۰

پردازنده‌های لپ تاپ Snapdragon X رسماً معرفی شدند؛ حتی بهتر از اپل سیلیکون برای ویندوز

پردازنده‌های لپ تاپ Snapdragon X رسماً معرفی شدند؛ حتی بهتر از اپل سیلیکون برای ویندوز
بازدید 6
مدت زمان خواندن نوشته : 5 دقیقه


شرکت کوالکام همانطور که وعده داده بود، ساعتی پیش به صورت رسمی از تراشه پردازشی اسنپدراگون ایکس پلاس، به عنوان یک پردازنده جدید برای ویندوز در رایانه های شخصی ARM رونمایی کرد. این پلتفرم نوید «عملکرد استثنایی»، کارایی سطح بالا و مصرف توان بسیار مدیریت شده را همراه با قابلیت‌های قدرتمند هوش مصنوعی روی دستگاه را می‌دهد. در ادامه با ما و معرفی این پلتفرم همراه باشید.

بسیاری از افراد صاحب‌نظر در حوزه پردازنده و کامپیوترهای شخصی معتقفدند که اگر فقط و فقط یک شرکت وجود داشته باشد که بتواند جلوی پردازنده‌های سطح بالای Apple Silicon که چند سالی می‌شود وارد حوزه PC و لپ‌تاپ شده‌اند بایستد، آن شرکت Intel یا AMD نخواهد بود. در واقع همه انگشت‌ها، کوالکام و اژدهای قرمز آن را نشانه می‌روند تا بیاید و این آشفته بازار لپ‌تاپ‌های ویندوزی را بهم زده و رسیدن به حد و حدود توان پردازشی بالا در حد پردازنده‌های سری M را همزمان با مصرف توان بسیار پایین آنها و بدون نیاز به خنک‌کننده‌های فعال، در دنیای ویندوز نیز میسر کند.

در همین راستا، ساعتی پیش شرکت کوالکام پس از یک معرفی جذاب، از ورود قریب‌الوقوع پردازنده لپ تاپ اسنپدراگون ایکس پلاس به عنوان نسخه کم‌مصرف‌تر، ارزان‌تر و جذاب خود برای بازار لپ‌تاپ، خبر داد.

SDx-plus-2.jpg

این رویداد همچنین با ارائه اطلاعات بیشتر در مورد تراشه های اسنپدراگون ایکس Elite که قبلا توسط کوالکام معرفی شده بود، همراه شد. اگرچه این اولین باری نیست که پردازنده‌های ساخت کوالکام را در حوزه پرطرفدار لپ‌تاپ می‌بینیم، اما باید گفت که این اولین باری است که این شرکت می‌تواند تراشه‌ای داشته باشد که از نظر سرعت با اپل، اینتل و AMD رقابت کند.

مشخصات فنی پردازنده‌های Snapdragon X Plus

همانطور که عنوان شد، اسنپدراگون ایکس پلاس تراشه لپ تاپ سطح پایه کوالکام است. این SoC دارای 10 هسته پردازشی برای CPU، 42 مگابایت حافظه نهان، حداکثر فرکانس چند رشته ای 3.4 گیگاهرتز و یک NPU با توان جذاب 45 TOPS است که می‌تواند ضربه محکمی به انبوه ادعاهای AMD و اینتل برای انجام عملیات هوش مصنوعی مولد به صورت بومی، روی لپ‌تاپ‌ها باشد.

البته باید به خاطر داشته باشید، TOPS  در عمل، یک واحد اندازه گیری بسیار سلیقه‌ای است که می تواند تاثیرگذارتر از آنچه هست به نظر برسد، زیرا لزوماً شرکت‌ها در اعلان‌های تبلیغاتی خود، نوع یا کیفیت آن محاسبات را در نظر نمی گیرد و بهتر است در بررسی‌های ثالث، افراد بی‌طرف نسبت به مقایسه دو محصول در اینباره صحبت کنند.

در کنار ویژگی‌های فوق، اسنپدراگون ایکس پلاس از حافظه رم  LPDDR5x با حداکثر سرعت انتقال 8448 MT/s پشتیبانی کرده و درون خود به یک پردازنده گرافیکی Adreno یکپارچه با توان پردازشی 3.8 ترافلاپس مجهز شده  است.

SDx-plus-3.jpg

همانطور که بالاتر عنوان شد، کوالکام همچنین سه پردازنده دوازده هسته‌ای Snapdragon X Elite را با حداکثر فرکانس چند رشته‌ای 3.8 گیگاهرتز و iGPU تا 4.6 TFLOP نیز به بازار عرضه خواهد کرد. هر سه این تراشه‌ها نیز از یک واحد پردازش عصبی یا همان NPU با مشخصات یکسان استفاده کرده و قادر به آدرس‌دهی رم با سرعت انتقال 8448 میلیون دستورالعمل در ثانیه و برابر با سرعت اسنپدراگون ایکس پلاس خواهند بود.

علاوه بر این، پردازنده گرافیکی این پردازنده‌ها می‌تواند تا سه نمایشگر خارجی را در رزولوشن 4K با نرخ بروزرسانی 60 هرتز با HDR، تا دو نمایشگر 4K را با رفرش ریت 120 هرتز و یک نمایشگر 5K را نیز با سرعت 60 هرتز، راه‌اندازی کند.

مشخصات کامل سری Snapdragon X

دو SKU برتر کوالکام در این زمینه به ویژگی خاصی موسوم به Dual-Core Boost  مجهز شده‌اند که به نوعی می‌توان آن را معادل  Turbo Boost اینتل یا Turbo Core AMD دانست. این قابلیت، امکان رسیدن به فرکانس بالاتر سرعت کلاک هر هسته تا 4.2 گیگاهرتز را می‌دهد. در عین حال پردازنده به صورت پویا فرکانس هسته‌های خود را تنظیم می‌کند و تنها زمانی که به سرعت بیشتر نیاز داشته باشد، اجازه افزایش را صادر می‌کند.

مشخصات پردازنده‌های جدید کوالکام Snapdragon X برای پلتفرم لپ‌تاپ به شرح زیر است:








مدل تراشه پردازشی

تعداد هسته

حافظه کش

کلاک حداکثر

Dual-Core Boost

GPU

NPU

رم

Snapdragon X Elite X1E-84-100

12

42MB

3.8GHz

4.2GHz

4.6TFLOPs

45 TOPS

LPDDR5X

8448Mt/s

Snapdragon X Elite X1E-80-100

12

42MB

3.4GHz

4.0GHz

3.8TFLOPs

45 TOPS

LPDDR5X

8448Mt/s

Snapdragon X Elite X1E-78-100

12

42MB

3.4GHz

3.8TFLOPs

45 TOPS

LPDDR5X

8448Mt/s

Snapdragon X Plus X1P-64-100

10

42MB

3.4GHz

3.8TFLOPs

45 TOPS

LPDDR5X

8448Mt/s

همه هسته‌های CPU کوالکام اسنپدراگون سری ایکس از نوع هسته‌های با کارایی بالا (P-Core) هستند.

شاید بتوان گفت که جذاب‌ترین نکته در مورد این پردازنده‌های ARM عدم وجود معماری هیبریدی در آنها (مثل Apple Silicon و تراشه‌های اینتل) است که در آن تعداد هسته‌ها به دو نوع هسته‌های اختصاصی عملکرد و کارایی تقسیم می‌کند. هر دو شرکت از این معماری به عنوان روشی عالی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر باتری یاد کرده اند و در عمل نیز دیده‌ایم که ادعای مطرح شده صحیح هستند.

بازی‌های سطح بالای ویندوز به راحتی روی Snapdragon X اجرا می‌شوند!

اما در نقطه مقابل شرکت کوالکام معتقد است که همه هسته‌های اسنپدراگون آن «هسته‌های عملکردیی (معادل هسته نوع P)» هستند. کوالکام مدعی‌ست که با استفاده از این ساختار می‌تواند به صورت همزمان از نظر عملکرد، بهره‌وری انرژی و عمر باتری، محصولات ساخته شده با پردازنده‌های اپل، اینتل و AMD را شکست دهد.

حتی این ادعا نیز توسط کوالکام مطرح شده که بسیاری از بازی‌های سطح بالای ویندوز، تنها با استفاده از امولاتورها (شبیه‌ساز ویندوز روی ARM) قادر به اجرا در لپ‌تا‌پ‌های اسنپدراگون ایکس خواهند بود. ادعایی که در صورت تحقق می‌تواند به انقلابی بزرگ در حوزه لپ‌تاپ‌های با توان عملکرد بالا و حتی گیمینگ تبدیل شود.

زمان عرضه پردازنده‌های Snapdragon X Elite

باید گفت که مسلماً بدون تست نهایی توسط بررسی‌کنندگان مستقل، شاید فعلاً در مورد صحبت کردن با چنین شور و حرارتی کمی زود باشد. به هر حال ما نیز منتظریم که محصولات ساخته شده با پلتفرم Snapdragon X وارد بازار شوند و بتوانیم آنها را از نزدیک دیده و مورد بررسی قرار دهیم.

طبق گفته کوالکام، اولین دستگاه های مجهز به اسنپدراگون ایکس پلاس در اواسط سال 2024 وارد بازار خواهند شد. انتظار می‌رود که Surface Pro 10 که اخیراً اطلاعات ویژه‌ای در مورد آن فاش شده، یکی از آن رایانه‌های شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی ویندوز 11 با Snapdragon X Plus باشد.



منبع

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید