۰

لیست بهترین انیمیشن های دنیا؛ معرفی انیمیشن های برتر جهان

لیست بهترین انیمیشن های دنیا؛ معرفی انیمیشن های برتر جهان
بازدید 47
مدت زمان خواندن نوشته : 39 دقیقه


لیست بهترین انیمیشن های دنیا؛ معرفی انیمیشن های برتر جهان

بیش از ۸۰ سال از اکران اولین انیمیشن بلند جهان یعنی سفید برفی و هفت کوتوله گذشته و طی این سال‌ها شاهد ساخته شدن ده‌ها اثر فوق العاده بودیم که هر کدام نقش مهم و پررنگی در کودکی بسیاری از ما داشته است. با این حال تماشای انیمیشن فقط به کودکان محدود نشده و شما فارغ از سن و سال می‌توانید از تماشای بسیاری از انیمیشن‌های جذاب لذت ببرید. از این رو تصمیم گرفتم تا در ادامه لیست بهترین انیمیشن های دنیا را برای شما آماده کنیم. در معرفی انیمیشن‌های برتر جهان، ۷۰ اثر فوق العاده را به شما معرفی خواهیم کرد که تماشای هر کدام لذت خاص خود را برای شما در بر خواهد داشت.

فهرست مطالب

۱- انیمیشن Snow White and the Seven Dwarfs 1937

انیمیشن Snow White and the Seven Dwarfs 1937

لیست بهترین انیمیشن‌های جهان را با اولین انیمیشن بلند دیزنی یعنی سفید برفی و هفت کوتوله آغاز می‌کنیم. این انیمیشن در حالی اکران شد که بسیاری از افراد شاخص و سرمایه‌گذاران در صنعت سینما اکران یک انیمیشن بلند را ریسک دانسته و امید چندانی به موفقیت آن نداشتند. با این حال سفید برفی و هفت کوتوله با اکران در سال ۱۹۳۷ آغازی بر عصر جدیدی در سینماها بود و توانست با فروش ۸ میلیون دلاری تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم غیر صامت تاریخ سینما (تا آن زمان) شود. همچنین اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، انیمیشن Snow White and the Seven Dwarfs جایگاه پر فروش‌ترین انیمیشن تاریخ را نیز در کارنامه دارد.

داستان این انیمیشن خاطره انگیز بر اساس کتابی به نام سفید برفی «Snow White» به قلم برادران گریم روایت شده که نقش اصلی آن یک پرنسس ۱۴ ساله به همین نام است. همانطور که احتمالا می‌دانید، نامادری سفید برفی در حسادت از زیبایی او، نقشه قتل پرنسس جوان را می‌ریزد اما او به سوی جنگل فراری شده و در این راه هفت کوتوله معدنچی را یافته و در مدت کوتاهی عضوی از خانواده آن‌ها می‌شود.

انیمیشن Snow White and the Seven Dwarfs موفقیت عظیمی را برای دیزنی به همراه داشت و راه را برای گسترش و ساخت آثار آینده این کمپانی هموار کرد. با توجه به اینکه در زمان عرضه این اثر خبری از بخش مخصوص انیمیشن در اسکار نبود، آکادمی در اقدامی بی‌سابقه یک جایزه ویژه در کنار هفت جایزه کوچک‌تر (به نشانه هفت کوتوله) را تقدیم والت دیزنی کرد.

۲- انیمیشن Pinocchio 1940

انیمیشن Pinocchio 1940

پس از موفقیت سفید برفی و هفت کوتوله، والت دیزنی و هنرمندان استودیو روند سخت و طولانی ساخت انیمیشن پینوکیو را آغاز کردند. بالاخره در سال ۱۹۴۰ و پس از صرف بیش از ۲٫۵ میلیون دلار، این اثر آماده نمایش شد. با این حال شروع جنگ جهانی دوم تاثیر خود را روی استقبال مردم از پینوکیو گذاشت و این انیمیشن پس از چند سال تازه موفق به رسیدن به مرحله سوددهی شد. این انیمیشن جذاب بر اساس کتاب ماجراجویی‌های پینوکیو به قلم نویسنده‌ای ایتالیایی یعنی کارلو کولیدو ساخته شده بود. داستان پینوکیو در قرن نوزدهم در کشور ایتالیا جریان داشته و در مورد یک نجار و آرزوی او برای داشتن فرزند است. او یک عروسک چوبی ساخته و نام پینوکیو را برای او انتخاب می‌کند.

شبی که کار ساخت عروسک به پایان می‌رسد، یک پری آبی رنگ با قدرت جادویی خود به این عروسک زندگی بخشیده و ماجراهای پینوکیو از اینجا آغاز می‌شود. یکی از نکات جالب در مورد انیمیشن پینوکیو مربوط به استفاده از تکنیک روتوسکوپی برای خلق پری آبی رنگ است. جالب است بدانید که پینوکیو اولین انیمیشن تاریخ است که در بخش رقابتی اسکار برنده جایزه شده است. موسیقی‌های به کار رفته در این اثر ۲ جایزه اسکار را برای دیزنی به همراه داشت. همچنین یکی از قطعات انیمیشن پینوکیو یعنی When You Wish Upon a Star تبدیل به موسیقی رسمی کمپانی دیزنی شد.

۳- انیمیشن Dumbo 1941

انیمیشن Dumbo 1941

سومین و یکی دیگر از انیمیشن‌های خاطره انگیز دیزنی در لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا، دامبو محصول سال ۱۹۴۱ است. انیمیشن دامبو داستان یک فیل کوچک را روایت می‌کند که گوش‌های بزرگش، او را از سایر فیل‌ها متمایز کرده و همین موضوع تاثیرات منفی زیادی روی زندگی روزمره او دارد. انیمیشن دامبو برای کمپانی دیزنی اهمیت بالایی در آن زمان داشت. زیرا دو اثر قبلی آن‌ها فروش چندان خوبی را تجربه نکرده بود و عملکرد تجاری دامبو اهمیت بسیار زیادی برای والت دیزنی داشت. تیم برتون در سال ۲۰۱۹ نسخه لایو اکشن انیمیشن دامبو را کارگردانی کرد. اثری که مانند نسخه اصلی با استقبال خیلی خوبی در گیشه مواجه شد.

یکی از نکات جالب در مورد دامبو این است که والت دیزنی در ابتدا علاقه‌ای به قبول ساخت این اثر نداشت اما دو تن از نویسندگان یعنی جو گرانت و دیک هومر، او را برای این کار راضی کردند. آن‌ها به صورت روزانه بخش‌هایی از داستان را روی میز والت دیزنی می‌گذاشتند تا او بالاخره با ساخت دامبو موافقت کرد. یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد دامبو مربوط به دیالوگ‌های این انیمیشن است. دامبو تنها شخصیت اصلی تاریخ دیزنی است که هیچ دیالوگی برای او در نظر گرفته نشده است. همچنین در طول ساخت انیمیشن چند فیل واقعی را به استودیوی دیزنی منتقل کردند تا انیماتورها حرکات آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و با دقت بیشتری دست به طراحی بزنند.

۴- انیمیشن Bambi 1942

انیمیشن Bambi 1942

در ادامه معرفی انیمیشن‌های برتر جهان به انیمیشن Bambi 1942 می‌رسیم. اثری که در بین آثار این کمپانی بیشترین محبوبیت را نزد والت دیزنی داشت. داستان انیمیشن بر اساس کتاب بامبی، یک زندگی در جنگل ساخته شده است. بامبی داستان زندگی آهویی به همین نام است که مادر خود را بخاطر یک شکارچی از دست داده است.

ساخت انیمیشن بامبی کار بسیار سختی برای انیماتورهای دیزنی بود. برخی از افراد تیم یک سال از زمان خود را صرف نقاشی کردن آهو کرده تا در نهایت به مدل‌های دلخواه خود برای بامبی و دیگر آهوهای حاضر در انیمیشن برسند. بخش‌هایی از این انیمیشن را فوتیج‌های استفاده نشده از انیمیشن پینوکیو تشکیل داده‌اند.

بامبی نیز مانند پینوکیو در زمان عرضه نتوانست به سوددهی برسد و پس از اکران مجدد توانست به این مهم دست یابد. این انیمیشن در پانزدهمین دوره مراسم اسکار نامزد سه جایزه مختلف شده بود. هر سه نامزدی نیز به موسیقی‌های این اثر مربوط می‌شدند. دنباله این اثر با نام Bambi 2: The Great Prince of the Forest در سال ۲۰۰۶ ساخته و اکران شد اما نتوانست موفقیت‌های اثر اصلی را تکرار کند.

۵- انیمیشن Cinderella 1950

انیمیشن Cinderella 1950

عملکرد تجاری نه‌چندان خوب آثار دیزنی در دهه چهل میلادی شرایط را برای ادامه بقای این استودیوی سخت کرده بود. والت دیزنی بیش از ۳ میلیون بدهی داشت و تنها یک شانس برای ادامه حیات کمپانی. در این شرایط بود که انیمیشن Cinderella در سال ۱۹۵ اکران شد و این کمپانی را از خطر مرگ نجات داد.

داستان این انیمیشن در مورد دختری به نام سیندرلا است که با نامادری و دو خواهر ناتنی خود زندگی می‌کند. نامادری سیندرلا او را از رفتن به مراسم رقص سلطنتی منع می‌کند اما جادو به کمک سیندرلا آمده و سرنوشت او و شاهزاده سرزمین را برای همیشه تغییر می‌دهد.

اکران انیمیشن سیندرلا برای دیزنی موفقیت بسیاری را به همراه داشت و یادآور موفقیت تجاری سفید برفی و هفت کوتوله بود. سود ناشی از سیندرلا کمک زیادی به گسترش والت دیزنی کرده و پای این کمپانی به نشر و حتی مدیوم‌های دیگر نیز باز شد. همچنین ساخت دیزنی لند نیز به لطف فروش خوب سیندرلا بود.

۶- انیمیشن Alice in Wonderland 1951

انیمیشن Alice in Wonderland 1951

یک سال پس از سیندرلا، انیمیشن بعدی دیزنی یعنی آلیس در سرزمین عجایب اکران شد. داستان این انیمیشن بر اساس کتابی به همین نام و دنباله آن یعنی آن سوی آینه و چیزی که آلیس آنجا پیدا کرد، به قلم لوئیس کارول است. داستان این انیمیشن در مورد سفر آلیس به سرزمین عجایب و تلاش‌های او برای برگشتن به خانه است.

فیلم آلیس در سرزمین عجایب با اقتباس از همین اثر در سال ۲۰۱۰ به کارگردانی تیم برتون و با بازی جانی دپ، ان هتوی و هلنا بونهام کارتر اکران شد و توانست بیش از یک میلیارد دلار از سینماهای جهان به جیب بزند. جالب است بدانید که این انیمیشن در حدود یک دهه در مرحله پیش تولید قرار داشته است.

از دیگر نکات جالب در مورد انیمیشن آلیس در سرزمین عجایب می‌توان به محبوبیت پایین این انیمیشن نزد منتقدین در زمان اکران اشاره کرد. البته این موضوع در طول زمان با تغییر همراه بوده و در حال حاضر نمرات بالایی را در وب‌سایت‌هایی مانند IMDB در اختیار دارد. آلیس در سرزمین عجایب یکی دیگر از آثار دیزنی بود که نتوانست بودجه خود را در زمان اکران جبران کند و برای رسیدن به این هدف با فاصله چند ساله برای دومین بار اکران شد.

۷- انیمیشن Peter Pan 1953

انیمیشن Peter Pan 1953

هفتمین اثر در لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا نیز از کمپانی والت دیزنی است. انیمیشن پیتر پن بر اساس داستان پیتر و وندی از جی. ام. بری ساخته شده است. داستان این اثر در شهر لندن جریان دارد؛ جایی که وندی و دو برادرش به همراه پیتر پن و تینکربل راهی سرزمین جادویی Neverland شده‌ و ماجراجویی کوتاه و هیجان انگیزی را تجربه می‌کنند.

پیتر در این سفر با کاپیتان هوک مقابله می‌کند که قصد گرفتن انتقام بخاطر از دست دادن دستش را در سر دارد. در سال ۲۰۰۲ انیمیشن Return to Never Land به عنوان دنباله مستقیم این اثر اکران شد که داستان وندی در بزرگسالی را روایت می‌کند که وندی در آن صاحب دو فرزند شده و داستان‌های پیتر پن را برای بچه‌های خود نقل می‌کند. این اثر نیز توانست موفقیت نسخه اول را تکرار کند.

با وجود موفقیت انیمیشن Peter Pan، والت دیزنی علاقه چندانی به این اثر نداشت و در نظرش شخصیت پیتر پن بسیار سرد و ناخوشایندی بود. انیمیشن پیتر پن در حال حاضر نمره متای ۷۳ را در اختیار دارد. نسخه لایو اکشن این انیمیشن در سال ۲۰۲۳ میلادی با نام Peter Pan & Wendy ساخته و از طریق سرویس دیزنی پلاس پخش شد.

۸- انیمیشن Sleeping Beauty 1959

انیمیشن Sleeping Beauty 1959

انیمیشن زیبای خفته داستان شاهزاده‌ای به نام آرورا را روایت می‌کند که در بدو تولد توسط جادوگری شرور طلسم شده است. این طلسم در شانزدهمین تولد پرنسس بالاخره سراغ آرورا رفته و او را به خوابی عمیق فرو می‌برد؛ خوابی که تنها بوسه عشق حقیقی می‌تواند آرورا را از آن بیدار کند.

جالب است بدانید که نام پرنس فیلیپ در انیمیشن Sleeping Beauty از روی نام همسر ملکه الیزابت دوم گذاشته شده است. ساخت انیمیشن زیبای خفته در سال ۱۹۵۰ آغاز شده بود و تقریبا یک دهه زمان بر بود. نتیجه این سال‌ها به گران‌ترین پروژه دیزنی تا آن زمان تبدیل شد. اثری که چه در نظر مخاطبین و چه در نزد منتقدین به یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین آثار دیزنی تبدیل شد.

محبوبیت و استقبال علاقه‌مندان در آن زمان برای سوددهی فیلم کافی نبود و در پایان سال بیش از ۱ میلیون دلار ضرر روی دست والت دیزنی گذاشت. البته اکران‌های مجدد انیمیشن زیبای خفته طی سال‌های بعد این ضررها را جبران کرد. نسخه لایو اکشن این اثر در سال ۲۰۱۴ توسط دیزنی ساخته شد که ال فانینگ نقش پرنسس آرورا را بر عهده داشت. وظیفه ایفای نقش مالفیسنت نیز روی دوش آنجلینا جولی بود.

۹- انیمیشن One Hundred and One Dalmatians 1961

انیمیشن One Hundred and One Dalmatians 1961

انیمیشن صد و یک سگ خالدار در حالی ساخته و اکران شد که زمزمه‌هایی از تعطیلی استودیوهای انیمیشن والت دیزنی به گوش می‌رسید. هزینه بالای ساخت و عدم بازگشت هزینه‌ها اصلی‌ترین دلایل بوجود آمدن این احتمال بودند. خوشبختانه عملکرد تجاری انیمیشن One Hundred and One Dalmatians خطر تعطیلی را از استودیوهای دیزنی دور کرده و به یکی از پرفروش‌ترین آثار آن سال تبدیل شد.
داستان انیمیشن صد و یک سگ خالدار در مورد تلاش‌های دو سگ برای نجات ۹۹ توله سگ خالدار است که شخصیت شروری به نام کروئلا قصد ساخت لباس با استفاده از پوست آن‌ها را در سر دارد. این داستان بر اساس کتابی به همین نام به قلم دودی اسمیت اقتباس شده است.
والت دیزنی پس از خواندن این داستان در سال ۱۹۵۶ بلافاصله دنبال خرید حقوق آن رفت و ساخت این اثر نیز با فاصله کوتاهی از این اتفاق آغاز شد. انیمیشن One Hundred and One Dalmatians در سال ۱۹۶۲ در مراسم بفتا به عنوان بهترین انیمیشن سال انتخاب شد.
دیزنی از میانه دهه نود میلادی ساخت دنباله‌های آثار محبوب خود را آغاز کرد. این آثار تنها به صورت فیزیکی منتشر شده و خبری از اکران آن‌ها در سینماها نبود. سال ۲۰۰۳ نوبت اکران دنباله انیمیشن صد و یک سگ خالدار به همین صورت رسید. این دنباله نیز مانند نسخه اول با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطبین همراه شد.

۱۰- انیمیشن The Jungle Book 1967

انیمیشن The Jungle Book 1967

تا اینجا لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا در انحصار کمپانی دیزنی بوده و دهمین عنوان لیست نیز از این قاعده مستثنی نیست. انیمیشن کتاب جنگل آخرین اثر دیزنی در دهه ۶۰ میلادی است. اثری که در جریان ساخت آن والت دیزنی از دنیا رفت و بار دیگر سرنوشت استودیوهای انیمیشن دیزنی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

داستان انیمیشن کتاب جنگل در کشور هند جریان دارد؛ جایی که کودکی به نام موگلی در جنگل گم شده و گرگ‌ها سرپرستی او را برای چند سال بر عهده می‌گیرند. پس از چند سال ببری که او را یافته بود، موگلی را مجبور به بازگشت به سکونتگاه انسان‌ها کرده و ماجراهای انیمیشن کتاب جنگل با همین اتفاق آغاز می‌شود.

یکی از نکات جالب در جریان ساخت انیمیشن The Jungle Book، سفر برخی از اعضای تیم سازنده انیمیشن به جنگل‌های هند است. هدف این سفر بررسی جنگل‌ها برای به تصویر کشیدن هرچه واقعی‌تر پس زمینه در انیمیشن بود. انیمیشن کتاب جنگل در سال ۱۹۶۷ اکران شد و با نزدیک به ۲۴ میلیون دلار فروش جهانی به یکی از پرفروش‌ترین آثار دیزنی تبدیل شد.

دنباله انیمیشن کتاب جنگل با نام The Jungle Book 2 در سال ۲۰۰۳ عرضه شد. دیزنی تاکنون دو لایو اکشن بر اساس این انیمیشن ساخته است که اولین آن‌ها به سال ۱۹۹۴ باز می‌گردد که عملکرد چندان خوبی نداشت. در سال ۲۰۱۶ فیلم اقتباسی دیگری بر اساس کتاب جنگل ساخته شد. این اثر ترکیبی از لایو اکشن و جلوه‌های ویژه بود و عملکرد فوق العاده‌ای از نظر تجاری از خود به جا گذاشت.

۱۱- انیمیشن The Aristocats 1970

انیمیشن The Aristocats 1970

انیمیشن گربه‌های اشرافی یکی دیگر از آثار خاطره انگیز این لیست است که به عنوان آخرین اثری که زیر نظر والت دیزنی ساخته شده، شناخته می‌شود. ایده اولیه این انیمیشن در اوایل دهه ۶۰ میلادی مطرح شد. در ابتدا قرار بود تا انیمیشن The Aristocats به عنوان یک فیلم لایو اکشن  و مشابه فیلم مری پاپینز ساخته شود اما والت دیزنی این ایده را رد کرد و در نهایت به صورت انیمیشن در آمد.

داستان انیمیشن گربه‌های اشرافی در مورد یک خانواده گربه پرشین است که از صاحبشان ثروت بزرگی به آن‌ها به ارث رسیده است. یکی از خدمتگزاران این خانه پس از پی بردن از این تصمیم برای ناپدید کردن گربه‌ها و تصاحب اموالشان دست به اقدام می‌زند. جالب است بدانید که داستان انیمیشن گربه‌های اشرافی بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده است.

۱۲- انیمیشن Robin Hood 1973

انیمیشن Robin Hood 1973

همانطور که احتمالا می‌دانید، انیمیشن رابین هود داستان روباهی به همین نام را روایت می‌کند. او سعی دارد تا با کمک دوستش طلاهای شاهزاده و داروغه ناتینگهام را دزدیده و با پخش کردن این طلاها بین مردم به آن‌ها کمک کند. انیمیشن Robin Hood از نظر تجاری موفقیت بزرگی برای دیزنی بود و فروش ۳۳ میلیونی در مقابل بودجه ۵ میلیونی را برای آن‌ها به همراه داشت. با اینکه رابین هود در زمان عرضه به عنوان اثری محبوب شناخته نمی‌شد، این موضوع در گذر زمان تغییر کرده و در حال حاضر انیمیشن Robin Hood از جمله آثار محبوب کلاسیک دیزنی به شمار می‌رود.

۱۳- انیمیشن Fantastic Planet 1973

انیمیشن Fantastic Planet 1973

تا اینجا تمام آثار معرفی شده در لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا به کمپانی دیزنی اختصاص یافته بود. با این حال سیزدهمین اثر این لیست یک انیمیشن ساخت کشور چک به نام Fantastic Planet است که تفاوت بسیار آشکاری با آثار معرفی شده تا اینجای کار دارد. این انیمیشن یک اثر تجربی مستقل است که با هدف مخاطب بزرگسال ساخته شده و داستانی علمی تخیلی را در دل خود جای داده است.

داستان انیمیشن Fantastic Planet بر اساس کتابی به نام Oms en série به قلم نویسنده فرانسوی استفان وول نگاشته شده است. ماجراهای این انیمیشن در سیاره‌ای دور جریان داشته که در آن موجودات فضایی انسان‌ها را از زمین به سیاره خود منتقل کرده و کنترل آن‌ها را به دست گرفته‌اند. جالب است بدانید که انیمیشن سیاره شگفت انگیز در سال ۱۹۷۳ برنده جایزه بزرگ جشنواره کن و نامزد دریافت نخل طلای این جشنواره شد.

۱۴- انیمیشن The Little Mermaid 1989

انیمیشن The Little Mermaid 1989

۳۰ سال پس از زیبای خفته، دیزنی دوباره سراغ روایت یک قصه پریان رفت که نتیجه آن انیمیشن The Little Mermaid بود. داستان این انیمیشن بر اساس یکی از قصه‌های هانس کریستین اندرسن است. پری دریایی کوچولو داستان یک پری به نام آریل را روایت می‌کند که عاشق یک انسان می‌شود. اکران این انیمیشن جان تازه‌ای به دیزنی بخشید. بسیاری از افراد انیمیشن، موسیقی و شخصیت‌های این اثر را تحسین کردند. موسیقی‌های این انیمیشن برنده دو جایزه اسکار شده بودند. انیمیشن پری دریایی کوچولو به عنوان آغازگر دوران رنسانس دیزنی شناخته شده است. 

۱۵- انیمیشن Beauty and the Beast 1991

انیمیشن Beauty and the Beast 1991

انیمیشن Beauty and the Beast یکی از آثار خاطره انگیز و ماندگار دیزنی است که از جمله بهترین انیمیشن‌های دنیا شناخته شده است. اولین زمزمه‌ها از ساخت این انیمیشن در ابتدای کار کمپانی دیزنی شنیده می‌شد اما دلایل مختلف مانع از این اتفاق شد. در نهایت موفقیت انیمیشن پری دریایی کوچولو باعث شد تا دیزنی در دهه نود میلادی دست به ساخت این اثر بزند.

داستان این انیمیشن حول محور شاهزاده‌ای جریان دارد که جادو، او را تبدیل به یک دیو کرده و همراهانش نیز به عنوان تنبیه تبدیل به اشیا موجود در خانه او شده‌اند. ورود دختری به نام بل به زندگی این شاهزاده، مسیر زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد. دیزنی برای ساخت این اثر ۲۵ میلیون دلار هزینه کرد و فروش آن در نهایت به بیش از ۳۳۱ میلیون دلار رسید.

جالب است بدانید که انیمیشن Beauty and the Beast در سال ۱۹۹۲ یکی از نامزدهای اسکار در بخش بهترین اثر سال بود. در سال ۲۰۱۷ دیزنی اقدام به ساخت و اکران فیلمی لایو اکشن با اقتباس از انیمیشن دیو و دلبر کرد. اما واتسون و دن استیونز وظیفه ایفای نقش‌های اصلی این اثر را بر عهده داشتند. فروش این فیلم اقتباسی از ۱٫۲ میلیارد دلار فراتر رفت.

۱۶- انیمیشن Aladdin 1992

انیمیشن Aladdin 1992

ماجرای علاءالدین و غول چراغ جادو موضوع انیمیشن بعدی دیزنی بود. این انیمیشن که بر اساس یکی از داستان‌های هزار و یک شب اقتباس شده است، داستان علاءالدین و پیدا کردن چراغ جادویی را روایت می‌کند که قدرت به حقیقت تبدیل کردن آرزوهای هر شخص را دارد. جالب است بدانید که انیمیشن Aladdin با بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به پرفروش‌ترین اثر در سال ۱۹۹۲ تبدیل شده بود. نسخه لایو اکشن این اثر در سال ۲۰۱۹ وو به کارگردانی گای ریچی ساخته و عرضه شد که فروش بیش از یک میلیارد دلاری را تجربه کرد. ویل اسمیت در این اثر نقش غول چراغ جادو را بر عهده داشت.

۱۷- انیمیشن The Nightmare Before Christmas 1993

انیمیشن The Nightmare Before Christmas 1993

انیمیشن شب قبل از کریسمس اثری است که بر پایه تکنیک استاپ موشن ساخته شده است. ایده داستان این اثر اولین بار توسط تیم برتون و در زمانی که هنوز در کمپانی دیزنی مشغول بود، مطرح شد. در نهایت هنری سلیک کارگردانی این اثر را بر عهده گرفت و نتیجه کار یک انیمیشن ۷۶ دقیقه‌ای به نام The Nightmare Before Christmas شد.

داستان انیمیشن شب قبل از کریسمس حول محور تلاش‌های پادشاه شهر هالووین یعنی جک اسکلینگتون برای آوردن کریسمس به این شهر و مشکلاتی که در حین این کار به وجود می‌آید، جریان دارد. انیمیشن The Nightmare Before Christmas در سال ۲۰۲۳ به جهت تاثیرات فرهنگی در آرشیو کنگره آمریکا ثبت شد. این انیمیشن در بخش جلوه‌های ویژه نیز یک نامزدی اسکار در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

۱۸- انیمیشن The Lion King 1994

انیمیشن The Lion King 1994

یکی دیگر از آثار ماندگار دیزنی انیمیشن شیر شاه است که بر اساس نمایشنامه هملت از شکسپیر ساخته شده است. کار ساخت موسیقی‌های این اثر نیز بر عهده هانس زیمر افسانه‌ای بود. این اثر داستان بچه شیری به نام سیمبا را روایت می‌کند که قصد گرفتن مرگ پدر خود از عمویش را در سر دارد.

انیمیشن The Lion King با فروش ۷۶۳ میلیون دلار به مدت یک دهه پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ بود؛ رکوردی که توسط یکی از آثار این لیست شکسته شد و در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. مانند دیگر آثار پرفروش دیزنی، برای انیمیشن شیر شاه نیز چندین دنباله و یک فیلم لایو اکشن ساخته شده است. انیمیشن شیر شاه در لیست ۲۵۰ اثر برتر وب‌سایت IMDB رتبه ۳۷ را در اختیار دارد.

۱۹- انیمیشن Toy Story 1995

انیمیشن Toy Story 1995

ساخت و اکران انیمیشن داستان اسباب بازی در سال ۱۹۹۵، برگ تازه‌ای در تاریخ انیمیشن بود. اولین اثر بلند استودیوی پیکسار، به عنوان اولین انیمیشن بلندی شناخته می‌شود که به صورت کامل توسط کامپیوتر ساخته شده است. جالب است بدانید که استیو جابز یکی از تهیه کنندگان اجرایی انیمیشن داستان اسباب بازی بوده است. ماجراهای انیمیشن Toy Story در جهانی جریان دارد که در آن اسباب بازی‌ها نیز از حیات برخوردار هستند. تمرکز اصلی اتفاقات این انیمیشن حول محور دو اسباب بازی یعنی گاوچران دوست داشتنی وودی و باز لایتیر جریان دارد.

یکی از نکات جالب در مورد این انیمیشن انتخاب نام باز لایتر بر اساس یک فضانورد واقعی و مشهور یعنی باز آلدرین است. آلدرین به عنوان یکی از سرنشینان آپولو یازده و دومین شخصی که روی سطح ماه قدم برداشت، شناخته می‌شود. دنباله‌های این انیمیشن به ترتیب در سال ۱۹۹۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ عرضه شدند. انیمیشن داستان اسباب بازی در حال حاضر جایگاه ۷۶ را در لیست بهترین‌های وب‌سایت IMDB در اختیار دارد. یکی از انیماتورهای این اثر یعنی جان لستر به جهت دستاوردهای فنی‌ای که به امکان ساخت انیمیشن با کامپیوتر منجر شد، جایزه ویژه‌ای از آکادمی اسکار دریافت کرد.

۲۰- انیمیشن Hercules 1997

انیمیشن Hercules 1997

در ادامه لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا به یکی دیگر ساخته‌های استودیوی دیزنی یعنی انیمیشن هرکول می‌رسیم. هرکول در اساطیر یونان، پسر خدای آسمان و رعد یعنی زئوس است. دیزنی در دهه ۹۰ میلادی با اقتباس از این داستان اقدام به ساخت انیمیشن Hercules زد.

داستان انیمیشن هرکول حول محور پسر زئوس جریان دارد که زندگی خود را میان موجودات فانی سپری کرده و حالا برای به دست آوردن جایگاه حقیقی خود در کوه المپ تلاش می‌کند. البته کار هرکول در این مسیر چندان ساده نبوده و عموی او یعنی هیدیز برای شکست هرکول تلاش می‌کند. بازی ویدیوی هرکول نیز در همان سال ۱۹۹۷ با اقتباس از این انیمیشن ساخته و عرضه شده بود. دیزنی قصد ساخت نسخه لایو اکشن این انیمیشن را نیز در سر دارد.

۲۱- انیمیشن  Mulan 1998

انیمیشن  Mulan 1998

در ادامه معرفی انیمیشن های برتر جهان به انیمیشن مولان می‌رسیم که روایتگر داستان و در بردارنده فضایی متفاوت از آثار پیشین دیزنی است. داستان این اثر در کشور چین روایت می‌شود؛ جایی که مولان، دختر یکی از مبارزان قدیمی با تغییر ظاهر، خود را به جای یک مرد جا زده تا بتواند به جنگ رفته و از کشور خود دفاع کند.

انیماتورهای دیزنی برای به تصویر کشیدن هر چه بهتر فضای چین در انیمیشن به این کشور سفر کرده و با بازدید از مکان‌های دیدنی از جمله دیوار چین از آن‌ها به عنوان الگوی طراحی استفاده کردند. هدف هنرمندان دیزنی نزدیک‌تر کردن جلوه انیمیشن مولان به نقاشی‌های چینی بود. از این رو در طراحی این انیمیشن رویکرد ساده سازی نسبت به آثار قبلی در پیش گرفته و جلوه‌ای شبیه به نقاشی‌های آبرنگی به آن بخشیدند.

انیمیشن Mulan با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبین همراه و با بیش از ۳۰۰ میلیون دلار، تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین آثار سال ۱۹۹۸ شد. البته این مهم در کشور چین صادق نبود. تفاوت‌های داستان انیمیشن مولان با افسانه‌های چینی به مذاق تماشاگران چینی این انیمیشن خوش نیامد. آن‌ها همچنین ظاهر مولان را شبیه به افراد غیر چینی توصیف می‌کردند. دیزنی در سال ۲۰۲۰ اقدام به اکران لایو اکشن مولان کرد که بر خلاف لایو اکشن‌های قبلی، موفقیتی برای آن‌ها در پی نداشت. شیوع کرونا یکی از دلایل این موضوع بود.

۲۲- انیمیشن Tarzan 1999

انیمیشن Tarzan 1999

داستان انیمیشن در اواخر قرن نوزدهم میلادی و در آفریقا جریان دارد؛ جایی که خانواده پسری به نام تارزان توسط یک پلنگ کشته شده است. از دست دادن خانواده، تارزان را راهی زندگی در جنگل و با دیگر حیوانات کرده است. تیم هنرمندان دیزنی حدود ۴ سال روی ساخت این انیمیشن زمان صرف کردند. آن‌ها برای تحقیق روی گوریل‌ها راهی دو کشور اوگاندا و کنیا شدند. قطعه You’ll Be in My Heart از این اثر برنده جایزه اسکار در بخش بهترین موسیقی اورجینال شد. دیزنی برای تارزان نیز یک فیلم لایو اکشن ساخت که مانند اثر اصلی با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان همراه شد.

۲۳- انیمیشن The Iron Giant 1999

انیمیشن The Iron Giant 1999

تا اینجای کار بیشتر عناوین لیست بهترین انیمیشن های دنیا از کمپانی دیزنی بودند اما چند اثر بعدی این لیست از استودیوهای دیگر است. انیمیشن غول آهنی یکی از همین آثار است که داستان خود را در دل جنگ سرد روایت می‌کند. ماجراهای انیمیشن The Iron Giant حول محور دوستی یک پسر جوان با رباتی است که به تازگی روی زمین فرود آمده و دولت آمریکا قصد نابودی او را در سر دارد.

کمپانی برادران وارنر با ستارگان مطرحی مانند جنیفر آنیستون و وین دیزل برای صداپیشگی شخصیت‌های این انیمیشن همکاری کرده بود. انیمیشن The Iron Giant در زمان عرضه یک شکست تجاری بود و از پس تامین بودجه خود بر نیامد اما در طول زمان به اثری محبوب تبدیل شد و همچنان می‌توان از تماشای این اثر لذت برد.

۲۴- انیمیشن Titan A.E. 2000

انیمیشن Titan A.E. 2000

انیمیشن Titan A.E. داستان آخرین بازمانده‌های بشر پس از نابودی زمین به دست فضایی‌ها را روایت می‌کند؛ جایی که موجودات فضایی قصد از بین بردن آخرین امیدهای بشریت برای بقا را داشته و اعضای یک سفینه فضایی برای جلوگیری از رسیدن آن‌ها به این هدف تلاش می‌کنند. جالب است بدانید که مت دیمون صداپیشگی شخصیت اصلی این اثر را بر عهده داشته است. انیمیشن تیتان ای.ئی یک شکست تجاری برای وارنر بود اما در گذر زمان طرفداران آن افزایش یافتند.

۲۵- انیمیشن Chicken Run 2000

انیمیشن Chicken Run 2000

همانطور که احتمالا می‌دانید، انیمیشن فرار مرغی داستان گروهی از مرغ‌ها را روایت می‌کند که قصد فرار از مزرعه خود را دارند. دلیل این فرار نیز این است که صاحبان مزرعه در صورت توقف تخم گذاری مرغ‌ها، از شر آن‌ها خلاص می‌شود. انیمیشن Chicken Run موفقیت‌های زیادی برای دو استودیوی Aardman و DreamWorks داشت. این اثر موفق به کسب بیش از ۲۲۰ میلیون دلار از گیشه شد که فرار مرغی را به پرفروش‌ترین انیمیشن استاپ موشن تاریخ تبدیل می‌کند. دنباله این اثر با نام Chicken Run: Dawn of the Nugget در سال ۲۰۲۳ و توسط شبکه نتفلیکس پخش شد.

۲۶- انیمیشن The Emperor’s New Groove 2000

انیمیشن The Emperor's New Groove 2000

لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا را با یکی دیگر آثار خاطره انگیز دیزنی ادامه می‌دهیم. انیمیشن زندگی جدید امپراطور داستان تبدیل شدن امپراطور کوزکو به یک لاما و تلاش‌های او برای به دست آوردن دوباره قدرت را روایت می‌کند. فضا و ظاهر انیمیشن بر اساس یکی از امپراطوری‌های باستانی کشور شیلی طراحی شده است. نمره میانگین این اثر در وب‌سایت متاکریتیک برابر ۷۰ است.

۲۷- انیمیشن Monsters, Inc. 2001

انیمیشن Monsters, Inc. 2001

بدون شک چهارمین اثر استودیوی پیکسار یعنی کارخانه هیولاها جایگاه خاصی در لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا دارد. داستان این در جهان هیولاهایی جریان دارد که برای تامین انرژی مورد نیاز خود از جیغ کودکان انسان‌ها استفاده می‌کنند. روایت اثر روی دو هیولا با نام مایک وازوفسکی و سالیوان متمرکز است که در یکی از روزهای کاری خود باعث ورود یک انسان به جهان هیولاها شده و در طول انیمیشن برای بازگرداندن او به خانه تلاش می‌کنند.

اکران انیمیشن Monsters, Inc. موفقیت‌های زیادی را برای پیکسار به همراه داشت. این اثر با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم همراه شد و فروش آن در جهان به بیش از ۵۷۹ میلیون دلار رسید. پیش درآمد این اثر با نام Monsters University در سال ۲۰۱۳ اکران و موفقیت اثر اصلی را تکرار کرد. آکادمی اسکار در سال ۲۰۰۲ اقدام به اضافه کردن جایزه مخصوص انیمیشن را این مراسم کرد و انیمیشن کارخانه هیولاها یکی از نامزدهای این بخش بود اما جایزه در نهایت به عنوان بعدی موجود در این لیست رسید.

۲۸- انیمیشن Shrek 2001

بهترین انیمیشن‌های جهان
یکی از آثار خاطره انگیز و ماندگار این لیست انیمیشن شرک است. اثری که داستان یک غول سبز را روایت می‌کند که برای به دست آوردن کنترل مرداب و خانه‌اش با شاهزاده سرزمین خود معامله می‌کند. شرک در عوض باید پرنسس فیونا را از چنگ اژدها نجات دهد. البته شرک در این مسیر تنها نیست و خر دوست داشتنی نیز او را در این ماجراجویی به نوعی قهرمانانه یاری می‌کند. وظیفه صداپیشگی این شخصیت روی دوش ادی مورفی بود. انیمیشن شرک موفقیت‌های زیادی را برای DreamWorks به همراه داشت. این اثر به عنوان اولین برنده اسکار در بخش بهترین انیمیشن شناخته شده و برای فیلمنامه اقتباسی خود نیز یک جایزه بفتا دریافت کرده است.

۲۹- انیمیشن Ice Age 2002

انیمیشن Ice Age 2002

داستان انیمیشن عصر یخبندان در مورد یک ماموت، تنبل و ببر است که در جریان شروع عصر یخبندان باید با گذشتن از خطرات مختلف یک نوزاد انسان را به پدرش بازگردانند. موفقیت این اثر و فروش بالای آن در گیشه باعث شد تا چندین دنباله برای آن ساخته شود. انیمیشن Ice Age در سال ۲۰۰۳ نامزد جایزه بهترین انیمیشن سال در مراسم اسکار شده بود.

۳۰- انیمیشن Lilo & Stitch 2002

انیمیشن Lilo & Stitch 2002

انیمیشن لیلو و استیچ حول محور دختری به نام لیلو جریان دارد که حیوانی را به سرپرستی گرفته است که برای او حکم یک سگ را دارد اما در حقیقت حیوان خانگی او نتیجه یک آزمایش خطرناک مربوط به فرازمینی‌هاست. این انیمیشن در زمان اکران با استقبال فوق العاده‌ای مواجه شد و ۲۵ میلیون نفر برای تماشای آن در سالن‌های سینما رفتند. انیمیشن Lilo & Stitch یکی دیگر از نامزدهای بخش بهترین انیمیشن سال در کنار عصر یخبندان بود.

۳۱- انیمیشن Sinbad: Legend of the Seven Seas 2003

انیمیشن Sinbad: Legend of the Seven Seas 2003

در ادامه معرفی بهترین انیمیشن‌های جهان به سندباد و افسانه هفت دریا می‌رسیم. داستان این انیمیشن در مورد ناخدا سندباد است که در طی یکی از ماجراجویی‌های خود برای دزدین کتاب جادویی صلح با دوست دوران کودکی خود یعنی شاهزاده پروتئوس دیدار می‌کند. پروتئوس، سندباد را از دزدین کتاب صلح منصرف کرده و سپس این دو دوست قدیمی این کتاب را تا محل در نظر گرفته شده برای آن همراهی می‌کنند.

با فاصله کوتاهی این کتاب دزدیده شده و متهم اصلی آن یعنی سندباد به اعدام محکوم می‌شود. او در نهایت برای بازگرداندن کتاب صلح راهی ماجراجویی جذابی شده که بهای عدم بازگشت از آن جان دوست قدیمی او یعنی پروتئوس است. انیمیشن Sinbad: Legend of the Seven Seas بر اساس یک سری داستان محلی مربوط به بغداد است که در آن ناخدا سندباد به هفت دریای مختلف سفر می‌کند. جالب است بدانید که برد پیت وظیفه صداپیشگی شخصیت سندباد را بر عهده داشته است.

۳۲- انیمیشن Finding Nemo 2003

انیمیشن Finding Nemo 2003

استودیوی پیکسار آثار زیادی در لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا داشته و انیمیشن Finding Nemo یکی از ماندگارترین آثار آن‌ها به شمار می‌رود. داستان این انیمیشن در مورد یک دلقک ماهی است که همسر خود را در جریان حمله یک کوسه از دست داده و تنها یک فرزند او یعنی نمو از این حمله جان سالم به در برده است.

چند سال پس از حمله کوسه، نمو کمی بزرگ‌تر شده و برای اولین بار راهی مدرسه شده است. او طی این روز توسط یک غواص به دام افتاده و حالا پدرش باید برای پیدا کردن او راهی سیدنی در استرالیا شود. این انیمیشن در زمان اکران توانست ده‌ها میلیون نفر را به سالن‌های سینما کشانده و بیش از ۸۷۰ میلیون دلار از این راه به جیب بزند. همچنین جایزه بهترین انیمیشن در اسکار ۲۰۰۴ از آن انیمیشن در جستجوی نمو شد. میانگین نمرات ۹۰ در متاکریتیک و رتبه ۱۵۶ در لیست ۲۵۰ اثر برتر IMDB از جمله دیگر نکات حائز اهمیت حول محور انیمیشن Finding Nemo است.

۳۳- انیمیشن The Incredibles 2004

انیمیشن The Incredibles 2004

مانند بسیاری از آثار استودیوی پیکسار، انیمیشن شگفت‌انگیزان اثری فوق العاده تماشایی و ماندگار است که فارغ از سن، جای خود را در قلب شما خواهد یافت. داستان این اثر روی آقای شگفت انگیز و همسرش الاستی گرل تمرکز دارد؛ ابرقهرمانانی که سابقه خوبی در مبارزه با جنایت دارند اما یک اتفاق دیدگاه جامعه را نسبت به ابرقهرمانان و صد البته این زوج تغییرم می‌دهد. دولت آن‌ها را مجبور به کناره گیری کرده و آن‌ها را به محلی دیگر منتقل می‌کند. چندین سال پس از این اتفاق، جهان دوباره در معرض خطر قرار گرفته و خانواده شگفت‌انگیزان برای نجات آن تلاش می‌کنند. انیمیشن The Incredibles دو جایزه اسکار از جمله بهترین انیمیشن را در کارنامه خود دارد.

۳۴- انیمیشن Corpse Bride 2005

انیمیشن Corpse Bride 2005

تیم برتون دوست داشتنی جایگاه ویژه‌ای نزد علاقه مندان به ژانر وحشت و سبک گوتیک دارد. او در کنار ساخت فیلم‌های خاطره انگیزی مانند چارلی و کارخانه شکلات سازی، ادوارد دست قیچی و صد البته سویینی تاد، چند انیمیشن نیز در کارنامه خود دارد. یکی از آن‌ها انیمیشن عروس مرده است که برای برتون نامزدی اسکار را نیز در پی داشت.
داستان این انیمیشن با قرار ازدواج ویکتوریا و ویکتور آغاز می‌شود که توسط والدین خود مجبور به این کار شده‌اند. با این حال ملاقات اولیه آن‌ها بسیار خوب جلو رفته و به نظر همه چیز به خوبی پیش می‌رود اما یک اتفاق عجیب و غریب پای ویکتور را به دنیای مردگان باز کرده و شروع زندگی مشترک او و ویکتوریا را در معرض خطر قرار می‌دهد.
همانطور که احتمالا می‌دانید انیمیشن عروس مرده با تکنیک استاپ موشن ساخته شده و در ساخت آن نزدیک به ده هزار شات مختلف به کار رفته است. یاران همیشگی تیم برتون یعنی جانی دپ و هلنا بونهام کارتر نیز به ترتیب در این اثر صداپیشگی شخصیت ویکتور و عروس مرده را بر عهده داشتند. انیمیشن Corpse Bride یک نامزدی اسکار را در بخش بهترین انیمیشن برای تیم برتون و دیگر دست اندرکاران این اثر به همراه داشت.

۳۵- انیمیشن Cars 2006

انیمیشن Cars 2006

انیمیشن ماشین‌ها یکی دیگر از آثار فوق العاده پیکسار است که در ابتدا قرار بود در آخرین سال از قرن بیستم عرضه شود اما ساخت قسمت دوم از داستان اسباب بازی به آن اولویت داشت. در نهایت این اثر با وقفه چند ساله و تغییرات فراوان توسط پیکسار ساخته شد. این آخرین اثر پیکسار قبل از خریداری شدن آن توسط دیزنی بود.

داستان انیمیشن ماشین‌ها در مورد یک ماشین مسابقه معروف به نام لایتنینگ مک‌کوئین است که در جریان رفتن به مهم‌ترین مسابقه خود در کاپ پیستون، سر از شهر ناشناخته رادیاتور اسپرینگز در آورده است. او طی این ماجرا به آسفالت این شهر آسیب زده و به عنوان مجازات باید دوباره این شهر را آسفالت کند. در جریان اقامت کوتاه لایتنینگ مک‌کوئین تا اتمام این کار، دوستان جدیدش از جمله ماتر و هاسون هورنت وجوه جدیدی از زندگی را به روی او باز می‌کنند.

موفقیت این انیمیشن جذاب راه را برای ساخت دنباله‌های این اثر باز کرد و تاکنون شاهد ساخت دو قسمت دیگر از انیمیشن ماشین‌ها بوده‌ایم. همچنین یک بازی ویدیویی نیز بر اساس این مجموعه ساخته شده است. از جمله صداپیشگان این اثر می‌توان به پل نیومن و اوون ویلسون اشاره کرد.

۳۶- انیمیشن Flushed Away 2006

انیمیشن Flushed Away 2006

انیمیشن Flushed Away یکی دیگر از آثار جذاب سال ۲۰۰۶ بود که ماجرای جالب یک موش مقیم مناطق ثروتمند شهر لندن به نام رودی را روایت می‌کند که توسط یک موش دیگر راهی فاضلاب شده و حالا باید در آن محیط زندگی کند. بازیگران مطرحی از جمله هیو جکمن، کیت وینسلت و اندی سرکیس در این اثر به صداپیشگی پرداخته بودند. با اینکه این اثر در زمان عرضه سود چندانی برای سازندگان آن نداشت اما در طول سال‌های پس از عرضه به اثری محبوب تبدیل شد.

۳۷- انیمیشن Ratatouille 2007

انیمیشن Ratatouille 2007

انیمیشن رتتویی از آن دسته آثاری است که نیاز به معرفی نداشته و درصد بالایی از افراد داستان جذاب و ماندگار آن را در خاطر خود دارند. این اثر نیز مانند انیمیشن قبلی این لیست در مورد یک موش است اما تفاوت این موش با مورد قبلی در مهارت‌های آشپزی او نهفته است. داستان انیمیشن Ratatouille حول محور دوستی یک موش سرآشپز با پسر جوانی به نام لینگوئینی است که به تازگی در معروف‌ترین رستوران شهر پاریس شروع به کار کرده است.

لینگوئینی بر خلاف این موش کوچک حرف چندانی در آشپزی نداشته و اینجاست که همکاری این دو به تعدادی از بهترین غذاهای این رستوران می‌انجامد. این اثر تماشاگران و منتقدین را شیفته خود کرد و پس از گذشت بیش از پانزده سال از اکران آن، همچنان به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های دنیا از آن یاد شده و خواهد شد. میانگین نمرات انیمیشن Ratatouille در متاکریتیک نمره قابل توجه ۹۶ بوده که یکی از بالاترین نمرات این لیست به شمار می‌رود.

۳۸- انیمیشن The Three Robbers 2007

انیمیشن The Three Robbers 2007

یکی از آثار کمتر شناخته شده لیست بهترین انیمیشن‌های جهان، اثری آلمانی به نام انیمیشن سه راهزن است. داستان این انیمیشن بر اساس یک کتاب قصه کودکانه به همین نام ساخته شده است که داستان آن در مورد سه برادر راهزن و دختر کوچکی به نام تیفانی است. این دختر کوچک در راه یتیم‌خانه بوده و برای جلوگیری از رفتن به آنجا، این سه برادر را فریب داده و آن‌ها را متقاعد می‌کند که یک شاهزاده است. انیمیشن The Three Robbers از نظر بصری بسیار جذاب و تماشایی بوده و برخی از نماهای آن تا مدت‌ها قلب و ذهن شما را از آن خود خواهد کرد. اگر تاکنون موفق به تماشای این اثر نشده‌اید، همچنان می‌توانید از تماشای این قصه ۷۵ دقیقه‌ای لذت ببرید.

۳۹- انیمیشن Meet the Robinsons 2007

انیمیشن Meet the Robinsons 2007

در بین آثار این لیست، انیمیشن ملاقات با خانواده رابینسون جایگاه خاصی برای نگارنده این متن دارد. این انیمیشن به نوعی اقتباس از یکی از آثار نویسنده آمریکایی ویلیام جویس محسوب می‌شود. این انیمیشن علمی تخیلی نیز در مورد پسر جوان یتیمی است که در یک یتیم‌خانه زندگی می‌کند. او در جریان یک مسابقه علمی و آشنایی با پسری مروز در زمان سفر کرده و باید به او برای بازگرداندن یک ماشین زمان کمک کند. دیزنی پس از موفقیت این انیمیشن برنامه‌هایی برای ساخت دنباله آن داشت اما این مهم هیچوقت به انجام نرسید.

۴۰- انیمیشن Kung Fu Panda 2008

انیمیشن Kung Fu Panda 2008

پاندای کونگ فو کار دومین اثر این لیست پس از مولان است که داستان آن در کشور چین جریان دارد. همانطور که احتمالا می‌دانید، داستان این انیمیشن حول محور پاندایی به نام پو جریان دارد که به طور اتفاقی به عنوان جنگجوی اژدها انتخاب شده اما هیچگونه مهارت رزمی در او وجود ندارد. او با فاصله کوتاهی پس از انتخاب شدن به عنوان جنگ جوی اژدها باید خود را برای نبرد با تای لانگ آماده کند. پس از موفقیت تجاری پاندای کونگ فو کار در گیشه، چندین اثر دیگر نیز بر اساس آن ساخته شده‌اند که جدیدترین آن‌ها یعنی Kung Fu Panda 4 در سال جاری میلادی اکران خواهد شد. بازیگرانی مانند جک بلک، آنجلینا جولی و ست روگن سابقه صداپیشگی در انیمیشن Kung Fu Panda را در کارنامه خود دارند.

۴۱- انیمیشن WALL·E 2008

انیمیشن WALL·E 2008

درست کردن لیستی از بهترین انیمیشن‌های جهان در صورتی که نامی از انیمیشن وال ای در آن نباشد، عملا ممکن نیست. استودیوی پیکسار برای ساخت این اثر تکنیک‌های جدیدی ابداع کرده و موارد تکنیکالی که تا پیش از آن ممکن نبود را امکان پذیر کرد. در این اثر شاهد ماجراجویی‌های یک ربات به نام وال ای هستیم که با هدف جمع آوری زباله از سطح زمین ساخته شده است. داستان در قرن ۲۹ جریان دارد؛ جایی که سیاره زمین به لطف انسان‌ها تبدیل به محلی پر از زباله شده و البته خبری از انسان‌ها در سطح زمین نیست. وال ای پس از سال‌ها با ربات جدیدی به نام EVE آشنا شده و ملاقات آن‌ها به سرآغاز فصل جدید زندگی این ربات دوست داشتنی تبدیل شد. درست مانند دیگر آثار پیکسار، انیمیشن WALL·E چه در جلب نظر منتقدین و چه در کشاندن خانواده‌ها به سینما موفق عمل کرد و تبدیل به دومین اثر پر فروش سال ۲۰۰۸ شد. همچنین جایزه اسکار بهترین انیمیشن و ۵ نامزدی دیگر در اسکار از جمله افتخارات این فیلم است.

۴۲- انیمیشن Bolt 2008

انیمیشن Bolt 2008

انیمیشن Bolt یکی دیگر از آثار جذاب سال ۲۰۰۸ به حساب می‌آید که داستان یک سگ استثنایی به نام تیزپا (Bolt) را روایت می‌کند. این سگ توسط یک دختر کوچک به نام پنی به سرپرستی گرفته شده است. چند سال بعد از به سرپرستی گرفته شدن تیزپا، او و پنی در یک سریال تلویزیونی جنایی نقش آفرینی می‌کنند که وظیفه آن‌ها مبارزه با جنایت است. تیزپا در این سریال قدرت‌های فوق العاده‌ای داشته و به نوعی به او القا شده است که این قدرت‌ها در زندگی واقعی نیز همراه او هستند. در یکی از قسمت‌های این سریال پنی توسط شخصی شرور داستان گروگان گرفته شده و تیزپا که درکی از واقعیت ندارد، برای نجات پنی از استودیو فرار می‌کند اما هیچ چیز طبق برنامه او پیش نمی‌رود. او به صورت اتفاقی به درون یک جعبه افتاده و راهی شهر نیویورک می‌شود؛ جایی که او با واقعیت مواجه شده و برای بازگشت به پنی تلاش می‌کند. البته پنی در این مسیر تنها نیست و یک همستر و یک گربه او را در این مسیر همراهی خواهند کرد.

فهرست مطالب:

معرفی بهترین انیمیشن های ترسناک ۲۰۲۳

معرفی بهترین انیمه های سریالی ۲۰۲۳

۴۳- انیمیشن Coraline 2009

انیمیشن Coraline 2009

نیل گیمن نویسنده ماهر انگلیسی آثار جذاب مختلفی از جمله سندمن و American Gods را در کارنامه خود دارد که اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی محبوبی بر اساس آن‌ها ساخته شده است. یکی دیگر از آثار این نویسنده کورالاین است که در سال ۲۰۰۹ یک انیمیشن بر اساس آن ساخته شد. جالب است بدانید که دلیل نام گذاری این اثر یک اشتباه تایپی بوده است. نیل گیمن در زمان نوشتن نام شخصیت اصلی داستان دو حرف O و A را برعکس تایپ کرده بود و پس از متوجه شدن این اشتباه تصمیم گرفت تا از نام کورالاین برای داستان و شخصیت اصلی آن استفاده کند.

انیمیشن Coraline داستان دختری به نام کورالاین را روایت می‌کند که به تازگی با خانواده خود از میشیگان به منطقه‌ای کوچک و دور از شهر نقل مکان کرده است. چند روز پس از این جابه‌جایی، کورالاین با یک گربه و پسری به نام ویبی آشنا می‌شود. او در جریان وقت گذراندن با دوستان جدیدش به یک در مرموز در خانه جدیدشان مواجه شده که کورالاین را به یک دنیای موازی روانه می‌کند. او در آنجا نسخه دیگری از خانواده خود را ملاقات کرده که دکمه جای چشمان آن‌ها را گرفته است. کورالاین خیلی زود متوجه تبعات باز کردن در شده و برای رهایی از دست مادر چشم دکمه‌ای خود تلاش می‌کند. جالب است بدانید که شخصیت اضافی (Wybie) برای انیمیشن خلق شده و خبری از حضور او در کتاب کورالاین نیست.

۴۴- انیمیشن The Secret of Kells 2009

انیمیشن The Secret of Kells 2009

سال ۲۰۰۹ میلادی میزبان عرضه چند عنوان از بهترین انیمیشن‌های موجود بود که یکی از آن‌ها انیمیشن The Secret of Kells است. داستان این انیمیشن در قرن نهم میلادی و همزمان با حمله وایکینگ‌ها برای گسترش قلمروی خود جریان دارد. تمرکز اصلی داستان روی پسر جوانی است که با عموی خود زندگی می‌کند. عموی این پسر برای محافظت از شهر خود از شر وایکینگ‌ها قصد ساخت دیواری عظیم و طولانی را در سر دارد. انیمیشن The Secret of Kells با وجود داستان و روایت جذاب خود در جلب مخاطب چندان عملکرد خوبی نداشت و از لحاظ تجاری یک شکست بود.

۴۵- انیمیشن Up 2009

انیمیشن Up 2009

یک سال پس از عرضه وال ای، پیکسار با اثر جدید خود بار دیگر طرفداران خود را مجذوب و شیفته هنر خود در ساخت انیمیشن‌های بی‌مانند کرد. انیمیشن بالا یا همان UP داستان مرد ۷۸ ساله‌ای به نام کارل فردریکسن را روایت می‌کند که همسر خود را از دست داده و تنها زندگی می‌کند. این پیرمرد تنها با وصل کردن تعداد زیادی بادکنک خانه خود را به پرواز درآورده و قصد سفر به آفریقای جنوبی را دارد. البته کارل در این مسیر تنها نیست و یک پسر جوان، یک سگ و البته یک پرنده کم یاب او را در این ماجراجویی فراموش نشدنی و جذاب همراهی می‌کنند. دیزنی در سال ۲۰۲۱ یک اسپین اف برای انیمیشن UP ساخت که Dug Days نام دارد. این اسپین آف دارای ۵ قسمت کوتاه بوده و روی شخصیت کارل و سگ او تمرکز دارد. انیمیشن UP در سال ۲۰۱۰ نامزد اسکار بهترین فیلم و برنده اسکار بهترین انیمیشن شد. این انیمیشن در حال حاضر جایگاه ۱۱۳ را در میان ۲۵۰ اثر برتر IMDB بر عهده دارد.

۴۶- انیمیشن Fantastic Mr. Fox 2009

انیمیشن Fantastic Mr. Fox 2009

انیمیشن Fantastic Mr. Fox یکی از آثار تماشایی کارنامه وس اندرسون بوده که در ساخت آن از تکنیک استاپ موشن استفاده شده بود. داستان این انیمیشن در مورد یک روباه با نام مستر فاکس است که با همسر و پسرش در یک درخت زندگی می‌کنند. او پس از چند سال دوباره شروع به دزدی از مزارع اطراف کرده و همین موضوع باعث می‌شود که صاحبان این زمین‌ها با همکاری یکدیگر برای گیر انداختن و خلاص شدن از شر آقای روباه شگفت انگیز همدست شوند. وس اندرسون در ساخت این انیمیشن نیز با ستارگان بزرگی برای صداپیشگی شخصیت‌های مختلف همکاری کرده است. جرج کلونی، مریل استریپ، جیسون شوارتزمن و ویلم دفو از جمله ستارگانی هستند که با اندرسون در ساخت این اثر همکاری کرده بودند. انیمیشن Fantastic Mr. Fox نامزدی اسکار بهترین انیمیشن را در کارنامه خود دارد.

۴۷- انیمیشن The Princess and the Frog 2009

انیمیشن The Princess and the Frog 2009

انیمیشن The Princess and the Frog بازگشت دیزنی به ساخت داستانی با محوریت یک شاهزاده بود. این انیمیشن داستان یک دختر جوان را روایت می‌کند که تمام وقت خود را به عنوان یک پیشخدمت در یک رستوران سپری می‌کند تا بتواند با جمع کردن پول کافی، رستوران شخصی خود را باز کند. او در جریان یکی از روزهای کاری خود با یک قورباغه مواجه شده که ادعا می‌کند که یک شاهزاده است و از این دختر جوان درخواست کمک می‌کند. انیمیشن شاهزاده و قورباغه از جمله آثاری است که این روزها اشاره چندانی به آن نمی‌شود اما اجزای مختلف این اثر از جمله شخصیت منفی آن از جمله بهترین‌های دیزنی است. این اثر نامزد سه جایزه اسکار از جمله بهترین انیمیشن شده بود.

۴۸- انیمیشن How to Train Your Dragon 2010

انیمیشن How to Train Your Dragon 2010

انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم، داستان پسر رییس یکی از قبایل وایکینگ‌ها را روایت می‌کند که بر خلاف دیگر افراد حاضر در قبیله، علاقه‌ای به صدمه زدن به اژدهایان را نداشته و در عوض راه دوستانه‌ای را برای ارتباط با آن‌ها در پیش می‌گیرد. این پسر که هیکاپ نام دارد، در جریان داستان با یک اژدها به نام بی‌دندان (Toothless) آشنا شده و سعی داد تا دیدگاه پدر و دیگر افراد قبیله خود را نسبت به این موجودات تغییر دهد. این انیمیشن موفقیت زیادی برای دریم ورکس به همراه داشت و ۴۹۴ میلیون دلار از سینماهای سراسر جهان به جیب زد.

۴۹- انیمیشن Toy Story 3 2010

انیمیشن Toy Story 3 2010

با گذشت بیش از ده سال از ساخت و عرضه نسخه دوم داستان اسباب بازی، سومین شماره از این سری در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. اندی صاحب اسباب بازی‌های دوست داشتنی در این نسخه ۱۷ ساله شده و در شرف رفتن به دانشگاه است. او قصد دارد تا از بین اسباب بازی‌های خود تنها وودی را با خود به دانشگاه برده و باقی اسباب بازی‌ها را در یک پلاستیک قرار می‌دهد. مادر اندی به اشتباه این پلاستیک را به سطح زباله می‌اندازد. باز لایتیر و دیگر اسباب بازی‌ها از این مخمصه خود را نجات داده و راهی یک مهد کودک می‌شوند تا دوباره در معرض کودکان قرار بگیرند اما این پایان کار نیست و اتفاقات هیجان انگیز و ترسناکی در انتظار باز و دوستانش است. انیمیشن Toy Story 3 از نظر تجاری فوق العاده موفق بود و با بیش از یک میلیارد دلار فروش در گیشه، تبدیل به اولین انیمیشن با فروش بالای یک میلیارد دلار و صد البته پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۰ شد. 

۵۰- انیمیشن Despicable Me 2010

انیمیشن Despicable Me 2010

من نفرت‌انگیز داستان گرو را روایت می‌کند که سابقه بلندی در دزدی داشته و ارتشی از مینیون‌ها او را در این راه یاری می‌کنند. رقیب گرو اهرام سه‌گانه مصر را دزدیده است و حالا او برای بلند شدن روی دست رقیبش، برای دزدیدن ماه برنامه ریزی می‌کند. او برای رسیدن به این مهم سه دختر را به فرزندخواندگی گرفته که باعث تغییرات بزرگی در زندگی گرو می‌شوند. موفقیت انیمیشن Despicable Me باعث ساخت دو نسخه دیگر از آن در کنار یک اسپین آف با محوریت مینیون‌ها شد که تمامی آن‌ها موفقیت تجاری اثر اول را تکرار کردند. 

۵۱- انیمیشن Megamind 2010

انیمیشن Megamind 2010

درست مانند اثر قبلی، شخصیت اصلی انیمیشن Megamind نیز یک شرور است. داستان با فرار دو بیگانه از سیاره‌های خود به زمین قبل از بلعیده شدن توسط سیاه چاله آغاز شده و خیلی سریع مراحل کودکی تا بزرگسالی آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. یکی از این دو بیگانه تبدیل به قهرمان شهر شده و دومین آن‌ها شخصیت شرور داستان است که بیشتر تمرکز نیز روی اوست. مگامایند پس از تلاش‌های مختلف بالاخره رقیب قهرمان خود را شکست داده و کنترل شهر را در دست می‌گیرد اما پس از مدتی حوصله‌اش سر رفته و رقیب جدیدی برای خود خلق می‌کند اما کارها مطابق برنامه او پیش نرفته و اتفاقات جذابی رخ می‌دهد. انیمیشن Megamind موفق شد تا از سینماهای سراسر جهان بیش از ۳۲۱ میلیون دلار به جیب بزند.

۵۲- انیمیشن Tangled 2010

انیمیشن Tangled 2010

انیمیشن گیسوکمند به عنوان پنجاهمین اثر استودیوی دیزنی شناخته شده است که ایده ساخت آن از دهه ۴۰ میلادی در سر والت دیزنی فقید بود اما تا چند دهه پای خود را از یک ایده فراتر نگذاشت تا اینکه در در سال ۲۰۰۴ کار ساخت آن آغاز شد. نتیجه ۶ سال کار انیماتورهای دیزنی و صرف ۲۶۰ میلیون دلار به انیمیشن Tangled ختم شد که یک دستاورد فنی و هنری به حساب می‌آید. داستان این اثر در مورد دختری به نام راپونزل است که موهای جادویی فوق العاده بلندی دارد. او تمام عمر خود را در یک برج بلند سپری کرده اما پیدا شدن سر و کله یک دزد به نام فلین رایدر باعث شده تا بالاخره راپونزل این برج را ترک کرده و به ماجراجویی در نقاط دیگر بپردازد. 

۵۳- انیمیشن Rango 2011

انیمیشن Rango 2011

این انیمیشن اثری در ژانر وسترن بوده که یک آفتاب پرست خانگی را دنبال می‌کند. او طی یک اتفاق در صحرا رها شده و با کمک یک حیوان دیگر بالاخره موفق به پیدا کردن شهری پر از حیوانات دیگر شده است. رنگو در خانه جدید خود با داستان‌های ساختگی سعی در تحت تاثیر قرار دادن دیگران دارد. با این وجود او موفق شده تا به طور اتفاقی یک شاهین را از بین برده و همین اتفاق او را تبدیل به کلانتر شهر می‌کند. تبدیل شدن به کلانتر شهر تازه آغاز ماجراهای رنگو بوده و پای او را به پشت پرده دلایل کم آبی شهر و صد البته مبارزه با موجود خطرناک دیگری باز می‌کند.  فارغ از سن و سال، انیمیشن رنگو اثری است که به احتمال بالا از تماشای آن لذت ببرید. گور وربینسکی خالق سری دزدان دریایی کارائیب وظیفه کارگردانی انیمیشن رنگو را بر عهده داشت و جانی دپ دوست داشتنی نیز صداپیشه شخصیت اصلی بود. انیمیشن رنگو به عنوان بهترین انیمیشن در مراسم اسکار ۲۰۱۲ انتخاب شد.

۵۴- انیمیشن Brave 2012

انیمیشن Brave 2012

داستان انیمیشن دلیر حول محور دختر پادشاه وایکینگ‌ها جریان داشته که با مادر خود به دلیل فشار آوردن روی او برای ازدواج دچار مشکل شده است. او که قصد دارد تا سرنوشتش را خودش رقم بزند، از یک جادوگر برای تغییر نظر مادرش کمک می‌گیرد اما نتیجه اصلا مطابق انتظار او نیست و همین موضوع مشکلات زیادی را برای او و خانواده‌اش به همراه دارد. استودیوی پیکسار برای ساخت این اثر چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت که مهم‌ترین آن‌ها فر بودن موی شخصیت اصلی انیمیشن است. تکنولوژی موجود اجازه پیاده سازی فیزیک طبیعی موهای فر را به هنرمندان پیکسار نمی‌داد. آن‌ها برای حل این مشکل زمان زیادی را روی تحقیق در مورد فیزیک موهای فر و خلق تکنیک‌های جدیدی برای به نمایش گذاشتن هر چه واقعی‌تر آن در انیمیشن Brave صرف کردند. در نهایت دستاوردهای فنی پیکسار مورد ستایش قرار گرفت و همچنین این انیمیشن به یک موفقیت تجاری تبدیل شد.

۵۵- انیمیشن The Lorax 2012

انیمیشن The Lorax 2012

داستان انیمیشن لوراکس در جهانی جریان دارد که درختان آن از بین رفته و مردم از درخت‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. یک پسر نوجوان در این شهر برای تحت تاثیر قرار دادن دختر مورد علاقه خود راهی بیرون از شهر شده تا داستان نابودی درختان را از شخصیتی مرموز بشنود. انیمیشن لوراکس در کنار داستان جالب خود، بسیار آموزنده بوده و کودکان را با اهمیت حفظ محیط زیست آشنا می‌کند. جالب است بدانید که تیلور سویفت خواننده مشهور آمریکایی، صداپیشگی شخصیت آدری را در این انیمیشن بر عهده داشته است.

۵۶- انیمیشن ParaNorman 2012

انیمیشن ParaNorman 2012

داستان ParaNorman حول محور پسری به نام نورمن جریان دارد که از توانایی حرف زدن با مردگان برخوردار است. نورمن چندان توسط دیگران جدی گرفته نشده و به نوعی طرد می‌شود اما برای رهایی شهر از شر یک طلسم قدیمی به کمک دوستان خود می‌شتابد. اگر از طرفداران استاپ موشن‌هایی مانند عروس مرده و کورالاین هستید، تماشای انیمیشن پارانورمن را از دست ندهید. از جمله صداپیشگان این اثر می‌توان به کیسی افلک اشاره کرد.

۵۷- انیمیشن Frozen 2013

انیمیشن Frozen 2013

انیمیشن Frozen داستان شاهزاده‌ای به نام السا را روایت می‌کند که والدین خود را در کودکی از دست داده و سال‌های کودکی خود را دور از مردم قلمرو و حتی خواهرش آنا سپری کرده است. دلیل انزوای السا قدرتی جادویی است که کنترل برف و یخ را در دستان او قرار داده است. السا سال‌ها پس از مرگ والدینش بالاخره به اندازه کافی بزرگ شده است تا بتواند ملکه سرزمین آرندل شود اما از دست دادن کنترل او روی قدرت‌هایش باعث شده تا آرندل در برف و سرما گرفتار شده و خودش نیز پا به فرار بگذارد. انیمیشن Frozen با فروش بیش از ۱٫۳۹ میلیارد دلار تبدیل به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ شد. دنباله این اثر در سال ۲۰۱۹ عرضه و این رکورد را جابه‌جا کرد. همچنین این اثر جایزه اسکار بهترین انیمیشن را در کارنامه خود دارد.

۵۸- انیمیشن Big Hero 6 2014

انیمیشن Big Hero 6 2014

انیمیشن ۶ ابر قهرمان اثری علمی تخیلی است که داستان آن در شهر سن فرانسوکیو جریان دارد. این شهر ترکیبی از توکیو و سانفرانسیسکو است و میزبان ابرقهرمانانی دوست داشتنی است. داستان این اثر در مورد پسر نوجوانی به نام هیرو هامادا است که برادر خود را در یک حادثه است دست داده است. برادر او یعنی تاداشی قبل از مرگ روی یک ربات که دستیار سلامت شخصی است کار کرده بود. دوستی این ربات با هیرو سرآغاز اتفاقات هیجان انگیز و جذاب انیمیشن Big Hero 6 است. اسپین آف سریالی این انیمیشن با نام Baymax در سال ۲۰۲۲ ساخته و از طریق شبکه دیزنی پلاس پخش شد.

۵۹- انیمیشن The Book of Life 2014

انیمیشن The Book of Life 2014

انیمیشن The Book of Life با سفری به یک موزه آغاز می‌شود که در آن راهنمای موزه برای کودکان داستان یک قهرمان مکزیکی را روایت می‌کند. این قهرمان که مانولو نام دارد، باید به سه سرزمین جادویی مختلف سفر کند و با چالش‌های سختی مواجه شود. از جمله صداپیشگان این اثر می‌توان به آیس کیوب و چنینگ تیتوم اشاره کرد.

۶۰- انیمیشن Song of the Sea 2014

انیمیشن Song of the Sea 2014

انیمیشن Song of the Sea 2014 داستان دختری را روایت می‌کند که دارای آوازی جادویی است و می‌تواند با استفاده از آن پری‌ها را نجات دهد اما مشکل اینجاست که او حتی توانایی صحبت کردن را نیز ندارد. جالب است بدانید که این اثر مانند انیمیشن‌های کلاسیک به طور کامل با دست کشیده شده است. این انیمیشن از نظر بصری فوق العاده تماشایی و زیبا بوده و تماشای آن بسیار لذت بخش است. انیمیشن Song of the Sea نامزدی اسکار در بخش بهترین انیمیشن را در کارنامه خود دارد.

۶۱- انیمیشن Inside Out 2015

انیمیشن Inside Out 2015

پیت داکتر برای کارگردانی آثار استودیوی پیکسار شناخته شده است. یکی از ایده‌های او که بعدها به انیمیشن Inside Out منجر شد، با زیر نظر گرفتن تغییرات رفتاری دخترش در زمان رشد او به سرش زد. اعضای پیکسار برای ساخت این اثر با متخصصین مغز و اعصاب و روانشناسان مختلفی مشورت کردند تا دقیق‌ترین شکل ممکن از ذهن را در این اثر به نمایش بگذارند. انیمیشن Inside Out داستان دختر یازده ساله‌ای به نام رایلی را روایت می‌کند که به تازگی با خانواده از مینسوتا به سانفرانسیسکو نقل مکان کرده است. بخش زیادی از این اثر در سر این شخصیت جریان دارد؛ جایی که پنج احساس مختلف کنترل ذهن او را بر عهده گرفته که به ترتیب شامل: شادی، غم، ترس، بی‌میلی و خشم می‌شود. انیمیشن بیرون و درون مورد تحسین منتقدین واقع شد و در جلب رضایت مخاطبین و طرفداران پیکسار عملکرد فوق العاده‌ای داشت.

۶۲- انیمیشن Anomalisa 2015

انیمیشن Anomalisa 2015

چارلی کافمن نویسنده قهار آمریکایی برای نگارش فیلم‌نامه آثار ماندگار و جذابی از جمله فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind شناخته شده است. انیمیشن Anomalisa حاصل نویسندگی و کارگردانی کافمن است که این اثر را از دیگر عناوین این لیست متمایز می‌کند. داستان این استاپ موشن جذاب در مورد مردی منزوی به نام مایکل است که از یکنواختی زندگی خود خسته شده و به دنبال تغییر آن است. آشنایی مایکل با زنی به نام لیزا این تغییر را برای مایکل ممکن می‌کند اما نه آنطور که انتظارش را دارید!

۶۳- انیمیشن Zootopia 2016

انیمیشن Zootopia 2016

انیمیشن Zootopia داستان خرگوشی به نام جودی است که رویای تبدیل شدن به اولین خرگوش پلیس در شهر زوتوپیا را در سر دارد اما پس از رسیدن به این رویا متوجه شده که رویای او با واقعیت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. کنجکاوی‌های این خرگوش بازیگوش کار دست او داده و جودی را درگیر پرونده‌ای مرتبط با دلیل وحشی شدن برخی حیوانات می‌کند. این انیمیشن جذاب موفق به فروش بیش از یک میلیارد دلار و کسب اسکار بهترین انیمیشن سال شده بود. از جمله صداپیشگان این اثر می‌توان به ادریس آلبا اشاره کرد.

۶۴- انیمیشن Moana 2016

انیمیشن Moana 2016

انیمیشن موانا داستان دختری به همین نام را روایت می‌کند که برای جلوگیری از نابودی مردم و جزیره خود راهی یک سفر دریای شده تا قلب تفیتی را به جای خود بازگردانده و مردم خود را نجات دهد. البته موانا در این مسیر تنها نیست و یک جنگجوی افسانه‌ای یعنی ماوی او را در این ماجراجویی دریایی چالش برانگیز همراهی می‌کند. صداپیشگی شخصیت ماوی را دواین جانسون بر عهده داشت.

۶۵- انیمیشن Kubo and the Two Strings 2016

انیمیشن Kubo and the Two Strings 2016

کوبو و دو تار یکی دیگر از استاپ موشن‌های موجود در لیست بهترین انیمیشن‌های دنیاست که داستان پسر نوجوانی به نام کوبو را روایت می‌کند. این پسر که یک چشم خود را در کوکی از دست داده است با ساخت اوریگامی روزگار خود را سر کرده و از مادر مریض خود نگهداری می‌کند. مادرش مدام به کوبو هشدار می‌دهد که نباید بعد از تاریکی بیرون از خانه باشد اما کوبو یک روز این موضوع را فراموش کرده و همین اتفاق باعث به خطر افتادن جان او و مادرش می‌شود. متیو مک کانهی و شارلیز ترون از جمله صداپیشگان انیمیشن Kubo and the Two Strings به حساب می‌آیند.

۶۶- انیمیشن The Red Turtle 2016

انیمیشن The Red Turtle 2016

چهارمین و آخرین اثر از سال ۲۰۱۶ در این لیست انیمیشن The Red Turtle است. داستان این انیمیشن در مورد مردی است که با کشتی شکسته خود به یک جزیره خالی از سکنه رسیده و در آنجا با یک لاک پشت قرمز عظیم الجثه دیدار می‌کند که زندگی این مرد را برای همیشه تغییر می‌دهد. جالب است بدانید که این اثر حاصل همکاری چند استودیوی انیمیشن سازی فرانسوی با استودیوی محبوب جیبلی است. مانند بسیاری از آثار لیست بهترین انیمیشن‌های جهان، انیمیشن لاکپشت قرمز نیز نامزدی اسکار را در کارنامه خود دارد.

۶۷- انیمیشن Coco 2017

انیمیشن Coco 2017

انیمیشن Coco داستان پسر دوازده ساله‌ای را روایت می‌کند که علاقه زیادی به موسیقی داشته و مهارت خوبی در نواختن گیتار دارد اما نسل‌هاست که در خانواده میگل موسیقی ممنوع است. او برای رسیدن به علایق خود به جهان مردگان سفر کرده تا با پیدا کردن یکی از نیاکان خود و کمک گرفتن از او به مشکل خود غلبه کند. انیمیشن کوکو بخاطر جلوه‌های بصری فوق العاده تماشایی خود به خصوص در بخش‌هایی که در جهان مردگان جریان داشت و صد البته موسیقی فوق العاده شنیدنی بسیار مورد تحسین واقع شد و ده‌ها جایزه مختلف دریافت کرد. این دو جایزه اسکار شامل بخش بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی می‌شد. همچنین این اثر در بین ۲۵۰ عنوان برتر IMDB رتبه ۷۴ را در اختیار دارد.

۶۸- انیمیشن Loving Vincent 2017

انیمیشن Loving Vincent 2017

انیمیشن وینسنت با محبت حاصل کار تیمی ۱۰۰ نفره از نقاشانی است که برای ۶۵ هزار فریم این اثر، ۸۵۳ نقاشی را با رنگ روغن کشیده و اولین انیمیشن تاریخ با استفاده از این تکنیک (رنگ روغن) را خلق کرده‌اند. داستان این انیمیشن یک سال پس از مرگ وینسنت ونگوگ جریان دارد؛ جایی که یک پستچی آخرین نامه او را به برادرش تئو رسانده و او متوجه مشکوک بودن مرگ وینسنت شده به به سوی شهر پاریس حرکت می‌کند. انیمیشن Loving Vincent مورد تحسین بسیاری از هنرمندان و منتقدین قرار گرفت و جوایز زیادی را دریافت کرد.

۶۹- انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse 2018

انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse 2018

مرد عنکبوتی یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان جهان است که تاکنون آثار مختلفی با محوریت آن ساخته شده است. انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse یکی از همین آثار است که داستان مایلز مورالز نوجوان را روایت می‌کند که در جریان وقت گذراندن با عمویش توسط یک عنکبوت نیش زده شده و توانایی‌های مختلفی از جمله تار زدن را به دست می‌آورد. او با فاصله کوتاهی باید جا پای پیتر پارکر گذاشته و مرد عنکبوتی جهان خود شود. البته مایلز در این راه تنها نیست و ۵ شخصیت مشابه او از جهان‌های موازی او را یاری می‌کنند. آن‌ها در ادامه با همکاری یکدیگر برای جلوگیری از خطری که جهان هر کدام از آن‌ها را تهدید می‌کند، با یکدیگر همکاری می‌کنند. این انیمیشن به سرعت به اثری محبوب بین طرفداران مرد عنکبوتی تبدیل و حالا جایگاه ۶۴ را در بین ۲۵۰ اثر برتر IMDB در اختیار دارد. دنباله این انیمیشن در سال ۲۰۲۳ با نام Spider-Man: Across the Spider-Verse عرضه و موفقیت اثر اصلی را تکرار کرد.

۷۰- انیمیشن Guillermo del Toro’s Pinocchio 2022

انیمیشن Guillermo del Toro's Pinocchio

آخرین اثر در لیست بهترین انیمیشن‌های دنیا، اثری از گیرمو دل تورو بوده که در ساخت آن از تکنیک استاپ موشن استفاده شده است. همانطور که احتمالا می‌دانید، داستان این انیمیشن در مورد تبدیل شدن یک عروسک چوبی به یک پسر بچه است. گیرمو دل تورو سال‌ها ساخت این اثر را در سر داشت و دلیل اصلی آن علاقه قلبی او بود. شور و اشتیاق دل تورو در این اثر مشهود بوده و در زمان تماشای اثر می‌توان به راحتی متوجه این موضوع شد. انیمیشن Guillermo del Toro’s Pinocchio به عنوان یک دستاورد هنری مورد تحسین واقع و جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را از آن خود کرده بود.

سخن آخر

تا اینجا در لیست بهترین انیمیشن های دنیا به معرفی انیمیشن های برتر جهان پرداختیم. نظر شما در مورد این لیست چیست؟ به نظر شما جای کدام آثار در این لیست خالی است؟ فراموش نکنید که نظرات خود را به طور خاص در مورد انیمیشن‌های مورد علاقه خود با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در دی‌جی‌لند به اشتراک بگذارید.

نوشته لیست بهترین انیمیشن های دنیا؛ معرفی انیمیشن های برتر جهان اولین بار در نیوز الکترونیک. پدیدار شد.



منبع

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید