۰

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر
بازدید 11
مدت زمان خواندن نوشته : 5 دقیقه


مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر

بالاخره نسل جدید چیپست‌های اپل پای خود را به مک بوک ایر جدید نیز باز کرد و چندی پیش شاهد عرضه لپ تاپ MacBook Air M3 بودیم. این لپ تاپ قیمتی نزدیک به مدل پایه مک بوک پرو داشته و همین موضوع باعث شده تا علاقه مندان به خرید مک بوک بین این دو گزینه کمی مردد باشند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر پرداخته و تمامی بخش‌های این دو لپ تاپ جذاب را با یکدیگر مقایسه کنیم. 

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر از نظر طراحی و کیفیت ساخت

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک پرو ایر

هر دو لپ تاپ مک بوک پرو و ایر نسبت به نسل قبلی خود با حداقل تغییرات ممکن عرضه شده و مهم‌ترین تفاوت آنها با مدل‌های سال گذشته مربوط به چیپ دو دستگاه است. با این حال همچنان تفاوت‌های زیادی بین دو مدل پرو و ایر وجود دارد. لپ تاپ مک بوک ایر در دو اندازه ۱۳ و ۱۵ اینچ به بازار عرضه شده است که هر دو آنها فاقد فن و در نتیجه کاملا ساکت هستند. در سوی مقایسه لپ تاپ مک بوک پرو در دو اندازه ۱۴ و ۱۶ اینچی عرضه شده است. هر کدام از این مدل‌ها وزن، ظرفیت باتری و اندازه صفحه نمایش متفاوتی داشته که به همه آنها اشاره خواهیم کرد.

مدل پایه مک بوک ایر وزنی برابر ۱٫۲۴ کیلوگرم دارد. این در حالی است که وزن مدل پایه مک بوک پرو ۱٫۵۵ کیلوگرم است. همچنین مک بوک ایر مقداری نازک‌تر است که دلیل اصلی آن نداشتن فن است. البته این موضوع در پایداری عملکرد در مواقعی مانند انجام کارهای گرافیکی کمی به ضرر مک بوک ایر تمام خواهد شد. هر دو لپ تاپ دارای دو پورت Thunderbolt در کنار مگ سیف و ورودی جک ۳٫۵ میلی متری هستند. اما مک بوک پرو یک پورت HDMI و یک ورودی کارت SD داشته که خبری از حضور آنها در مدل ایر نیست.

خرید لپ تاپ با بهترین قیمت از فروشگاه د‌ی‌جی‌لند

هر دو لپ تاپ از کیفیت ساخت مشابهی برخوردار بوده و بدنه بسیار با کیفیتی دارند. همچنین تاچ پد و صفحه کلید هر دو لپ تاپ (فارغ از اندازه) طراحی مناسبی داشته و کار کردن با آنها حس خوبی به شما منتقل خواهد کرد. یکی دیگر از تفاوت‌های موجود در زمینه اسپیکرهای این دو دستگاه بوده که برنده آن مدل گران‌تر یعنی مک بوک پرو است.

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر از نظر سخت افزار

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک پرو ایر

مدل پایه هر دو لپ تاپ شباهت‌های زیادی با یکدیگر داشته و هر دوی آنها با تراشه M3 عرضه شده‌اند. البته چیپ موجود در مک بوک پرو دارای دو هسته گرافیکی بیشتر است. باید به این نکته توجه کرد که چیپ‌های M3 Pro و M3 Max تنها در انحصار مک بوک پرو بوده و امکان خرید مک بوک ایر با این دو پردازنده وجود ندارد. البته قیمت مک بوک پرو با انتخاب این چیپ‌ها به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همچنین مدل پایه هر دو لپ تاپ تنها ۸ گیگابایت رم داشته و برای افزایش آن به ۱۶ گیگابایت باید ۲۰۰ دلار هزینه کنید که همین موضوع سر و صدای زیادی را از زمان معرفی مک بوک پرو ایجاد کرده است.

خوشبختانه عملکرد هر دو لپ تاپ در استفاده‌های روزمره بسیار خوب بوده و تفاوت چندانی نیز بین آنها وجود ندارد. از این رو اگر فقط برای انجام کارهای پایه به دنبال خرید مک بوک هستید، خرید مدل ارزان‌تر به نفع شما و جیبتان خواهد بود. با این حال اگر قصد انجام کارهایی مانند تدوین و خروجی گرفتن از فایل‌ها و صد البته بازی کردن را دارید، مک بوک پرو انتخاب بهتری برای شماست. وجود فن در مک بوک پرو باعث شده تا این لپ تاپ عملکرد پایدارتری نسبت به مک بوک ایر داشته و به طور متوسط ۱۵ درصد عملکرد بهتری از خود به ثبت برساند. همچنین دمای مدل پرو در مقایسه با ایر در زمان انجام کارهای سنگین پایین‌تر است.

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش یکی از مواردی است که در زمان مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر توجه کمتری به آن شده است. مهم‌ترین تفاوت بین مدل ایر و پرو در نرخ تازه سازی صفحه نمایش دو دستگاه نهفته است. متاسفانه سیاست اپل در جهت سوق دادن کاربران به سوی خرید مدل گران‌تر بوده و نرخ تازه سازی صفحه نمایش در این راه قربانی شده است. مک بوک پرو از صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی برخوردار بوده که استفاده از لپ تاپ را لذت بخش‌تر کرده و تجربه بسیار بهتری را برای شما فراهم خواهد کرد. در سوی مقابل نرخ تازه سازی صفحه نمایش مک بوک ایر فقط ۶۰ هرتز است؛ موردی که در لپ تاپ‌های ارزان‌تر کمپانی‌هایی مانند لنوو و ایسوس نیز شاهد آن نیستیم.

یکی دیگر از تفاوت‌های صفحه نمایش این دو لپ تاپ مربوط به میزان روشنایی صفحه آنهاست. روشنایی صفحه نمایش مک بوک ایر در بیشترین حالت به ۵۰۰ نیت رسیده که در اغلب مواقع در محیط‌های داخلی کافی خواهد بود. لپ تاپ گران‌تر اپل اما از صفحه نمایشی ۱۶۰۰ نیتی برخوردار بوده که تفاوت خود با مک بوک ایر را در محیط‌های پرنور به خوبی نشان خواهد داد.

سومین و آخرین تفاوت این دو لپ تاپ گران قیمت در این بخش به نوع پنل استفاده شده در صفحه نمایش آنها مربوط می‌شود. در مک بوک ایر از پنل ساده LCD استفاده شده است که در مقایسه با پنل Mini LED استفاده شده در مک بوک پرو از کنتراست و عمل رنگ پایین‌تری برخوردار است.

در نهایت می‌توان اگر صفحه نمایش از اهمیت بالایی برای شما برخوردار بوده و زمان زیادی را صرف تماشای فیلم یا تدوین محتوای تصویری می‌کنید، خرید مک بوک پرو انتخاب مناسب‌تری برای شما به حساب می‌آید. نوع پنل بکار رفته در این لپ تاپ در کنار روشنایی و نرخ تازه سازی بالاتر آن صرف هزینه بیشتر برای خرید این لپ تاپ را به خوبی توجیه می‌کند.

مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر از نظر باتری

بدون شک باتری یکی از نقاط قوت لپ تاپ‌های اپل در مقایسه با رقبا به شما می‌رود. این کمپانی ادعای عمر ۱۸ ساعته باتری برای مک بوک ایر و عمر ۲۲ ساعته برای مک بوک پرو را دارد. البته این دوام بسته به نوع استفاده شما از دستگاه داشته و تفاوت زیادی بین تماشای فیلم و خروجی گرفتن از پروژه‌های سنگین وجود دارد. با این حال و با توجه به تست‌های مختلف می‌توان گفت که باتری مک بوک پرو به طور میانگین ۱۵ درصد دوام بیشتری نسبت به مک بوک ایر خواهد داشت.

سخن آخر

تا اینجا به مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر پرداختیم و حال زمان پاسخ به این سوال رسیده که کدام لپ تاپ را بخریم؟ اگر قصد صرف حداقل هزینه ممکن برای انجام کارهای روزمره خود را دارید، مک بوک ایر به راحتی از پس انجام آنها بر آمده و می‌توانید در بلند مدت روی عملکرد آن حساب کنید. در سوی مقابل اگر پایداری عملکرد در فعالیت‌های سنگین مانند تدوین برای شما از اولویت بالایی برخوردار است، پیشنهاد ما به شما صرف هزینه بیشتر برای خرید مک بوک پرو است. البته با این هزینه بیشتر در کنار عملکرد بهتر به باتری بادوام‌تر در کنار صفحه نمایش بسیار با کیفیت‌تری دسترسی خواهید داشت. نظر شما در مورد لپ تاپ‌های جدید اپل چیست؟ به نظر شما کدام یک از ارزش خرید بالاتری برخوردار است؟ فراموش نکنید که نظرات و سوالات خود پیرامون مک بوک پرو و مک بوک ایر را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در وب‌سایت دی‌جی‌لند به اشتراک بگذارید.

نوشته مقایسه مک بوک پرو و مک بوک ایر اولین بار در نیوز الکترونیک. پدیدار شد.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید