۰

2,600 بنچمارک رسمی اینتل به دلیل تقلب بی اعتبار شد

2,600 بنچمارک رسمی اینتل به دلیل تقلب بی اعتبار شد
بازدید 41
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


سازنده بنچمارک مشهور SPEC CPU 2017 اعلام کرده به دلیل تقلب نرم افزاری، بیش از 2600 بنچمارک رسمی محصولات اینتل فاقد اعتبار هستند. ظاهراً اینتل از یک کامپایلر دستکاری‌شده استفاده کرده است که موجب تغییر نتایج می‌شود.

طبق اعلام این توسعه دهنده، از این پس نتایج کسب شده با یک نسخه خاص از کامپایلر اینتل را به دلیل شائبه تقلب، اعلام نمی‌کند. هم زمان نتایج بیش از 2,600 بنچمارک رسمی پردازنده‌های اینتل برچسب خورده‌اند و اعتبار آنها زیر سؤال رفته است. این نتایج عمدتاً مربوط به پردازنده‌های نسل چهارمی Xeon Sapphire Rapids است.

متهم شدن اینتل به تقلب در بنچمارک‌های رسمی

SPEC CPU 2017 یک بنچمارک است که عمدتاً برای سرورها، دیتاسنترها و سیستم‌های ورک استیشن مورد توجه قرار می‌گیرد. این بنچمارک با شبیه سازی بار پردازشی سنگین در سناریوهای مختلف، امکان مقایسه کارایی پردازنده‌ها و نسل‌های مختلف را می‌دهد. امتیاز کسب شده در بنچمارک SPEC CPU 2017 تنها از قدرت سخت افزاری ناشی نمی‌شود و نرم افزار هم در آن نقش موثری دارد.

image.jpg
برچسب خوردن نتایج اینتل

یکی از جنبه‌های نرم افزاری مهم که تأثیر موثری بر امتیاز کسب شده در بنچمارک SPEC CPU 2017 دارد، کامپایلر است. کامپایلرهای اینتل کُدهای نوشته شده را برای اجرای بهتر توسط CPU بهینه سازی می‌کنند. حالا مشخص شده کامپایلر oneAPI DPC به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا به جای دستیابی به عملکرد بهتر در زمان اجرای پردازش‌های مشابه بنچمارک SPEC CPU 2017، دقیقاً در همان بنچمارک عملکرد بهتری به نمایش بگذارد.

بدیهی است بهینه سازی کامپایلرها برای اجرای بهینه‌تر کُدها یک امر معمول و پذیرفته شده است، با این حال زمانی که تنها برای بنچمارک ها بهینه سازی می‌شوند، شائبه تقلب مطرح می‌شود. SPEC تاکید کرده باید نتایج بنچمارک ها بازتاب دهنده عملکرد در دنیای واقعی باشند، از همین رو چنین بهینه سازی هایی تقلب محسوب می‌شوند.

رسانه Phoronix می‌گوید تأثیر بهینه سازی های مورد بحث در بنچمارک SPECint به طور کلی حدود 9 درصد است و در نسخه‌های 2022.0 تا 2023.0 کامپایلر Intel oneAPI یافت می‌شود. به این ترتیب نتایج رسمی اعلام شده از سوی اینتل در سال 2022 میلادی مورد تردید است.

تقلب‌های نرم افزاری از این دست بی سابقه نیستند. در سال 2003 میلادی انویدیا متهم شد هنگام اجرای بنچمارک 3DMark 2003 بهینه سازی هایی را اعمال می‌کند که در حالت عادی خاموش باقی می‌مانند تا با این کار عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. جالب اینکه انویدیا خود AMD را متهم می‌کرد که برخی تنظیمات گرافیکی را پایین می‌آورد تا نرخ فریم دهی بازی‌ها را بالا ببرد.



منبع

برچسب‌ها, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید