۰

وصل شدن به ماهواره با بلوتوث؛ این یک شوخی نیست!

وصل شدن به ماهواره با بلوتوث؛ این یک شوخی نیست!
بازدید 6
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


در حالی که بلوتوث یک فناوری برای برقراری ارتباط بی‌سیم در مسافت‌های بسیار کوتاه است و برد چندانی ندارد، یک استارت‌آپ به نام Hubble Network موفق شده با ماهواره واقع در فاصله ۶۰۰ کیلومتری زمین از طریق بلوتوث ارتباط برقرار کند. عجیب‌تر اینکه برای افزایش بُرد بلوتوث تنها به یک آپدیت نرم‌افزاری نیاز است. جزئیات بیشتر از این دست‌آورد تاریخی را در ادامه خبر بخوانید.

کمپانی هابل نتورک که برای اولین بار در تاریخ موفق شده با بلوتوث با ماهواره ارتباط برقرار کند، ادعا می‌کند برای این کار تنها کافی است فریمور تراشه بلوتوث به نرم‌افزار مخصوص آپدیت شود. این خبر بزرگ می‌تواند آینده بلوتوث را دگرگون کند.

ارتباط ماهواره ای بلوتوثی هابل نتورک

در حال حاضر Hubble Network دو ماهواره در مدار زمین دارد که هر دو قادر به برقراری ارتباط با تراشه‌های بلوتوث رایج هستند. این در حالی است که بسیاری مواقع بلوتوث در فواصل کوتاه هم به مشکل بر می‌خورد و قادر نیست مسافت‌های بسیار ناچیز را به خوبی پوشش بدهد.

این نوآوری تاریخی به کمک بروزرسانی نرم‌افزاری تراشه بلوتوث و البته ماهواره‌های مخصوص امکان پذیر شده که فعلاً در حد آزمایش است. جالب اینکه ادعا شده با این فناوری می‌توان سیگنال‌های بلوتوث را در فواصل صدها کیلومتری با مصرف انرژی کمی ارسال کرد.

ماهواره بلوتوثی هابل نتورک

پس از تغییر فرمویر تراشه بلوتوث دستگاه، ماهواره‌های هابل نتوروک قادر به دریافت سیگنال‌ها با استفاده از آنتن‌های آرایه‌فازی خود هستند که طراحی آنها به عنوان ابداع به ثبت رسیده است. ابته این کار پیچیدگی‌های فنی بسیار زیادی دارد و باید همانند یک ذره‌بین بزرگ، سیگنال‌های رادیویی بلوتوث را در هر دو جهت رفت و برگشت حسابی تقویت کنند. همچنین با توجه به پرواز ماهواره‌ها با سرعت بالا، باید اثر دوپلر را خنثی کنند. البته مشکلات و پیچیدگی‌های بسیار بیشتری برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای بلوتوثی وجود دارد که این کمپانی نوپا توانسته بر آنها فائق آید.

ماهواره هابل بلوتوث برای اینترنت

هدف نهایی این کمپانی، ارائه فناوری ارتباطی ارزان و آسان برای وسایل مبتنی بر اینترنت اشیاء است تا بتوان در هر نقطه‌ای از دنیا به آنها دسترسی پیدا کرد. از سکوهای نفتی واقع در دوردست گرفته تا زنگ هوشمند خانه‌ها، فناوری ارتباط ماهواره‌ای جدید هابل می‌تواند در خدمت آنها باشد. همچنین اگر ارتباط GPS افزون بر موقعیت مکانی بتواند داده‌های دیگری را جابجا کند، شاید تحول بزرگی را در حوزه‌های مختلف به وجود بیاورد.

منظومه ماهواره‌ای Hubble Network تنها دو ماهواره دارد اما برای پرتاب ماهواره سوم و چهارم تا فوریه ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. در نهایت این کمپانی قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۳۲ ماهواره دیگر را به فضا پرتاب کند. البته این ماهواره‌ها فعلاً صرفاً در مرحله آزمایش هستند و با عرضه تجاری آنها فاصله زیادی دارید.

چه کسی می‌داند، شاید روزی ایرباد بلوتوثی ما هم بتواند به ماهواره وصل شود.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید