۰

علت بوی بد واژن چیست؟ درمان بد بویی واژن

علت بوی بد واژن چیست؟ درمان بد بویی واژن
بازدید 70
مدت زمان خواندن نوشته : 14 دقیقه

گاهی اوقات ممکن است که شاید بوی بد واژن خود باشید. طبیعی است که واژن شما بوی منحصر به فرد خود را داشته باشد، اما بوی بد و بسیار تند آن ممکن است نشانه وجود یک مشکل باشد.

بوی واژن شما ممکن است در طول چرخه قاعدگی، بارداری یا یائسگی متفاوت باشد. بعد از مقاربت جنسی یا ورزش ممکن است بوی شدیدتری هم داشته باشد.

اما بوی بد آن می تواند به دلیل عفونت باشد که نیاز به درمان دارد. در این مقاله از وب سایت نیوز الکترونیک، به تمام عوامل ایجاد کننده بوی بد واژ اشاره کرده ایم. اگر به این مشکل دچار هستید، پیشنهاد می کنیم با یکی از متخصصین زنان ما در بخش مشاوره آنلاین پزشکی گفتگو کنید.

فهرست مطالب

علائم و نشانه های بوی واژن

بوی شدید موقت واژن شایع است و اغلب به خودی خود از بین می رود.

اگر علائم دیگری همراه این بو نداشته باشید، بوی واژن طبیعی تلقی می شود. اما اگر بوی بد مداوم است و شما دچار سوزش، خارش، ترشح مواد یا تحریک پذیر و حساس شده اید، بهتر است برای معاینه واژن به پزشک مراجعه کنید.

علت و عوامل خطر بوی بد واژن

باز هم، داشتن بوی ناچیزی در واژن طبیعی است. اما به هرگونه تغییر در بو و همچنین تغییر در ترشحات و یا ایجاد سوزش، درد یا خارش توجه کنید. برخی از علت بوی بد واژن می تواند شامل موارد زیر باشد:

واژینوز باکتریال (BV)

دلایل بوی بد واژن

عفونت واژن در اثر رشد بیش از حد باکتری در واژن ایجاد می شود. علائم ممکن است شامل بوی شدیدی مثل بوی ماهی و ترشحات رقیق و خاکستری رنگ باشد.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، این شایع ترین بیماری واژن در زنان 15 تا 44 ساله است.

تریکومونیازیس

نوعی عفونت مقاربتی(STI) است. تریکومونیازیس می تواند باعث بوی بد واژن شود. سایر STI ها، مانند سوزاک و کلامیدیا، به طور معمول با بوی شدید همراه نیستند اما ممکن است از عوامل این مسئله باشند.

گیر کردن تامپون

اگر فراموش کنید که یک تامپون را بیرون بیاورید یا اگر در داخل شما گیر کرده باشد، بوی بسیار بدی ایجاد می کند. طبق سرویس بهداشت ملی انگلیس، گم شدن تامپون در درون شما امکان پذیر نیست. با این وجود ممکن است که یک تامپون در قسمت بالای واژن شما فشرده شود. اگر خودتان نمی توانید تامپون را بردارید، بهتر است پزشک آن را خارج کرده و از نظر عفونت بررسی کند.

شستشوی داخل واژن

عمل دوشینگ، روشی برای شستن قسمت داخلی واژن با استفاده از آبی است که معمولاً با مایعات دیگر، مثل سرکه، جوش شیرین یا ید مخلوط می شود. تاثیر این عمل بسیار متفاوت از شست شو در حمام یا دوش گرفتن است که کاملاً بی خطر هستند.

پزشکان عمل دوشینگ را توصیه نمی کنند زیرا می تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله STI را افزایش دهد و حتی در بارداری تداخل ایجاد کند. دوشینگ باکتری های سالم را که واژن برای متعادل نگه داشتن محیط خود از آنها بهره میبرد را از بین می برد که این مسئله می تواند در طولانی مدت مشکلات را تشدید کند. علاوه بر این، دوشینگ می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری های مضر شود، که می تواند منجر به عفونت های مخمری یا BV شود.

اگر قبلاً دچار عفونت واژن شده اید، دوشینگ ممکن است باعث انتقال عفونت به رحم، لوله های رحمی و تخمدان ها شود که می تواند باعث بیماری التهاب لگن شود. بر اساس مطالعات کالج آمریکایی، عفونت عامل ناباروری یکی از هر 10 زن است.

بهداشت ضعیف

عدم استحمام یا دوش گرفتن منظم می تواند منجر به التهاب ناحیه واژن شده و بوی بد ایجاد کند.

تعریق پوست

ناحیه کشاله ران مستعد تعریق است که می تواند باعث بوی بد واژن شود.

رژیم غذایی

آنچه می خورید و می نوشید بر ترکیب مواد و بوی ادرار تأثیر می گذارد. همچنین شواهد نشان می دهد که تغذیه می تواند بر بوی خود واژن نیز تأثیر بگذارد. اگر با تغییر تغذیه واژن شما بو می گیرد، غذاهای با بوی شدید مانند سیر می توانند دلیل این امر باشند.

ممکن است بوی واژن در طول دوره قاعدگی یا در دوران بارداری تغییر کند، اما این تغییرات طبیعی است.

چرخه قاعدگی

بوی واژن شما در مراحل مختلف چرخه شما تغییر می کند.

بارداری

طبق کلینیک کلیولند، زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش ترشحات واژن در معرض احتمال بالاتری برای تغییر در بوی واژن هستند.

چند مورد از دلایل نادر بوی بد واژن

بد بو بدون واژن

فیستول رکتواژینال

این حالت یک دهانه غیرطبیعی و نادر بین واژن و راست روده است که اجازه می دهد مدفوع به داخل واژن نشت کند، که می تواند عامل بوی بد واژن باشد. علائم دیگر شامل عفونت های مکرر واژن یا مجاری ادراری (UTI)، درد در هنگام رابطه جنسی یا دیده شدن مدفوع در واژن فرد است.

فیستول رکتوواژینال ممکن است در اثر آسیب زایمان عوارض ناشی از جراحی لگن، از جمله برداشتن رحم یا عوارض ناشی از روش های درمان سرطان آن ناحیه ایجاد شود.

سرطان دهانه رحم یا واژن

در موارد نادر، بوی غیر طبیعی واژن گاهی اوقات می تواند یکی از علائم سرطان دهانه رحم یا واژن باشد. طبق کلینیک کلیولند، سایر علائم احتمالی سرطان دهانه رحم یا واژن ترشحات شدید واژن است که می تواند بوی شدیدی داشته باشد.

چگونه بوی بد واژن تشخیص داده می شود؟

به یاد داشته باشید که بوی واژنی که به دلیل یک بیماری پزشکی اتفاق می افتد معمولاً با علائم و نشانه های دیگری مانند خارش، سوزش، تحریک یا ترشح همراه است. پزشک شما می تواند از طریق معاینه واژن و آزمایش های تشخیصی به ارزیابی این علائم کمک کند.

آزمایش ادرار که طی آن، ادرار از نظر عفونت ادراری تجزیه و تحلیل می شود می تواند بارداری و بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک را نشان دهد. در حالی که از نمونه مایع واژن برای تشخیص تریکومونیازیس یا BV استفاده می شود.

در صورت عدم درمان، عفونت ها می توانند بسیار خطرناک بوده و باعث آسیب دائمی شوند، بنابراین هرگز سعی نکنید خود به خود و بدون تشخیص صحیح آنها را درمان کنید.

اگرچه این بیماری یک مسئله نادر است، می توان فیستول راست روده را از طریق معاینه واژن و معاینه رکتوم تشخیص داد.

اگر فیستول قابل شناسایی نباشد، ممکن است تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI نیاز باشد.

در حالی که برخی از فیستول های راست روده به خودی خود بسته می شوند، اما بیشتر آنها نیاز به جراحی دارند. اگر مشکوک به فیستول رکتوواژینال هستید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

اگر مشکوک به سرطان باشید، اگرچه این امر به ندرت علت بو دادن واژن است، پزشک شما به احتمال زیاد آزمایش پاپ را برای غربالگری سلولهای دهانه رحم یا واژن برای تشخیص سرطان انجام می دهد. همراه تست پاپ ممکن است نیاز به آزمایش های تشخیصی اضافی باشد.

پزشک همچنین می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که داروها، عرق، هورمون ها، بهداشت یا عامل دیگری در سبک زندگیتان باعث احتمالی بوی غیر طبیعی واژن می شود.

مدت زمان بو دادن واژن چقدر است؟

مدت ماندگاری بوی غیر طبیعی واژن به علت آن بستگی دارد. پس از درمان کامل علت اصلی، بو باید از بین برود.

درمان ها و گزینه های دارویی برای بوی بد واژن

روش درمانی‌برای بوی واژن شما به علت آن بستگی دارد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام دارو یا داروهای طبیعی می توانند به درمان بیماری زمینه ای که عامل بو است.

گزینه های دارویی

درمان بوی بد واژن

ممکن است لازم باشد برای معالجه هایی که موضوع حساسی، بخصوص عفونت را هدف قرار می دهد، به پزشک مراجعه یا به صورت آنلاین با متخصص زنان ما گفتگو کنید.

اگر به عفونت مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیا مبتلا هستید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیکی مانند موارد زیر تجویز شوند:

  • کلیندامایسین(کلئوسین)
  • مترونیدازول (Flagyl)
  • تینیدازول (Tindamax)

همچنین باید تا زمان از بین رفتن کامل عفونت از رابطه جنسی پرهیز کنید، که معمولاً حدود یک هفته پس از پایان درمان است.

درمان های کمکی و جایگزین

برخی از تحقیقات نشان داده اند که مکمل ها و غذاهای پروبیوتیک، از جمله ماست، می توانند به حفظ تعادل pH واژن و تسریع بهبودی برخی از زنان از BV کمک کنند. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

مکمل های گیاهی

درباره برخی از مکمل های گیاهی ادعا شده است که بوی بد واژن را کاهش می دهند یا علائم مرتبط با دلایل اصلی بوی واژن را درمان می کنند. مکمل ها می توانند بخشی موثر در امر درمان باشند. اما توجه به این نکته مهم است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مکمل ها را مثل دارو ها برای ایمنی و اثربخشی تنظیم و بررسی نمی کند. بنابراین باید برای مصرف هر مکملی یا استفاده از هر نوع درمان طبیعی احتیاط کنید. همچنین این مسئله که یک مکمل می تواند به عنوان درمان یا روش جلوگیری از یک بیماری خاص به بازار عرضه شود، غیر قانونی است.

برای اینکه مطمئن شوید به طور ناخواسته شرایط را بدتر نمی کنید، هیچ مکمل غذایی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید، زیرا یک دارو ممکن است با سایر داروها یا مکمل هایی که قبلاً مصرف کرده اید تعارض داشته باشد.

پیشگیری از بوی بد واژن

به طور کلی، با اجرای برخی از موارد و عادت ها، می توانید بوی ملایم واژن را کنترل کنید:

  • برای جلوگیری از تجمع رطوبت و افزایش جریان هوا به منطقه، لباس زیر نخی و لباس های گشاد بپوشید.
  • لباس ها را بلافاصله بعد از ورزش عوض کنید و حتما استحمام کنید. بهداشت را با شستن ناحیه واژن با آب گرم و صابون های غیر تحریک کننده رعایت کنید.
  • از غذاهایی که ممکن است بو را افزایش دهند خودداری کنید. پس از ادرار کردن یا دفع مدفوع، جلو و عقب را پاک کنید تا از انتشار باکتری از مقعد به واژن جلوگیری کنید.
  • در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از شیوع بیماری های مقاربتی جلوگیری کند.
  • از شستشوی داخلی واژن و اسپری های زنانه یا دئودورانت ها که منجر به تحریک می شوند، خودداری کنید.

عوارض بوی بد واژن

طبق تحقیقات، تقریباً در یک سوم موارد، بوی بد واژن غیرمعمول به خودی خود از بین می رود.

اما اگر بو از علائم یک بیماری زمینه ای باشد که باید درمان شود، ممکن است عوارضی بوجود آید.(نه از خود بو، بلکه از هر عاملی که بو را بوجود می آورد) بو اغلب نتیجه عفونت است که به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

تحقیق و آمار: چه کسانی به بوی واژن دچار می‌شوند؟

هر زنی می تواند بوی غیرمعمول واژن را تجربه کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، یک علت شایع بوی غیرطبیعی، واژینوز باکتریایی است. این بیماری طبق CDC، شایع ترین بیماری واژن در زنان زیر 45 سال است.

تخمین زده می شود 21.2 میلیون زن در سنین 14 تا 49 سال و 25 درصد از زنان باردار در ایالات متحده تحت تأثیر این بیماری قرار دارند.

شرایط و علل مرتبط با بوی واژن

تعدادی از شرایط می توانند تعادل باکتری ها را در ناحیه واژن تغییر دهند و منجر به بوی نامطبوع شوند. این موارد شامل شامل:

  • واژینوز باکتریال
  • همانطور که در بالا ذکر شد، این عفونت شایع واژن می تواند باعث ایجاد ترشحاتی با بوی بد شود.
  • یائسگی
  • کاهش استروژن که در دوران یائسگی اتفاق می افتد می تواند منجر به تغییر در محیط واژن شود و باعث رشد باکتری های “بد” و افزایش ترشحات شود. اگر ترشحات بوی شدیدی دارد، لازم است با پزشک خود معاینه کنید.
  • بیماری های STI
  • عفونت های منتقله از راه مقاربتی
  • عفونت های مجاری ادراری (UTI)
  • و همچنین کمبود آب بدن ممکن است باعث راحیه‌دار شدن ادرار شود. در نتیجه در ناحیه واژن بوی غیر طبیعی ایجاد می کنند(گاهی اوقات به بوی سفید کننده یا آمونیاک تشبیه می شود).

نوشته علت بوی بد واژن چیست؟ درمان بد بویی واژن اولین بار در نیوز الکترونیک. پدیدار شد.

گاهی اوقات ممکن است که شاید بوی بد واژن خود باشید. طبیعی است که واژن شما بوی منحصر به فرد خود را داشته باشد، اما بوی بد و بسیار تند آن ممکن است نشانه وجود یک مشکل باشد.

بوی واژن شما ممکن است در طول چرخه قاعدگی، بارداری یا یائسگی متفاوت باشد. بعد از مقاربت جنسی یا ورزش ممکن است بوی شدیدتری هم داشته باشد.

اما بوی بد آن می تواند به دلیل عفونت باشد که نیاز به درمان دارد. در این مقاله از وب سایت نیوز الکترونیک، به تمام عوامل ایجاد کننده بوی بد واژ اشاره کرده ایم. اگر به این مشکل دچار هستید، پیشنهاد می کنیم با یکی از متخصصین زنان ما در بخش مشاوره آنلاین پزشکی گفتگو کنید.

علائم و نشانه های بوی واژن

بوی شدید موقت واژن شایع است و اغلب به خودی خود از بین می رود.

اگر علائم دیگری همراه این بو نداشته باشید، بوی واژن طبیعی تلقی می شود. اما اگر بوی بد مداوم است و شما دچار سوزش، خارش، ترشح مواد یا تحریک پذیر و حساس شده اید، بهتر است برای معاینه واژن به پزشک مراجعه کنید.

علت و عوامل خطر بوی بد واژن

باز هم، داشتن بوی ناچیزی در واژن طبیعی است. اما به هرگونه تغییر در بو و همچنین تغییر در ترشحات و یا ایجاد سوزش، درد یا خارش توجه کنید. برخی از علت بوی بد واژن می تواند شامل موارد زیر باشد:

واژینوز باکتریال (BV)

دلایل بوی بد واژن

عفونت واژن در اثر رشد بیش از حد باکتری در واژن ایجاد می شود. علائم ممکن است شامل بوی شدیدی مثل بوی ماهی و ترشحات رقیق و خاکستری رنگ باشد.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، این شایع ترین بیماری واژن در زنان 15 تا 44 ساله است.

تریکومونیازیس

نوعی عفونت مقاربتی(STI) است. تریکومونیازیس می تواند باعث بوی بد واژن شود. سایر STI ها، مانند سوزاک و کلامیدیا، به طور معمول با بوی شدید همراه نیستند اما ممکن است از عوامل این مسئله باشند.

گیر کردن تامپون

اگر فراموش کنید که یک تامپون را بیرون بیاورید یا اگر در داخل شما گیر کرده باشد، بوی بسیار بدی ایجاد می کند. طبق سرویس بهداشت ملی انگلیس، گم شدن تامپون در درون شما امکان پذیر نیست. با این وجود ممکن است که یک تامپون در قسمت بالای واژن شما فشرده شود. اگر خودتان نمی توانید تامپون را بردارید، بهتر است پزشک آن را خارج کرده و از نظر عفونت بررسی کند.

شستشوی داخل واژن

عمل دوشینگ، روشی برای شستن قسمت داخلی واژن با استفاده از آبی است که معمولاً با مایعات دیگر، مثل سرکه، جوش شیرین یا ید مخلوط می شود. تاثیر این عمل بسیار متفاوت از شست شو در حمام یا دوش گرفتن است که کاملاً بی خطر هستند.

پزشکان عمل دوشینگ را توصیه نمی کنند زیرا می تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله STI را افزایش دهد و حتی در بارداری تداخل ایجاد کند. دوشینگ باکتری های سالم را که واژن برای متعادل نگه داشتن محیط خود از آنها بهره میبرد را از بین می برد که این مسئله می تواند در طولانی مدت مشکلات را تشدید کند. علاوه بر این، دوشینگ می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری های مضر شود، که می تواند منجر به عفونت های مخمری یا BV شود.

اگر قبلاً دچار عفونت واژن شده اید، دوشینگ ممکن است باعث انتقال عفونت به رحم، لوله های رحمی و تخمدان ها شود که می تواند باعث بیماری التهاب لگن شود. بر اساس مطالعات کالج آمریکایی، عفونت عامل ناباروری یکی از هر 10 زن است.

بهداشت ضعیف

عدم استحمام یا دوش گرفتن منظم می تواند منجر به التهاب ناحیه واژن شده و بوی بد ایجاد کند.

تعریق پوست

ناحیه کشاله ران مستعد تعریق است که می تواند باعث بوی بد واژن شود.

رژیم غذایی

آنچه می خورید و می نوشید بر ترکیب مواد و بوی ادرار تأثیر می گذارد. همچنین شواهد نشان می دهد که تغذیه می تواند بر بوی خود واژن نیز تأثیر بگذارد. اگر با تغییر تغذیه واژن شما بو می گیرد، غذاهای با بوی شدید مانند سیر می توانند دلیل این امر باشند.

ممکن است بوی واژن در طول دوره قاعدگی یا در دوران بارداری تغییر کند، اما این تغییرات طبیعی است.

چرخه قاعدگی

بوی واژن شما در مراحل مختلف چرخه شما تغییر می کند.

بارداری

طبق کلینیک کلیولند، زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش ترشحات واژن در معرض احتمال بالاتری برای تغییر در بوی واژن هستند.

چند مورد از دلایل نادر بوی بد واژن

بد بو بدون واژن

فیستول رکتواژینال

این حالت یک دهانه غیرطبیعی و نادر بین واژن و راست روده است که اجازه می دهد مدفوع به داخل واژن نشت کند، که می تواند عامل بوی بد واژن باشد. علائم دیگر شامل عفونت های مکرر واژن یا مجاری ادراری (UTI)، درد در هنگام رابطه جنسی یا دیده شدن مدفوع در واژن فرد است.

فیستول رکتوواژینال ممکن است در اثر آسیب زایمان عوارض ناشی از جراحی لگن، از جمله برداشتن رحم یا عوارض ناشی از روش های درمان سرطان آن ناحیه ایجاد شود.

سرطان دهانه رحم یا واژن

در موارد نادر، بوی غیر طبیعی واژن گاهی اوقات می تواند یکی از علائم سرطان دهانه رحم یا واژن باشد. طبق کلینیک کلیولند، سایر علائم احتمالی سرطان دهانه رحم یا واژن ترشحات شدید واژن است که می تواند بوی شدیدی داشته باشد.

چگونه بوی بد واژن تشخیص داده می شود؟

به یاد داشته باشید که بوی واژنی که به دلیل یک بیماری پزشکی اتفاق می افتد معمولاً با علائم و نشانه های دیگری مانند خارش، سوزش، تحریک یا ترشح همراه است. پزشک شما می تواند از طریق معاینه واژن و آزمایش های تشخیصی به ارزیابی این علائم کمک کند.

آزمایش ادرار که طی آن، ادرار از نظر عفونت ادراری تجزیه و تحلیل می شود می تواند بارداری و بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک را نشان دهد. در حالی که از نمونه مایع واژن برای تشخیص تریکومونیازیس یا BV استفاده می شود.

در صورت عدم درمان، عفونت ها می توانند بسیار خطرناک بوده و باعث آسیب دائمی شوند، بنابراین هرگز سعی نکنید خود به خود و بدون تشخیص صحیح آنها را درمان کنید.

اگرچه این بیماری یک مسئله نادر است، می توان فیستول راست روده را از طریق معاینه واژن و معاینه رکتوم تشخیص داد.

اگر فیستول قابل شناسایی نباشد، ممکن است تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI نیاز باشد.

در حالی که برخی از فیستول های راست روده به خودی خود بسته می شوند، اما بیشتر آنها نیاز به جراحی دارند. اگر مشکوک به فیستول رکتوواژینال هستید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

اگر مشکوک به سرطان باشید، اگرچه این امر به ندرت علت بو دادن واژن است، پزشک شما به احتمال زیاد آزمایش پاپ را برای غربالگری سلولهای دهانه رحم یا واژن برای تشخیص سرطان انجام می دهد. همراه تست پاپ ممکن است نیاز به آزمایش های تشخیصی اضافی باشد.

پزشک همچنین می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که داروها، عرق، هورمون ها، بهداشت یا عامل دیگری در سبک زندگیتان باعث احتمالی بوی غیر طبیعی واژن می شود.

مدت زمان بو دادن واژن چقدر است؟

مدت ماندگاری بوی غیر طبیعی واژن به علت آن بستگی دارد. پس از درمان کامل علت اصلی، بو باید از بین برود.

درمان ها و گزینه های دارویی برای بوی بد واژن

روش درمانی‌برای بوی واژن شما به علت آن بستگی دارد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام دارو یا داروهای طبیعی می توانند به درمان بیماری زمینه ای که عامل بو است.

گزینه های دارویی

درمان بوی بد واژن

ممکن است لازم باشد برای معالجه هایی که موضوع حساسی، بخصوص عفونت را هدف قرار می دهد، به پزشک مراجعه یا به صورت آنلاین با متخصص زنان ما گفتگو کنید.

اگر به عفونت مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیا مبتلا هستید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیکی مانند موارد زیر تجویز شوند:

  • کلیندامایسین(کلئوسین)
  • مترونیدازول (Flagyl)
  • تینیدازول (Tindamax)

همچنین باید تا زمان از بین رفتن کامل عفونت از رابطه جنسی پرهیز کنید، که معمولاً حدود یک هفته پس از پایان درمان است.

درمان های کمکی و جایگزین

برخی از تحقیقات نشان داده اند که مکمل ها و غذاهای پروبیوتیک، از جمله ماست، می توانند به حفظ تعادل pH واژن و تسریع بهبودی برخی از زنان از BV کمک کنند. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

مکمل های گیاهی

درباره برخی از مکمل های گیاهی ادعا شده است که بوی بد واژن را کاهش می دهند یا علائم مرتبط با دلایل اصلی بوی واژن را درمان می کنند. مکمل ها می توانند بخشی موثر در امر درمان باشند. اما توجه به این نکته مهم است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مکمل ها را مثل دارو ها برای ایمنی و اثربخشی تنظیم و بررسی نمی کند. بنابراین باید برای مصرف هر مکملی یا استفاده از هر نوع درمان طبیعی احتیاط کنید. همچنین این مسئله که یک مکمل می تواند به عنوان درمان یا روش جلوگیری از یک بیماری خاص به بازار عرضه شود، غیر قانونی است.

برای اینکه مطمئن شوید به طور ناخواسته شرایط را بدتر نمی کنید، هیچ مکمل غذایی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید، زیرا یک دارو ممکن است با سایر داروها یا مکمل هایی که قبلاً مصرف کرده اید تعارض داشته باشد.

پیشگیری از بوی بد واژن

به طور کلی، با اجرای برخی از موارد و عادت ها، می توانید بوی ملایم واژن را کنترل کنید:

  • برای جلوگیری از تجمع رطوبت و افزایش جریان هوا به منطقه، لباس زیر نخی و لباس های گشاد بپوشید.
  • لباس ها را بلافاصله بعد از ورزش عوض کنید و حتما استحمام کنید. بهداشت را با شستن ناحیه واژن با آب گرم و صابون های غیر تحریک کننده رعایت کنید.
  • از غذاهایی که ممکن است بو را افزایش دهند خودداری کنید. پس از ادرار کردن یا دفع مدفوع، جلو و عقب را پاک کنید تا از انتشار باکتری از مقعد به واژن جلوگیری کنید.
  • در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از شیوع بیماری های مقاربتی جلوگیری کند.
  • از شستشوی داخلی واژن و اسپری های زنانه یا دئودورانت ها که منجر به تحریک می شوند، خودداری کنید.

عوارض بوی بد واژن

طبق تحقیقات، تقریباً در یک سوم موارد، بوی بد واژن غیرمعمول به خودی خود از بین می رود.

اما اگر بو از علائم یک بیماری زمینه ای باشد که باید درمان شود، ممکن است عوارضی بوجود آید.(نه از خود بو، بلکه از هر عاملی که بو را بوجود می آورد) بو اغلب نتیجه عفونت است که به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

تحقیق و آمار: چه کسانی به بوی واژن دچار می‌شوند؟

هر زنی می تواند بوی غیرمعمول واژن را تجربه کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، یک علت شایع بوی غیرطبیعی، واژینوز باکتریایی است. این بیماری طبق CDC، شایع ترین بیماری واژن در زنان زیر 45 سال است.

تخمین زده می شود 21.2 میلیون زن در سنین 14 تا 49 سال و 25 درصد از زنان باردار در ایالات متحده تحت تأثیر این بیماری قرار دارند.

شرایط و علل مرتبط با بوی واژن

تعدادی از شرایط می توانند تعادل باکتری ها را در ناحیه واژن تغییر دهند و منجر به بوی نامطبوع شوند. این موارد شامل شامل:

  • واژینوز باکتریال
  • همانطور که در بالا ذکر شد، این عفونت شایع واژن می تواند باعث ایجاد ترشحاتی با بوی بد شود.
  • یائسگی
  • کاهش استروژن که در دوران یائسگی اتفاق می افتد می تواند منجر به تغییر در محیط واژن شود و باعث رشد باکتری های “بد” و افزایش ترشحات شود. اگر ترشحات بوی شدیدی دارد، لازم است با پزشک خود معاینه کنید.
  • بیماری های STI
  • عفونت های منتقله از راه مقاربتی
  • عفونت های مجاری ادراری (UTI)
  • و همچنین کمبود آب بدن ممکن است باعث راحیه‌دار شدن ادرار شود. در نتیجه در ناحیه واژن بوی غیر طبیعی ایجاد می کنند(گاهی اوقات به بوی سفید کننده یا آمونیاک تشبیه می شود).

نوشته علت بوی بد واژن چیست؟ درمان بد بویی واژن اولین بار در نیوز الکترونیک. پدیدار شد.



منبع تیم پزشکی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید