۰

پردازنده‌های Meteor Lake-PS اینتل با سوکت LGA-1851 معرفی شدند

پردازنده‌های Meteor Lake-PS اینتل با سوکت LGA-1851 معرفی شدند
بازدید 63
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


اینتل امروز از اولین پردازنده‌های سوکت LGA-1851 خود رونمایی کرد که هم‌زمان اولین مدل‌های Core Ultra دسکتاپ هم محسوب می‌شوند. در ادامه می‌توانید با پردازنده‌های Meteor Lake-PS اینتل، مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

علی‌رغم اینکه پردازنده‌های جدید اینتل مبتنی بر سوکت LGA-1851 هستند و برای اولین بار شاهد استفاده از برند Core Ultra برای یک پردازنده غیر لپ‌تاپ هستیم، اما این پردازنده‌ها برای کاربران معمولی و گیمرها ساخته نشده‌اند. پردازنده‌های Meteor Lake-PS اینتل مخصوص محاسبات در مرز هستند.

معرفی اولین پردازنده‌های Core Ultra سوکت LGA-1851 اینتل

آنطور که اینتل می‌گوید، پردازنده‌های Core Ultra سری PS مخصوص سیستم‌های اج مجهز به هوش مصنوعی هستند. به طور دقیق‌تر این پردازنده‌ها مخصوص سیستم‌های اج مورد استفاده برای شتاب‌بخشی به هوش مصنوعی، پردازش مدیا و گرافیک کامپیوتری هستند. CPUهای Meteor Lake-PS به گرافیک داخلی Arc مجهز شده‌اند که می‌بایست قدرت قابل‌توجهی داشته باشد.

اج کامپیوتینگ

اگر بخواهیم ساده بگوییم، این پردازنده‌ها مخصوص سیستم‌های اج مورد استفاده در فروشگاه‌ها، محیط‌های آموزشی، شهرهای هوشمند، مشتریان صنعتی، کیوسک‌های مجهز به هوش مصنوعی و پایانه‌های فروش هوشمند هستند که در آنها باید پردازش یا نگه‌داری داده‌ها در همان نقطه صورت بگیرد تا تاخیر پایین نگه‌داشته باشد. محاسبات در مرز به این معنا است که به جای انتقال و پردازش داده‌ها در یک دیتاسنتر مرکزی یا ابری، این کارها در نزدیکی ورودی صورت بگیرد. البته هنوز هم این سیستم‌ها به فضای ابری متصل هستند.

طبق آنچه که اشاره شد، سیستم‌های اج هنوز به قدرت محاسباتی قابل‌توجهی نیاز دارند و صرفاً به محاسبات ابری متکی نیستند.

پردازنده‌های Meteor Lake-PS اینتل

به پردازنده‌های Meteor Lake-PS اینتل بازگردیم، این مدل‌ها دارای توان طراحی گرمایی 45 وات هستند اما مشتریان می‌توانند بسته به نیاز آن‌ها را در بازه 20 تا 65 وات تنظیم کنند. این پردازنده‌ها بسته به مصرف در دو خانواده HL و UL نیز عرضه می‌شود که دارای مصرف 15 واتی است.

مشخصات پردازنده‌های Meteor Lake-PS اینتل

این پردازنده‌ها از مدل‌های Core Ultra 3 تا Core Ultra 7 تشکیل شده‌اند و دست‌کم فعلاً خبری از Core Ultra 9 نیست. در هر صورت شاهد پردازنده‌هایی با پشتیبانی از حافظه رم 5600 مگاهرتزی DDR5 و تا دو اس‌اس‌دی PCIe Gen4 هستیم. این سیستم‌ها از چهار وسیله مبتنی بر Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنند اما به طرز عجیبی خبری از Thunderbolt 5، وای‌فای 7 یا PCIe Gen5 نیست.

جالب اینکه اینتل می‌گوید ابعاد سوکت LGA-1851 مشابه LGA-1700 است، هرچند که با یکیدگیر سازگاری ندارند. این پردازنده‌ها در فصل چهارم امسال عرضه می‌شوند.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید