سال ۲۰۰۷ زمانی که شوترهای اول شخص بسیار زیاد شده بودند، یوبیسافت با اساسینز کرید یک حرکت نوآورانه انجام داد. در آن دوره، ورود به یک فضای تاریخی با سبک و سیاق مخفیکاری بسیار کمیاب بود. اساسینز کرید یک نفس تازه به این ژانر داد و پس از آن بسیاری از بازیها از فرمول یوبیسافت استفاده کردند.
حالا سری بازیهای اساسینز کرید به یکی از مهمترین فرنچایزهای یوبیسافت تبدیل شده است. از سال ۲۰۰۷ تا به الان نزدیک به ۱۱ نسخه از این بازی منتشر شده است. در کنار اینها بازیهای فرعی بسیاری هم از این فرنچایز وجود داشته است. بسیاری اعتقاد دارند که سری اساسینز کرید، تاثیر زیادی بر محبوبیت بازیهای تاریخی داشته است. این سری بازی با هر نسخهاش یک برهه تاریخی مهم را روایت میکند و دید خاص خودش را ارائه میدهد. البته که روایت داستان در این سری بازی، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تاثیرات زیادی در محبوبیت این عنوان داشته است.
اما در سالیان اخیر به خصوص پس از انتشار نسخهی Syndicate، بعضی از طرفداران این مجموعه اعتقاد داشتند که این سری بازی گرفتار حلقهی تکرار شده است. پس از آن یوبیسافت عرضهی سالانهی این بازی را متوقف کرد و با یک سال تاخیر نسخهی Origins منتشر شد. نسخهای که تغییرات گستردهای در ریشهی این عنوان به جا گذاشت. در نسخهی Origins و Odyssey، المانهای نقشآفرینی بسیار پررنگ شدند و این مسئله، بعضی از طرفداران را ناامید کرده بود. در نسخهی Valhalla بخش اکشن بازی پیشرفتهایی کرده بود اما عدهای همچنان معتقد هستند که این بازی یک اساسینز کرید واقعی نیست.
یکی از نکات جذاب داستان اساسینز کرید در آن است که اساسا اتفاقات بازی در یک دنیای واقعیت مجازی رخ میدهد. مسئلهای که شاید امروز با پیشرفت تکنولوژی قابل درک شده باشد. همهی رویدادهای تاریخی بازی از دید یک شخص در دنیای امروزی و مدرن اتفاق میافتد. البته در قرن معاصر هم رویدادهای تاریخی بسیاری رخ داده که برای این عنوان به شدت مناسب است. اما یک اساسینز کرید خارج از وقایع تاریخی به چه شکل خواهد بود.
فهرست مطالب
داستان سری در جهان مدرن
تقریبا در هر نسخه این بازی، بازیکنان توانایی گشت و گذار در دنیای مدرن را داشتند. در نسخههای اول بازیکنان، ماجراهای دزموند مایلز را دنبال میکردند. فردی که به واسطه DNA منحصر به فردش و تکنولوژی آنیموس، میتوانست با اجدادش در تاریخ ارتباط برقرار کند. در نسخههای Black Flag و Rouge هم فردی ناشناس که کارمند شرکت Abstergo بود، قابلیت ورود به جهان تاریخی را داشت. اما در نسخه Origins کاراکتری به نام لیلا حسن وارد داستان شد که بازیکنان در برخی اوقات، هدایت او را به عهده میگرفتند.
بخشهای مدرن همیشه در بازیهای اساسینز کرید وجود داشته اما هرگز جذابیت اصلی این عنوان نبوده است. تا حدودی در نسخه سوم بازی، مراحل و لوکیشنهای مدرن در بازی زیاد بودند اما در نسخههای دیگر، این تجربه بسیار کوتاه بود. این که اساسینز کریدهای تاریخی تا چه زمانی جذابیت خواهند داشت مشخص نیست؛ اما اگر یوبیسافت تصمیم بگیرد تا یک نسخه مدرن از این فرنچایز را بسازد، میتواند یک حرکت جالب و جذاب باشد.
داستان سری اساسینز کرید از سال ۲۰۰۷ تا الان با هر نسخه، پیچیدهتر وعمیقتر شده است. در نسخههای پیشین بازی، اتفاقاتی که در جهان مدرن رخ داده بسیار جذاب بوده اما یوبیسافت هرگز داستانهای این برهه زمانی را به طور کامل روایت نکرده است. تهدیدهای تکنولوژی، توطئههای درون Abstergo و تهدیداتی که تکنولوژی آنیموس برای بشریت دارد از نکاتی است که در سری اساسینز کرید مطرح شده اما هرگز به طور عمیق روایت نشده است. روایت این داستانها در یک نسخه اساسینز کرید که در جهان مدرن اتفاق میافتد، میتواند یک خط داستانی جذاب را خلق بکند.
از طرفی فروش نسخههای اخیر اساسینز کرید بسیار خوب بوده و این مسئله میتواند ریسکپذیری یوبیسافت برای ساخت یک نسخه مدرن را کاهش دهد. اما بالاخره روزی باید این فرنچایز به پایان خودش برسد. با توجه به خط داستانی کنونی سری، بعید نیست که پایان این داستان بزرگ در جهان مدرن اتفاق بیفتد. کاراکترهایی مثل دزموند و لیلا توانستند از تکنیکهای اساسینها در جهان مدرن استفاده بکنند. مانند برخی مراحل در نسخه سوم و نسخه والهالا که کاراکترهای ذکر شده در محیط مدرن به مانند اساسینها در گذشته، رفتار میکردند.
نکته دیگری که در داستان مورد توجه قرار میگیرد آن است که نبرد تمپلارها و فرقه اساسینها در طول تاریخ (تاریخ مطرح شده در بازی) همیشه وجود داشته است. حتی در بخشهایی از بازی Syndicate نیز وجود گروههای مخالف را به شکل محدودی دیدیم. شکل دادن این دو گروه در جهان مدرن میتواند یک رویداد جذاب را خلق کند. از طرفی تمامی اتفاقات تاریخی سری، تاثیرات مستقیم در زمان حال داشته است.
جالب است که بدانید در نسخه اول بازی Watch Dogs در یکی از مراحل، کاراکتر اصلی بازی باید مدیرعامل شرکت آبسترگو را به قتل برساند. طبق برخی از نظریهها میتوان گفت که جهان واچ داگز و اساسینز کرید یکسان است. حتی در بازی Watch Dogs Legion هم رویدادی با محوریت اساسینز کرید اتفاق افتاد. با توجه به این نکات، پلاتهای داستانی جذابی برای یک اساسینز کرید مدرن وجود دارد.
گیمپلی بازی به چه شکل خواهد بود؟
یکی از دلایل محبوبیت این سری بازی، تنوع جهانها است. بازیکنان اساسینز کرید بازی میکنند چون این بازی به آنها اجازه میدهد تا تجربههای تاریخی شگفتانگیزی را داشته باشند. از گشت و گذار در یونان باستان گرفته تا دریانوردی در دریاهای کارائیب. این فرنچایز همیشه تجربههای جدیدی به بازیکنان ارائه کرده است. اگرچه همانطور که پیشتر هم گفتیم، انتخاب رویدادهای تاریخی برای یوبیسافت در حال حاضر، محدود شده است.
از نظر گیمپلی هم ایجاد ویژگیهای جدید در نسخههای پیشرو برای یوبیسافت آسان نیست. ابزارهای مبارزه هم در تاریخ محدود به شمشیرها و سپرها میشود. سفر کردن در جهان بازی هم فقط با اسبها و کشتیها انجام میشود. سلاحها در جهان مدرن به شکل دیگری خواهد بود. در یک جهان مدرن بازیکن میتواند از سلاحات مختلف مخفیکاری استفاده بکند. ایجاد حرکات پارکور در ساختمانهای مدرن، میتواند یک فرمول جذاب برای یوبیسافت باشد.
اگرچه که یوبیسافت با واچ داگز کاری مشابه را انجام داده است. بازیکنان در این بازی باید به شکل مخفیانه حرکت کنند و با استفاده از دانش هک، در مسیرشان حرکت کنند. اما سیستم پارکور اساسینز کرید منحصر به فرد است. انتقال این سیستم به قالب بازیهای واچ داگز یک شروع خوب خواهد بود.
البته در این زمینه ممکن است نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد. شاید یک شهر امروزی به اندازه مصر باستان یا ایتالیای دوره رنسانس جذاب نباشد و نتواند بازیکنان را مجذوب خودش بکند. البته که بازیهای جهان باز در شهرهای مدرن هم وجود داشته که بسیار موفقیتآمیز بودند. سری بازیهای GTA و بازی اخیر اسپایدرمن از بهترین نمونههای این بازیها محسوب میشوند. اما سری اساسینز کرید با تاریخ عجین شده است. مثلا سفر در شهرهای ونیز یا فلورانس یا لندن میتواند گزینههای مناسبی برای جهان اساسینز کرید مدرن باشد. چون که این شهرها تا حدودی بافت تاریخی خود را حفظ کردهاند.
آینده سری اساسینز کرید چه خواهد شد؟
از انتشار نسخه والهالا یک سال گذشته و یوبیسافت در طول این سال، محتواهای زیادی را برای این بازی عرضه کرده است. یکی از بستههای الحاقی که برای این بازی هم منتشر شد، تمرکز زیادی در تاریخ نورس و وایکینگها داشت و با هدف ارائه اطلاعات دقیق از وایکینگها ساخته شد. احتمال دارد که در سال ۲۰۲۲ خبرهایی از نسخه بعدی اساسینز کرید بشنویم.
از مدتها قبل شایعه شده بود که یوبیسافت قصد دارد تا یک نسخه از این سری بسازد که در آن بازیکنان بتوانند در جهانهای مختلف بازی بکنند. اما این اتفاق به خاطر سختافزار کنسولهای نسل هشتمی ممکن نبود اما با عرضه کنسولهای نسل جدید به نظر میآید که این امکان برای آنها فراهم شده باشد. اگرچه شایعاتی هم وجود دارد که میگویند نسخه بعدی اساسینز کرید سرویس محور خواهد بود.
از منظر تاریخی هم هنوز داستانهایی برای اساسینز کرید وجود دارد. داستانهای تاریخی چین و یا ژاپن شاید این روزها به واسطه درخشش بازی Ghost of Tsushima بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته که بسیاری از طرفداران ایرانی این سری، دوست دارند که در قالب اساسینز کرید، سفری به ایران باستان داشته باشند. به خصوص که در نسخه آدیسی، اشارات فراوانی به امپراطوری ایران شده است. شاید اساسینز کرید مدرن، خلاف اصول و ریشه سری عمل بکند اما به هر حال ایده جذابی خواهد بود.
نظرات کاربران