۰

رفع مشکل ترک خوردن برد PCB این کارت‌های گرافیک گیگابایت با ایجاد تغییرات اساسی در بخش طراحی

رفع مشکل ترک خوردن برد PCB این کارت‌های گرافیک گیگابایت با ایجاد تغییرات اساسی در بخش طراحی
بازدید 89
مدت زمان خواندن نوشته : 3 دقیقه


چندی پیش بود که بخشی از کاربران اعلام کردند در هنگام استفاده از تعدادی از کارت‌های گرافیک RTX 40 و RTX 30 شرکت گیگابایت شاهد ترک برداشتن برد PCB آن ها بوده‌اند. گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که گیگابایت در طراحی کارت‌های گرافیک RTX 4090 و RTX 4080 جدید خود تغییراتی ایجاد کرده است تا با تقویت برد PCB از بروز مجدد این مشکل جلوگیری شود.

تصاویری که اخیراً توسط کاربران در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهد که در طراحی برخی از کارت‌های گرافیک RTX 40 و RTX 30 گیگابایت نقص جدی وجود دارد. این نقص سبب می‌شود که فشار اضافی به بخشی از قسمت‌های آن موجب ترک برداشتن برد PCB شود. در ادامه این ترک‌ها به اتصالات موجود در کارت گرافیک آسیب وارد می‌کنند و موجب می‌شوند که این محصولات پس از مدتی بلا استفاده باشند. کاربران گزارش کرد‌ه‌اند که بیشتر در هنگام اتصال کارت‌های گرافیک به مادربرد این مشکل را تجربه‌ کرده‌اند و حتی تعمیر این کارت‌های گرافیک نیز ممکن نبوده است.

ترک خوردن برد PCB کارت های گرافیک گیگابایت

اگرچه گیگابایت تاکنون حضور این مشکل در کارت‌های گرافیک خود را تایید نکرده است اما تصاویری که به تازگی در دسترس قرار گرفته نشان می‌دهد در طراحی کارت‌های RTX 4090 و RTX 4080 جدید این شرکت تغییراتی اساسی صورت گرفته و شاهد تقویت برد PCB در بخش‌های ضعیف هستیم. براساس گزارش منتشر شده از سوی Tomshardware، این تغییرات سبب شده است کارت‌های گرافیک جدید گیگابایت در اطراف پورت PCIe خود دارای استحکام بسیار بهتری باشند. این نسخه از کارت‌های گرافیک جدید گیگابایت با عنوان v1.1 مشخص شده‌اند.

این تغییرات صورت گرفته توسط گیگابایت تاکنون در کارت‌های جدید RTX 4090 Gaming OC و RTX 4080 Gaming OC این شرکت رویت شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد در کارت‌های گرافیک RTX 4080 Super جدید گیگابایت نیز این تقویت برد PCB صورت گرفته است تا کاربران در هنگام اتصال آن‌ها به سیستم‌های خود دچار مشکل نشوند. تصاویر منتشر شده از سوی کاربران به خوبی این موضوع را تایید می‌کند که تقویت این بردها در اطراف پورت PCIe آن‌ها صورت گرفته است؛ جایی که PCB بیشتر کارت‌های RTX 40 گیگابایت دچار ترک خوردگی می‌شوند.

رفع مشکل ترک خوردن برد PCB کارت های گرافیک گیگابایت

رفع مشکل ترک خوردن برد PCB کارت های گرافیک گیگابایت

گفته می‌شود دلیل بروز این اتفاق در محصولات گیگابایت استفاده از خنک کننده‌های بزرگ و سنگین در کارت‌های RTX 40 و RTX 30 بوده است. این خنک کننده‌ها نسبت به کارت‌های سری RTX 20 وزن بیشتری دارند و همین موضوع سبب شده است PCB این کارت‌های گرافیک جدید فشار بیشتری را تحمل کند و حتی در بعضی از بخش‌ها شاهد ترک خوردن آن‌ها باشیم. در برخی از گزارش‌ها نیز اعلام شده است دلیل این اتفاق و ترک خوردگی برد PCB، فاصله زیاد میان کف این کارت‌های گرافیک و پورت PCIe آن‌ها است.

در همین رابطه بخوانید:

– گزارش‌ها از خرابی سریالی کارت‌های گرافیک سری RTX 30 گیگابایت

– کدام برندهای مادربرد و کارت گرافیک کمترین میزان خرابی را دارند (+بدترین‌ها)

– چگونه با یک سوراخ دریل می‌توانید کارت گرافیک سوخته AMD را زنده کنید!

به نظر می‌رسد تنها زمان می‌تواند تایید کند که این تغییرات صورت گرفته در طراحی بردهای گیگابایت کارساز بوده است یا خیر؛ اما باید گفت که طراحی جدید صورت گرفته برای PCB این محصولات نسبت به طراحی‌های موجود مستحکم‌تر و مقاوم‌تر به نظر می‌رسد. باید امیداور بود که دیگر تولید کنندگان کارت‌های گرافیک نیز این تغییرات را در طراحی‌های خود لحاظ کنند تا کاربران در هنگام استفاده از این محصولات گران قیمت دچار مشکل نشوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ترک خوردن PCB یکی از مشکلات عمده کاربران در هنگام استفاده از کارت‌های گرافیک است. تقریباً تمامی کارت‌های RTX 4090 موجود در بازار دارای مشکلاتی در این بخش هستند. چندی پیش یکی از تعمیرکاران بزرگ کارت‌های گرافیک تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد انبوهی از این کارت‌ها در بخش استحکام PCB دچار مشکل هستند و ترک خوردگی این بخش سبب شده آن‌ها کاملاً غیرقابل استفاده باشند. هنوز آمار و اطلاعات دقیقی از میزان کارت‌های RTX 4090 و RTX 4080 که دچار این مشکل هستند منتشر نشده است.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید