۰

عجیب و جالب؛ خمیر حرارتی پردازنده و گرافیک شما غذای خوشمزه برای مورچه‌هاست!

عجیب و جالب؛ خمیر حرارتی پردازنده و گرافیک شما غذای خوشمزه برای مورچه‌هاست!
بازدید 29
مدت زمان خواندن نوشته : 4 دقیقه


شاید تا به امروز این‌طور شنیده یا دیده بودید که مورچه‌ها علاقه زیادی به شیرینی‌جات و امثالهم دارند و هر جا باقیمانده این خوراکی‌ها باشد جمع می‌شوند. به تازگی یکی از کاربران ردیت گزارشی منتشر کرده که در آن مدعی آن شده که مورچه‌های آتشین حیاط منزلش به کامپیوتر او هجوم آورده و خمیر حرارتی پردازنده و کارت گرافیک را خورده‌اند. آیا باید این ماده را نیز در لیست غذاهای مورد علاقه مورچه‌ها بنویسیم؟!

حتماً بسیاری از شما دوستان در حیاط منزل یا داخل آپارتمان خود با هجوم مورچه‌ها مبارزه کرده‌اید؛ اما آیا می‌دانستید که این حشرات کوچک می‌توانند کامپیوترهای ما را نیز تسخیر کنند.

بنابر گزارش Tom’s Hardware، یکی از کاربران ردیت به نام Thejus Parol اخیراً متوجه شده که دمای کارت گرافیک سیستم او به طور غیرقابل توضیحی در حال افزایش است که از نظر فنی این افزایش بی‌معنی و بدون توجیه بوده است. پارول در ادامه با بررسی بیشتر و بررسی چشمی کیس سیستم متوجه شده که مقصر اصلی این اتفاق موجوداتی است که شاید هیچ کس فکرش را نمی‌کرد؛ مورچه ها.

ants-2.jpg

بر اساس تحقیقات اولیه پارول، مورچه‌ها در حال خوردن پدهای حرارتی و خمیر حرارتی پردازنده گرافیک کارت GTX 1060 رایانه شخصی او بوده‌اند. همانطور که می‌دانید در صورتی که میزان قابل توجهی از خمیر حرارتی بین گرماگیر و یک پردازنده از بین برود، عملکرد انتقال حرارتی به خوبی انجام نشده و این شرایط موجب کاهش عملکرد پردازنده می‌شود. در این شرایط حتی ممکن است شواهد بصری نشان می‌دهد که برخی از اتصالات نیز آسیب ببینند. اگرچه در حالت عادی به نظر نمی‌رسد که مورچه‌ها تا این حد تأثیر داشته باشند ولی ظاهراً این موجودات از آنچه فکر می‌کردیم علاقه بسیار بیشتری به خمیر حرارتی دارند.

ants-3.jpg

پاکسازی کامل سیستم با IPA (اتانول) و استفاده از خمیر حرارتی تازه به نظر می‌رسید که همه چیز را برای Parol به حالت عادی برگرداند. اقدامات احتیاطی بیشتر با سمپاشی روی میز و اطراف آن با ماده دافع حشرات نیز از سوی این کاربر انجام شده ولی به صورت تعجب‌برانگیزی پارول اعلام کرده که پس از مدت کوتاهی، مجموعه دیگری از مورچه ها دقیقاً در همان مکان ظاهر شدند و همان کار را انجام دادند. پارول حتی به صورت طنز آمیزیی می‌گوید که «مورچه‌ها دارند کارت گرافیک من را زنده زنده می‌خورند!».

تجربیات دیگر از حمله مورچه‌ها به کامپیوتر

پس از انتشار این پست، افراد دیگر در شبکه ردیت نیز به سرعت اقدام به شناسایی علت مشکل، برجسته کردن راهکارهای احتمالی و به اشتراک گذاری سوابق و داستان‌های خود از حملات مورچه‌ها به کامپیوترها پرداختند که نشان می‌دهد این مورد بی سابقه نیست.

حتی گزارش‌هایی منتشر شده که مدعی آن هستند مورچه‌ها به داخل لپ‌تاپ‌ها نیز ممکن است حمله کنند. در این شرایط شانس لپ‌تاپ‌هایی که در محیط‌هایی قرار گرفته باشند که پیش از آن، مورچه‌ها به غذاها یا اجسام دیگر حمله کرده باشند، بسیار بیشتر است تا گرفتار این حمله مورچه‌ای شوند. البته گزارشی نیز منتشر شده که مدعی است مورچه‌ها می‌توانند به وسایل الکترونیکی آسیب برسانند و باعث اتصال کوتاه و حتی آتش‌سوزی شوند.

اما فارغ از این موضوع، اینکه آیا مورچه‌ها چیزهایی مانند پد حرارتی یا خمیر را می‌خورند یا خیر، این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما با این وجود، در یک سیستم رایانه‌ای پر از فلز سخت، پلاستیک و سایر اجزای غیرقابل خوردن برای موجودات زنده و حشراتی مانند مورچه‌ها، اینکه ماده‌ای مانند پد حرارتی جذاب به نظر برسد نیز خود جایی تعجب دارد؛ چراکه این ماده نیز به نوبه خوب نسبتاً نرم و چسبناک است و مورچه‌ها نیز در حالت عادی (به دلیل محل قرارگیری بین هیت‌سینک و پردازنده) نمی‌توانند به راحتی آن به آن دسترسی پیدا کنند.

جستجو در اینترنت نشان می دهد که این اولین باری است که مورچه ها به رایانه های شخصی حمله می‌کنند. علاوه بر این، سوء ظن های مشابهی در مورد خوردن پد حرارتی یا خمیر مورچه ها قبلاً مطرح شده بود که در زیر می‌توانید نمونه دیگری از آن را مشاهده کنید؛ این ویدئو نیز سه سال پیش در مورد مشکلی مشابه در ردیت ارسال شده است.

علت حمله مورچه‌ها به کامپیوترها چیست؟

اما در مورد علت این پدیده و شاید تغییر رفتار یا ذائقه مورچه‌ها نیز می‌توان صحبت کرد. برخی بر این عقیده هستند که تغییرات اقلیمی و جابجایی مورچه به عرض‌های جغرافیایی بالاتر شاید علتی باشد که ما این روزها در برخی مناطق میزبان موجوداتی شده‌ایم که اصولاً محل زندگی‌شان نباید با مکان زندگی ما یکی باشد.

در این زمینه مورچه های کارگر که یک گونه مهاجم بسیار ریز با شباهت به مورچه‌های دیگر هستند به شدت به میدان‌های الکتریکی جذب می‌شوند و تلاقی این میدان‌ها با یک محل گرم مانند فضای داخلی کامپیوترها شاید علتی باشد که مورچه‌ها نه برای خوردن، بلکه برای گرم شدن به کامپیوتر شما هجوم ببرند. در واقع شاید مورچه‌ها خود را به گوشه گرم و جذاب پردازنده سیستم نزدیک می‌کنند و در این جابجایی، خمیر حرارتی به پاهای آنها چسبیده و به مرور از ضخامت آن روی لید CPU یا GPU کاسته می‌شود.

به هر حال باید به شما دوستان بگوییم که اگر نگران آسیب رسیدن به سیستم خود به واسطه حمله مورچه‌ها هستید، در صورت مشاهده آنها، بهتر است با استفاده از موارد شیمیایی، کیس و محل‌های ورود به سیستم را نشان‌گذاری کنید که بوی این مواد مانع از جذب مورچه‌ها شوند.

نظر شما دوستان در این مورد چیست؟ آیا تجربه مشابهی از حمله مورچه‌ها به سیستم‌تان داشته‌اید یا در جایی دیده‌اید؟



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید