۰

معرفی اولین لپ تاپ دنیا با رم LPCAMM2؛ تا 64 درصد کوچکتر و 58 درصد مصرف انرژی کمتر

معرفی اولین لپ تاپ دنیا با رم LPCAMM2؛ تا 64 درصد کوچکتر و 58 درصد مصرف انرژی کمتر
بازدید 5
مدت زمان خواندن نوشته : 4 دقیقه


نسل جدیدی از حافظه‌های رم کم‌مصرف وارد فاز تولید تجاری شده که از آنها با نام رم‌های LPCAMM 2 یاد می‌شود. به تازگی شرکت لنوو اولین نسخه لپ‌تاپ‌های خود با این حافظه رم را معرفی کرده که می‌تواند سرعتی حیرت‌انگیز را با مصرف انرژی نصف ماژول‌های DDR5 SO-DIMM در اختیار کاربران قرار دهد.

عقیده عمومی این است که حافظه‌های رم فعلی DDR5 هنوز آنقدر قدرتمند و جذاب هستند که کمتر کسی به فکر جایگزین کردن آنها باشد. اما حقیقت امر این است که محصولات بسیار پیشرفته آینده که قرار است در پردازش حجم وسیع داده‌های هوش مصنوعی، کمک‌دست پردازنده‌ها باشند، باید به سرعت‌های بسیار بیشتری رسیده و همزمان، مصرف توان کمتری داشته باشند.

یک راهکار مناسب می‌تواند استفاده از حافظه‌های رم LPCAMM2 باشد. LPCAMM2 یک نوع حافظه جدید مبتنی بر فناوری CAMM2 است که ابعادی 64 درصد کوچکتر از DDR5 SO-DIMM داشته و به لطف استفاده از تراشه‌های LPDDR5X، 58 درصد انرژی کمتری از انواع متداول امروزی RAM مصرف می‌کند. ماژول‌های رم LPCAMM2 همچنین این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید برخلاف راهکارهای سنتی LPDDR5X با محدودیت‌های بسیار کمتری، حافظه رم لپ‌تاپ‌تان را ارتقا دهید.

lpccam-1.jpg

در همین زمینه لپ تاپ جدید ThinkPad P1 Gen 7 Workstation لنوو به طور رسمی اولین لپ تاپ جهان است که با ماژول های حافظه Bleeding Edge LPCAMM2 ساخت شرکت مایکرون روانه بازار خواهد شد.

ThinkPad P1 جدیدترین نسخه لنوو از لپ‌تاپ‌های تولیدکننده برند ThinkPad است. البته نسخه Gen 7 این سری تنها مدل از سری P1 است که با حافظه LPCAMM2 Micron طراحی شده و حداکثر ظرفیت رم آن 64 گیگابایت است. البته شاید بتوان گفت که استفاده از 64 گیگابایت حافظه رم یک محدودیت انتخابی توسط لنوو است و مدل‌های با این حافظه می‌توانند به ظرفیت‌های به مراتب بیشتر از گزینه‌های SO-DIMM مجهز شده و همزمان قیمت تمام شده کمتری نیز روی دست کاربر بگذارند.

lpccam-2.jpg

نکته دیگر این است که نسخه Gen 7 سری لپ‌تاپ‌های ThinkPad سرعت انتقال باورنکردنی 7467 میلیون ترانسفر در ثانیه را در یک لپ‌تاپ با ماژول‌های LPDDR5X فراهم کرده که پیش از این نمونه آن را در این رده ندیده بودیم.  در نظر داشته باشید که استاندارد رسمی CAMM2 قادر به آدرس‌دهی تا 128 گیگابایت حافظه رم است و به همین دلیل شانس آن که ظرفیت حافظه بالاتر را در این سری لپ‌تاپ لنوو ببینیم نیز بسیار زیاد است.

از دیگر مشخصات لپ‌تاپ لنوو ThinkPad P1 Gen 7 می‌توان به نمایشگر 16 اینچی OLED با نسبت تصویر 16:10 و پردازنده Intel Core Ultra 9 185H Meteor Lake آن نیز اشاره کرد که در این زمینه نیز با اولین لپ‌تاپ با چنین پردازنده‌ای روبرو هستیم. برای پردازش محتوای گرافیکی نیز انتخاب لنوو دو نسخه بوده است؛ یکی با گرافیک یکپارچه داخلی Intel Xe و دیگری با مدل‌های متنوع گرافیک مجزای انویدیا که بالاترین نسخه آن RTX 3000 Ada است.

lpccam-6.jpg

ماژول‌های LPCAMM2 میکرون از استاندارد حافظه کاملاً جدید CAMM2 JEDEC برای لپ تاپ و PC پشتیبانی می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، استاندارد جدید در مقایسه با حافظه سنتی SO-DIMM از یک فرم فاکتور کاملاً متفاوت استفاده می کند. در حالت کلی هدف از عرضه ماژول‌های LPCAMM2 دو منظور است؛ مورد اول آن است که انواع حافظه های مبتنی بر CAMM2 به دلیل ساختار طراحی، فضای بسیار کمتری را روی مادربرد دستگاه اشغال می‌کنند. مورد دوم هم آن است که برخلاف راه‌کارهای سنتی LPDDR5X با استفاده از ماژول LPCAMM2 امکان رسیدن به دستگاه‌های با حافظه رم بیشتر، بسیار آسان‌تر خواهد بود.

ماژول‌های LPCAMM2 در حال حاضر از تراشه‌های حافظه LPDDR5X با نرخ انتقال 7500 MT/s استفاده می کند که 1.3 برابر بیشتر از پهنای باند حافظه استاندارد JEDEC DDR5 SO-DIMM است. مضاف بر این یک ماژول واحد قادر خواهد بود از کل عرض گذرگاه حافظه 128 بیتی کنترلر حافظه CPU استفاده کند. این بدان معنی است که یک LPCAMM2 می‌تواند به تنهایی عملکردی مانند رم‌ها دوکاناله داشته باشد و تنها یک ماژول برای رسیدن به حداکثر عملکرد حافظه کافی است.

به عنوان یک تاریخچه کوتاه باید بگوییم که این فرمت حافظه جدید از استاندارد اختصاصی CAMM که مبدع آن شرکت دل است، نشأت گرفته است. بعدها بنیاد JEDEC این فناوری را با نام CAMM2 پذیرفت و آن را به یک استاندارد جهانی حافظه تبدیل کرد. از آن زمان تا به امروز، شرکت‌هایی مانند سامسونگ و میکرون با دستکاری و اعمال تغییرات مفید روی CAMM2 نسخه‌هایی با نام‌های تغییر یافته مانند LPCAMM2 را توسعه داده و به پیش برده‌اند. (راه‌حل‌های CAMM2 معمولی از حافظه کم‌توان LPDDR5X استفاده نمی‌کنند.)

lpccam-3.jpg

در نهایت باید بگوییم که بدون شک لنوو آخرین شرکتی نخواهد بود که اقدام به استفاده از استاندارد جدید CAMM2 می‌کند. مشخصات جذاب این شرکت مانند ابعاد بسیار کوچکتر CAMM2، پهنای باند بالاتر و پتانسیل ارتقا، این ماژول‌ها را به جانشینی عالی برای راه‌کارها یSO-DIMM و LPDDR در آینده تبدیل کرده و می‌تواند برای دهه ها آنها را به انتخاب شماره یک شرکت‌های تولید کننده محصولات رده PC، تجهیزات قابل حمل و کامپکت، تبدیل کند.



منبع

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید