۰

چینی ها پردازنده بومی 16 هسته ای با توانایی رقابت با AMD Zen 3 ساختند

چینی ها پردازنده بومی 16 هسته ای با توانایی رقابت با AMD Zen 3 ساختند
بازدید 22
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


بر اساس گزارش‌ها شرکت چینی Loongson طراحی پردازنده 16 هسته‌ای LS3C6000 را برای استفاده در کامپیوترهای سرور با موفقیت به پایان رسانده است. این پردازنده جدید از جدیدترین نسل از معماری مجموعه دستورالعمل LoongArch بهره می‌برد و آن‌طور که این سازنده چینی ادعا می‌کند، کارایی قابل مقایسه با هسته‌های AMD Zen 3 دارد.

پردازنده چینی Loongson LS3C6000 به 16 هسته پردازشی مبتنی بر ریزمعماری LA664 مجهز است که از SMT هم پشتیبانی می‌کند و هر هسته پردازشی آن قادر به اجرای هم زمان دو Thread است. هسته‌های جدید با استفاده از فناوری انحصاری DragonChain با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که انتظار می‌رود مشکل افت کارایی ناشی از افزایش تعداد هسته‌ها را در پردازنده‌های چینی برطرف کند. این فناوری در آینده برای ساخت پردازنده‌های 32 و 64 هسته‌ای نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رسیدن پردازنده چینی Loongson LS3C6000 به مرحله تولید

Loongson می‌گوید پردازنده‌های آتی مبتنی بر ریزمعماری LoongArch 6000 دارای عملکرد IPC مشابه ریزمعماری AMD Zen 3 هستند که ادعای بزرگی است. پردازنده‌های کنونی Loongson فرسخ‌ها از نظر کارایی از پردازنده‌های اینتل و AMD عقب هستند، از همین رو اگر ادعای چینی‌ها درست باشد، به پیشرفت بزرگی دست یافته‌اند.

نقشه راه پردازنده های بومی چین

در صورتی که واقعاً کارایی IPC پردازنده‌های چینی با AMD Zen 3 قابل مقایسه باشد، می‌توانند به یک جایگزین برای پردازنده‌های EPYC و Xeon تبدیل شوند و چینی‌ها کمتر از پردازنده‌های غربی در سرورهای جدید خود استفاده کنند.

با وجود ادعاهای Loongson، نباید فراموش کرد عملکرد IPC به تنهایی کافی نیست و پردازنده‌های چینی از نظر فاکتورهای دیگری چون فرکانس و پلتفرم، بسیار ضعیف‌تر از نمونه‌های غربی هستند.

در همین رابطه بخوانید:

– پردازنده چینی Loongson 3A6000 در حد و اندازه i5-14600K اینتل ظاهر شد

– پردازنده چینی Loongson 3A6000 قوی‌تر از نسل دهم اینتل ظاهر شد

– عملکرد خیره کننده ریزمعماری پردازنده چینی Loongson 3A6000؛ به خوبی Zen 4 و Raptor Lake

حالا باید منتظر ماند و دید با آماده شدن پردازنده 16 هسته‌ای LS 3C6000 برای تولید انبوه، پردازنده بومی چین می‌تواند به تهدیدی برای اینتل و AMD تبدیل شود یا نه. می دانیم چینی‌ها با جدیت تمام در تلاش برای کاهش وابستگی به تراشه‌های غربی هستند.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید