسته پردازنده و افت سرعت آن هنگام استفاده سنگین می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

– مشخصات کامل پردازنده‌های Ryzen 8000G اعلام شد

– انتشار اولین بنچمارک‌ها از پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G؛ 30 درصد سریعتر از 5000G

– پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G رونمایی شدند؛ لذت گیمینگ با سریع‌ترین گرافیک مجتمع دنیا

AMD در پاسخ به رسانه مزبور اعلام کرده یک آپدیت در دست توسعه است که این مشکل را برطرف خواهد کرد. آپدیت مورد بحث در قالب آپدیت بایوس از طریق سازندگان مادربرد ارائه خواهد شد.

بررسی‌های GN نشان می‌دهد غیرفعال کردن کامل قابلیت STAPM حداکثر موجب 16 درصد افزایش عملکرد می‌شود که به وضوح قابل چشم پوشی نیست. بهتر است طی هفته‌های پیش رو وب سایت سازنده مادربرد سیستم خود را برای اطلاع از در دسترس بودن این آپدیت مهم چک کنید.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید