۰

انتخاب بهترین هارد اکسترنال

انتخاب بهترین هارد اکسترنال
بازدید 51
مدت زمان خواندن نوشته : 16 دقیقه

اگر شما هم تاکنون برای خرید یک هارد اکسترنال اقدام کرده باشید، مطمئناً با مدل‌های مختلفی از این محصولات مواجه شده‌اید که توسط برندهای متفاوت و با قیمت‌هایی گوناگون عرضه شده‌اند و این امر می‌تواند فرآیند خرید یک هارد اکسترنال کاربردی و خوش قیمت را پیچیده کند. از این رو در این راهنمای خرید هارد نیوز الکترونیک، ما تمام نکات مهم در خرید هارد اکسترنال را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با در نظر گرفتن این نکات بهترین هارد اکسترنال را انتخاب و خریداری کنید. 

همانطور که می‌دانید ذخیره و آرشیو اطلاعات به صورت امن همواره یکی از مسائل مهم در حوزه کامپیوتر بوده و هست. یکی از روش‌هایی که امنیت اطلاعات شخصی و حساس شما را افزایش می‌دهد، استفاده از هاردهای اکسترنال با قابلیت رمزگذاری داخلی است که در حال حاضر در اکثر محصولات بازار یافت می‌شود.

شما به لطف این محصولات می‌توانید، فایل‌ها و اطلاعات خود را روی هارد اکسترنال کپی کرده و سپس آن را رمزگذاری نموده و از سیستم جدا کنید. در این صورت بدون داشتن رمز و اتصال آن به یک کامپیوتر، هیچ راهی برای دسترسی به اطلاعات داخل این هارد اکسترنال وجود ندارد.

افزون بر این، با توجه به اینکه حجم فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی نیز روز به روز افزایش می‌یابد شما می‌توانید برای ذخیره فایل‌های بازی و آرشیو فیلم‌های خود از یک هارد اکسترنال خوب استفاده کنید. اما با وجود مدل‌های مختلف از این محصولات در بازار ایران، ابتدا لازم است این راهنمای خرید هارد اکسترنال را مطالعه کنید تا با نکات مهم در خرید هارد اکسترنال آشنا شوید. در ادامه‌ی این راهنمای خرید هارد External هرآنچه برای خرید یک محصول خوب لازم است را فرامی‌گیرید. 

راهنمای خرید هارد اکسترنال وسترن دیجیتال

فهرست مطالب

هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟

هارد اکسترنال یک دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات است که خارج از سخت افزار داخلی یک کامپیوتر یا لپ تاپ کار می‌کند و با کابل USB و حافظه‌ی داخلی خود به سیستم کاربر متصل می‌شود. در حالت کلی هاردهای اکسترنال از نظر کاربرد شباهت بسیاری با فلش مموری‌های موجود در بازار دارند، با این تفاوت که هارد اکسترنال ظرفیت بسیار بالاتری دارد، اما فضای بیشتری نیز اشغال می‌کند و در حد فلش مموری‌ها حمل‌پذیر نیست. 

با وجود اینکه امروزه استفاده از فضاهای ابری یا همان کلاد (Cloud) رایج‌تر و راحت‌تر شده، اما این فناوری هنوز با حالت ایده‌آل فاصله‌ی بسیاری دارد. برای استفاده از فناوری‌های کلاد علاوه بر نیاز به یک اینترنت عالی، باید هزینه‌های این‌گونه سرویس‌ها را نیز به‌صورت ماهانه و سالانه پرداخت کنید. پس شما نمی‌توانید با سرویس‌های ابری در صورت نیاز به‌سرعت بالا، به اطلاعات خود دسترسی یابید و اینجاست که درایوهای اکسترنال به کمک شما می‌آیند.

از این رو می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد هارد اکسترنال ذخیره و آرشیو اطلاعات شما با هزینه‌ای بسیار اندک و دسترسی سریع است. برای مثال شما می‌توانید به راحتی بازی‌ها و فیلم‌های خود را روی یک هارد اکسترنال خوب ذخیره نمایید و در صورت نیاز با اتصال آن به سیستم خود به سرعت به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. این حافظه‌های ذخیره‌سازی برای پشتیبان‌گیری یا همان بکاپ گرفتن (Back-Up) از داده‌های سیستم هم بسیار کاربردی هستند. 

در همین رابطه بخوانید:

– راهنمای خرید و بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

– بهترین هارد اکسترنال پیشنهادی بر اساس ظرفیت و قیمت

– هارد دیسک چیست و چگونه کار می کند؟

مواردی که باید قبل از خرید هارد اکسترنال در نظر بگیرید

مزایای هارد اکسترنال عبارتند از:

  • قابلیت حمل آسان و استفاده از آن در سیستم‌های مختلف
  • ظرفیت و سرعت مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات حجیم
  • امکان بک آپ گیری از اطلاعات مهم و افزایش امنیت آنها
  • قیمت نسبتا مناسب نسبت به هارد اینترنال با لحاظ کردن قابلیت جابجایی

معایب هارد اکسترنال عبارتند از:

  • متکی بودن به قطعات متحرک و احتمال خرابی فیزیکی آنها
  • مصرف برق زیاد و نیاز به منبع تغذیه جداگانه برای برخی از مدل‌ها (بیشتر در مدل‌های قدیمی)
  • عدم پشتیبانی از RAID و امکان افزایش سرعت و ظرفیت با استفاده از چند هارد
  • مشکلات نرم‌افزاری مانند ویروسی شدن، بدسکتور شدن، unallocated شدن و عدم شناسایی توسط سیستم به دلیل جابجایی و استفاده در چند محل
  • احتمال سرقت یا گم شدن هارد و اطلاعات آن

انواع هارد اکسترنال

هارد اکسترنال معمولی و آرشیوی دو نوع از دستگاه‌های ذخیره‌سازی قابل حمل هستند که تفاوت‌هایی در زمینه‌هایی مانند اندازه، ظرفیت، سرعت، دوام و نیاز به منبع تغذیه دارند. به طور کلی، می‌توان گفت:

  • هارد اکسترنال معمولی از نظر اندازه ابعاد فیزیکی کوچک است و معمولاً درایو آنها، 2.5 اینچی است. این دسته از هاردها به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند و به منبع برق مجزا یا خارجی نیازی ندارند. یعنی همان کابل یو اس بی برای همه امور مرتبط با آنها کافی است. ظرفیت این نوع هاردها معمولاً بین ۵۰۰ گیگابایت تا ۵ ترابایت است و سرعت آنها بستگی به نوع درگاه USB دارد. این هاردها مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات روزمره و انتقال آنها بین سیستم‌های مختلف هستند.

  • هارد اکسترنال آرشیوی، بزرگ‌تر است و ظرفیت بالایی برای نگهداری و ذخیره اطلاعات دارد. درایوهای هارد اکسترنال‌های آرشیوی معمولاً 3.5 اینچی هستند و معمولاً به منبع برق مجزا نیاز دارند. ظرفیت این نوع هاردها معمولاً بین ۴ تا ۱۴ ترابایت است و سرعت آنها بستگی به نوع درگاه USB و سرعت چرخش دیسک دارد. این هاردها مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات حجیم و بک‌آپ گیری از آنها هستند.

برای خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟ اگر تاکنون برای خرید یک هارد اکسترنال خوب اقدام کرده باشید، احتمالاً با مشخصات و ویژگی‌های بسیار زیاد و گمراه‌کننده‌ای مواجه شده‌اید. در ادامه، اول به نکات مهم در خرید هارد اکسترنال اشاره کرده و سپس بهترین هاردهای اکسترنال پیشنهادی خود را براساس ظرفیت و قیمت آن‌ها برای شما معرفی می‌کنیم.

ظرفیت هارد اکسترنال

همانطور که می‌دانید مهمترین ویژگی هر درایو حافظه، ظرفیت آن‌ است. اگر تنها استفاده‌ی شما از یک درایو خارجی، فقط ذخیره‌سازی بلندمدت و بازبینی اطلاعات بوده، پیشنهاد ما به شما بیشترین ظرفیت موجود با کمترین هزینه‌ی ممکن است. در این حالت شما نیازی نیست چندان نگران جزئیاتی چون سرعت انتقال اطلاعات باشید. در نتیجه باید گفت از نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال، مهم‌ترین بخش کاربرد شما از هارد مورد نظر است.

توجه داشته باشید، هاردهای ارزان قیمت و اقتصادی اصولاً از قابلیت ضد ضربه و ضد شوک بودن بهره‌مند نیستند و در نتیجه به ضربه‌های ناگهانی و جابجایی بیش از حد بسیار حساس هستند. از این رو اگر به صورت مداوم هارد خود را جابجا می‌کنید باید در نظر داشته باشید که قابلیت ضد شوک بودن هم یکی از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال برای شما محسوب می‌شود. 

سرعت انتقال اطلاعات هارد اکسترنال

از سوی دیگر، اگر از درایو خود برای انتقال اطلاعات از سیستمی به سیستم دیگر استفاده می‌کنید، سرعت انتقال داده‌ی هارد مورد نظر به عامل مهمی تبدیل می‌شود و به همین دلیل برای یافتن بهترین هارد External موجود باید سرعت انتقال داده را نیز در اولویت بالایی قرار دهید.

احتمالاً مطلع هستید هنگامی که به فایل‌های داخل یک حافظه مانند هارد اکسترنال یا فلش مموری دسترسی پیدا می‌کنید و از آن‌ها استفاده می‌کنید، شما از دید فنی در حال خواندن (Read) اطلاعات درایو هستید. همچنین زمانی که داده‌های خود را روی هارد اکسترنال کپی می‌کنید در اصل شما در حال نوشتن (Write) روی حافظه خود هستید. 

در حالت کلی سرعت انتقال اطلاعات در یک هارد اکسترنال به چهار عامل سرعت خواندن متوالی، سرعت نوشتن متوالی، سرعت خواندن تصادفی و سرعت نوشتن تصادفی وابسته است. 

در همین رابطه بخوانید:

– تفاوت رنگ بندی هاردهای شرکت وسترن دیجیتال در چیست؟

– 5 علامت برای تشخیص زودهنگام و بموقع خرابی هارد دیسک

– سیگیت: هارد دیسک‌های 32 ترابایتی HAMR بزودی روانه بازار می‌شوند؛ عرضه هاردهای 40 ترابایتی در سال 2024

نکات مهم پیش از خرید هارد اکسترنال

بدون نیاز به دانش فنی گسترده می‌توان گفت برای انتقال فایل‌های حجیم به هارد اکسترنال و کار کردن با این فایل‌ها، سرعت خواندن و نوشتن متوالی (Sequential) است که سرعت انتقال کلی هارد را تعیین می‌کند؛ پس در صورتی که شما قصد انتقال فایل‌های حجیم را با هارد اکسترنال خود دارید، بهترین هارد اکسترنال را سرعت نوشتن متوالی آن مشخص می‌کند. 

از سوی دیگر، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی (Random) برای کار با فایل‌های کم حجمی است که در هارد اکسترنال ذخیره شده‌اند. برای مثال فایل‌های ورد و اکسل در هاردهای اکسترنالی که سرعت خواندن و نوشتن تصادفی بالاتری دارند سریع‌تر پیدا می‌شوند و راحت‌تر قابل دسترسی هستند. 

در حالت کلی برای استفاده‌های روزمره، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی عامل مهم‌تری است و از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال محسوب می‌شود. 

امنیت و حمل‌پذیری هارد اکسترنال

همچنین اگر اطلاعات روی هارد مهم و حساس هستند به شما پیشنهاد می‌کنیم درایوی را برای خرید انتخاب کنید که به‌صورت درونی از قابلیت نهان‌نگاری و رمزگذاری برخوردار بوده و امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند. البته در حال حاضر اکثر هاردهای اکسترنال موجود در بازار از قابلیت رمزگذاری درونی بهره‌مند هستند. 

پس در نهایت برای خرید یک هارد درایو اکسترنال باید به ویژگی‌هایی چون ظرفیت، سرعت انتقال اطلاعات، حمل‌پذیری، قابلیت‌های امنیتی و دوام آن توجه کرده و این ویژگی‌ها را با کارایی که از هارد دیسک اکسترنال خود انتظار دارید و بودجه‌ی خرید، متناسب کنید.

نکات اصلی در خرید هارد اکسترنال

سوالات متداول در مورد خرید بهترین هارد اکسترنال

برای ذخیره عکس ها به چه اندازه هارد اکسترنال نیاز دارم؟

در حالت کلی، عکس‌ها فضای ذخیره سازی زیادی نیاز ندارند، در نتیجه یک هارد 1 ترابایت (یا حتی 500 گیگابایت) برای ذخیره تصاویر و اطلاعات شخصی کافی است. 

چند ترابایت برای هارد اکسترنال توصیه می شود؟

با توجه به کاربرد شما از هارد اکسترنال مد نظر، پاسخ این سوال می‌تواند متفاوت باشد. اما برای اکثر استفاده‌های معمولی مانند ذخیره تصاویر و ویدیوهای شخصی و خانوادگی یک هارد اکسترنال 1 ترابایت (نهایتاً 2 ترابایت) کافی خواهد بود. البته اگر شما قصد دارید برای ذخیره فایل‌های بازی یا آرشیو فیلم‌ها یک هارد اکسترنال خریداری کنید شاید بهتر است به یک هارد اکسترنال 4 ترابایت یا حتی بیشتر فکر کنید. 

کدام هارد اکسترنال بهتر است؟

پاسخ این سوال به کاربرد شما از هارد اکسترنال مزبور و همچنین بودجه مد نظر شما دارد و پیشنهاد می‌شود برای راهنمایی بهتر تا پایان مقاله را مطالعه کنید. اما در حالت کلی می‌توان گفت هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال (WD) و ای دیتا (ADATA) در حال حاضر محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هاردهای اکسترنال بازار ایران هستند. 

هارد اکسترنال چه مارکی خوب است؟

همانطور که گفته شد به این سوال نمی‌توان پاسخی قطعی داد. هم‌اکنون در بازار ایران برندهای وسترن دیجیتال و ای دیتا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند، اما برندهای دیگری مانند سیگیت هم محصولات باکیفیتی را ارائه می‌دهند. 

چه هارد اکسترنالی بخریم؟

پیش از آنکه راهنمای خرید هارد اکسترنال را بخوایند باید بدانید که دنبال چه چیزی هستید. این سوال نیز مانند مسئله‌ی اول مطرح شده وابستگی بسیاری به بودجه شما و کاربرد شما از هارد اکسترنال دارد.

از کجا هارد اکسترنال بخریم؟

همیشه باید فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی معتبر را برای خرید هارد اکسترنال انتخاب کنید. اگر برای خرید آنلاین اقدام می‌کنید توجه داشته باشید که وبسایت مربوطه نماد اعتماد الکترونیک را داشته و از ستاد ساماندهی کسب و کارهای مجازی مجوز دریافت کرده باشد. در غیر این صورت ریسک بالایی را متحمل خواهید شد. در مورد فروشگاه‌های فیزیکی نیز بهتر است سراغ فروشگاه‌هایی بروید که در سابقه زیادی داشته و حتماً خدمات و کارت گارانتی را تمام و کمال در اختیار شما قرار می‌دهند.

در زمان خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید بهترین هارد اکسترنال باید به سه نکته توجه کرد: ظرفیت هارد اکسترنال، سرعت انتقال اطلاعات هارد اکسترنال و امنیت و حمل‌پذیری هارد اکسترنال.

با توجه کاربرد و بودجه شما از این وسیله‌ی ذخیره سازی، یک هارد اکسترنال خوب می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد. برای مثال، اگر برای ذخیره‌سازی و آرشیو فیلم و اطلاعات شخصی خود به یک هارد اکسترنال خوب نیاز دارید، کافیست از لیست بهترین هارد های اکسترنال نیوز الکترونیک مدلی با کمترین قیمت و بیشترین ظرفیت را انتخاب کنید. اما اگر مثلاً خرید بهترین هارد مخصوص گیمینگ را در نظر دارید بهتر است از مدل‌های مخصوص گیمینگ راهنمای خرید ما استفاده کنید. 

راهنمای خرید هارد اکسترنال

بهترین هارد اکسترنال 2 ترابایت موجود در بازار ایران کدام است؟

باتوجه به کاربرد شما از هارد اکسترنال، پاسخ این سوال می‌تواند تغییر کند. اما در حالت کلی هم‌اکنون هارد اکسترنال Toshiba Canvio Advance 2TB با گارانتی ماتریس یکی از اقتصادی‌ترین و بهترین هارد های اکسترنال موجود در بازار است که می‌تواند اکثر نیازهای شما را برطرف نماید. 

مهم ترین تفاوت هارد اکسترنال پرتابل با هارد اکسترنال دسکتاپ چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بین محصولات پرتابل و دسکتاپ، قابلیت حمل‌پذیری آنهاست. در حالت کلی هارد های اکسترنال پرتابل به منبع تغذیه جداگانه نیاز ندارند و از نظر وزن و ابعاد نیز کوچک و قابل حمل هستند، در حالی که هاردهای اکسترنال دسکتاپ به منبع تغذیه جداگانه (برق شهری) نیاز دارند و از نظر وزن و اندازه نیز بسیار بزرگتر از هارد های اکسترنال پرتابل هستند. از سوی دیگر هاردهای اکسترنال دسکتاپ نسبت به مدل‌های پرتابل مقداری ارزان‌تر هستند. 

در صورتی که پس از مطالعه مقاله، باز هم سوالی بی‌پاسخ مانده بود شما می‌توانید در قسمت نظرات لیست بهترین هارد های اکسترنال با ذکر بودجه و انتظارات خود از یک هارد اکسترنال، از کارشناسان شهرسخت‌افزار مشاوره خرید دریافت کنید.

اگر شما هم تاکنون برای خرید یک هارد اکسترنال اقدام کرده باشید، مطمئناً با مدل‌های مختلفی از این محصولات مواجه شده‌اید که توسط برندهای متفاوت و با قیمت‌هایی گوناگون عرضه شده‌اند و این امر می‌تواند فرآیند خرید یک هارد اکسترنال کاربردی و خوش قیمت را پیچیده کند. از این رو در این راهنمای خرید هارد نیوز الکترونیک، ما تمام نکات مهم در خرید هارد اکسترنال را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با در نظر گرفتن این نکات بهترین هارد اکسترنال را انتخاب و خریداری کنید. 

همانطور که می‌دانید ذخیره و آرشیو اطلاعات به صورت امن همواره یکی از مسائل مهم در حوزه کامپیوتر بوده و هست. یکی از روش‌هایی که امنیت اطلاعات شخصی و حساس شما را افزایش می‌دهد، استفاده از هاردهای اکسترنال با قابلیت رمزگذاری داخلی است که در حال حاضر در اکثر محصولات بازار یافت می‌شود.

شما به لطف این محصولات می‌توانید، فایل‌ها و اطلاعات خود را روی هارد اکسترنال کپی کرده و سپس آن را رمزگذاری نموده و از سیستم جدا کنید. در این صورت بدون داشتن رمز و اتصال آن به یک کامپیوتر، هیچ راهی برای دسترسی به اطلاعات داخل این هارد اکسترنال وجود ندارد.

افزون بر این، با توجه به اینکه حجم فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی نیز روز به روز افزایش می‌یابد شما می‌توانید برای ذخیره فایل‌های بازی و آرشیو فیلم‌های خود از یک هارد اکسترنال خوب استفاده کنید. اما با وجود مدل‌های مختلف از این محصولات در بازار ایران، ابتدا لازم است این راهنمای خرید هارد اکسترنال را مطالعه کنید تا با نکات مهم در خرید هارد اکسترنال آشنا شوید. در ادامه‌ی این راهنمای خرید هارد External هرآنچه برای خرید یک محصول خوب لازم است را فرامی‌گیرید. 

راهنمای خرید هارد اکسترنال وسترن دیجیتال

هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟

هارد اکسترنال یک دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات است که خارج از سخت افزار داخلی یک کامپیوتر یا لپ تاپ کار می‌کند و با کابل USB و حافظه‌ی داخلی خود به سیستم کاربر متصل می‌شود. در حالت کلی هاردهای اکسترنال از نظر کاربرد شباهت بسیاری با فلش مموری‌های موجود در بازار دارند، با این تفاوت که هارد اکسترنال ظرفیت بسیار بالاتری دارد، اما فضای بیشتری نیز اشغال می‌کند و در حد فلش مموری‌ها حمل‌پذیر نیست. 

با وجود اینکه امروزه استفاده از فضاهای ابری یا همان کلاد (Cloud) رایج‌تر و راحت‌تر شده، اما این فناوری هنوز با حالت ایده‌آل فاصله‌ی بسیاری دارد. برای استفاده از فناوری‌های کلاد علاوه بر نیاز به یک اینترنت عالی، باید هزینه‌های این‌گونه سرویس‌ها را نیز به‌صورت ماهانه و سالانه پرداخت کنید. پس شما نمی‌توانید با سرویس‌های ابری در صورت نیاز به‌سرعت بالا، به اطلاعات خود دسترسی یابید و اینجاست که درایوهای اکسترنال به کمک شما می‌آیند.

از این رو می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد هارد اکسترنال ذخیره و آرشیو اطلاعات شما با هزینه‌ای بسیار اندک و دسترسی سریع است. برای مثال شما می‌توانید به راحتی بازی‌ها و فیلم‌های خود را روی یک هارد اکسترنال خوب ذخیره نمایید و در صورت نیاز با اتصال آن به سیستم خود به سرعت به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. این حافظه‌های ذخیره‌سازی برای پشتیبان‌گیری یا همان بکاپ گرفتن (Back-Up) از داده‌های سیستم هم بسیار کاربردی هستند. 

در همین رابطه بخوانید:

– راهنمای خرید و بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران

– بهترین هارد اکسترنال پیشنهادی بر اساس ظرفیت و قیمت

– هارد دیسک چیست و چگونه کار می کند؟

مواردی که باید قبل از خرید هارد اکسترنال در نظر بگیرید

مزایای هارد اکسترنال عبارتند از:

  • قابلیت حمل آسان و استفاده از آن در سیستم‌های مختلف
  • ظرفیت و سرعت مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات حجیم
  • امکان بک آپ گیری از اطلاعات مهم و افزایش امنیت آنها
  • قیمت نسبتا مناسب نسبت به هارد اینترنال با لحاظ کردن قابلیت جابجایی

معایب هارد اکسترنال عبارتند از:

  • متکی بودن به قطعات متحرک و احتمال خرابی فیزیکی آنها
  • مصرف برق زیاد و نیاز به منبع تغذیه جداگانه برای برخی از مدل‌ها (بیشتر در مدل‌های قدیمی)
  • عدم پشتیبانی از RAID و امکان افزایش سرعت و ظرفیت با استفاده از چند هارد
  • مشکلات نرم‌افزاری مانند ویروسی شدن، بدسکتور شدن، unallocated شدن و عدم شناسایی توسط سیستم به دلیل جابجایی و استفاده در چند محل
  • احتمال سرقت یا گم شدن هارد و اطلاعات آن

انواع هارد اکسترنال

هارد اکسترنال معمولی و آرشیوی دو نوع از دستگاه‌های ذخیره‌سازی قابل حمل هستند که تفاوت‌هایی در زمینه‌هایی مانند اندازه، ظرفیت، سرعت، دوام و نیاز به منبع تغذیه دارند. به طور کلی، می‌توان گفت:

  • هارد اکسترنال معمولی از نظر اندازه ابعاد فیزیکی کوچک است و معمولاً درایو آنها، 2.5 اینچی است. این دسته از هاردها به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند و به منبع برق مجزا یا خارجی نیازی ندارند. یعنی همان کابل یو اس بی برای همه امور مرتبط با آنها کافی است. ظرفیت این نوع هاردها معمولاً بین ۵۰۰ گیگابایت تا ۵ ترابایت است و سرعت آنها بستگی به نوع درگاه USB دارد. این هاردها مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات روزمره و انتقال آنها بین سیستم‌های مختلف هستند.

  • هارد اکسترنال آرشیوی، بزرگ‌تر است و ظرفیت بالایی برای نگهداری و ذخیره اطلاعات دارد. درایوهای هارد اکسترنال‌های آرشیوی معمولاً 3.5 اینچی هستند و معمولاً به منبع برق مجزا نیاز دارند. ظرفیت این نوع هاردها معمولاً بین ۴ تا ۱۴ ترابایت است و سرعت آنها بستگی به نوع درگاه USB و سرعت چرخش دیسک دارد. این هاردها مناسب برای ذخیره‌سازی اطلاعات حجیم و بک‌آپ گیری از آنها هستند.

برای خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟ اگر تاکنون برای خرید یک هارد اکسترنال خوب اقدام کرده باشید، احتمالاً با مشخصات و ویژگی‌های بسیار زیاد و گمراه‌کننده‌ای مواجه شده‌اید. در ادامه، اول به نکات مهم در خرید هارد اکسترنال اشاره کرده و سپس بهترین هاردهای اکسترنال پیشنهادی خود را براساس ظرفیت و قیمت آن‌ها برای شما معرفی می‌کنیم.

ظرفیت هارد اکسترنال

همانطور که می‌دانید مهمترین ویژگی هر درایو حافظه، ظرفیت آن‌ است. اگر تنها استفاده‌ی شما از یک درایو خارجی، فقط ذخیره‌سازی بلندمدت و بازبینی اطلاعات بوده، پیشنهاد ما به شما بیشترین ظرفیت موجود با کمترین هزینه‌ی ممکن است. در این حالت شما نیازی نیست چندان نگران جزئیاتی چون سرعت انتقال اطلاعات باشید. در نتیجه باید گفت از نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال، مهم‌ترین بخش کاربرد شما از هارد مورد نظر است.

توجه داشته باشید، هاردهای ارزان قیمت و اقتصادی اصولاً از قابلیت ضد ضربه و ضد شوک بودن بهره‌مند نیستند و در نتیجه به ضربه‌های ناگهانی و جابجایی بیش از حد بسیار حساس هستند. از این رو اگر به صورت مداوم هارد خود را جابجا می‌کنید باید در نظر داشته باشید که قابلیت ضد شوک بودن هم یکی از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال برای شما محسوب می‌شود. 

سرعت انتقال اطلاعات هارد اکسترنال

از سوی دیگر، اگر از درایو خود برای انتقال اطلاعات از سیستمی به سیستم دیگر استفاده می‌کنید، سرعت انتقال داده‌ی هارد مورد نظر به عامل مهمی تبدیل می‌شود و به همین دلیل برای یافتن بهترین هارد External موجود باید سرعت انتقال داده را نیز در اولویت بالایی قرار دهید.

احتمالاً مطلع هستید هنگامی که به فایل‌های داخل یک حافظه مانند هارد اکسترنال یا فلش مموری دسترسی پیدا می‌کنید و از آن‌ها استفاده می‌کنید، شما از دید فنی در حال خواندن (Read) اطلاعات درایو هستید. همچنین زمانی که داده‌های خود را روی هارد اکسترنال کپی می‌کنید در اصل شما در حال نوشتن (Write) روی حافظه خود هستید. 

در حالت کلی سرعت انتقال اطلاعات در یک هارد اکسترنال به چهار عامل سرعت خواندن متوالی، سرعت نوشتن متوالی، سرعت خواندن تصادفی و سرعت نوشتن تصادفی وابسته است. 

در همین رابطه بخوانید:

– تفاوت رنگ بندی هاردهای شرکت وسترن دیجیتال در چیست؟

– 5 علامت برای تشخیص زودهنگام و بموقع خرابی هارد دیسک

– سیگیت: هارد دیسک‌های 32 ترابایتی HAMR بزودی روانه بازار می‌شوند؛ عرضه هاردهای 40 ترابایتی در سال 2024

نکات مهم پیش از خرید هارد اکسترنال

بدون نیاز به دانش فنی گسترده می‌توان گفت برای انتقال فایل‌های حجیم به هارد اکسترنال و کار کردن با این فایل‌ها، سرعت خواندن و نوشتن متوالی (Sequential) است که سرعت انتقال کلی هارد را تعیین می‌کند؛ پس در صورتی که شما قصد انتقال فایل‌های حجیم را با هارد اکسترنال خود دارید، بهترین هارد اکسترنال را سرعت نوشتن متوالی آن مشخص می‌کند. 

از سوی دیگر، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی (Random) برای کار با فایل‌های کم حجمی است که در هارد اکسترنال ذخیره شده‌اند. برای مثال فایل‌های ورد و اکسل در هاردهای اکسترنالی که سرعت خواندن و نوشتن تصادفی بالاتری دارند سریع‌تر پیدا می‌شوند و راحت‌تر قابل دسترسی هستند. 

در حالت کلی برای استفاده‌های روزمره، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی عامل مهم‌تری است و از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال محسوب می‌شود. 

امنیت و حمل‌پذیری هارد اکسترنال

همچنین اگر اطلاعات روی هارد مهم و حساس هستند به شما پیشنهاد می‌کنیم درایوی را برای خرید انتخاب کنید که به‌صورت درونی از قابلیت نهان‌نگاری و رمزگذاری برخوردار بوده و امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند. البته در حال حاضر اکثر هاردهای اکسترنال موجود در بازار از قابلیت رمزگذاری درونی بهره‌مند هستند. 

پس در نهایت برای خرید یک هارد درایو اکسترنال باید به ویژگی‌هایی چون ظرفیت، سرعت انتقال اطلاعات، حمل‌پذیری، قابلیت‌های امنیتی و دوام آن توجه کرده و این ویژگی‌ها را با کارایی که از هارد دیسک اکسترنال خود انتظار دارید و بودجه‌ی خرید، متناسب کنید.

نکات اصلی در خرید هارد اکسترنال

سوالات متداول در مورد خرید بهترین هارد اکسترنال

برای ذخیره عکس ها به چه اندازه هارد اکسترنال نیاز دارم؟

در حالت کلی، عکس‌ها فضای ذخیره سازی زیادی نیاز ندارند، در نتیجه یک هارد 1 ترابایت (یا حتی 500 گیگابایت) برای ذخیره تصاویر و اطلاعات شخصی کافی است. 

چند ترابایت برای هارد اکسترنال توصیه می شود؟

با توجه به کاربرد شما از هارد اکسترنال مد نظر، پاسخ این سوال می‌تواند متفاوت باشد. اما برای اکثر استفاده‌های معمولی مانند ذخیره تصاویر و ویدیوهای شخصی و خانوادگی یک هارد اکسترنال 1 ترابایت (نهایتاً 2 ترابایت) کافی خواهد بود. البته اگر شما قصد دارید برای ذخیره فایل‌های بازی یا آرشیو فیلم‌ها یک هارد اکسترنال خریداری کنید شاید بهتر است به یک هارد اکسترنال 4 ترابایت یا حتی بیشتر فکر کنید. 

کدام هارد اکسترنال بهتر است؟

پاسخ این سوال به کاربرد شما از هارد اکسترنال مزبور و همچنین بودجه مد نظر شما دارد و پیشنهاد می‌شود برای راهنمایی بهتر تا پایان مقاله را مطالعه کنید. اما در حالت کلی می‌توان گفت هاردهای اکسترنال وسترن دیجیتال (WD) و ای دیتا (ADATA) در حال حاضر محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هاردهای اکسترنال بازار ایران هستند. 

هارد اکسترنال چه مارکی خوب است؟

همانطور که گفته شد به این سوال نمی‌توان پاسخی قطعی داد. هم‌اکنون در بازار ایران برندهای وسترن دیجیتال و ای دیتا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند، اما برندهای دیگری مانند سیگیت هم محصولات باکیفیتی را ارائه می‌دهند. 

چه هارد اکسترنالی بخریم؟

پیش از آنکه راهنمای خرید هارد اکسترنال را بخوایند باید بدانید که دنبال چه چیزی هستید. این سوال نیز مانند مسئله‌ی اول مطرح شده وابستگی بسیاری به بودجه شما و کاربرد شما از هارد اکسترنال دارد.

از کجا هارد اکسترنال بخریم؟

همیشه باید فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی معتبر را برای خرید هارد اکسترنال انتخاب کنید. اگر برای خرید آنلاین اقدام می‌کنید توجه داشته باشید که وبسایت مربوطه نماد اعتماد الکترونیک را داشته و از ستاد ساماندهی کسب و کارهای مجازی مجوز دریافت کرده باشد. در غیر این صورت ریسک بالایی را متحمل خواهید شد. در مورد فروشگاه‌های فیزیکی نیز بهتر است سراغ فروشگاه‌هایی بروید که در سابقه زیادی داشته و حتماً خدمات و کارت گارانتی را تمام و کمال در اختیار شما قرار می‌دهند.

در زمان خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید بهترین هارد اکسترنال باید به سه نکته توجه کرد: ظرفیت هارد اکسترنال، سرعت انتقال اطلاعات هارد اکسترنال و امنیت و حمل‌پذیری هارد اکسترنال.

با توجه کاربرد و بودجه شما از این وسیله‌ی ذخیره سازی، یک هارد اکسترنال خوب می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد. برای مثال، اگر برای ذخیره‌سازی و آرشیو فیلم و اطلاعات شخصی خود به یک هارد اکسترنال خوب نیاز دارید، کافیست از لیست بهترین هارد های اکسترنال نیوز الکترونیک مدلی با کمترین قیمت و بیشترین ظرفیت را انتخاب کنید. اما اگر مثلاً خرید بهترین هارد مخصوص گیمینگ را در نظر دارید بهتر است از مدل‌های مخصوص گیمینگ راهنمای خرید ما استفاده کنید. 

راهنمای خرید هارد اکسترنال

بهترین هارد اکسترنال 2 ترابایت موجود در بازار ایران کدام است؟

باتوجه به کاربرد شما از هارد اکسترنال، پاسخ این سوال می‌تواند تغییر کند. اما در حالت کلی هم‌اکنون هارد اکسترنال Toshiba Canvio Advance 2TB با گارانتی ماتریس یکی از اقتصادی‌ترین و بهترین هارد های اکسترنال موجود در بازار است که می‌تواند اکثر نیازهای شما را برطرف نماید. 

مهم ترین تفاوت هارد اکسترنال پرتابل با هارد اکسترنال دسکتاپ چیست؟

مهم‌ترین تفاوت بین محصولات پرتابل و دسکتاپ، قابلیت حمل‌پذیری آنهاست. در حالت کلی هارد های اکسترنال پرتابل به منبع تغذیه جداگانه نیاز ندارند و از نظر وزن و ابعاد نیز کوچک و قابل حمل هستند، در حالی که هاردهای اکسترنال دسکتاپ به منبع تغذیه جداگانه (برق شهری) نیاز دارند و از نظر وزن و اندازه نیز بسیار بزرگتر از هارد های اکسترنال پرتابل هستند. از سوی دیگر هاردهای اکسترنال دسکتاپ نسبت به مدل‌های پرتابل مقداری ارزان‌تر هستند. 

در صورتی که پس از مطالعه مقاله، باز هم سوالی بی‌پاسخ مانده بود شما می‌توانید در قسمت نظرات لیست بهترین هارد های اکسترنال با ذکر بودجه و انتظارات خود از یک هارد اکسترنال، از کارشناسان شهرسخت‌افزار مشاوره خرید دریافت کنید.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید